Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Englantilainen poikaystävä ei halua opetella sanaakaan suomea

Vierailija
26.11.2020 |

Eli otsikon mukaisesti englantilainen poikaystäväni ei halua opetella kieltäni ollenkaan. Olemme seurustelleet vähän reilu vuoden, ja yleensä se olen aina minä joka on reissannut sinne päin ja puhetta on ollut että muutan Englantiin jossain kohtaa jos kaikki menee hyvin ja löydän töitä ym. Mutta itseäni häiritsee ettei hän ole yhtään kiinnostunut minun suomalaisuudestani, ei kulttuurista, kielestä tai mistään muustakaan, ja myöskin sanoi ettei ikinä haluaisi muuttaa tänne (eikä ollut edes käynyt täällä ikinä). Olen koittanut sanoa että olisi mukavaa jos hän opettelisi edes jotain alkeita että voisi pari lausetta vaihtaa suomeksi joskus minun ja perheeni sekä kavereideni kanssa, mutta hän sanoo että suomi on turha kieli eikä tarvitse sitä missään niin ei jaksa nähdä vaivaa. Okei, totta ettei suomen kieli ole mikään yleisesti puhuttu kieli enkä häneltä vaadikaan sujuvaa suomen kielen taitoa missään vaiheessa, mutta ettei edes yhtä sanaa/lausetta? Onko minulla oikeus olla loukkaantunut? Puhumme kuitenkin 100% ajasta hänen natiivikieltään ja minusta se tuntuu tosi epäkunnioittavalta että toinen vain töksäyttää ettei muuten pätkääkään kiinnosta sinun kielesi. Kuitenkin kun seurustelee ulkomaalaisen ihmisen kanssa niin mielestäni on aina ollut itsestäänselvyys että opetellaan edes alkeet toisen natiivikielestä (itse olisin tämän tehnyt mikäli hänen kielensä ei olisi englanti vaikka englanniksi olisikin kommunikoitu).

Kommentit (172)

Vierailija
141/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalainen mieheni asui aikoinaan kaksi vuotta Suomessa takiani ja kävi toki myös suomen kurssilla. Totta hitossa osoittaa epähuomaavaisuutta, jos ei sen vertaa puolisonsa kulttuurista kiinnostu.

Vierailija
142/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu välillä suomea, niin oppii väkisinkin halusi tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä vakuuttaa että suomen kieli ei ole niin vaikeaa että ei tarvii ottaa stressiä! Sanot että ei ole turha kieli jos sun kanssa seurustelee!

Vierailija
144/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhu välillä suomea, niin oppii väkisinkin halusi tai ei.

Kyse ei ole varmaan siitä, osaako mies suomea vai ei ja kuinka hyvin. Tämä tympeä mies ei osoita kiinnostusta tyttöystäväänsä sen vertaa, että opettelisi hänen kieltään ja tutustuisi hänen kulttuuriinsa. Ei sitä asiaa mikään väkisin opettaminen muuta.

Vierailija
145/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän he edes seurustele. Toinen asuu Englannissa ja toinen Suomessa. Jos olisi joku vakavampi viritelmä käsillä, todennäköisesti kummankin pitäisi opetella toistensa kieliä vähän eri asenteella. Epäilen, ettei ap:nkaan englannilla kovin suurta vaikutusta tehdä.

Vierailija
146/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leave that pig!

Vierailija
147/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät jalat yhdessä niin oppii kyllä suomea 👍

Vierailija
148/172 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea, kuulostaa tosi helmeltä!

Naiset yrittävät täällä nolosti brassailla sillä, että heillä on Britti mies eikä suomijunttia. Britanniassa naiset ovat vielä suomalaisiakin rumempia, joten se Britti mies luulee saaneensa tasokkaan naisen. Britit ovat ainut kansakunta, jonka miehistä suomalainen nainen pystyy kilpailemaan paikallisten kanssa. Venäläisten ja keski-eurooppalaisten kanssa ei ole mitään mahdollisuuksia.

Vierailija
149/172 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jahas, joku brittiroikale hakemassa Itä-Euroopasta mälliämpäriä

Vierailija
150/172 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JÄTÄ HÄNET.

Ansaitset parempaa.

Et ansaitse, mutta suomalaiset naiset voivat saada brittimiehen koska siellä on vielä rumemmat naiset kuin suomessa. Siksi monella naisella täällä näyttää olevan brittimies, jolla nolosti brassailevat kun peräkylän iita on niin internässonal niin internässönal, oikein englantia osaa muutaman sanan.

Vierailija
151/172 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidät jalat yhdessä niin oppii kyllä suomea 👍

Ei opi vaan menee panemaan jotain muuta suomi"neitoa". Ulkomaalainen mies on naiselle brassailunaihe, vaikka brittimies on alennuskorin tuote koska siellä on vielä rumemmat naiset kuin suomessa.

Vierailija
152/172 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomaalaiset miehet on niin jänniä

Vierailija
153/172 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha opetella suomen kieltä. se mies kyllästyy parissa vuodessa kaikestaloukkaantuviin suomimammoihin ja toista suomalaista se ei enää ota kiukuttelemaan

Vierailija
154/172 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

turha opetella suomen kieltä. se mies kyllästyy parissa vuodessa kaikestaloukkaantuviin suomimammoihin ja toista suomalaista se ei enää ota kiukuttelemaan

Eihän nuo suomalaiset nalkuttavat feministiakat kelpaa enää suomimiehillekään.

Vierailija
155/172 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet Suomen neljänneksi parhaimpia ihmisiä

Vierailija
156/172 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin omalle ulkomaalaiselle miehelle että sitten jos lapsia tulee niin en sano sanaakaan muuta kieltä kuin suomea heille. Mies kysyi, että voinko alkaa jo nyt toistella jotain perusjuttuja suomeksi silloin tällöin, että sitten ymmärtää. Ja on opeteltu moikat yms. ja mies kertoo työkavereilleenkin suomalaisista jutuista, joita olen maininnut.

Samoin itse olemme ulkomaalaisen vaimoni kanssa puhuneet, että jos lapsia tulee, niin kumpikin puhuu heille omaa äidinkieltään. Samoin opettelemme toistemme äidinkieltä pikkuhiljaa, vaikka asummekin kolmannessa maassa, jossa ei puhutaan kummankaan äidinkieltä. Ymmärrän, että uusi kieli voi olla vaikea, mutta jos ei ole pätkääkään kiinnostunut toisen maasta ja kielestä, onko silloin tosissaan edes suunnittelemassa tulevaisuutta tämän kanssa? Mikään kieliguru ei tarvitse olla, enkä itsekään osaa paljoa vaimoni kieltä, mutta asenne kertoo paljon.

Vierailija
157/172 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on miehessä vikaa. Oma amerikkalainen puolisoni taas opetteli suomea ihan sen takia että pystyi kommunikoimaan paremmin perheeni kanssa. Lasten kanssa tuli myös aluksi hieman ongelmia kun lapset puhuivat suomea paremmin kuin englantia ja mies ei aina ymmärtänyt. Nykyään asumme Suomessa ja puhun pääasiassa suomea miehellenikin, hän vastaa englanniksi. Lapset puhuvat kumpaakin sekaisin.

Siis puhuvatko lapset sekakieltä eli suomen ja englannin sekoitusta, vai sujuvasti kieltä vaihtaen, aina yhtä kieltä kerrallaan? 

Vierailija
158/172 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ap mutta ihmisellä on täysi oikeus sanoa se mitä kuvaat. Kysymys kai on että mikä syy sinulla on seurustella tämän ihmisen kanssa. Minulle olisi epäluonnollista aloittaa suhde sellaisen ihmisen kanssa jolla ei ole mitään mielenkiintoa minun taustaani kohtaan.

Sinuna lopettaisin suhteen nyt saman tien.

Vierailija
159/172 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiteen sellainen. Jos Suomessa asutte, on kieli opeteltava. Vois nyt jäädä puheleen enkkuaan sinne saarelle muurin taakse.

Vierailija
160/172 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis suomenkieli on SINUN kielesi? Häh?

Yksikään kieli ei ole yhdenkään yksilön kieli, ei yksilön asia. Kieli on yhteisön kieli, yhteisön asia.

Miksi tahdot että kumppanisi kohtelee sinua yhteisön edustajana eikä yksilönä? Pyritkö tuossa suhteessa jonkinlaiseen kulttuurien kohtaamiseen, etkä kahden yksilön kohtaamiseen? Mikä sinä oikein olet? Oletko jonkin sortin diplomaatti? Työksesikö sinä kumppaniasi tapailet? Mikset ole oma itsesi, yhteisöstä vapaa?

Yhdelläkään yksilöllä ei ole kieltä. Kun kaksi yksilöä aidosti kohtaavat toisensa, he eivät tarvitse kieltä.

--

Siis ajattelet että jos kumppanisi arvostaa sinua niin hän opettelee kieltäsi? Mutta sehän on päinvastoin! Jos hän opettelisi yhteisösi kieltä ja muita kulttuurisi asioita, niin hänhän arvostaisi sinua vain yhteisösi kautta. Mutta kun hän näkee sinut, eikä hänelle tule mieleenkään yhteisösi kieli eivätkä muut kulttuurisi seikat, niin hän arvostaa sinua omana itsenäsi.

--

Ei se ole niin että yhteisösi kieli on osa sinua, että kulttuurisi asiat ovat osa sinua. Vai uskotko olevasi yhteisösi luomus, niinkö sinä määrittelet itsesi, olet se mitä määrätään ulkopuolelta? Oikeasti se on päinvastoin!

Sinä olet se mitä sisältä olet, se mitä ihan itse yksin olet. Ei yhteisöä, ei kieltä. Yhteisön seikat, kielet, kulttuurit - ne ovat itsesi ulkopuolella, ne eivät ole sinuun sidoksissa, ne ovat vain irrallisia työkaluja joiden avulla voit kanssakäydä sellaisten ihmisten kanssa jotka eivät sinua todella tunne, eivät tunne sinua yksilönä, omana itsenäsi.

Kahden yksilön kanssakäymisessä, kun he aidosti tuntevat toisensa, ei mitään työkaluja tarvita.

Unohda yhteisö ynnä muut joutavuudet jos tahdot aidosti kohdata toisen ihmisen, olla hänen lähellään.