Englantilainen poikaystävä ei halua opetella sanaakaan suomea
Eli otsikon mukaisesti englantilainen poikaystäväni ei halua opetella kieltäni ollenkaan. Olemme seurustelleet vähän reilu vuoden, ja yleensä se olen aina minä joka on reissannut sinne päin ja puhetta on ollut että muutan Englantiin jossain kohtaa jos kaikki menee hyvin ja löydän töitä ym. Mutta itseäni häiritsee ettei hän ole yhtään kiinnostunut minun suomalaisuudestani, ei kulttuurista, kielestä tai mistään muustakaan, ja myöskin sanoi ettei ikinä haluaisi muuttaa tänne (eikä ollut edes käynyt täällä ikinä). Olen koittanut sanoa että olisi mukavaa jos hän opettelisi edes jotain alkeita että voisi pari lausetta vaihtaa suomeksi joskus minun ja perheeni sekä kavereideni kanssa, mutta hän sanoo että suomi on turha kieli eikä tarvitse sitä missään niin ei jaksa nähdä vaivaa. Okei, totta ettei suomen kieli ole mikään yleisesti puhuttu kieli enkä häneltä vaadikaan sujuvaa suomen kielen taitoa missään vaiheessa, mutta ettei edes yhtä sanaa/lausetta? Onko minulla oikeus olla loukkaantunut? Puhumme kuitenkin 100% ajasta hänen natiivikieltään ja minusta se tuntuu tosi epäkunnioittavalta että toinen vain töksäyttää ettei muuten pätkääkään kiinnosta sinun kielesi. Kuitenkin kun seurustelee ulkomaalaisen ihmisen kanssa niin mielestäni on aina ollut itsestäänselvyys että opetellaan edes alkeet toisen natiivikielestä (itse olisin tämän tehnyt mikäli hänen kielensä ei olisi englanti vaikka englanniksi olisikin kommunikoitu).
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa omituiselta... Mun englantilainen mies on tosi kiinnostunut opettelemaan suomea ja kyselee aina, että miten mikäkin sanotaan suomeksi.
Odotetaan ensimmäistä yhteistä lasta ja on itsekin sanonut että olisi omituista jos ei hän osaisi sanaakaan suomea kun lapsesta tulee kaksikielinen. Koronan ja vauvan takia edessä myös muutto väliaikaisesti Suomeen (molemmat tekee nyt etätöitä) ja hän on tosi innostunut ajatuksesta!
Joten ap:n mies kuulostaa aika ylimieliseltä, mun englantilainen ex ei ollut yhtä paha, mutta osasi parin vuoden jälkeen vain pari sanaa suomea ja paasasi jatkuvasti kuinka mahtava maa Iso-Britannia on....Ja onhan se. :) Minusta suomalaisissa on hauska piirre se, että heti jos joku ulkomaalainen on patriootti, se on jotenkin epäilyttävää ja väärin. Mutta suomalaisen pitää aina väittää asuvansa maailman parhaassa maassa, vaikka ei edes itse olisi sitä mieltä.
En sano että Britanniassa olisi mitään suurta vikaa, mutta en minäkään jatkuvasti ylikorosta Suomen mahtavuutta.
Olen asunut Briteissä vuosia ja työni vuoksi olen seurannut paikallista yhteiskuntaa ja politiikkaa oikein lähietäisyydeltä, ei se mikään ihmemaa ole sekään.
No ei ole tosiaan. Ja onko mikään maa? Isänmaallisuus on siitä outo ilmiö, ettei se muissa maissa vaadi oman maan täydellisyyttä. Toisaalta sellainen 'my country, right or wrong'-asenne vaatii ehkä jotain muskelia toimiakseen...
Minua ärsyttää myös joskus Suomessa se asenne, että täällä on kaikki täydellistä, ja varsinkaan kukaan ulkomaalainen ei voi koskaan ehdottaa parannuksia mihinkään, koska muissa maissa on jotkut muut asiat huonommin.
Mutta ap:n ongelma taitaa olla ns. yksittäistapaus.
Vierailija kirjoitti:
Onpa todella monella täällä ollut brittipoikaystävä. Piirrän raksin seinään sitten kun kuulen että joku suomalainen mies ois seurustellu englantilaisen naisen kanssa.
Pertsa Reposella oli englantilainen vaimo, Angela muistaakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa omituiselta... Mun englantilainen mies on tosi kiinnostunut opettelemaan suomea ja kyselee aina, että miten mikäkin sanotaan suomeksi.
Odotetaan ensimmäistä yhteistä lasta ja on itsekin sanonut että olisi omituista jos ei hän osaisi sanaakaan suomea kun lapsesta tulee kaksikielinen. Koronan ja vauvan takia edessä myös muutto väliaikaisesti Suomeen (molemmat tekee nyt etätöitä) ja hän on tosi innostunut ajatuksesta!
Joten ap:n mies kuulostaa aika ylimieliseltä, mun englantilainen ex ei ollut yhtä paha, mutta osasi parin vuoden jälkeen vain pari sanaa suomea ja paasasi jatkuvasti kuinka mahtava maa Iso-Britannia on....Ja onhan se. :) Minusta suomalaisissa on hauska piirre se, että heti jos joku ulkomaalainen on patriootti, se on jotenkin epäilyttävää ja väärin. Mutta suomalaisen pitää aina väittää asuvansa maailman parhaassa maassa, vaikka ei edes itse olisi sitä mieltä.
Asiahan on täysin päinvastoin. Suomalaiset ovat suunnilleen ainoa kansa, joka pelkästään haukkuu ja väheksyy omaa maataan ja kulttuuriaan muunmaalaisille. Täällä myös katsotaan pahasti Suomen korostamista tai Suomen lipun ja värien näkymistä missään muualla paitsi lipuissa virallisina liputuspäivinä ja jääkiekko-otteluissa. Muissa maissa liput liehuvat parvekkeilla.
Et taida juuri brittejä tuntea? Kukaan ei hauku brittejä yhtä raskaasti kuin muut britit.
Vierailija kirjoitti:
Onpa todella monella täällä ollut brittipoikaystävä. Piirrän raksin seinään sitten kun kuulen että joku suomalainen mies ois seurustellu englantilaisen naisen kanssa.
Sehän on yleinen tieto ulkomaalaisten miesten keskuudessa, että suominaiselta saa jo ekalla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se niin ole että suomalaisilla naisilla ja miehillä on vähän eri kohdemaat puolisoiden etsinnän suhteen. Naiset suuntaa länsimaihin ja miehet Aasiaan. Missä ei sinänsä ole mitään vikaa, itse laitan rastin seinään kun kuulen suomalaisesta naisesta joka seurustelee thaimiehen kanssa!
Kuulostaa tyypiltä jonka vuoksi ei kyllä kannata mihinkään alkaa muuttamaan, ja kannattaa miettiä tarkkaan että onko hän edes sen arvoinen että jatkat seurustelua. Itse en välttämättä jatkaisi, kun ei kerran tunnu sinun kulttuurisi ja juttusi kiinnostavan häntä tippaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se niin ole että suomalaisilla naisilla ja miehillä on vähän eri kohdemaat puolisoiden etsinnän suhteen. Naiset suuntaa länsimaihin ja miehet Aasiaan. Missä ei sinänsä ole mitään vikaa, itse laitan rastin seinään kun kuulen suomalaisesta naisesta joka seurustelee thaimiehen kanssa!
Tunnen yhden suomalaisnaisen, joka oli naimisissa thaimaalaisen miehen kanssa. Töissä olivat tavanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa onkin aika hyvin jo sanottu kaikki tarpeellinen. Myös omasta mielestäni kysymys on huomaavaisuudesta ja kiinnostuksesta toisen juuria kohtaan. Itselleni tällainen olisi totaalinen ”turn off”. Ystävälläni oli myös samalla asenteella varustettu brittipoikaystävä. Oli todella noloa kun ei kyennyt appivanhempien kanssa keskustelemaan mitään tai edes tervehtimään niin että olisivat ymmärtäneet toisiaan. No ylläri että suhde ei sitten kestänytkään.
Kun ap sanot että muilla mittapuilla tämä mies on edellistä parempi (joka yritti suomea opiskella), niin mitkä näet itse tämän suhteen vahvuuksiksi?
No onpa ollut harvinaisen kielitaidottomat appivanhemmat, jos ei ton vertaa englantia osaa, että voisi edes tervehtiä. Onpa noloa 🙄
No englanti tuli opetussuunnitelmiin vasta 70-luvulla, ja siirtyminen peruskoulujärjestelmään tapahtui portaittain, joten on täysin mahdollista, ettei appivanhemmat ole koskaan edes opiskelleet englantia. Todennäköisesti osaisivat sanoa hello mutta peruskohteliaisuuksiin ei enää taidot riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on yleinen tieto ulkomaalaisten miesten keskuudessa, että suominaiselta saa jo ekalla kerralla.
Silti suomalaiset miehet valittaa, tälläkin palstalla, että suomalaiset naiset pihtaa. Yrittäkää nyt päättää että kummin päin se homma menee?
Käsi sydämellä, kuinka moni teistä hyväksyisi vastaavan asenteen suomalaiselta mieheltä vieraita kieliä ja kulttuureja kohtaan? Eihän vain nyt miehen ulkomaalaisuus (ja vielä englanninkielisyys voi jumpe!) tee hänestä ihanaa tuollaisista kunnon taantumuksellisista ja takapajuisista mielipiteistä huolimatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naispuolinen työkaveri avioitui kiinalaisen miehen on kanssa.
Oot löytänyt miehen väärästä päästä Iso-Britanniaa. Tiedän kolme Suomeen muuttanutta skottimiestä, jotka kaikki osaa suomea. Yhtään englantilaista en.
Suomessa jos meinaa asua, on vain kaksi tapaa jolloin ei tarvitse osata kieltä:
- Alan X hemmetin hyvä expertti, ettei toista löydy koko maasta.
- Työskentelee kansainvälisessä yrityksessä, jonka virallinen kommunikointikieli on englanti, eikä aio vaihtaa työpaikkaa.
Kaikissa muissa tapauksissa ura ja elämä täällä tökkii pahasti. Paitsi ehkä Suomenruotsalaisilla.
Erittäin etuoikeutetun ihmisen puhetta. Ei koskaan ole tarvinnut uhrata ajatustakaan siihen, että itse täytyisi tehdä mitään kun on tottunut että kaikki vain mukautuvat siihen omaan. Puhuvat kieltä ja tietävät kulttuurista. Kuulostaa tällaiselta tapaukselta. Kokonaisuudessaan ei tosiaankaan kerro hyvää ihmisestä, jos ei halua tehdä läheistensä vuoksi asioita, jotka ovat heille tärkeitä. Kukapa ei omalla äidinkielellään haluaisi kommunikoida?
Kannattaisiko neidin vaihtaa rakastajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan on täysin päinvastoin. Suomalaiset ovat suunnilleen ainoa kansa, joka pelkästään haukkuu ja väheksyy omaa maataan ja kulttuuriaan muunmaalaisille. Täällä myös katsotaan pahasti Suomen korostamista tai Suomen lipun ja värien näkymistä missään muualla paitsi lipuissa virallisina liputuspäivinä ja jääkiekko-otteluissa. Muissa maissa liput liehuvat parvekkeilla.
Suomalaisilla on aika realistinen käsitys eri kulttuureista lukuunottamatta tätä suomalaisuuden häpeämistä.
kyllä hän kelassa viimeistään oppii suomen kielen. minulle kuuluu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on aika realistinen käsitys eri kulttuureista lukuunottamatta tätä suomalaisuuden häpeämistä.
Ja kun britit haukkuvat brittejä, heillä ei ole realistista käsitystä eri kulttuureista? Itse asiassa kansakuntana uskon briteillä olevan paljon realistisempi käsitys eri kulttuureista kuin suomalaisilla on. Ei britit ole mikään herrakansa, vaan kovalla luterilaisella työmoraalilla rikastunut kansakunta, jonka vaikutusvalta on globaali ihan eri tavalla kuin minkään muun eurooppalaisen kansakunnan. Kyllä sieltä löytyy paljonkin ymmärrystä muista kulttuureista. Jos ei se aina imartele, ei se tee käsityksistä välttämättä vääriä.
Vastaa sille suomeksi, kun kysyy jotain englanniksi.