Sain juuri tietää potkuista ja olen raskaana
Työnantaja siis lopettaa koko toiminnan (tai siis kaikki duunarit saavat kenkää). Minulla laskettu aika heinäkuussa. Kun kysyin voiko myös raskaana olevat irtisanoa taloudellisista ja tuotannollisista syistä, vastattiin että voi.
Voiko näin oikeasti olla? Uskaltauduimme hankkimaan lapsen vasta yli kolmekymppisinä, sillä halusin, että minulla on vakityöpaikka jonne palata. Olen siis ollut kyseisessä firmassa töissä yli neljä vuotta.
Ahdistaa...
Kommentit (99)
Mutta kun minulle on opetettu, että se on aina laiton irtisanominen, jos raskaana oleva saa potkut.
Voi raskaanaolevan irtisanoa, varsinkin jos toiminta loppuu kokonaan. Myös YT-neuvotteluissa raskaanaolevan voi irtisanoa, mutta silloin työnantajalla on todistustaakka siitä, ettei irtisanomisen syy ole raskaus. Usein kuitenkin YT-neuvotteluissa vältetään raskaanaolevien irtisanomista, jotta ei jouduttaisi oikeusprosesseihin jne. Mutta siis jos toiminta loppuu kokonaan, niin raskaus ei ole mikään irtisanomissuoja, varsinkaan jos työnantajalla ei ole ollut tietoa raskaudesta.
Tervetuloa porukkaan. Näitä uutisia tulee vielä paljon lisää jatkossa, kohta tässä maassa ei työskentele enää kukaan.
Tiesivätkö raskaudestasi? Jos tiesivät, sitten ovat voineet keplotella sinut ulos tekosyyllä. Mutta mihis ajattelit palata, kun firma lopettaa?? :O
Kyllä työnantaja tiesi raskaudesta, mutta pistävät siis kaikki duunarit pihalle ja siirtyvät käyttämään alihankkijoita. Eli työn määrä ei ole vähentynyt, mutta "emme kuulemma tuota voittoa firmalle", eli ollaan käsittääkseni tehty pari tappiollista vuotta.
Voi hyvänen aika. Sinä olet raskaana ja sinä tehnyt päätöksen ja sinä sinä sinä. Firma menee kiinni, onnea palaamiseen. Kannattaa keskustella pomosi kanssa siitä kuinka sinulla on varmasti enemmän stressiä kuin hänellä nyt työasioista.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:09"]
Voi hyvänen aika. Sinä olet raskaana ja sinä tehnyt päätöksen ja sinä sinä sinä. Firma menee kiinni, onnea palaamiseen. Kannattaa keskustella pomosi kanssa siitä kuinka sinulla on varmasti enemmän stressiä kuin hänellä nyt työasioista.
[/quote]
Justhan ap on kirjoittanut, että firma jatkaa!
Totta kai voi irtisanoa raskaanaolevankin tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Ja erityisesti silloin kun koko firma lopettaa, hölmö...
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:07"]
Kyllä työnantaja tiesi raskaudesta, mutta pistävät siis kaikki duunarit pihalle ja siirtyvät käyttämään alihankkijoita. Eli työn määrä ei ole vähentynyt, mutta "emme kuulemma tuota voittoa firmalle", eli ollaan käsittääkseni tehty pari tappiollista vuotta.
[/quote]
Silti, jos työ loppuu kaikilta, ei raskaanaolevalla ole irtisanomissuojaa. Jos samaa työtä tekevistä viidestä työntekijästä irtisanotaan 2 joista toinen on raskaana, voisi raskaanaoleva riitauttaa asian ja sen jälkeen työnantaja joutuisi todistamaan, ettei irtisanominen johtunut raskaudesta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:05"]
Mutta kun minulle on opetettu, että se on aina laiton irtisanominen, jos raskaana oleva saa potkut.
[/quote]
Se on oletettavasti, mahdollisesti ja ehkä laitonta, jos potkut tulevat raskauden takia. Mutta ei laitonta silloin kun koko firma lopetetaan tai raskautetun työtehtävä poistuu tms. eikä ole antaa tilalle mitään korvaavaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:05"]
[/quote]
Meinaatko, että raskaus antaisi jonkun vedenpitävän suojan irtisanomiselle? Kyllä raskaanaolevan voi irtisanoa ihan kuten kaikki muutkin työntekijät, mutta raskaus ei tietenkään saa olla se peruste irtisanomiselle.
http://www.tyoelamaan.fi/fi-FI/tyosuhteen-paattyminen/irtisanominen/
Eli raskaanaolevan saa irtisanoa, mutta ei siitä syystä, että hän on raskaana. Irtisanomiselle on oltava selkeä peruste. Ja jos muutkin irtisanotaan, ei raskaanaolevalla ole irtisanomissuojaa.
Sitä en nyt lähde arvioimaan, onko työnantajalla oikeutta irtisanoa tuossa tapauksessa ketään (irtisanoo omat ja hankkii alihankintana kyseisen työn). Mutta tällöin se irtisanomisperuste olisi laiton kaikkia työntekijöitä koskien, ei pelkästään sitä raskaanaolevaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:10"]
Justhan ap on kirjoittanut, että firma jatkaa!
[/quote]
Firma mutta ap:n osasto loppuu. Jos työntekijän työtehtävät lopetaan eikä ole tarjota mitään korvaavaa hommaa tilalle, niin silloin todellakin joutuu pihalle, oli sitten raskaana tai ei.
Mitäs sä AP sitten meinasit palata firmaan tekemään sen äitiyslomasi jälkeen, jos teidän koko porukka on irtisanottu ja tehtävä lakkautetaan kokonaan? Kahvia keittämään?
Mikäs voisi olla peruste irtisanomiselle ylipäänsä? Tässä maassa irtisanotaan aika randomilla porukkaa, osaamisesta ja tuloksen tekemisestä se ei ainakaan ole kiinni. Ilmeisesti tosiaan pärstäkertoimen perusteella fudujen antaminen on soveliasta, usein jopa ilmeisen toivottavaa. Pitäkööt kyvyttömät johtajat paskalafkansa, soronoo.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:17"]
Sitä en nyt lähde arvioimaan, onko työnantajalla oikeutta irtisanoa tuossa tapauksessa ketään (irtisanoo omat ja hankkii alihankintana kyseisen työn). Mutta tällöin se irtisanomisperuste olisi laiton kaikkia työntekijöitä koskien, ei pelkästään sitä raskaanaolevaa.
[/quote]
Meinaatko että toimintaa ei saisi kilpailuttaa ollenkaan? Jos todetaan että hankkimalla kyseinen työ ulkopuoliselta säästetään x määrä euroja, niin silloin irtisanomisperusteena on taloudelliset syyt, ei se mikään laiton irtisanomisperuste ole kenellekään.
En mä ole tätä asiaa niin pitkälle miettinyt. On aika sekava olo just nyt, kun tämä tuli ihan puun takaa. Kerroin raskaudestani ajoissa esimiehelleni, ja hän vielä onnitteli. Nyt tuli sitten kaikille duunareille monoa (toimihenkilöitä jää muutama taloon hoitamaan projekteja) ja tilalle (virolaiset) alihankkijat. Kai tästä pitää liittoon soittaa, mutta en tiedä onko siitäkään mitään hyötyä. Itkettää oikeasti.
Niin, jos ne potkut tulevat raskauden takia! Nyt ne potkut tulee siksi, että toiminta ulkoistetaan! Toivottavasti työtehtäväsi eivät ole sisältäneet loogista päättelyä... :D
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:22"]
En mä ole tätä asiaa niin pitkälle miettinyt. On aika sekava olo just nyt, kun tämä tuli ihan puun takaa. Kerroin raskaudestani ajoissa esimiehelleni, ja hän vielä onnitteli. Nyt tuli sitten kaikille duunareille monoa (toimihenkilöitä jää muutama taloon hoitamaan projekteja) ja tilalle (virolaiset) alihankkijat. Kai tästä pitää liittoon soittaa, mutta en tiedä onko siitäkään mitään hyötyä. Itkettää oikeasti.
[/quote]
Miksi sinä soitat liittoon, kun ei sinun työsuhdetta irtisanota raskauden takia?
No jos firma pistetään kiinni, niin mihin meinasit palata töihin?