Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko siskoni narsisti, arvioikaa!?

Vierailija
02.04.2014 |

Olen alkanut epäillä pikkusiskoani narsistiksi. Tiedän, että se on "muotisairaus", jota ei saa jaella kelle sattuu ja sitä herkästi syydetään varsinkin erojen yhteydessä eksille. Olen aina tiennyt siskoni olevan erilainen kuin muut, mutta vasta nyt viime aikoina olen ottanut asioista omatoimisesti selvää ja olen lähes varma, että siskoni täyttää narsistin kriteerit.

-omituinen, epäsosiaalinen persoonallisuus, ei oikeita ystäviä. Joitakin tuttuja on, mutta he ovat kaikilla tavoilla huonompia kuin hän, ja pilkkaa heitä selän takana. Ei koskaan oikeasti avaa sydäntään kenellekään vaan nämä kaverit ovat vain palveluksia varten

-pitää itseään oikeasti maailman napana. Uskoo, ettei hänen tarvitse alentua tekemään töitä, eikä ole koskaan niitä tehnytkään vaan ne ovat alempiarvoisten hommia. Pitää minua hänen orjanaan

-On ihmeen riippuvainen minusta silti. Vaikka suutun hänelle, enkä haluaisi olla väleissä niin hän jotenkin aina manipuloi ja maanittelee minut takaisin, ostamalla lahjoja ja niin edelleen. Olen ajatellut, että hän "ostaa" minut kiitollisuudenvelkaan jotta tekisin kiltisti mitä hän käskee.

-on mitätöinyt minua koko lapsuuden ja nuoruuden. Pilkkaa, pitää alempiarvoisenaan, haukkuu varsinkin porukassa. Mitä tahansa teen, niin en voi koskaan olla yhtä hyvä kuin hän ja jos joku muu kehuu minua, niin hän suuttuu. Minun kaverini ovat tyhmiä ja idiootteja hänen mielestään, eihän kukaan fiksu minun seurassani viihtyisikään.

-on ylemmyydentuntoinen. Pitää kaikkia ihmisiä tyhmempinä kuin hän

-Käyttää läheisiään sumuilematta hyväksi, manipuloi toisia varastamaan hänelle tavaroita, takaamaan lainoja, mitä milloinkin. Käyttää sukulaisiaan jatkuvasti lastenhoitoapuna. Hän suuttuu todella paljon jos ei saa tahtoaan läpi ja heittäytyy marttyyriksi. Ostattaa miehillään kaiken, vaihtaa miehiä lennossa sen mukaan mitä he voisivat hänelle tarjota, ei kykene oikeaan rakkauteen. 

-Ei osaa pyytää anteeksi eikä koskaan ole väärässä. Vaikka hän itse olisi pilannut suhteensa pettämisellä, valehtelulla ja kieroilulla niin hän aina kääntää asian niin, että hän on uhri ja toinen osapuoli on ilkeä narsisti. Riidellessäänkin hän tyrmää toisen väitteet ja heittäytyy itse kärsijäksi tyyliin "entäs minä sitten, minä teen kaiken enkä koskaan saa mitään, sinä olet itsekäs". Hänellä on aina oikeutus teolleen, sillä joku toinen on tarjonnut hänelle sitä mitä hän tarvitsee. Siitä pääsemmekin seuraavaan

-vain hänellä on väliä. Siivoamiset, ruuat ja lapset hoitaa lasten isä. Vaikka hänellä on lapsia, niin hän ei ajattele heidän parastaan vaan omaansa. Ei leiki lasten kanssa ja tekee vaan ne "pakolliset", silloin kuin muilta hommiltaan ehtii. Oma kauneudenhoito esimerkiksi menee aina lastenhoidon edelle, ja lapset tyrkätään mummulle jatkuvasti. Silloin hän huomioi lapsensa, kun he siirtelevät hänen tavaroitaan eivätkä tottele, jolloin hän rupeaa huutamaan. Muulloin lapset saavat leikkiä keskenään. Silloin kun on juhlat, tai paikalla on joku, jota hän ihailee, niin hän taas on maailman paras äiti, välittävä, täydellinen. Kulissit on aina oltava pystyssä.

-osaa olla halutessaan todella puoleensavetävä, kun haluaa joltain ihmiseltä jotain. Silloin näkee tämän ihmisen täydellisenä. Jos tämä ei onnistu, niin tämä ihminen onkin täysi paholainen, hän vetää raivarit ja haukkuu ihmisen pystyyn. On todella mustavalkoinen ajattelussaan, esim. sairaat sukulaiset eivät ole hänelle edes olemassa. Kun he puhuvat, hän ei edes kuuntele vaan puhuu päälle omiaan.

-Ero oikealla minällä ja Facebook-minällä on valtava. Facebookissa on sosiaalinen, hauska, aina toisia parempi kaikessa, täydellinen äiti, jolla täydellinen perhe, oikeassa elämässä kaikkea muuta. Välillä tosin kirjoittaa sinne jotain omituista ja sosiaalisesti epäkorrektia kuten haukkuu läskejä tai kehuu itseään maasta taivaisiin.

Mitä olette mieltä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos se sun sisko on ollut joskus kiva niin epäilen onko narsismidiagnoosi silloin oikea. Ei narsismi ole mikään flunssa joka tulee ja menee. Lisäksi narsismin ytimessä ei ole vallanhalu sinänsä vaan voimakas tarve ylläpitää käsitystä omasta vahvuudesta ja ylivertaisuudesta koska se on ihmisen ainoa turva. Kaikki muu seuraa sitten siitä. Esim Tuksu on narsistin perikuva mutta häntä tuskin vallanhaluiseksi kuvataan. Hän vain pönkittää apinan raivolla kuvaa glamourista itsestään vielä rappioalkoholismistakin käsin.

Vierailija
22/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos luit tekstiäni tarkemmin niin kerron tapahtumien alkaneen jo ihan lapsuudesta, joten siskoni ei koskaan ole ollut "normaali". Ei narsistitkaan ole vittumaisia koko ajan, sillä eihän heihin kukaan muuten jäisi koukkuun. Siskoni on hyvin ristiriitainen, osaa olla tooooosi mukava kun hän tarvitsee jotain tai minä haluaisin tehdä pesäeroa häneen, silloin hän muistuttaa että olemme maailman parhaimmat siskokset ja olemme voittamattomat yhdessä- ja minä hölmö olen uskonut kaiken. Seuraavassa hetkessä hän jo haukkuu minut läskiksi, rumaksi, miten olen epäonnistunut elämässäni. Joten kyllä, hän on välillä mukava, mutta en tiedä onko se vain sitten sellainen naamari, pelkkä esitys, eikä aitoja tunteita minua kohtaan ollenkaan.

t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet ap narsismista lukenut niin narsisteille on juuri tyypillistä olla erittäinkin charmikas ja vetoava kun a) haluavat jotain tai b) kun kokevat että heidän otteensa on herpaantumassa... Mutta ihan tosi, hirveän vaikea on netissä diagnosoida ketään. Minä olen ottanut oman elämäni "narsistityyppisiin" henkilöihin sellaisen asenteen, että vältän yhteydenpitoa. Se hetkellinen charmi, oli se sitten aitoa tai ei, on niin vähäinen plussa verrattuna siihen kaikkeen muuhun, ettei yksinkertaisesti maksa vaivaa. Mutta jokainen päättää toki itse, miten paljon on valmis kärsimään jonkun ihmissuhteen takia, ja ihan lähisukulaisiin on monesti mahdotontakin tehdä 100% pesäeroa. Ja vaikka siskosi ei olisi narsistikaan, on hyvin epätodennäköistä että hän tästä muuttuu.

Vierailija
24/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sisko suhtautuu sinuun jos yrität vastustaa häntä julkisesti? Vai yritätkö edes? Mulla on käsitys että narsisteilla on äärimmäisen vaikea hyväksyä sitä ettei joku hypikään hänen pillinsä mukaan. Yrittävät kostaa tai tuhota toisen keinolla millä hyvänsä.

Vierailija
25/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin hänessä on paljon narsistisia piirteitä, vaikka ei täysin narsisti olisikaan. aika mahdoton ihminen varmasti, jonka lähellä on kenenkään vaikea elää.

Vierailija
26/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan, että mietit millainen siskosi on, kannattaisi pohtia, miten pärjäät elämässä hänen kanssaan.

Kaikissa ihmisissä on narsistisia piirteitä, joissakin vähän enemmän. Tuon perusteella en todellakaan kutsuisi siskoasi narsistiksi (persoonallisuushäiriöiseksi)

Lapsuuden traumoilla on usein kaksi puolta, siskollasi voi olla yhtälailla ankeat kuvat lapsudestaan. Lisäksi monessa mainitsemassasi esimerkissä (lahjat, lasenhoito) ei minusta ole mitään narsistista. En voi myös epäilemättä, että löytyisikö molemminpuolista sisarkateutta...?

Vierailija
27/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuntee jonkun ihmisen todella hyvin ja pitkältä aikaa niin tuollaisia negatiivisia ominaisuuksia löytyy helposti pitkä lista. Siskosi kuulostaa rasittavalta, mutta selvästi olet itsekin jotenkin hänestä riippuvainen tai epäitsenäinen, kun välität niin kovin hänen sanomisistaan tai tekemisistään.

Vierailija
28/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkö siskosi analysoit vai joku ammatti-ihminen?

Vierailija
29/29 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:27"]

Miten sisko suhtautuu sinuun jos yrität vastustaa häntä julkisesti? Vai yritätkö edes? Mulla on käsitys että narsisteilla on äärimmäisen vaikea hyväksyä sitä ettei joku hypikään hänen pillinsä mukaan. Yrittävät kostaa tai tuhota toisen keinolla millä hyvänsä.

[/quote]

Jos kyse on esim. rahan lainaamisesta tai jostain materiasta ja kieltäydyn niin sisko kyllä maanittelee pitkään ja yrittää kaikkensa muuttaakseen mieleni mutta ei suutu yleensä. Sitten jos esim. kapinoin häntä vastaan julkisesti tai vitsailen hänestä niin hän suuttuu, heittäytyy marttyyriksi, vetäytyy jonnekin nurkkaan itkemään ja miehensä lepyttelee häntä, tai alkaa huutamaan, vähän riippuu tapauksesta. Silläpä en enää jaksakaan sitä "showta" mitä siitä syntyy, niin jätän sanomatta ja annan haukkua. Itsepähän se itsensä nolaa vain. Jos joku muu kuin minä tekee sen, niin raivostuu aivan järkyttävästi, saa aivan tajuttoman kohtauksen eikä koskaan anna ko. ihmiselle anteeksi. Lähettelee perään vielä vihaisia viestejä ja pyrkii kostamaan. Jostain syystä ei mulle ikinä suutu niin pahasti vaan aina haluaa kuitenkin olla väleissä. En tiedä mistä se johtuu, luin jostakin että läheiset ihmiset ovat tavallaan samaa ihmistä narsistin kanssa eikä narsisti osaa päästää irti. Hän olisi siis ehkä hukassa ilman minua ja sitä tunnetta, kun saa olla minun "yläpuolellani" tai jotain.

T.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme