Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Englantilainen poikaystävä ei halua opetella sanaakaan suomea

Vierailija
26.11.2020 |

Eli otsikon mukaisesti englantilainen poikaystäväni ei halua opetella kieltäni ollenkaan. Olemme seurustelleet vähän reilu vuoden, ja yleensä se olen aina minä joka on reissannut sinne päin ja puhetta on ollut että muutan Englantiin jossain kohtaa jos kaikki menee hyvin ja löydän töitä ym. Mutta itseäni häiritsee ettei hän ole yhtään kiinnostunut minun suomalaisuudestani, ei kulttuurista, kielestä tai mistään muustakaan, ja myöskin sanoi ettei ikinä haluaisi muuttaa tänne (eikä ollut edes käynyt täällä ikinä). Olen koittanut sanoa että olisi mukavaa jos hän opettelisi edes jotain alkeita että voisi pari lausetta vaihtaa suomeksi joskus minun ja perheeni sekä kavereideni kanssa, mutta hän sanoo että suomi on turha kieli eikä tarvitse sitä missään niin ei jaksa nähdä vaivaa. Okei, totta ettei suomen kieli ole mikään yleisesti puhuttu kieli enkä häneltä vaadikaan sujuvaa suomen kielen taitoa missään vaiheessa, mutta ettei edes yhtä sanaa/lausetta? Onko minulla oikeus olla loukkaantunut? Puhumme kuitenkin 100% ajasta hänen natiivikieltään ja minusta se tuntuu tosi epäkunnioittavalta että toinen vain töksäyttää ettei muuten pätkääkään kiinnosta sinun kielesi. Kuitenkin kun seurustelee ulkomaalaisen ihmisen kanssa niin mielestäni on aina ollut itsestäänselvyys että opetellaan edes alkeet toisen natiivikielestä (itse olisin tämän tehnyt mikäli hänen kielensä ei olisi englanti vaikka englanniksi olisikin kommunikoitu).

Kommentit (172)

Vierailija
61/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ylimieliseltä idiootilta. Maailmalla on monta paikkaa joissa ei englannilla pärjää. Esim. maastamuutto ei-englanninkielisiin maihin on vaikeaa. Englanninpuhujat elävät kuplassa.

Vierailija
62/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä opettelisin miehen kielestä edes alkeet jo käytännön syistä vaikka olisikin harvaan puhuttu kieli. Kyllähän siinä pääsee ihan eri tavalla sisään toisen sukuun kun voi kommunikoida paremmin ja jos lapsia saadaan, voi lapselle puhua molempia kieliä. Mielestäni moukkamaista sanoa suoraan että ei aio kieltä opetella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sanoa brittimiehelle vielä yhden sanan englanniksi: BYE!

Vierailija
64/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on valtasuhdeasioita. Ulkomaalaiset miehet opettelevat suomea kunnolla harvemmin kuin ulkomaalaiset vaimot. Ja molemmat sitä harvemmin, mitä isompi valtakieli oma äidinkieli on.

Eli juurikin vähiten kiinnostaa englanninkielisiä miehiä. Tiedän pari, jotka naimisissa suomalaisen kanssa ja asuvat pysyvästi Suomessa (vuosikymmeniä jo). Mutta eivät osaa suomea. Eivätkä siis voi saada kansalaisuutta, nyt siitä olisi brexitin takia aika paljon hyötyäkin. Hienosti ovat tilanteensa hoitaneet.

Kyllä, kyse on juuri valtasuhteesta. Mietin kaikkia niitä Suomessa asuvia venäläisiä, virolaisia, thaimaalaisia ym. naisia, joilla on suomalainen mies. Nuo miehethän ovat niitä, jotka julkisissa puheenvuoroissa ylistävät ulkomaalaisia naisia - ja samanaikaisesti pinnan alla saattaa kyteä suunnaton halveksunta vaimon kotimaata ja kulttuuria kohtaan. 

Mitenköhän muuten on näitten suomalaisten miesten kanssa? Opettelevatko vaimojensa äidinkieltä ja ovatko kiinnostuneita kulttuurista? Vai ovatko ihan samanlaisia kuin monet britit?

Osa on kiinnostunut, osa ei. On valitettava tosiasia, että noissa suhteissa on paljon kulttuurierojen aiheuttamia ongelmia ja väkivaltaakin (ei tietenkään kaikissa), ja moni noista liitoista päättyykin eroon. 

Suomalaisen ja britin suhde on monesti lähtökohtaisesti tasa-arvoisempi, mutta esimerkiksi ap:n kuvailema tilanne saa kyllä itselläni hälytyskellot soimaan. 

Vierailija
65/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on valtasuhdeasioita. Ulkomaalaiset miehet opettelevat suomea kunnolla harvemmin kuin ulkomaalaiset vaimot. Ja molemmat sitä harvemmin, mitä isompi valtakieli oma äidinkieli on.

Eli juurikin vähiten kiinnostaa englanninkielisiä miehiä. Tiedän pari, jotka naimisissa suomalaisen kanssa ja asuvat pysyvästi Suomessa (vuosikymmeniä jo). Mutta eivät osaa suomea. Eivätkä siis voi saada kansalaisuutta, nyt siitä olisi brexitin takia aika paljon hyötyäkin. Hienosti ovat tilanteensa hoitaneet.

Kyllä, kyse on juuri valtasuhteesta. Mietin kaikkia niitä Suomessa asuvia venäläisiä, virolaisia, thaimaalaisia ym. naisia, joilla on suomalainen mies. Nuo miehethän ovat niitä, jotka julkisissa puheenvuoroissa ylistävät ulkomaalaisia naisia - ja samanaikaisesti pinnan alla saattaa kyteä suunnaton halveksunta vaimon kotimaata ja kulttuuria kohtaan. 

Kerran kuulin kun suomalainen mies puhui vaimonsa kanssa thainkieltä.

Vierailija
66/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla aika nuori. Suosittelen lopettamaan tuon suhteen ja keskittymään ihan muihin asioihin. Nyt korona-aikanahan reissaaminen ei ole edes turvallista. 

Vierailija
67/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ylimieliseltä idiootilta. Maailmalla on monta paikkaa joissa ei englannilla pärjää. Esim. maastamuutto ei-englanninkielisiin maihin on vaikeaa. Englanninpuhujat elävät kuplassa.

Länsimaissa käytännössä pärjää. Muu maailma on sitten kehitysmaita joihin englannin puhujalla tuskin on kiinnostusta muuttaa.

Vierailija
68/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on muuten huomaavainen ja meillä on mukavaa yhdessä, mutta tämä kieliasia on alkanut vaivaamaan viime aikoina :/. Hänen mielestään on jotenkin "noloa" jos ulkomaalaiset opettelevat vain pari lausetta vierasta kieltä ym joten ei itsekään halua sitten, saati sitten opetella suomea kunnolla. Tuntuu vain pahalta kun toinen silminnähden oikein ärsyyntyy jos olen kysynyt asiasta ja koittanut normaalisti keskustella. Kontrastia vielä tuo tähän se, että ennen kuin tapasin hänet niin tapailin hetken toista brittiä (vain muutaman viikon) ja hän taas oli erittäin kiinnostunut kielestäni, kyseli kokoajan että miten mikäkin sanotaan ym. ja opetteli jopa syntymäpäiväkseni sanomaan "hyvää syntymäpäivää!" suomeksi mikä oli itselleni tosi iso juttu. Tuo homma sitten kaatui muihin erimielisyyksiin ja nykyiseni on muilla mittapuilla parempi mies itselleni mutta nyt olen alkanut miettiä että tuleekohan tästä mitään kun toinen tuntuu oikein halveksivan maatani ja kieltäni (tai sellaisen kuvan ainakin tästä saan) :/.

- Ap

White trash.

Iso-Britannia on luokkayhteiskunta ja miehesi on omaksunut varhain kohtalonsa alaluokassa. Eipä aikaakaan kun olet papiljotit pässä ja sätkä suussa pesemässä pyykkejä kun mies on kavereidensa kanssa heittämässä tikkaa pubissa.

Vierailija
69/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pitkään naimisissa brittimiehen kanssa. Asumme Suomessa nyt ja kyllä mies puhuu suomea. On sellaisella alalla töissä että pelkkä englanti ei riitä.

Suomeen muuttaessamme alkoi erittäin aktiivisesti opiskella suomea. Alkeet ja perusjutut olivat jo hallinnassa sekä ymmärsi paljon, koska oli kotona jo muutaman vuoden kuullut paljon suomen kieltä.

Lapsemme olivat tuolloin 5-ja 6- vuotiaat ja aina olen suomea heille puhuneet. Lapset olivat Suomen muuton aikaan täydellisen kaksikielisiä.

Minun ei tarvinnut koskaan vääntää suomen puhumisesta lapsille miehen kanssa, vaan asia oli itsestään selvä alusta asti.

Eivät britit ole kaikki samanlaisia, kielitaitoisia ja maailmaa avoimesti ja uteliaasti katsovia ihmisiäkin löytyy.

Miehen suhtautuminen suomalaisuuteeni oli alusta asti mutkatonta. Kiinnostavaa, mutta olenhan minä muutakin kuin pohjoinen kotini.

Katso sinäkin Ap sitä miestä muutenkin kuin brittinä. Tykkäisitkö tuollaisesta epäkunnioittavasta asenteesta suomalaisessa miehessä? Eivät ne britit sen ihmeellisempiä ole, ihan tavallisia ihmisiä siinä kuin suomalaisetkin.

Vierailija
70/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länsimaissa käytännössä pärjää. Muu maailma on sitten kehitysmaita joihin englannin puhujalla tuskin on kiinnostusta muuttaa.

Aika monessa kehitysmaassakin pärjää englannilla. Eikä suomalaisetkaan niitä kieliä opettele, vaan pärjäävät myöskin englannilla näissä maissa työskennellessään.

En tajua mistä tällainen trollailu brittien ylimielisyydestä johtuu. Itse en tunne kuin todella kohteliaita brittejä, ja kaikkein alaluokkaisimmatkin tuntemani britit ovat perusystävällisiä ja todella avarakatseisia eri kansallisuuksia kohtaan. Ap:n tapailema tyyppi ei taatusti ole aidosti kiinnostunut mistään vakavammasta.

Vierailija
71/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli on valtaa. Englanti on valtakieli, suomi ei. Edes monet ruotsalaiset eivät pidä kieltämme opettelemisen väärtinä.

Vierailija
72/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa omituiselta... Mun englantilainen mies on tosi kiinnostunut opettelemaan suomea ja kyselee aina, että miten mikäkin sanotaan suomeksi.

Odotetaan ensimmäistä yhteistä lasta ja on itsekin sanonut että olisi omituista jos ei hän osaisi sanaakaan suomea kun lapsesta tulee kaksikielinen. Koronan ja vauvan takia edessä myös muutto väliaikaisesti Suomeen (molemmat tekee nyt etätöitä) ja hän on tosi innostunut ajatuksesta!

Joten ap:n mies kuulostaa aika ylimieliseltä, mun englantilainen ex ei ollut yhtä paha, mutta osasi parin vuoden jälkeen vain pari sanaa suomea ja paasasi jatkuvasti kuinka mahtava maa Iso-Britannia on....

Vierailija
73/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

JÄTÄ HÄNET.

Ansaitset parempaa.

Vierailija
74/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntamani pari brittimiestä ovat asuneet Suomessa jo 30-40 vuotta ja ovat ollet töissä täällä.

Puhuvat hyvää suomea. Toinen on tekniikan tohtori Cambridgen yliopistosta ja toinen on DI.

Vierailija
75/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa omituiselta... Mun englantilainen mies on tosi kiinnostunut opettelemaan suomea ja kyselee aina, että miten mikäkin sanotaan suomeksi.

Odotetaan ensimmäistä yhteistä lasta ja on itsekin sanonut että olisi omituista jos ei hän osaisi sanaakaan suomea kun lapsesta tulee kaksikielinen. Koronan ja vauvan takia edessä myös muutto väliaikaisesti Suomeen (molemmat tekee nyt etätöitä) ja hän on tosi innostunut ajatuksesta!

Joten ap:n mies kuulostaa aika ylimieliseltä, mun englantilainen ex ei ollut yhtä paha, mutta osasi parin vuoden jälkeen vain pari sanaa suomea ja paasasi jatkuvasti kuinka mahtava maa Iso-Britannia on....

Ja onhan se. :) Minusta suomalaisissa on hauska piirre se, että heti jos joku ulkomaalainen on patriootti, se on jotenkin epäilyttävää ja väärin. Mutta suomalaisen pitää aina väittää asuvansa maailman parhaassa maassa, vaikka ei edes itse olisi sitä mieltä.

Vierailija
76/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on miehessä vikaa. Oma amerikkalainen puolisoni taas opetteli suomea ihan sen takia että pystyi kommunikoimaan paremmin perheeni kanssa. Lasten kanssa tuli myös aluksi hieman ongelmia kun lapset puhuivat suomea paremmin kuin englantia ja mies ei aina ymmärtänyt. Nykyään asumme Suomessa ja puhun pääasiassa suomea miehellenikin, hän vastaa englanniksi. Lapset puhuvat kumpaakin sekaisin.

Vierailija
77/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille tulee ongelmia sitten kun teette lapsia ja haluat ne Suomeen kouluun. Harkitse kaksi kertaa!

Vierailija
78/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

LTPASAP

Vierailija
79/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysi ohis, youtubessa ihan kiva kanava Dave Cad, englantilainen joka muutti suomenruotsalaisen vaimonsa kanssa Suomeen ja kovasti opiskelee suomea, yrittää tehdä vlogeja pelkästään suomeksi yms. :)

Ap:n tilanne kuulostaa kyllä aika epäkunnioittavalta.

Jep ja Gen Takagi, joka muutti Suomeen Japanista suomalaisen vaimonsa luo. Opetteli suomen 2 vuodessa ja tekee vblogeja Youtubeen suomeksi.

Lähipiiristäni löytyy miehinä kaksi englantilaista, yksi skotti ja intialainen, jotka ovat opetelleet edes vähän suomea. Toinen englantilaisista miehistä opiskeli suomen ihan ilman mitään vaimopalkintoa.

Vierailija
80/172 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla kysyikin että odotanko mieheltä hieman keskustelutaitoja suomeksi vai esim yksittäisten sanojen opettelua (huomenta ym). Tällä hetkellä lähinnä haluaisin että edes huomenet voisi vaikka aamulla toivottaa ja hyvää yötä illalla minun kielelläni joskus, mutta on tosi jyrkästi edes tätä vastaan. Sen sijaan osaa 2 kirosanaa ja siinäpä se :D. On kyllä nyt tulossa tänne uudeksi vuodeksi ja aikoo olla muutaman viikon (mikäli korona ei taas pilaa tätäkin) joten aion kyllä vakavasti keskustella aiheesta kasvotusten. Ja tosiaan lapset eivät ole kummankaan suunnitelmissa joten onneksi ei tarvitse siitä ainakaan murehtia, mutta eihän tuo nyt mukavaa ole. Jotenkin outoa ajatella olevansa mahdollisesti kymmeniä vuosia yhdessä ja sitten ei viitsi edes opetella paria sanaa tai lausetta toisen kieltä :/. En ihan tätä odottanut kun aloimme tapailla, silloin ei vain tullut asiaa niin paljon mietittyä..

- Ap