Sain juuri tietää potkuista ja olen raskaana
Työnantaja siis lopettaa koko toiminnan (tai siis kaikki duunarit saavat kenkää). Minulla laskettu aika heinäkuussa. Kun kysyin voiko myös raskaana olevat irtisanoa taloudellisista ja tuotannollisista syistä, vastattiin että voi.
Voiko näin oikeasti olla? Uskaltauduimme hankkimaan lapsen vasta yli kolmekymppisinä, sillä halusin, että minulla on vakityöpaikka jonne palata. Olen siis ollut kyseisessä firmassa töissä yli neljä vuotta.
Ahdistaa...
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:18"]
Hei, tämä on minun raskauteni, ei koko firman, joten on varmaan aika ymmärrettävää, että mietin itseäni tässä ensin. Olin jotenkin kuvitellut, että raskaana olevaa ei voi irtisanoa, mutta olen selvästikin ollut väärässä. Aina pomot löytävät jonkun keinon, eli tässä tapauksessa siirtyminen alihankkijoiden käyttämiseen.
AP
[/quote]
Tiesit kuitenkin, että firma, jossa olet töissä, oli tappiollinen.Tämä tarkoittaa sitä, ettei yritys tuottaa vähemmän kuin kuluttaa kiinteiden kulujen muodossa. Maksaakseen kiinteät kulut, yritys syö silloin pääomaansa. Kun pääoma on syöty, onkin edessä konkurssi, jossa sitten kaikki todellakin saavat potkut, ja pahimmassa tapauksessa joutuvat hakemaan palkkasaatavia palkkaturvan kautta.
Aivan jokaisen työntekijän, joka kuulee "firman tehneen tappiota" pitäisi siis varautua tällaiseen mahdollisuuteen ja miettiä, mitä työttömyys vaikuttaisi omaan talouteen. Sinä olet itse asiassa hyvässä asemassa, koska tulet saamaan äitiys- ja vanhempainpäivärahaa edellisen vuoden verotietojen mukaisesti, ja summa, joka sinulle jää, on suurempi kuin ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha.
Paska homma, mutta täysin laillinen. Uuden työpaikan saanti saattaa olla haastavaa, koska ilmeisesti olet tehnyt jotain tuotantopainotteista. Sinänsä en ihmettele miksi yritykset ulkoistavat helposti ulkoistettavia toimintojaan. Suomalainen työkulttuuri, työntekijät ja liitot ovat vähintäänkin haastavia työnantajan näkökulmasta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:00"]
Mutta miten tämä vaikuttaa sitten vanhempainpäivärahoihin?
AP
[/quote]Ei mitenkään. Ainoastan sulta jää saamatta palkka 1-3kk äitiysloman alusta, mikäli teidän firma yleensäkään sellaista maksaa.
Siis kolmen kuukauden palkka saamatta? Mitä ihmettä? Ei voi olla laillista!!!
AP
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:53"]
AP
[/quote]
On se laillista, jos et ole siinä vaiheessa enää työsuhteessa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:53"]
AP
[/quote]Piti laittaa, että mahdollisesti jää saamatta. Riippuu sekin sopimuksesta ja irtisanomisajasta ymv. Se sun kannattaa tarkistaa liitosta.
-ed-
En kyllä yhtään ihmettelle tämän maan nykyistä tilannetta! Tätäkin ketjua, kun lukee, niin tulee selväksi, miten paljon maassamme on tyhmiä ja sivistymättömiä ihmisiä. Huoh. Oletteko te kaikki suorittaneet edes peruskoulua? En kestä...!
Ja anteeksi tämä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:28"]
Olisi kuvitellut juuri tältä sivulta löytävän enemmän sympatiaa tilannettani kohtaan. Olimme suunnitelleet uuden asunnon ostoa ja remonttia. Nyt menevät nekin suunnitelmat uusiksi, tai ainakin vähäksi aikaa jäihin, sillä ei ole mitään työpaikkaa johon lapsen syntymän jälkeen palata. Ymmärrän, että firma on tuottanut tappiota, mutta samalla tuntuu pirun kurjalta, että sen sijaan että pomot miettisivät miten korjata tilanne, ratkaisevat ne sen pistämällä kaikki ulos ja ostamalla alihankkijoilta.
AP
[/quote]
TIlanteen huomioonottaen olet saanut aika paljon sympatiaa.
Yrittäminen ei ole mitään hyväntekeväisyyttä, siinä on omistajataholta liossa käytännössä kaikki, koko elämä ja omaisuus. Pitäisikö hänen/heidän uhrata oma työnsä ja omaisuutensa, että sinä saisit osteuttua uuden asunnon?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 17:28"]
Olisi kuvitellut juuri tältä sivulta löytävän enemmän sympatiaa tilannettani kohtaan. Olimme suunnitelleet uuden asunnon ostoa ja remonttia. Nyt menevät nekin suunnitelmat uusiksi, tai ainakin vähäksi aikaa jäihin, sillä ei ole mitään työpaikkaa johon lapsen syntymän jälkeen palata. Ymmärrän, että firma on tuottanut tappiota, mutta samalla tuntuu pirun kurjalta, että sen sijaan että pomot miettisivät miten korjata tilanne, ratkaisevat ne sen pistämällä kaikki ulos ja ostamalla alihankkijoilta.
AP
[/quote]
No ehdota pomoille jotain, esim että nostavat tuoteensa hintoja, jotta saadaan lisä
rahaa firmaan. Mitä, eikö kukaan ole valmis maksamaan, kun virolainen/kiinalainen/bulgarialainen tms tekee homman puolta halvemmalla. No, entä jos henkilökunta suostusi palkanalennukseen tai muutaman kuukauden lomautukseen. Keksitkö itse muita vaihtoehtoja? Firma tarvitsee lisää rahaa selvitäkseen ja lisäksi pitää pienentää kuluja. Ei mikään helppo yhtälö.
Omasta tilanteestani on aikaa. Minun firmastani lopetti ätiysloman aikaan koko osasto, joten sain potkut monien muiden joukossa. Myyntiosasto lopetti. Ei siellä olut alallani töitä, jäljelle jäi erikoisalan hommat, joihin minulla ei ollut koulutusta. Firmasta sai lähteä myös päällikkö. Varasto myytiin toiselle firmalle, mutta työntekijöitä ei otettu yhtään uutta, koska ko.toisessa firmassakin oli sitä ennen lomautusuhka päällä. Kesäloman sijaisuutta tarjottiin vähän myöhemmin äitiysloman aikana vielä, kun 9 kk:n määräaika ei ollut ummessa, mutta en toki äitiyslomaa muutaman viikon takia keskeyttänyt. Se perustui lakiin, eli ko.hommaa piti tarjota ensin minulle. Samoja hommia tehnyt työkaverini oli lähtenyt opiskelemaan.
Ihan yleistä on luulla, ettei raskaana olevaa saa irtisanoa, mutta kuten täällä on sanottu moneen kertaan, raskaus ei saa olla irtisanomisen syy, mutta este se ei ole. Raskaana olevan iritsanomiseen on käytännössä tarvittu painavampi peruste kuin muiden. Minulla oli jo äitiyslomalle jäädessä tieto, että töitä ei ehkä ole kun palaan kuin irtisanomisajaksi. Elättelin kuitenkin toivetta paremmista ajoista, mutta toisin kävi. Minua ei kuitenkaan irtisanottu; luultavasti olisin tullut ilman raskautta vähintään lomautetuksi jo ennen äitiyslomaani. Toinen työkaveri lomautettiin sillä aikaa, eli meidän hommia ei yksinkertaisesti ollut enää edes yhdelle, vaikka ennen meitä teki kaksi. Oltiin siis tehtaalla toimistohommissa.
Sain äitiysloman jälkeen vielä jotain lomakorvausta, kun firman pääkonttori oli kuitenkin toiminnassa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:10"]
Justhan ap on kirjoittanut, että firma jatkaa!
[/quote]
Firma mutta ap:n osasto loppuu. Jos työntekijän työtehtävät lopetaan eikä ole tarjota mitään korvaavaa hommaa tilalle, niin silloin todellakin joutuu pihalle, oli sitten raskaana tai ei.
[/quote]
Mistä ihmeestä sä luit, että ap:n osasto lopetetaan? Ap:han sanoi selkeästi, että duunarit vaan heitetään kylmänviileesti pihalle ja alihankkijat otetaan jatkamaan samoja hommia.
Mitä sitten itse irtisanomiseen tulee, niin ap on tässä tapauksessa samalla viivalla kuin kaikki muutkin. Jos irtisanominen on laiton niin sitten se on sitä kaikilla muillakin. Raskaus ei tuollaisessa tapauksessa ole vaikuttava tekijä suuntaan eikä toiseen. Toki sitten, jos osalta peruttaisiinkin irtisanominen, mutta ap:lta ei, niin silloin irtisanominen voitaisi riitauttaa ja selvittää, vaikuttiko ap:n irtisanomisen peruuttamattomuuten hänen raskautensa.
Tämä kommentti siis ainoastaan ensimmäisen sivun perusteella, muita sivuja en ole vielä lukenut.
Kyllä sen, jos kaikki duunarit saavat kenkää, voi tulkita niin, että tuotanto-osasto lopetetaan, vaikka sitä ei olekaan virallisesti osastoksi nimetty. Jos ap:lla pitäisi olla työ mihin palata, kun hänen omat työnsä loppuu, niin onko firmassa joku, jonka voisi heittää sitten pihalle tieltäsi?
Sullahan on ap paremmin asiat kun monella muulla. Sulla on ä-lomalla hyvin aikaa katsella työpaikkoja ja jos ei heti onnistu niin kotihoidontukea vaan nostamaan, säästät hoitomaksuissa. Työkkäri + yksityisen hoidon tuki.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 18:19"]
Kyllä sen, jos kaikki duunarit saavat kenkää, voi tulkita niin, että tuotanto-osasto lopetetaan, vaikka sitä ei olekaan virallisesti osastoksi nimetty. Jos ap:lla pitäisi olla työ mihin palata, kun hänen omat työnsä loppuu, niin onko firmassa joku, jonka voisi heittää sitten pihalle tieltäsi?
[/quote]
Oliko tämä kommenti viestiin no 71? Jos oli, niin kovin paljoa, et lukemaasi viestiä ymmärtänyt.
Olennaista koko keississä on se, että ap ei ole tässä tapauksessa raskautensa vuoksi mitenkään erityisasemassa muihin nähden.
Kokonaan toinen juttu on se, että jos heitetään työntekijöitä kylmänviileesti pihalle ja otetaan alihankkijoita, tai muuta työvoimaa tilalle, niin pitää tutkia, onko toimittu lakien ja sopimusten mukaan ja jos YT:neuvotteluissa saataisiinkin sovittua niin, että osa työntekijöistä saisikin jäädä, niin siinä tapauksessa asioita pitääkin tutkailla raskaus huomioiden, jos siis irtisanotuissa on raskaana olevia. Tällaiset isot irtisanomiset ei aina ole niin simppeleitä kokonaisuuksia, mitä äkkiseltään voisi kuvitella.
Sinulla on paremmin asiat kuin työkavereillasi, jäät äitiyslomalle etkä työttömäksi. Ei vakityöpaikat nykyään ole mikään tae siitä että töitä riittää.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 18:19"]
[/quote]
Oliko tämä kommenti viestiin no 71? Jos oli, niin kovin paljoa, et lukemaasi viestiä ymmärtänyt.
Olennaista koko keississä on se, että ap ei ole tässä tapauksessa raskautensa vuoksi mitenkään erityisasemassa muihin nähden.
Kokonaan toinen juttu on se, että jos heitetään työntekijöitä kylmänviileesti pihalle ja otetaan alihankkijoita, tai muuta työvoimaa tilalle, niin pitää tutkia, onko toimittu lakien ja sopimusten mukaan ja jos YT:neuvotteluissa saataisiinkin sovittua niin, että osa työntekijöistä saisikin jäädä, niin siinä tapauksessa asioita pitääkin tutkailla raskaus huomioiden, jos siis irtisanotuissa on raskaana olevia. Tällaiset isot irtisanomiset ei aina ole niin simppeleitä kokonaisuuksia, mitä äkkiseltään voisi kuvitella.
[/quote]
Ainoastaan tuohon osasto kommenttiin, että mielestäni voi verrata osaston lakkauttamiseen. Muu oli ap:lle.
Minä, minä, minä... MINUN elämäni, MINUN unelmani! Miksi minua ei totella? Miksi elämä ei ole reilua? Miten he ajattelevat minun nyt pärjäävän? Minähän olin päättänyt että en hanki lapsia ennen kuin saan mitä haluan... Eivätkö he ymmärrä mitä tarkoitin? :(
Hei, tämä on minun raskauteni, ei koko firman, joten on varmaan aika ymmärrettävää, että mietin itseäni tässä ensin. Olin jotenkin kuvitellut, että raskaana olevaa ei voi irtisanoa, mutta olen selvästikin ollut väärässä. Aina pomot löytävät jonkun keinon, eli tässä tapauksessa siirtyminen alihankkijoiden käyttämiseen.
AP
[/quote]
Siis IHAN tosissaanko luulit, että voisit vaikka perseillä töissä ihan miten huvittaa eikä potkuja tarvitse pelätä, koska sattuu olemaan vatsa pystyssä?
Herranjumala opetelkaa nyt ne asiat ennenkuin alatte olettamaan. Raskaanaolevaa ei saa irtisanoa raskauden takia, mutta voidaan irtisanoa muista syistä, joista irtisanottaisiin ilman raskauttakin.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 19:15"]
AP
[/quote]
Siis IHAN tosissaanko luulit, että voisit vaikka perseillä töissä ihan miten huvittaa eikä potkuja tarvitse pelätä, koska sattuu olemaan vatsa pystyssä?
Herranjumala opetelkaa nyt ne asiat ennenkuin alatte olettamaan. Raskaanaolevaa ei saa irtisanoa raskauden takia, mutta voidaan irtisanoa muista syistä, joista irtisanottaisiin ilman raskauttakin.
[/quote]
Edelleenkin ne syyt joista avainpelaajia irtisanotaan ovat suoraan sanottuna perseestä. Ei ihmisiä voi irtisanoa sen takia jos ei kieli ole tarpeeksi ruskea. Myöskään johdon palkitsemisjärjestely ei kestä päivänvaloa; epäkompetentille herrakerholle ei pidä maksaa boonuksia vain sillä perusteella että he pääsisivät tänäkin vuonna "ansaitulle" lomalle. Töitähän heidän pitäisi tehdä eikä lomailla. Jos yritysten johto on keskimäärin niin kyvytöntä kuin se nykyään on (johtunee pitkälti 60-luvulla syntyneestä polvesta) niin on ihan vaan hyvä että tämän maan viimeisetkin firmat lyövät lapun luukulle.
Juuri tällaisten ruikuttavien paskahousujen takia pistin itse omassa firmassani väen pihalle jo vuosia sitten ja siirryin ostamaan ulkomaisilta alihankkijoilta. Eipä tarvitse kuunnella enää valitusta siitä, kuinka kesälomat eivät osunut juuri sille viikolle kuin halusi ja kuinka korvaavaa työtä ei voi tehdä kun on vähän pikkurilli kipeä.
Repikää liiton jäsenet nyt sitten huumoria.