Mitä naisten vartaloille on tapahtunut??
Vielä 90-luvullakin naisten (hoikkienkin) vartalo oli tiimalasin tyyppinen useimmiten, eli vyötärö näkyi bikinikuvissakin selvästi, jonka jälkeen oli pyöreämpi lantion seutu.
Nykyisin sen sijaan nuoret naiset, näyttelijät, mallit, oikeastaan kaikki joita vähäpukeisena näkyy, ovat aika tasapaksuja pötiköitä. Kapein kohta on korkeintaan tuossa kylkikaaren ylälaidassa, ja siitä alkaa kartiomainen leveneminen alaspäin. Minusta nämä "upeat" bikinikropat näyttää kamalilta... jotenkin luonnottoman mallisia.
Mistä tämä selkeä muutos muutaman vuosikymmenen aikana voi johtua?
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:10"]Olen miettinyt samaa! Äidilläni että isän puolen naisilla kaikilla leveä lantio ja kapea vyötärö, laihoilla ja lihavemmilla. Minulla verrattuna vaikka äitini nuoruuden vaatteisiin isompi vyötärö ja kapeampi lantio(tasapaksumpi kroppa). Olen saman painoinen ja pituinen kun äitini aikoinaan. Harrastan urheilua hieman normaalia enemmän mutten kuitenkaan niin että normaalia suuremmat kylkilihakset selittäisivät vyötärön katoamisen.. Eli mistäköhän johtuu, kaveripiirissä ihan sama ilmiö muillakin! -21v tyttö
[/quote] ja lisäys vielä, urheilua harrastamaton "laihaläski" sisareni ei myöskään omaa tiimalasivartaloa..
No jos katsoo esimerkiksi Victorias Secret -malleja niin onhan heillä järjestään upea tiimalasikroppa.
Tapahtunut on siideriä, punkkua, olusia, pitsaa, kebabia, hampurilaisaterioita, sipsejä, leivoksia ja karkkeja!
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 10:51"]
En tarkoita pelkästään mediaa, vaan ihan omaa tuttavapiiriänikin, joka kyllä näytti vyötärölliselle silloin. Nyt nuoriso ja nuoret naiset on jotenkin tuota tasapaksua mallia (ketkä siis ovat normaalissa painossa).
T: ap
[/quote]
Ilmiö on nimeltään confirmation bias. Oikeasti vartaloissa on edelleen yhtä paljon variaatioita kuin ennenkin ( ylipainoa toki enemmän kuin aiemmin), mutta nyt kaikki kartiomalliset keskivartalot jäävät mieleesi, koska ne tukevat olettamaasi ja tiimalasit eivät jää mieleesi.
t. tiimalasi ysärillä ja edelleen
no tähän on syynä se, että lantiofarkut on olleet ahkerassa käytössä viime vuosina. Mulle sanoi yks vaatesuunnittelija että kun selän keski- ja alaosa on enemmän tai vähemmän paljaana kesät talvet, kroppa kerää rasvaa vyötärölle ja jenkkakahvoiksi ihan vaan että herkät sisäelimet (esim munuaiset) ei paleltuis. Simppeliä, eikö?
Otettakoon käyttöön taas perhepäivähoitajafarkut eli vyötärö vähintään kainaloissa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:07"]
Jos nuorilla on vääräntyyppiset vartalot, se johtuu pääasiassa siitä, että vanhat ovat antaneet heille väärät geenit.
Toki ruokavaliolla ja liikunnalla voi vaikuttaa esim. lantion ja vyötärön suhteeseen jossain määrin, mutta se perusmalli tulee kyllä perimästä.
[/quote]
Minusta geenit vaikuttaa huonolta perusteelta siksi, että kuten moni sanoo, tässä asiassa on 1 tai 2 sukupolvessa yhtäkkiä tapahtunut paljon muutosta naisten keskimääräisessä vartalonmuodossa. Monessa suvussa, kuten meilläkin, on niin, että vaikka vanhempien sukupolven naiset on pääosin tiimalaseja (jopa ylipainoisena) niin nuoremmat ovat pääosin suoria pötkylöitä.
Geenien ilmenemiseen toki vaikuttaa ulkoiset tekijät, ja olen samaa miettinyt kuin joku tässä ketjussa aiemmin, että onko ympäristössämme joitain hormonihäiritsijöitä, koska kehon muodon muutos on samantapainen kuin mitä normaalisti naiselle tapahtuu vaihdevuosien jälkeen. E-pilleri ja muu hormonaalinen ehkäisy saattaa olla myös yksi iso syy, niitähän syö "lähes kaikki" ja ne muuttavat naisen hormonitoiminnan luonnottomaksi siksi ajaksi kuin niitä syö.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 10:59"]
80-luvulla syötiin hiilareita ja aerobicattiin. Säilyi muodot. Nykyään karpataan ja bodypumpataan ja se tekee just sellaiseksi muodottomaksi kuivan lihaksikkaaksi ruppanaksi. Ja mehän ihannoidaan sitä. Itse olen kyllä jatkanut samoilla metodeilla, kun kasarilla ja painoa tullu tasan nolla kiloa lisää, kroppa säilyny hyvänä ja naamakin. Sön leipää, hedelmiä ym ja vetäsen parit tanssijumpat viikossa sekä lenkkeilen kerran pari. Juu ja on vyötärö vieläkin.
[/quote]
Mä teen samaa (vaikka oon siis syntynyt vasta -90), mutta siis syön kaikkea kohtuudella ja herkuttelen. En välttele hiilareita tai muutakaan. Käyn tanssijumpissa n 2-4 krt viikossa (shbam ja pian taas zumba) ja siihen lisäksi pilatesta 1-2 krt viikossa ja core-treeniä 1-2 krt viikossa. Kroppa pysyy kunnossa. Pyllyä on, mutta niin on myös hoikka vyötärö ja litteä vatsa. Enkä tosiaan oo millään dieetillä tai muulla vastaavalla, koskaan.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:07"]
Jos nuorilla on vääräntyyppiset vartalot, se johtuu pääasiassa siitä, että vanhat ovat antaneet heille väärät geenit.
Toki ruokavaliolla ja liikunnalla voi vaikuttaa esim. lantion ja vyötärön suhteeseen jossain määrin, mutta se perusmalli tulee kyllä perimästä.
[/quote]
Minusta geenit vaikuttaa huonolta perusteelta siksi, että kuten moni sanoo, tässä asiassa on 1 tai 2 sukupolvessa yhtäkkiä tapahtunut paljon muutosta naisten keskimääräisessä vartalonmuodossa. Monessa suvussa, kuten meilläkin, on niin, että vaikka vanhempien sukupolven naiset on pääosin tiimalaseja (jopa ylipainoisena) niin nuoremmat ovat pääosin suoria pötkylöitä.
[/quote]
Todennäköisempi selitys onkin, ettei geeneissä ole juurikaan tapahtunut muutosta ja naisten vartalotyypeissä on edelleen suunnilleen sama variaatio kuin parikymmentä vuotta aikaisemminkin. Kuten aiempi kirjoittaja totesikin, todennäköinen syy ihmisten pötkylähavainnoille on confirmation bias.
Asiaa pitäisi tutkia mittauksilla ja tilastotieteellisillä metodeilla, ei mututuntumalla.
Mulla on kanssa just sellainen tasapaksu vartalo. Tai oikeastaa ei voi sanoa paksu sillä painoa on 57kg ja BMI 21.
Johtunee siitä, että olen harrastanut aktiivisesti liikuntaa nuoresta asti. Selkä, vatsa ja kylkilihakseni ovat vahvat ja erottuvat. Se siinä on ikävä puoli, että edestä päin katsottuna vyötäröni ei ole kapea ja sitä korostaa vielä kapea lantioni.
MUTTA sivulta katsottuna näytän erittäin kurvikkaalta! Ja se johtuu siitä, sivusta katsottuna vyötärön seutu on hyvin ohut ja lihaksikkaat pakarani sojottavat hyppyrimäisesti taaksepäin.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:47"]
Mulla on kanssa just sellainen tasapaksu vartalo. Tai oikeastaa ei voi sanoa paksu sillä painoa on 57kg ja BMI 21.
Johtunee siitä, että olen harrastanut aktiivisesti liikuntaa nuoresta asti. Selkä, vatsa ja kylkilihakseni ovat vahvat ja erottuvat. Se siinä on ikävä puoli, että edestä päin katsottuna vyötäröni ei ole kapea ja sitä korostaa vielä kapea lantioni.
MUTTA sivulta katsottuna näytän erittäin kurvikkaalta! Ja se johtuu siitä, sivusta katsottuna vyötärön seutu on hyvin ohut ja lihaksikkaat pakarani sojottavat hyppyrimäisesti taaksepäin.
[/quote]
Kaikillahan on se "paras puoli", niin kasvoissa kuin kropassakin. Kannattaa tosiaan keskittyä niihin, niin on onnellisempi.
Alkoholinkäyttö muuttaa aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa siten, että rasva kerääntyy vyötärölle. Naisten alkoholinkäyttö on moninkertaistunut siitä, mitä se oli muutamia vuosikymmeniä sitten. Nykyään absolutisti nainen on harvinainen kummallisuus, vielä joskus 70-luvulla se oli normi!
Olen kyllä ihmetellyt tätä itsekin, vaikka olen nuori... Ja jos mennään vielä kauemmaksi taaksepäin, niin ennen naiset olivat edestäpäin kurvikkaita, ja sivusta kuitenkin huomasi että vatsa on kapea. Nykyään lähes aika kurvikkailla on sitten se vatsanseutu lihava. En tiedä osasinko selittää oikein. Itse kuulun kohtuu muodokkaisiin naisiin, vaikka mitat 164/54. Tästä sai kyllä teininä kärsiä koska muodot=läski.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:53"]
Olen kyllä ihmetellyt tätä itsekin, vaikka olen nuori... Ja jos mennään vielä kauemmaksi taaksepäin, niin ennen naiset olivat edestäpäin kurvikkaita, ja sivusta kuitenkin huomasi että vatsa on kapea. Nykyään lähes aika kurvikkailla on sitten se vatsanseutu lihava. En tiedä osasinko selittää oikein. Itse kuulun kohtuu muodokkaisiin naisiin, vaikka mitat 164/54. Tästä sai kyllä teininä kärsiä koska muodot=läski.
[/quote]
Muistetaan se, että vielä 50-luvulla kaikilla naisilla oli korsetti/sukkanauhaliivit jotka muovasivat vartaloa.
Korkea verensokeri saa haiman tuottamaan insuliinia. Insuliini aiheuttaa rasvan kerääntymisen keskivartaloon. Insuliinin saa helposti koholle syömällä nykyisten ravitsemussuositusten mukaan runsaasti viljatuotteita ja välttelemällä rasvaa. Se paljon kehuttu täysjyvä nostaa verensokeria aivan samalla tavalla kuin ns. vaalea vilja. Pystyt sen toteamaan itsekin lainaamalla verensokerimittaria. Viljatuotteiden ylettömän käytön lisäksi tietysti sokeri nostaa verensokeria; mehut, limsat, jugurtit, vanukkaat, karkit, pullat, keksit jne. Kaikki ruokia, joita ei silloin ennenvanhaan tällaisia määriä syöty ja kropat olivat kurvikkaampia.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:02"]
Alkoholinkäyttö muuttaa aineenvaihduntaa ja hormonitoimintaa siten, että rasva kerääntyy vyötärölle. Naisten alkoholinkäyttö on moninkertaistunut siitä, mitä se oli muutamia vuosikymmeniä sitten. Nykyään absolutisti nainen on harvinainen kummallisuus, vielä joskus 70-luvulla se oli normi!
[/quote]
Tasa-arvoa on näemmä se, että miehiltä apinoidaan kaikki huonot puolet. Nykyään naiset vetävät viinaa kuin pesusienet, jakavat kaikille halukkaille, antavat vartaloiden muuttua miehekkäiksi, ihannoivat kovaa ja itsekästä käytöstä, palvovat rahaa ja tavaroita jne. 70-luvun merimies olisi ihmeissään, kun keskiverto 20-vuotias nainen on karskimpi jätkä kuin hän itse.
Kun katsoo näitä Waterland-pippaloiden bikinikuvia, niin kyllä sieltä löytyy ihan jokatyylistä nuoren naisen kroppaa, muodokasta, pökkelöä, hoikkaa, pulleampaa...
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.221827838015981.1073741832.171477566384342&type=3
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.224637957734969.1073741835.171477566384342&type=3
En mä kyllä ton linkin kuvissa nähnyt yhtään mimmiä, joka olisi kuvattu edestäpäin ja olisi ns. tiimalasikroppa, eli kunnon vyötärö ja lantio?? Vai enkö osannut katsoa?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:06"]
Korkea verensokeri saa haiman tuottamaan insuliinia. Insuliini aiheuttaa rasvan kerääntymisen keskivartaloon. Insuliinin saa helposti koholle syömällä nykyisten ravitsemussuositusten mukaan runsaasti viljatuotteita ja välttelemällä rasvaa. Se paljon kehuttu täysjyvä nostaa verensokeria aivan samalla tavalla kuin ns. vaalea vilja. Pystyt sen toteamaan itsekin lainaamalla verensokerimittaria. Viljatuotteiden ylettömän käytön lisäksi tietysti sokeri nostaa verensokeria; mehut, limsat, jugurtit, vanukkaat, karkit, pullat, keksit jne. Kaikki ruokia, joita ei silloin ennenvanhaan tällaisia määriä syöty ja kropat olivat kurvikkaampia.
[/quote]
Viljaa ja perunaa on kyllä Suomessa vedetty perinteisesti paljon, koska ne on ollleet edullista ruokaa. Ei oikein tämä selitys siis toimi.
Olen miettinyt samaa! Äidilläni että isän puolen naisilla kaikilla leveä lantio ja kapea vyötärö, laihoilla ja lihavemmilla. Minulla verrattuna vaikka äitini nuoruuden vaatteisiin isompi vyötärö ja kapeampi lantio(tasapaksumpi kroppa). Olen saman painoinen ja pituinen kun äitini aikoinaan. Harrastan urheilua hieman normaalia enemmän mutten kuitenkaan niin että normaalia suuremmat kylkilihakset selittäisivät vyötärön katoamisen.. Eli mistäköhän johtuu, kaveripiirissä ihan sama ilmiö muillakin! -21v tyttö