Mitä naisten vartaloille on tapahtunut??
Vielä 90-luvullakin naisten (hoikkienkin) vartalo oli tiimalasin tyyppinen useimmiten, eli vyötärö näkyi bikinikuvissakin selvästi, jonka jälkeen oli pyöreämpi lantion seutu.
Nykyisin sen sijaan nuoret naiset, näyttelijät, mallit, oikeastaan kaikki joita vähäpukeisena näkyy, ovat aika tasapaksuja pötiköitä. Kapein kohta on korkeintaan tuossa kylkikaaren ylälaidassa, ja siitä alkaa kartiomainen leveneminen alaspäin. Minusta nämä "upeat" bikinikropat näyttää kamalilta... jotenkin luonnottoman mallisia.
Mistä tämä selkeä muutos muutaman vuosikymmenen aikana voi johtua?
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:30"]
Kun katsoo näitä Waterland-pippaloiden bikinikuvia, niin kyllä sieltä löytyy ihan jokatyylistä nuoren naisen kroppaa, muodokasta, pökkelöä, hoikkaa, pulleampaa...
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.221827838015981.1073741832.171477566384342&type=3
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.224637957734969.1073741835.171477566384342&type=3
[/quote]
Ihan järkyttäviä kroppia suurella osalla...
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:06"]
Korkea verensokeri saa haiman tuottamaan insuliinia. Insuliini aiheuttaa rasvan kerääntymisen keskivartaloon. Insuliinin saa helposti koholle syömällä nykyisten ravitsemussuositusten mukaan runsaasti viljatuotteita ja välttelemällä rasvaa. Se paljon kehuttu täysjyvä nostaa verensokeria aivan samalla tavalla kuin ns. vaalea vilja. Pystyt sen toteamaan itsekin lainaamalla verensokerimittaria. Viljatuotteiden ylettömän käytön lisäksi tietysti sokeri nostaa verensokeria; mehut, limsat, jugurtit, vanukkaat, karkit, pullat, keksit jne. Kaikki ruokia, joita ei silloin ennenvanhaan tällaisia määriä syöty ja kropat olivat kurvikkaampia.
[/quote]Mulla löytyy muotoja, normaalipainon ylärajalla 80 kg mut vyötärö 70 cm, lantio reilusti yli 100... Koen olevani kropaltani huomattavasti kauniimpi kuin laiha tasapaksu 60 kiloinen.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 16:15"]
Kun katsoo näitä Waterland-pippaloiden bikinikuvia, niin kyllä sieltä löytyy ihan jokatyylistä nuoren naisen kroppaa, muodokasta, pökkelöä, hoikkaa, pulleampaa...
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.221827838015981.1073741832.171477566384342&type=3
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.224637957734969.1073741835.171477566384342&type=3
[/quote]
Ihan järkyttäviä kroppia suurella osalla...
[/quote]
Täh? Sen verran kun jaksoin selailla, oli mielestäni kauniita kroppia. Jos otettaisiin kadulta täysin satunnainen otanta, ei varmasti olisi noin edustava kuvasarja.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 16:16"]
Korkea verensokeri saa haiman tuottamaan insuliinia. Insuliini aiheuttaa rasvan kerääntymisen keskivartaloon. Insuliinin saa helposti koholle syömällä nykyisten ravitsemussuositusten mukaan runsaasti viljatuotteita ja välttelemällä rasvaa. Se paljon kehuttu täysjyvä nostaa verensokeria aivan samalla tavalla kuin ns. vaalea vilja. Pystyt sen toteamaan itsekin lainaamalla verensokerimittaria. Viljatuotteiden ylettömän käytön lisäksi tietysti sokeri nostaa verensokeria; mehut, limsat, jugurtit, vanukkaat, karkit, pullat, keksit jne. Kaikki ruokia, joita ei silloin ennenvanhaan tällaisia määriä syöty ja kropat olivat kurvikkaampia.
[/quote]Mulla löytyy muotoja, normaalipainon ylärajalla 80 kg mut vyötärö 70 cm, lantio reilusti yli 100... Koen olevani kropaltani huomattavasti kauniimpi kuin laiha tasapaksu 60 kiloinen.
[/quote]Miksi alapeukku? Rinnat unohtui mainita jotka 75DD/F
Ei johdu pelkästään painon pienuudesta vaan rasvakudoksen erilaisesta jakaumasta. Ennen sekä naisilla että miehillä oli vyötärö johtuen oikeanlaisesta ravinnosta. Nykyään vyötärö on leveä, vatsa pömppö.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 16:16"]
[/quote]Miksi alapeukku? Rinnat unohtui mainita jotka 75DD/F
[/quote]
Koska aivan helvetin turha ja epäkiinnostava kommentti tähän keskusteluun.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 16:23"]
Ei johdu pelkästään painon pienuudesta vaan rasvakudoksen erilaisesta jakaumasta. Ennen sekä naisilla että miehillä oli vyötärö johtuen oikeanlaisesta ravinnosta. Nykyään vyötärö on leveä, vatsa pömppö.
[/quote]
Rasvakudoksen jakauman määrittää pääasiassa geenit, ei ravinto.
Ravinto vaikuttaa vain rasvan määrään.
Ennen oli isommat pebat. Nykyisin naiset pidempiä, kun syövät terveellisemmin.
Ja sukukohtaista. Meidän suvussa ei juur monta tiimalasivartaloa ole, pikemmin tyyliä karjalainen synnyttäjä.
[/quote]
Enemmän kiinnittyy huomio noihin miehiin, ihan urpon näköisiä kaikki.
Mun mielestä nuorilla naisilla on isommat rinnat kuin -89ja 90 luvuilla?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:15"]
Mun mielestä nuorilla naisilla on isommat rinnat kuin -89ja 90 luvuilla?
[/quote]
Niin on ja paksumpi vyötärö, siitä on tilastojakin, ja nuorilla miehillä on boobsit usein nykyään.
Jotain on pielessä, xenoestrogeenit?
Olen tasapaksu ja vyötärötön mutta so what? Pitäisikö poistattaa alimmat kylkiluut, puristaa sisäelimet kasaan ja ottaa implantit rintoihin ja pakaroihin, jotta saisin niitä peräänkuuluttamiasi kurveja. Ei kiitos. Olen normaalipainoinen, hyväkuntoinen ja terve. Muutkin sukuni naiset ovat tasapaksuja, mutta helposti on miehiäkin löytynyt.
Tässä syy liian varhaiseen murrosikään ja hormonitasapainon järkkymiseen: jo ties kuinka monennessa sukupolvessa on hormonitoiminta sekoitettu jatkuvalla e-pillereiden syönnillä.
Omalla 21-vuotiaalla tyttärelläni on aika leveä lantio ja reisissäkin ehkä nykymuodin mukaan vähän ylimääräistä, mutta vyötärö on suorastaan hätkähdyttävän kapea ja maha ihan littana. Hän sanookin olevansa vartaloltaan ihan vanhanaikainen, kun kukaan ei ole sen mallinen kaveripiiristä, opiskeluympyröistä tai nuorista julkkisnaisista.
Nykyään naiset jumppaa ja liikkuu paljon enemmän kuin ennen. Siis sellaista kunnon treeniä. Lihakset vahvistuu ja häviää naisellliset muodot. Ennen ei ollut näitä bodypumppeja ym, kävely taisi olla ainut erikseen tehtävä liikuntamuoto. Siinä pysyy ehkä hoikkana mutta lihaksia ei tule.
Huomaa itsekin kun aikoinaan treenasi himona, oli sellainen lantioton kroppa ja kunnon reisilihakset. Nyt ei lasten myötä ehdin kuin kävellä/juosta, niin on palautunut tämä naisen vartalo. Eli lantio ja vyötärö jee mutta ei kunnon lihasmassaa jaloissa tai käsivarsissa...
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:20"]
Tässä syy liian varhaiseen murrosikään ja hormonitasapainon järkkymiseen: jo ties kuinka monennessa sukupolvessa on hormonitoiminta sekoitettu jatkuvalla e-pillereiden syönnillä.
[/quote]
Ja ne valuu myös vesiin, sitä kautta vaikuttaa eläiminkiin, miksei sitten sitä kautta myös kaikkiin ihmisiin, vauvasta asti.
Nykyään syntyvillä pojillahan on esim. vauvana jo lyhyempi väliliha (tytöillä on siis lyhyempi väliliha yleensä kuin pojilla, mutta se on muuttunut hormonien takia).
Tanskahan antoi suosituksen kosmetiikan välttämisesti raskauden aikana noiden juttujen takia, viranomaisetkin on huolissaan noista muuttuneista hormoneista, suomessa ei tietenkään, mutta normaaleissa maissa.
Tasapaksu pötkylä olen minäkin. Olen aina ihmetellyt, miksi juuri minun vyötäröni ei kapene, vaikka laihduttaisinkin. Kaipa on ihmisen geenit muuttuneet sen verran roskaruoan ja dokailun myötä. Olen 75C, vyötärö jotain yli 70 cm ja lantio hieman alle 100 cm. Laihduttamalla saan vyötärön vain hieman alle tuon 70 sentin. Nyyh.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 17:22"]
Nykyään naiset jumppaa ja liikkuu paljon enemmän kuin ennen. Siis sellaista kunnon treeniä. Lihakset vahvistuu ja häviää naisellliset muodot. Ennen ei ollut näitä bodypumppeja ym, kävely taisi olla ainut erikseen tehtävä liikuntamuoto. Siinä pysyy ehkä hoikkana mutta lihaksia ei tule.
Huomaa itsekin kun aikoinaan treenasi himona, oli sellainen lantioton kroppa ja kunnon reisilihakset. Nyt ei lasten myötä ehdin kuin kävellä/juosta, niin on palautunut tämä naisen vartalo. Eli lantio ja vyötärö jee mutta ei kunnon lihasmassaa jaloissa tai käsivarsissa...
[/quote]
Ilmeisesti lantiosi rakenne on kapea ja kannat lantiollasi ylen määrin läskiä, jos treenatessa olit lantioton. Itse olen himotreenaaja, mutta tiimalasi ja lantio on leveä, koska luut eivät pienene vaikka lihakset kasvaisi tai laihtuisi.
Onko 60cm vyötärö liian paksu? 15-vee tyttö kysyy, olen 165cm pitkä :(. Mahassa on jonkin verran rasvaa kyllä, tulee makkara kun istuu :(.
Itselläni on tiimalasivartalo, samoin sukuni monella muulla naisella. Olen huomannut ikäisilläni nuorilla naisilla paljon omenavartaloita, mutta päärynävartaloita myös näkyy edelleen. Monesti joko on isot rinnat eikä takamusta juuri lainkaan, tai sitten toisinpäin, näin on varmaan ennenkin ollut. Vaikea verrata aikaan, jolloin en ollut syntynyt, mutta kyllä kaikenlaisia vartaloita yhä näkyy, ei vain tasapaksuja pötköjä. Tosin fitnessbuumi varmaan vaikuttaa niin, että lihaksia kasvatetaan, jolloin se selkeä vyötärö katoaa ja lantiolta häviää rasvaa.