Mitä helvettiä Vilan myyjien päässä liikkuu?
Kävin tänään aamulla Vilassa. Ei olisi pitänyt käydä. Yritin ostaa farkut, mutta ostaminen epäonnistui kun rupesi ahdistamaan se myyjien kotkotus.
Heitä siis oli kaksi (2) ympärilläni pitämässä mainospuheita, vaikka olin sanonut jo painokkaasti "ei kiitos, pärjään yksin" ja olin löytänyt jo kolmet farkut sovitettavaksi. Toinen myyjistä yritti sinnikkäästi kaupata farkkuliiviä, vaikka sanoin etsiväni vain housuja ja näytin vielä että nämä tässä löytyivät sovitettavaksi. Toinen esitteli jotain uusia farkkuja, joissa oli joku nanokuitutekninen uutuus (liittyi jotenkin polvipusseihin :D?) Molemmat puhuivat liioitellun kovaa vaikka esim musiikki ei ollut kovalla ja olin aivan vieressä. Puhetta oli vaikea katkaista ja toinen heistä alkoi vain etsimään minulle kaikenvärisiä farkkuja, ojensi kokoani kysymättä viidet farkut syliin.
Karkaisin sovituskoppiin, mutta lähdin oikeastaan samantien ulos koko kaupasta kun en halunnut kokeilla edes niitä farkkuja jotka olin itse valinnut. Ehdin katsomaan myös että myyjä latosi minulle kaksi kokoa liian pieniä farkkuja, jotka eivät olleet erityisen venyvää kangasta. Joo, ihan imartelevaa mutta melko epäammattimaista ihmiseltä joka tekee sitä työkseen. Tuleeko heille palkka myynnin mukaan?
Ei enää ikinä Vilaan.
Kommentit (346)
Sain Kaaren vilassa tänään ihmeellisen rauhallista ja hyvää palvelua, uskalsin jopa sovittaa vaatteita. Vaikka tämä myyjä ehdotteli lisävaatteita, se ei ahdistanut vaan yhdistelmissä oli jotain järkeä. Onkohan ahisteluun tosiaan puututtu nyt?
No ei oo puututtu ainakaan minun mielestä.. Yhtä sekoilua veromodassa ja vilassa.
Itse pidän aina puhelinta varmuuden vuoksi jos näkee myyjän lähestyvän voi alkaa tuijottaa puhelinta ja esittää että on tärkeääkin tekemistä. Tällöin yleensä riittää että sanoo ettei tarvitse apua ja katselee vai ;) Mutta siis oikesti ne myyjät on tosi rasittavia. Mies aina luulee että kaikki on mun kavereita kun höpöttää omia juttujaan ja kyselee niin paljon:D
Jumbon Vilassa tosiaankin saa olla rauhassa, mutta Sello ja Omppu on jotain järkkyä. Se kiekuminen alkaa sillä sekunnilla, kun jalkas kynnyksen yli laitat. Olenkin viime aikoina tyytynyt tutkailemaan tarjontaa vain liikkeen ulkopuolelta ja astunut sisään vain, mikäli jotain todella mielenkiintoista näkyy.
Kapphalisakin osataan. Yritin maksaa ostoksiani kun 19-vuotias erittäin pahasti lässyttävä myyjä kohotti ripsijatkeensa ja kuiskasi, että itse asiassa minulla on JUURIASAMANLAINEN paita itsellänikin. Myass! Haluanko näyttää lapselta, lissulta, rättikaupan myyjältä? Pakko oli sanoa, että siinä tapauksessa minun on pakko perua tämä ostos. Naurettavaa kuvitella, että 40+ -nainen ilahtuu, jos teinillä on samanlainen paita.
Tuntuu, että nää pätee kaikkiin vila, pieces, vero moda ja onlyn myyjiin.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:14"]
En jaksanut lukea kakkia kolmeatoista sivua läpi, osan vain.. mutta ettekö ihmiset osaa sanoa Vilan myyjille että ei kiitos, en halua, jättäkää rauhaan, menkää pois?! Minä osaan ja ihan saan rauhassa sielläkin asioida.
[/quote]
Jos olisit lukenut, niin olisit huomannut, että tuotakin on yritetty. Myyjille voi sanoa ei kiitos, katselen vain, mutta kun SE EI RIITÄ kun ne hullut kävelee perässä ja kyylää kaikki mihin kosket ja heti kommentoivat, se on iiihaanaa taki, just tuli, haluatko kokeilla, etsitään sun koko...
Todella ällöttävää.
Kyllä täällä on mun mielestä ihan asiasta annettu palautetta. Olen käynyt Turun (Hansa), Helsingin (Forum), ja Tampereen (Koskikeskus) liikkeissä useaan kertaan, ja kavereillani on samankaltaisia kokemuksia Vilan asiakaspalvelusta. Asiakaspalvelussa tökkii eniten se, että myyjillä ei tunnu olevan lainkaan tilannetajua, eli jokaista asiakasta lähestytään samalla, suht hyökkäävällä tavalla, mikä ei vaan toimi kuin pienelle osalle asiakaskuntaa. Tämä tyyli opetetaan varmasti työntekijöiden koulutuksessa, sillä se tuntuu olevan niin päälle liimattua. Suosittelevaa myyntiä varmasti painotetaan paljon, ja myös provikkapalkkaus lienee osasyynä yli-innokkaalle asiakaspalvelulle.
Jos asiakas on ujon oloinen, tai vaikka kuuntelee musiikkia, myyjän tulisi antaa tällöin vähän enemmän "omaa tilaa" asiakkaalle. Tykkään tosi paljon Vilasta, mutta hyökkäävän asiakaspalvelun vuoksi en käy siellä enää kovinkaan usein. Kohdistan kritiikin siis suoraan Vilan johtoportaaseen, joka vastaa myös koulutuksen sisällöstä: siellä on jäänyt kertomatta jotain hyvin oleellista myynnistä. Ajattelin antaa palautetta Vilalle tästä, ja ehkäpä linkkaan myös tämän keskustelun. :) Joku on tehnytkin sen jo.
Onko kukaan antanut palautetta asiasta?
Kun mä tarvitsen jonkun vaatteen niin googlaan ensin netistä malleja, jolloin voin painella suoraan esim. Vilaan sovittamaan ja hakemaan jonkun kivan. Ei tarvitse kuunnella tuputusta kun tietää mitä haluaa.
Jos haluan pyöriä kaupoissa ja katsella kivoja uutuuksia niin menen Zaraan, H&M:ään, Mangoon yms, missä on kivempia vaatteitakin ja saa olla rauhassa!
Pakko kommentoida tähän vaatekeskusteluun, kun joku täällä pitää Hm:n tai Vilan vaatteita jotenkin halpoina ja sitten merkkivaatteita muka parempina. Mulla itselläni on Hm:n trenssi joka näyttää päälläni upealta. Jotenkin oon saanut sellaisen kuvan, että Burberry on jotain ihan erikoista ja sellaista, mitä jotkut "rikkaat" ostavat. Siis nimenomaan ne trenssit mitä niillä on. Kävin sovittamassa Helsingissä joitain niitä Burberryn siistejä takkeja ja mun päälle ne eivät jostain syystä sopineet. Olen tosi pitkä ja hoikka ja kropassa ei ole mitään vikaa ja usein suurin osa vaatteista vaan näyttää hyvältä mun päällä. Mutta ne takit ei sopineet mun kropalle. Näytän edelleenkin paljon upeammalta Hm:ltä ostetussa viidenkympin trenssissä kuin siinä tonnin takissa...
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 18:15"]
Pakko kommentoida tähän vaatekeskusteluun, kun joku täällä pitää Hm:n tai Vilan vaatteita jotenkin halpoina ja sitten merkkivaatteita muka parempina. Mulla itselläni on Hm:n trenssi joka näyttää päälläni upealta. Jotenkin oon saanut sellaisen kuvan, että Burberry on jotain ihan erikoista ja sellaista, mitä jotkut "rikkaat" ostavat. Siis nimenomaan ne trenssit mitä niillä on. Kävin sovittamassa Helsingissä joitain niitä Burberryn siistejä takkeja ja mun päälle ne eivät jostain syystä sopineet. Olen tosi pitkä ja hoikka ja kropassa ei ole mitään vikaa ja usein suurin osa vaatteista vaan näyttää hyvältä mun päällä. Mutta ne takit ei sopineet mun kropalle. Näytän edelleenkin paljon upeammalta Hm:ltä ostetussa viidenkympin trenssissä kuin siinä tonnin takissa...
[/quote]
No ei kai ne kalliitkaan merkit voi tehdä yhtä vaatetta, joka sopisi jokaiselle vartalolle täydellisesti! Ihan hölmö olettamus, huomaa että olet pääosin halpisliikkeissä asioinut.
Oma kokemus sanoo että takit on juurikin niitä tuotteita joissa se laatuero näkyy selvimmin ja on helpoimmin huomattavissa. Se tulee pienistä yksityiskohdista, materiaalivalinnasta, vetoketjuista, napeista, ompelusta, tukevuudesta jne.
Paljon vaikeampi on erottaa jotain trikoopaitoja, neuleita, perushousuja jne.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 19:55"]Mä olen ollut Vilassa töissä. Siellä todellakin seurataan Ttarkasti henkilökohtaista myyntiä, pitää myydä vähintään se 3 tuotetta/per asiakas. Provikkaa ei makseta, mutta palkinnot oli ihan kivoja (liikekohtaisesti) jos päästiin tavotteisiin. Henkilökuntaa prässätään myymään..tai muuten ei hyvää seuraa. Eli paineita on.
Vaikka pidän Vilan vaatteista ja tykkään asiakaspalvelusta niin tyrkyttäminen ei ole mun juttu. Sitäpaitsi olen rehellinen, en yritä myydä pelkästään rahan kiilto silmissä vaan suosittelen asiakkaille sellaisia vaatteita mitkä sopii heille. Ja ihmiset arvostaa hyvää ja rehellistä palvelua. Mielistely on ällöttävää. Se paistaa läpi.
[/quote]
Minkälaisia palkintoja?
Yksin shoppaillessa palvelu on ihan jees eikä mua häiritse kassan lisämyyntikään. Se häiritsee jos tungetaan liikaa iholle silloin kuin mitään ei tunnu edes löytyvän. Tykkään siitä kun vero modassa myyjä käy huikkaamassa sovituskopeilla jos joku tarvitsee lisää kokoja tai värejä. Itselläni oli joskus mekon vetskari jumissa selkäpuolella ja oli kiva kun sain apua.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:42"]
Pakko entisenä ketjuvaateliikkeen myyjänä kommentoida: vain silloin, jos kyseessä on 26 tuumakokoa tai pienempää käyttävä asiakas, hälle tarjotaan automaattisesti oikeaa kokoa. Kaikkien isompien kanssa viedään juurikin imartelun takia kokoa tai kahta pienemmät, ei siksi että oikeasti niin luulisi vaan siksi, että pääsee sanomaan että näytit niin hoikalta. Muuten on se vaara, että vie yhtä kokoa liian suuret, ja siitä suututaan aina.
[/quote]
Minulle on kyllä aina osattu antaa oikeankokoiset, vaikken mikään keijukainen olekaan. Ja nolommaksi minä sen kokisin, että joutuisin pyytämään isompia!
Toivottavasti Bestsellerillä luetaan tätä ketjua ahkerasti...
Itseäni ahdistaa Jyväskylän Forumin Vero Modassa eräs myyjä niin paljon, että olen pari kertaa kääntynyt ovelta takaisin hänet nähtyäni. Tiedän, kuulostaa tosi säälittävältä, mutta en kerta kaikkiaan jaksa sitä että joku seuraa koko ajan kintereillä tai vähintäänkin huutelee muutaman metrin päästä "Oi toi on NIIIIN kiva" jokaisen hipaisemani vaatteen kohdalla.
Mä tykkään, kun mua palvellaan. Oon jo tosin vanhus eli 40v. ;)
Törmäsin tähän keskusteluun ihan vahingossa ja olen ihan ymmälläni. Ihmettelen, miten te jaksatte käyttää aikaanne ja energiaanne spekuloimalla, valittamalla ja purnaamalla täällä sivustoilla asioista, joihin voitte itse vaikuttaa suoraa siellä myymälässä missä asioitte, ihan vain mainitsemalla asioista suoraa/antamalla palautetta esim. ko. liikkeiden vastaavalle (vai eikö riitä kantti mainita asioista suoraa, niin pitää täällä nurista ja narista?). Nämä tilanteethan ovat kuitenkin useimmiten myymälä-/myyjäkohtaisia. Ja mitä tulee ketjun ohjeistuksiin, niin miettikää uudestaan, tuskin missään ketjussa annetaan ohjetta olla epärehellinen eli myyjien kehua kaikkia tuotteita ja myydä asiakkaille heille "ei sopivia" vaatteita, eihän se johda minkäälaiseen asiakkaan ja myymälän väliseen luottamussuhteeseen ja se on varmasti tänä päivänä se mihin kuitenkin pyritän -kanta-asikassuhteet. On varmasti totta, että tässä taloustilanteessa myymälöillä ja kaikilla myyjillä on kovat paineet saada kauppaa aikaiseksi ja varmasti jokaisessa myyntiä tekevässä firmassa seurataan tällä hetkellä lukuja enemmän kuin tarkasti ja tämä voi toki saada aikaan sen, että myyjät yrittävät saada kauppaa hinnalla millä hyvänsä (mikä ei kuitenkaan oikeuta epärehellisyyteen)...ja tosiasiahan on, että jokainen ei kestä/osaa työskennellä kovan paineen alla, eikä kaikilla ole pelisilmää...kaikistahan ei ole myyjiksi.
Olen itse myös palvelualalla, ollut jo reilusti yli kymmenen vuotta eli asiakapalvelu on enemmän kuin tuttua ja en voi sietää tyrkyttämistä ja tekopyhiä/huonoja ammattitaidottomia myyjiä. Jos ja kun asioin myymälöissä, joissa palvelua on vielä tarjolla, niin sanon aina suoraan jos en kaipaa palvelua ja aina viesti on mennyt perille. Toisaalta en myöskään arkaile antaa palautetta (hyvää ja huonoa) ja jos saan erityisen hyvää palvelua, niin muistan antaa siitä palautteen aina, sillä sitä annetaan nykyään ihan liian vähän.
Ihmiset hyvät, yrittäkää aina välillä muistaa, että kukaan ei pakota teitä noihin myymälöihin. Te menette sinne omasta vapaasta tahosta. Toisaalta, uskaltakaa olla suoria ja avata suunne, kyllä se viesti menee perille "tyhmemmällekin" kun asian ilmaisee suoraa. Myyjät noissa myymälöissä yrittävät varmaan parhaansa, mutta kaikilla ei (valitettavasti) ole pelisilmää/tilannetajua (osa myyjistä todella nuoria) ja sen vuoksi palaute on aina kultaakin arvokkaampaa eli jos ja kun annatte nuo kaikki antamanne palautteenne suoraa myymälöihin joissa näitä tilanteita tulee vastaan, niin varmasti tilanteelle tehdään jotain...tai ainakin jos minä olisin ko. myymälöiden yrittäjänä, reagoisin heti.
Varsinaiseen palvelukulttuuriin ei varmasti kauppiaat tai myymäläpäälliköt voi vaikuttaa, mutta omien myyjiensä tyyliin ja tapaan tehdä kauppaa he varmasti voivat vaikuttaa eli esim. jos joku myyjä saa huonoa palautetta, niin varmasti tämä asia käydään myyjän kanssa läpi ja mietitään miten hän voisi palvelutapaansa tms. muuttaa.