Englantilainen poikaystävä ei halua opetella sanaakaan suomea
Eli otsikon mukaisesti englantilainen poikaystäväni ei halua opetella kieltäni ollenkaan. Olemme seurustelleet vähän reilu vuoden, ja yleensä se olen aina minä joka on reissannut sinne päin ja puhetta on ollut että muutan Englantiin jossain kohtaa jos kaikki menee hyvin ja löydän töitä ym. Mutta itseäni häiritsee ettei hän ole yhtään kiinnostunut minun suomalaisuudestani, ei kulttuurista, kielestä tai mistään muustakaan, ja myöskin sanoi ettei ikinä haluaisi muuttaa tänne (eikä ollut edes käynyt täällä ikinä). Olen koittanut sanoa että olisi mukavaa jos hän opettelisi edes jotain alkeita että voisi pari lausetta vaihtaa suomeksi joskus minun ja perheeni sekä kavereideni kanssa, mutta hän sanoo että suomi on turha kieli eikä tarvitse sitä missään niin ei jaksa nähdä vaivaa. Okei, totta ettei suomen kieli ole mikään yleisesti puhuttu kieli enkä häneltä vaadikaan sujuvaa suomen kielen taitoa missään vaiheessa, mutta ettei edes yhtä sanaa/lausetta? Onko minulla oikeus olla loukkaantunut? Puhumme kuitenkin 100% ajasta hänen natiivikieltään ja minusta se tuntuu tosi epäkunnioittavalta että toinen vain töksäyttää ettei muuten pätkääkään kiinnosta sinun kielesi. Kuitenkin kun seurustelee ulkomaalaisen ihmisen kanssa niin mielestäni on aina ollut itsestäänselvyys että opetellaan edes alkeet toisen natiivikielestä (itse olisin tämän tehnyt mikäli hänen kielensä ei olisi englanti vaikka englanniksi olisikin kommunikoitu).
Kommentit (172)
Mihin englantilainen suomea muka tarvii? Englannillahan pärjää kaikkialla, myös Suomessa. Miksi nähdä moista vaivaa?
Hyvä vaan. Kuka jaksaa kuunnella mina hakua kauppasa maittoa.
Brittiläiset ovat vähän kuin jenkit tässä suhteessa, muut maat tai kulttuurit ei paljoa kiinnosta, oma kun on se paras ja ylivertainen joka suhteessa. Olen asunut Englannissa pari vuotta.
Aikuiset miehet toimistolla mm. kauhistelivat, kuinka pelottavaa lentää Finnairilla, British Airways taas on tae turvallisuudesta. Kukaan ei viitsinyt edes tsekata lentoyhtiöiden historiaa tässä vaiheessa, kyllä nauratti :D
Vierailija kirjoitti:
Brittiläiset ovat vähän kuin jenkit tässä suhteessa, muut maat tai kulttuurit ei paljoa kiinnosta, oma kun on se paras ja ylivertainen joka suhteessa. Olen asunut Englannissa pari vuotta.
Aikuiset miehet toimistolla mm. kauhistelivat, kuinka pelottavaa lentää Finnairilla, British Airways taas on tae turvallisuudesta. Kukaan ei viitsinyt edes tsekata lentoyhtiöiden historiaa tässä vaiheessa, kyllä nauratti :D
Mutta tämähän ei eroa suomalaisista mitenkään. Minulle on lukemattomia kertoja kerrottu, että he eivät ainakaan mielellään lennä muulla kuin Finskillä. Kun se on turvallinen ja niillä on niin hyvä palvelu! 😄
Kieli on todellakin valtaa. Ei Englanti ole turhaan laajentanut vuosisatojen aikana reviiriään käytännössä koko maapallon kattavaksi. Ei tuota pienintäkään vaikeutta esim. muuttaa Kanadasta Australiaan töihin tai opiskelemaan. Aina pärjää kielen puolesta. Myös Aasiassa on paljon paikkoja, joissa englanti on valttia. Toista se on tosiaan meillä, pienen kielen edustajilla.
Vierailija kirjoitti:
Brittiautoissa ainakin laadun maine oli pohjalukemissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ylimieliseltä idiootilta. Maailmalla on monta paikkaa joissa ei englannilla pärjää. Esim. maastamuutto ei-englanninkielisiin maihin on vaikeaa. Englanninpuhujat elävät kuplassa.
Länsimaissa käytännössä pärjää. Muu maailma on sitten kehitysmaita joihin englannin puhujalla tuskin on kiinnostusta muuttaa.
Ranska on sitten varmaankin kehitysmaa? Ranskalaiset eivät taida pahemmin englantia puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa todella monella täällä ollut brittipoikaystävä. Piirrän raksin seinään sitten kun kuulen että joku suomalainen mies ois seurustellu englantilaisen naisen kanssa.
Sehän on yleinen tieto ulkomaalaisten miesten keskuudessa, että suominaiselta saa jo ekalla kerralla.
Silti suomalaiset miehet valittaa, tälläkin palstalla, että suomalaiset naiset pihtaa. Yrittäkää nyt päättää että kummin päin se homma menee?
Oletko vähän yksinkertainen? Suomalaiset naiset antavat helpolla ulkomaalaisille, mutta pihtaavat suomalaisille miehille.
Mun ystävättäreni seurustelee unkarilaisen miehen kans. Keskenään puhuvat ainakin toistaiseksi englantia, mutta kunpikin opettelee suomea/unkaria, ehkä jossain vaiheessa puhuvat niitä kieliä.
Ja kumpikin kieli on ns. "turha" pikkukieli maailmanlaajuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mihin englantilainen suomea muka tarvii? Englannillahan pärjää kaikkialla, myös Suomessa. Miksi nähdä moista vaivaa?
Vaikka siihen, että voi kommunikoida kumppanin ja kumppanin sukulaisten ja ystävien äidinkielellä, ja olla enemmän osana suomalaista kulttuuria.
Mies ei selvästikään ole millään lailla muihin maihin ja kulttuureihin orientoitunut ihminen, mikä tarkoittaa, että tuskin se tuohon kiinnostumattomuuteen jää. Jos muutat sinne, niin mieheltä tuskin löytyy ymmärrystä kulttuurieroihin, sopeutumisvaikeuksiin, koti-ikävään tai muihin haasteisiin, mitä sinä ulkomaalaisena tulet uudessa maassa varmasti kokemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka siihen, että voi kommunikoida kumppanin ja kumppanin sukulaisten ja ystävien äidinkielellä, ja olla enemmän osana suomalaista kulttuuria.
Todennäköisesti lähes kaikki niistä sukulaisista ja ystävistä osaa englantia. Ja miksi pitäisi olla osa suomalaista kulttuuria, jos tarkoitus ei ole edes Suomessa asua?
Suomen kieli on vaikeaa ja kulttuuri outoa.
Neil Hardwick: Antakaapa kun näytän.
Olen pahoillani, mutta ei vaikuta siltä, että olisi aidosti motivoitunut olemaan kanssasi. Ei seurustelukumppanin kielen ja kulttuurin tuntemuksessa ole siitä kyse, että onko tämä nyt minulle itselleni hyödyllistä, vaan siitä, että rakastunut ihminen haluaa oppia tuntemaan rakkautensa kohteen. Jos ei yhtään kiinnosta niinkään iso asia kuin toisen äidinkieli ja kotimaa, niin ei siinä kovin montaa mahdollista selitystä ole. Ansaitset parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti lähes kaikki niistä sukulaisista ja ystävistä osaa englantia. Ja miksi pitäisi olla osa suomalaista kulttuuria, jos tarkoitus ei ole edes Suomessa asua?
Sinusta tulee varmasti yhtä hyvä kumppani jollekin kuin tuosta Ap:n poikaystävästä. :)
Entäs se kauan Suomessa asunut brittimies jonka takia koko suomalaissuku piti juhlansa englanniksi kun yksi välkky ei opi suomea?
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Mun mies on albaani. En puhu sanaakaan albaniaa. Ei ole ollut kummankaan mielestä koskaan minkään sortin ongelma. En ymmärrä, miksi täytyisi opetella toisen kieltä, ellei sitä arkielämässään mihinkään tarvi?
No jos tämä ei teitä kumpaakaan haittaa niin ei tarvitsekaan. Mutta ilmeisesti ap:ta haittaa kun täällä asiasta voivottelee. Siksi.
Psykologisesti, tämäntyyppisillä pulmilla voi profiloida henkilöä.
Älykkäät ihmiset on uteliaita ja aina valmiina aivojumppaan. Käytännössähän kieltä on hyvä harjoitella.
APN mies on tylsää kun tylsempi ja luulee olevansa maailman napa.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Mun mies on albaani. En puhu sanaakaan albaniaa. Ei ole ollut kummankaan mielestä koskaan minkään sortin ongelma. En ymmärrä, miksi täytyisi opetella toisen kieltä, ellei sitä arkielämässään mihinkään tarvi?
Tämä on eri asia, jos molemmat kommunikoi vieraalla kielellä. APN tapausta ei voi verrata.