Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä helvettiä Vilan myyjien päässä liikkuu?

Vierailija
02.04.2014 |

Kävin tänään aamulla Vilassa. Ei olisi pitänyt käydä. Yritin ostaa farkut, mutta ostaminen epäonnistui kun rupesi ahdistamaan se myyjien kotkotus.

Heitä siis oli kaksi (2) ympärilläni pitämässä mainospuheita, vaikka olin sanonut jo painokkaasti "ei kiitos, pärjään yksin" ja olin löytänyt jo kolmet farkut sovitettavaksi. Toinen myyjistä yritti sinnikkäästi kaupata farkkuliiviä, vaikka sanoin etsiväni vain housuja ja näytin vielä että nämä tässä löytyivät sovitettavaksi. Toinen esitteli jotain uusia farkkuja, joissa oli joku nanokuitutekninen uutuus (liittyi jotenkin polvipusseihin :D?) Molemmat puhuivat liioitellun kovaa vaikka esim musiikki ei ollut kovalla ja olin aivan vieressä. Puhetta oli vaikea katkaista ja toinen heistä alkoi vain etsimään minulle kaikenvärisiä farkkuja, ojensi kokoani kysymättä viidet farkut syliin.

Karkaisin sovituskoppiin, mutta lähdin oikeastaan samantien ulos koko kaupasta kun en halunnut kokeilla edes niitä farkkuja jotka olin itse valinnut. Ehdin katsomaan myös että myyjä latosi minulle kaksi kokoa liian pieniä farkkuja, jotka eivät olleet erityisen venyvää kangasta. Joo, ihan imartelevaa mutta melko epäammattimaista ihmiseltä joka tekee sitä työkseen. Tuleeko heille palkka myynnin mukaan?

Ei enää ikinä Vilaan.

Kommentit (346)

Vierailija
321/346 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä te oikein käytte? Ainakin Willassa ja Jumbossa saa katsella ihan rauhassa.

Vierailija
322/346 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/346 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain Jumbossa olla ihan rauhassa. Myyjä sanoi vain ystävällisesti, että sanokaa, jos kaipaatte apua.

Vierailija
324/346 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 10:56"]

Törmäsin tähän keskusteluun ihan vahingossa ja olen ihan ymmälläni. Ihmettelen, miten te jaksatte käyttää aikaanne ja energiaanne spekuloimalla, valittamalla ja purnaamalla täällä sivustoilla asioista, joihin voitte itse vaikuttaa suoraa siellä myymälässä missä asioitte, ihan vain mainitsemalla asioista suoraa/antamalla palautetta esim. ko. liikkeiden vastaavalle (vai eikö riitä kantti mainita asioista suoraa, niin pitää täällä nurista ja narista?). Nämä tilanteethan ovat kuitenkin useimmiten myymälä-/myyjäkohtaisia. Ja mitä tulee ketjun ohjeistuksiin, niin miettikää uudestaan, tuskin missään ketjussa annetaan ohjetta olla epärehellinen eli myyjien kehua kaikkia tuotteita ja myydä asiakkaille heille "ei sopivia" vaatteita, eihän se johda minkäälaiseen asiakkaan ja myymälän väliseen luottamussuhteeseen ja se on varmasti tänä päivänä se mihin kuitenkin pyritän -kanta-asikassuhteet. On varmasti totta, että tässä taloustilanteessa myymälöillä ja kaikilla myyjillä on kovat paineet saada kauppaa aikaiseksi ja varmasti jokaisessa myyntiä tekevässä firmassa seurataan tällä hetkellä lukuja enemmän kuin tarkasti ja tämä voi toki saada aikaan sen, että myyjät yrittävät saada kauppaa hinnalla millä hyvänsä (mikä ei kuitenkaan oikeuta epärehellisyyteen)...ja tosiasiahan on, että jokainen ei kestä/osaa työskennellä kovan paineen alla, eikä kaikilla ole pelisilmää...kaikistahan ei ole myyjiksi.

Olen itse myös palvelualalla, ollut jo reilusti yli kymmenen vuotta eli asiakapalvelu on enemmän kuin tuttua ja en voi sietää tyrkyttämistä ja tekopyhiä/huonoja ammattitaidottomia myyjiä. Jos ja kun asioin myymälöissä, joissa palvelua on vielä tarjolla, niin sanon aina suoraan jos en kaipaa palvelua ja aina viesti on mennyt perille. Toisaalta en myöskään arkaile antaa palautetta (hyvää ja huonoa) ja jos saan erityisen hyvää palvelua, niin muistan antaa siitä palautteen aina, sillä sitä annetaan nykyään ihan liian vähän.

Ihmiset hyvät, yrittäkää aina välillä muistaa, että kukaan ei pakota teitä noihin myymälöihin. Te menette sinne omasta vapaasta tahosta. Toisaalta, uskaltakaa olla suoria ja avata suunne, kyllä se viesti menee perille "tyhmemmällekin" kun asian ilmaisee suoraa. Myyjät noissa myymälöissä yrittävät varmaan parhaansa, mutta kaikilla ei (valitettavasti) ole pelisilmää/tilannetajua (osa myyjistä todella nuoria) ja sen vuoksi palaute on aina kultaakin arvokkaampaa eli jos ja kun annatte nuo kaikki antamanne palautteenne suoraa myymälöihin joissa näitä tilanteita tulee vastaan, niin varmasti tilanteelle tehdään jotain...tai ainakin jos minä olisin ko. myymälöiden yrittäjänä, reagoisin heti.

[/quote]

KUN OLET NIIN HELEVETIN ÄLYKÄS niin kerro mulle, mistä löytyy yhdenkin Vilan s-postiosoite ?

Sellaisia ei ole, ei edes ketjun SUOMENTASOISTA palauteen antomahdollisuutta. On olemassa vain sen tanskalaisenn emoyhtiön palaute. 

Olisin laittanut palautetta sata kertaa jos olisi mahdollisuus.  Ota itse asioista selvää ennenkuin vingut

Vierailija
325/346 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole provikkapalkka..:)

Vierailija
326/346 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen BikBokin myyjiltä kokenut tuota samaa ahdistelua. Itseasiassa välttelen kyseistä liikettä nykyään parhaani mukaan yhtään hiljaisimpina aikoina, sillä en vaan kestä sitä myyjien ahdistelua. Haluaisin hypistellä, katsella ja sovitella omassa rauhassa ilman, että siinä on joku kyttäämässä ja kommentoimassa jokaista tekemääni liikettä.

Harmillista, sillä kyseisen liikkeen vaatteet on aivan mun tyylisiäni. Nyt shoppailut tuolla rajoittuu vaan niihin hetkiin, kun liikkeessä on paljon asiakkaita, eikä myyjät ehdi ahdistelemaan jokaista niin pahasti.

Vierailija
327/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hienoa, jos joku kauppaketju keksisi hyödyntää tätä pakkomyyntiärsytystä ja hioisi palvelustrategiansa sen vastaisesti. Ikkunaan vaan kyltti "Tervetuloa shoppailemaan, saatamme moikata ja hymyillä. Apuakin saat jos sitä pyydät tai näytät tarpeeksi epätoivoiselta, mutta me emme tyrkytä. Leggareita on leggarihyllyssä, saa ostaa jos on tarve"

Vierailija
328/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylän vilassa katselin mekkoa ja kaikki oli vähän sellasia räppänän olosia olkaimettomia. Myyjä alkoi kehumaan kuinka juuri minun vartalolleni sopisi tämä malli ja tuotakin voisit koittaa. Menin vaivautuneena koppiin ja tulin sieltä ulos persikalle näyttäen (keskivartalo persikkaisessa pallomekossa ahdettun) ja yläosa raakaa valkoista persikkaihoa....siis aivan hirveä :) Myyjä vaan hehkutti kuinka on nuorekas, ei en 35 v halua olla tekonuorekas!  Sanoin sitten että no ei nyt ihan ole tyyliäni, mutta tuon yhden t-paidan taidan kuitenkin ottaa. Ihan peruspaita ja kauppasi siihen kauheita kullanvärisiä helyjä. sanoin että paita tulee ihan arkikäyttöön, etten tarvitse nyt tuollaisia koruja. Sanoi että juuri tällaiset isommat, mutta kevyet korut tekevät arkiasusta juhlava, katsopa nyt ja alkoi poimia koruja telineestä. Sanoin, että ei kiitos, en taida ottaa paitaakaan kun sen ostaminen on näin hankalaa ja marssin liikkeestä pois. Siis ihan kauheeta toimintaa! Olis vielä pitänyt sanoa, että taisin ekdysä todella väärään kauppaan ja jos koruja ostan, ostan vain aitoja ja jos vaatteita ostan, niin ostan vain niitä jotka minulle oikeasti sopivat! Huh huh! Nuorelleni siellä saattaisi olla ihan kivoja vaatteita, mutta en uskalla häntä tuonne vinkata, sillä myyvät hänelle ihan mitä sattuu kunhan saavat myytyä :(

Vierailija
329/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 23:45"]mutta oletteko huomanneet POSTIN tai siis Itellan siirtyneen tähän hemmetin lisämyyntiin myös??!!?? kestää ikuisuuden päästä siitä tiskiltä pois, kun aina tyrkytetään jotain kalentereita/suklaapatukoita/just tulleita postimerkkejä/Aarikan koruja. Argh![/quote

Nyt kun sanoit sen niin tajusin ite vasta että Postillakin tosiaan on nykyään raivostuttava lisämyynti! Ekalla kerralla vaan ihmettelin, että minkä takia tuo myyjä mulle ehdottaa jotain kalenteria, en mä sellasesta mitään puhunu... Sitten seuraavilla kerroilla joka kerta sama: "Nyt sais suklaata kolme patukkaa kahden hinnalla". EI KIITOS, tulin vaan hakemaan paketin kun niitä täältä POSTIsta pitää hakea...

Tosi ikävää, että joka paikassa tuputetaan lisää ja lisää. Aina ei edes tajua kieltäytyä, tai se lisämyynti on niin ovelasti tehty ettei tajua aina siinä hetkessä että joutui juuri sellaisen kohteeksi. Mutta nyt kun olen tätäkin keskustelua lukenut, kiinnitän varmaan kaupoilla enemmän huomiota tähän!

Vierailija
330/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellassakin tosiaan on tullut uutena tuo lisämyynti. Sitäkin seurataan melko ahkerasti, toiset myymälät panostaa siihen ihan tosissaan ja toisia taas ei voisi vähempää kiinnostaa. Yleensä mitä kiireisempi myymälä, sitä vähemmän työntekijöillä on aikaa tai kiinnostusta lisämyyntiin. Ärsyttävää se kyllä on, yleensä kun ne romut mitä pitäisi kaupitella on ihan järjetöntä kuraa.

Vierailija
331/346 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko Vilasta on vastattu? Luulisi että siellä vähän kiinnostutuaan tästä.

Vierailija
332/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 00:34"]

Mysteryshopper? Mikkejä? Kauheeta! Laitoin just hakemukset Vilaan ja Vero Modaan, nyt vaan pelottaa. Tuskin saan niitäkään paikkoja, ellen esitä jotain bimboa, t: se parikymppinen pukeutumisneuvoja.

Käy sääliksi, en tiedä kuka tuollaisessa työssä viihtyisi. Asiantunteva ja asiallinen palvelu on paljon parempi keino myydä, kuin tämä tapa joka on käytössä.

[/quote]

Tuo mystery shopper-juttu on käytössä varmaan jo kaikissa kaupoissa. Riippuu firmasta kuinka avoimia asiasta ollaan. Yleensä jos myynnit on ok asiasta ei juuri puhuta, paitsi jos tulee tosi huonoa tai hyvää palautetta saatetaan se jakaa asianosaisten kanssa.

Ainakin omalla työpaikallani kun menee huonommin, mystery shoppereita käytetään pelotuskeinona ja uhkaillaan että "työtänne seurataan jatkuvasti, kuka tahansa voi olla MS ja jos häneltä tullut palaute ei ole tarpeeksi hyvää ,se on vakavan keskustelun paikka ja työpaikkasi on vaakalaudalla".  Pitkä miinus tulee esim. siitä ettei ole tervehtinyt shopperia. Meillä kun kuuluu tervehtiä kaikkia. Tämä on vaan välillä oikeasti vaikeaa. Esim. olet yksin osastolla ja olet kassaamassa. Liikkeessä on tusinan verran asiakkaita joista kaikkia et kunnolla näe, koska hyllyt ovat aika korkeita. Jos asiakas livahtaa kauppaan niin, että menee suoraan sivukäytävälle, et välttämättä huomaa häntä kun samalla yrität lisämyyntiä kassalla olevalle asiakkaalle ja yrität tervehtiä ja huomioida jonossa seuraavana olevaa.

On myös hankala päästä palvelu -ja myyntitavotteisiin kun vähintään kolmannes asiakkaista kiusaantuu. Meillekin on vaan sanottu, että kyllä ne asiakkaat tottuu hyvään palveluun, ovat vain yllättyneitä. Miksi asiakkaan pitäisi tottua? Eikö heidän kuuluisi viihtyä kaupassa joka ikinen kerta?

Asian toinen puoli on se, että on paljon seurankipeitä (yleensä vanhempia) ihmisiä, jotka eivät aiokkaan ostaa mitään vaan kiertelevät kaupoissa "tikusta asiaa"-tyylillä. On ihan mukavaa puhua puoli tuntia nykymuodista, lapsenlapsista, puolisosta, pukeutumisesta ennenvanhaan, ruokavaliosta, vaatteiden pesusta, opiskelusta, tv-ohjelmista jne ja oikeasti säälittää olla ehkä jonkun ainoa sosiaalinen kontakti päivän aikana, mutta olen kuitenkin töissä ja tulosta pitää tehdä. Kun meidän on pakko ensin tervehtiä, sitten kysellä asiakkaan tarpeita jne tämä on joillekin merkki että "nyt alkaa terapia"

Palvelun parantuessa olen kuullut lisääntyvässä määrin sairauksista, mielenterveysongelmista, läheisten kuolemista, lemmikien vaivoista, talousongelmista jne. Näissä en voi auttaa oikeastaan mitenkään. Kerran asiakkaanani oli mielenterveysongelmainen nainen (kertoi itse), joka oli ostamassa ihan hirveästi tavaraa. En todellakaan pystynyt tyrkyttämään hänelle lisää vaikka tyypillä ei ollut mitään järkeä ostelussaan vaan kaikkea piti ottaa.

Vierailija
333/346 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samat kokemukset matkuksen vilasta. En enää viiti mennä sinne. Jotenkin tosi teennäistä ja saa nuivia katseita jos ei sitä myyjän suosittelemaa ihanuutta kotiuta.

Vierailija
334/346 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Dressmann ole samaa puljua? No kuitenkin, olin miehen mukana etsimässä hänelle farkkuja Dressmannilta ja heti oven lähettyvillä oli myyjä joka kysyi tarvitaanko apua. OK, ei siinä mitään, kerrottiin vain katselevamme ja myyjä jatkoi omia puuhia. Mentiin penkomaan farkkuja, mies otti montaa eri väriä ja kokoa, kun ei ollut varma oikeasta koosta. Pääsi sovituskoppiin ja minä odottelin ulkopuolella, kun paikalle pölähtää toinen ylipirteä myyjä kyselemään kaivataanko apua. Kieltäydyin, mutta eihän se myyjää lannistanut vaan alkoi huutelemaan sovarissa olevalle miehelleni, että "Mitkäs farkut sulla siellä olikaan? Mikä väri? Mikä koko? Oliko hyvät? Ai ei ollut, no mäpä haen sulle toista kokoa ootas hetki. Juu, mä suosittelen sulle tätä mallia. Onko liian pitkät lahkeet? Tuuppas pyörähtämään tähän ulos näytille niin katsotaan!". Mies mutisee kopissa ja ulos tullessa on silminnähden vaivaantunut ja vittuuntunut. Teki oikeen pahaa miehen puolesta, kun on muutenkin sellaista jurottavaa sorttia. Oli kyllä raivostuttavin shoppailukokemus ikinä, vaikken itse ollutkaan se tyrkytyksen uhri.

Vierailija
335/346 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dresmann ei kuulu Bestselleriin.

Vierailija
336/346 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:55"]

vilassa ei oo kanta-asiakas korttia :)

[/quote]

onpas, se semmonen leimakortti
[/quote]
ok no se ei ole kanta-asiakas kortti, ja tämä asiakkaillekkin usein kerrotaan. T. Ex vila myyjä

Vierailija
337/346 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa kun lähes jokainen Vilan myyjä puhuu sillä samalla tekopirteällä tavalla.

"Moikkkaaaaa!" "Tarvitsetko apuaaaa?" "Mitäs sulla oli mielessäääää?" "Mites siellä sovituskopeilla sujuuuu?"

Totta kai saa tervehtiä ja tarjota apua, mutta ei sitä varten tarvitse vetää sellaista järjetöntä tekohymyä ja puhua luonnottoman korkealla äänellä.

Äsyttävintä vilassa on kuitenkin se kamala tuputus. Jos sanon että katselen vain enkä tarvitse apua, niin minulle ei tarvitse silloin tyrkyttää niitä juuttihousuja ja kymmeniä eri paitoja ja koruja eikä varsinkaan tarvitse tunkea kanssani sovituskoppiin. Tämän takia en juuri koskaan käy vilassa ellei liikkeessä ole samaan aikaan useampia muita asiakkaita.

Vierailija
338/346 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 19:21"]

Mua huvittaa kun lähes jokainen Vilan myyjä puhuu sillä samalla tekopirteällä tavalla.

"Moikkkaaaaa!" "Tarvitsetko apuaaaa?" "Mitäs sulla oli mielessäääää?" "Mites siellä sovituskopeilla sujuuuu?"

Totta kai saa tervehtiä ja tarjota apua, mutta ei sitä varten tarvitse vetää sellaista järjetöntä tekohymyä ja puhua luonnottoman korkealla äänellä.

Äsyttävintä vilassa on kuitenkin se kamala tuputus. Jos sanon että katselen vain enkä tarvitse apua, niin minulle ei tarvitse silloin tyrkyttää niitä juuttihousuja ja kymmeniä eri paitoja ja koruja eikä varsinkaan tarvitse tunkea kanssani sovituskoppiin. Tämän takia en juuri koskaan käy vilassa ellei liikkeessä ole samaan aikaan useampia muita asiakkaita.

[/quote]

Kunnon yleistystä :D ei meidän myymälässä puhuta noin. 

Vierailija
339/346 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
340/346 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä