Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-avustusta vauvan alku hankintoihin sossusta?

Vierailija
02.04.2014 |

Tilanne on sellainen, että asun mieheni asunnossa ilman toimeentuloa. Mies käy töissä. Sossun mielestä pärjäämme hyvin hänen tuloillaan. Pärjäämme juuri ja juuri. Nyt tilanne on hankalampi kun vauva on tulossa.

Tekee todella tiukkaa yrittää hankkia vauvalle tarvikkeita, kun aiemminkaan ei ole ylimääräistä jäänyt.

Tarvittaisiin lisäavustusta vauvan alku hankintoihin mm. pinnasänky, hoitopöytä, hygienia, petivaatteet, vaunut vaikka käytettynä ynnä muuta.

Vakuutus on hankittu vauvalle jo.

Ongelma on se, että äitiyspäiväraha tulee vasta hieman ennen laskettuaaikaa. Stressaavaa jättää niin viimetinkaan kaikki, etenkin jos vauva syntyykin etuajassa. Käytettyjä vaunujakin kun yrittää metsästää, muttei ole rahaa tarttua tilaisuuteen.

Eli,

myöntääkö sosiaalitoimisto rahaa vauvan alkuhankintoihin?

Miehellä on vakiotyö ja omistusasunto, jossa asumme. Minä en saa mitään tuloja mistään sen vuoksi. Äitiysavustusta sitten aikanaan.

Kiitos kovasti jos joku osaa vastailla!

Kommentit (172)

Vierailija
141/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 02:49"]

Näitä aloituksia lukiessa osaa olla iloinen, että on köyhänä opiskelijana saanut hommattua lapsille tarvittavat ilman sossuakin.

[/quote]

Niinpä. Ensimäinen vuosi vauvalla oli oikeastaan tienausta. Vauva ei paljoa tarvinnut. Ei pinnasänkyä (nukkui vieressä ja vaunuissa), käytetyt vaunut, ei hoitopöytää (mihin sitä tarvitsee, hoisin vauvan sängyllä pyyhkeen ja muovitetun froteen päällä ja puin sylissä), imetin ja myin äidinmaitoa, jotka rahat meni säästöön.

Mihin ihmeeseen sitä rahaa niin kauheasti tarvitaan vauvan synnyttyä. Mitä ihmeen tarvikkeita.

[/quote]

No me saatiin sukulaisilta lainaksi muksulle kärryt ja vaatteita. Sitten ollaan saatu sukulaisilta lahjaksi vaatteita ja leluja. Omat abc design kärryt hankittiin 60€:lla. Kehto ja pinnasänky saatiin sukulaisilta lainaksi. Kestovaippoja ollaan osteltu kaupasta ja huutiksesta, sekä ollaan tehty niitä myös itse. Olen säilyttänyt myös kaikki vanhat leluni, joten muksu saa nekin. Äitiyspakkauksella pärjää kyllä myös ihan hyvin. Ruokana muksu on syönyt korvikemaitoa ja nyt itsetehtyjä soseita mm. Muksuun ei meillä ole juuri mennyt kuin noin 50€/kk, eli ei käytännössä juuri mitään,

Vierailija
142/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän saa ilmaiseksi. 

http://www.kela.fi/aitiyspakkaus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tulehan välillä kertomaan miltä nämä ehdotukset tuntuvat!

Vierailija
144/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap!

Ja onnea tulevasta vauvasta!

Itse kahden leikki-ikäisen pojan äitinä allekirjoitan monet noista kommenteista, että vastasyntynyt vauva ei paljoa tarvitse. Ja myöskin sen, että vauvatavaraa saa lähes tai kokonaan ilmaiseksi jos viitsii vähän nähdä vaivaa. Esim itse olen lahjoittanut ystäville paljonkin pieneksi jääneitä vaatteita ja varusteita. Tuntemattomalla perheellekin lahjoitin kassillisen vaatetta, vauvanleluja ja -kirjoja kun FB:ssa oli eräs tuttava laittanut seinälleen ilmoituksen että hänen vähävarainen tuttavaperheensä kaipaisi avustusta pian syntyvälle vauvalleen. Pääsääntöisesti ihmiset haluavat auttaa ja ovat ystävällisiä, usko ap siihen että hyväntahtoisuus elää oikeasti ihmisissä vahvana. 

Itse olen myynyt tori.fi:ssä paljonkin lastentarvikkeita. Vähän aikaa sitten myin esim. setin jossa oli vauva-amme, pehmustettu vaipanvaihtoallusta, hupullisia kylpypyyhkeitä, kylpyleluja jne. kympillä. Idealla että kunhan saan nurkista pois, mutta sääli hyvää kamaa olisi roskiin heittää! Ja en takuulla ole ainut joka edullisesti laittaa hyvää tavaraa kiertoon! Tästä kylpysetistä esim. et ap olisi toki hyötynyt, sillä vauvan voi pestä lavuaarissa tai suihkussa ja vaipat vaihtaa sohvalla, sängyllä, tai lattialla maton päällä kunhan on muovitettu frotee tms. alla. Näin me aina tehtiin. Siksipä hoitopöydälle tarkoitettu hieno alusta olikin lähes käyttämätön kun sen myin eteenpäin. Samoin ammeessa meillä on lapsia pidetty oikeastaan vasta kun ovat siellä itse istuneet.

Oma kokemukseni kevätvauvan kanssa on kuitenkin se, että vaunut ovat tärkeät alusta saakka. Kun ulkona on lämmintä ja aurinkoista, ei mikään tee synnyttäneelle äidille parempaa kuin päästä tuulettamaan päätä ja hormoneja ulos. Vaunujen kanssa kävely keväisessä ilmassa on mielestäni niin iso osa jaksamista, että niistä en itse olisi valmis säästämään. Naapurini möi heidän vanhat vaunut kympillä jollekin nuorelle opiskelijatytölle, joten on kärryjäkin mahdollista saada halvalla jollei ole liian kranttu niiden ulkonäöstä tms. Toki pitää olla tarkkana etteivät ole homeessa tai likaiset, mutta sillä ei ole niin väliä ovatko viimeisen päälle tyylikkäät, kunhan ovat turvalliset ja niillä pääsee eteenpäin! 

Itselleni alkutaipaleilla välttämätön on ollut myös sänkökäyttöinen rintapumppu. Maito pakkautui rintoihini humahtaen, en oppinut ikinä lypsämään niitä käsin tyhjiksi enkä jaksanut käsikäyttöisellä pumpata (siis fyysisesti, ei käsivoimat riittäneet). Vauvat eivät jaksaneet kylliksi imeä, eivätkä olisi saaneet otettakaan kivikovasta rinnasta. Siksipä itselleni oli tärkeää saada pumpattua maitoa, näin ollen säästyin rintatulehduksilta ja imetykseni onnistui lopulta todella hyvin ja säästin takuulla pitkän pennin kun ei tarvinnut korvikkeiden kanssa läträtä. Rintapumppujakin voi usein lainata tutttavalta, vuokrata nimelliseen hintaan esim. imetystukiryhmiltä tms. Niitä myydään myös esim. siellä torissa edullisesti. Osat keitetään kiehuvassa vedessä useamman minuutin ajan ennen käyttöä, joten ei tarvitse tuntea mitään ällötyksen tunteita ajatuksesta että joku toinen on omalle vauvalleen omaa maitoaan samalla pumpulla pumppaillut. 

Toki on varmasti niin että suurin osa äideistä ei rintapumppua tarvitse kertaakaan, mutta ajatuksen asteella kannattaa kuitenkin varautua siihen, että omat rinnat saattaakin olla sellaiset että ilman pumppua tulee hätä käteen. Esikoisen kohdalla itselle kävi siis niin, että klo 20 jälkeen tajusin hikikarpalot otsallani että nyt on pakko jostain saada apua täysiin rintoihin, ja mies sitten kaasu pohjassa suunnilleen ajoi prismaan sen pumpun ostamaan vielä ennen kaupan sulkeutumista. 

Mutta pitkän löpinän jälkeen yhteenvetona:

- vaipat on tärkeitä, ostakaa niitä

- ä-pakkauksesta saa vaatteita, mutta hankkikaa kirppareilta pieniä bodyjä ja puoli- tai kokopotkareita. Niitä saa keskimäärin 20 sentin kappalehinnalla. 

- Laita fb:iin ilmoitus, että otatte kiitollisena lainaan tai lahjoituksena kaikkea mahdollista vauvakamaa

- hanki ne vaunut. Ole valmis tinkimään tyylikkyydestä. 

- Viettäkää tietoisesti köyhäilykuukausi ruuan suhteen. Tee itse hernekeittoa, sosekeittoa, syökää riisi- ja uunipuuroja. Tyhjennä kuiva-ainekaappi ja pakastin, älä mene ruokaostoksille.

- anokaa lainalle lyhennysvapaata.

Tsemppiä! Lopulta ei ole kyse isoista rahoista mitä kaipaatte, te pystytte itsekin sen verran takuulla nipistämään!

Vierailija
145/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspakkauksessa on vaatteiden lisäksi nämä:

Patja 70 x 42,8 x 4 cm. Patjansuojus 45 x 73 cm. Aluslakana 90 x 150 cm. Peite 80 x 120 cm. Pussilakana 85 x 130 cm.

Kylpypyyhe 85 x 85 cm. Hiusharja. Hammasharja. Kylpylämpömittari. Hoitovoide 100 ml. Kynsisakset.

Kestovaippahousu ja kaksi imuosaa 3-8 kg. 2 sideharsovaippaa 70 x 70 cm. Kestoliivinsuojat. Terveyssiteet 10 kpl. Kondomit 6 kpl.

Kirja ja lelu, kuolalappu ja ruokalappu, makuupussi. 

Pärjäät näillä alkuun ihan hyvin. 

Vierailija
146/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä että teillä tai miehellä on omistusasunto työ ja auto. Mutta ihmettelen kyllä aloittajaa, kun olet vaan muuttanut miehen luo ja nyt tulee lapsi..oletteko naimisissa, menitkö tyhjin käsin uuteen kotiisi? Onko mies ihan aikuinen kuitenkin..jotenkin tuntuu ettette ole oikein ajatellut lapsen hankintaa ja sen tuomia asioita tarpeeksi, opitte kyllä. Aika huonosti alkaa jos pitää ihmetellä miten saa vaunut ostettua? Toisaalta ihmiset opetetaan ihan liikaa siihen että toiset huolehtivat heidän asioistaan, kuten joku täällä mainosti että sai jostain soskusta "muuten vaan" 1000e, se on kuulkaa jonkun eläkeläisen kuukauden tienesti, miettikää vähän, en tajua että joku kehtaa. Kyllä pitäisi jokaisen ajatella itse mihin rahkeet riittää..ja etukäteen. Onne toki uudesta vauvasta, eiköhän asiat selkene!

Vierailija
147/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellista?

On auto ja omistusasunto ja varaa ottaa vakuutus vauvalle?

Miehesi käy töissä, eikä yhtään ylimääräistä jää käteen??

Ja äitiyspakkauksessa on todellakin kaikki millä kyllä pääsee alkuun, ennenkuin saat äitiyspäivärahan ja lapsilisän...

Vaippoja on varmaankin varaa ostaa muutama paketti?

Itse myimme asuntomme ja muutimme vuokralle, siitä tuli mukavasti rahaa.

Vierailija
148/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti aloittajalle ei kelpaa äitiyspakkaus kuoseineen vaan pitäisi olla jotain designtuotteita. Pieni vauva nukkuu ja syö ja pissaa ja kakkaa ensimmäiset kuukautensa, lelutkin alkavat kiinnostaa vasta myöhemmin. Ihmettelen tosiaan miten tuohon tilanteeseen on lapsi tehty jos ei ole vaunuihinkaan varaa. 

Ostakaa osamaksulla Hobby Hallista tm jos ei kirpparilta löydy. 

Vierailija
149/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 10:36"]

Se on hyvä että teillä tai miehellä on omistusasunto työ ja auto. Mutta ihmettelen kyllä aloittajaa, kun olet vaan muuttanut miehen luo ja nyt tulee lapsi..oletteko naimisissa, menitkö tyhjin käsin uuteen kotiisi? Onko mies ihan aikuinen kuitenkin..jotenkin tuntuu ettette ole oikein ajatellut lapsen hankintaa ja sen tuomia asioita tarpeeksi, opitte kyllä. Aika huonosti alkaa jos pitää ihmetellä miten saa vaunut ostettua? Toisaalta ihmiset opetetaan ihan liikaa siihen että toiset huolehtivat heidän asioistaan, kuten joku täällä mainosti että sai jostain soskusta "muuten vaan" 1000e, se on kuulkaa jonkun eläkeläisen kuukauden tienesti, miettikää vähän, en tajua että joku kehtaa. Kyllä pitäisi jokaisen ajatella itse mihin rahkeet riittää..ja etukäteen. Onne toki uudesta vauvasta, eiköhän asiat selkene!

[/quote]

Oon aivan samaa mieltä! Itse jouduin pari kertaa käymään opiskeluaikoina sossussa ja kyllä hävetti! Tunsin valtavan huonoa omaatuntoa siitä. Ja mä olin kuitenkin tosi nuori, olisinkohan ollut 19. Vituttaa, kun näkee kylillä pummeja kaljapullot kourissa, kun tietää että ne kaljat on ostettu työssäkäyvien rahoilla. En nyt tarkoita ap:tä välttämättä kuitenkaan. Tulipahan vain mieleen - ei se ole ilmaista rahaa se raha siellä sossussa! Se on aina jonkun muun pussista pois.

Vierailija
150/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää maksako vauvavakuutusta. Lapset saavat hyvää hoitoa julkisella puolella, joten vauvavakuutus on turha ja kallis. Vakuutukset eivät yleensä korvaa edes ylimääräisiä fysioterapioita tms, jotka saattaisivat olla ainoita, mitä voisi _todella_ sairas lapsi saattaisi hyötyä isommissa määrin kuin julkisella tarjotaan. Osta sillä rahalla ne rattaat.

Vierailija
152/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis ihan mielenkiintoista kuulla kaikuiko kaikki nämä neuvot kuuroille korville vai ottaako ap niistä opiksi? Vai onko niin tottunut käymään soppalassa kyselemässä ettei ymmärrä että vaihtoehtojakin on?

Vierailija
153/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla provo.

Hän kirjoittaa aamu-yöstä, kieli hänen kommenteissaan on milloin hyvää, milloin huojahtelevaa.

Jos ei ole provp, varmaan ap nukkuu vielä. Mitä muuta tekemistä opintonsa kesken jättäneellä, työssä käymättömällä, miehensä elättinä tämän asunnossa tulottomana pyöriskelevällä naisella tällaisena tavallisena keskiviikkona olisi? 

Jos ap todella on jättänyt kaiken kesken vain siksi, että on raskaana mua vaivaa erityisesti se, millaisia elämänarvoja hän opettaa lapselleen. Joka toivottavasti ei ole tyttö. Jos ap opettaa lapselleen, että naisen elämäntehtävä on saada pulla uuniin, sen jälkeen miehen tehtävä on elättää nainen ja lapset, eikä naisen tarvitse edes opiskella, niin silloin ei hyvä heilu!

Mistä ap saa lyhyen aikaa tarvitsemansa vauvatarvikkeet on mulle ihan yksi ja sama. Suurin osa sossun tukia käyttävistä ovat vakavasti otettavia ihmisiä, jotka ovat oikeasti taloudellisen tuen tarpeessa. 

Vierailija
154/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että mua korpeaa ihmiset, jotka maksattavat yhteiskunnalla kaiken mahdollisen. Me työssäkäyvät maksamme veroja ja sitten niitä verorahoja annettaan joillekin "muuten vaan". Raadat kuukauden niskalimassa ja maksat veroja vaikka 800 euroa ja samassa kuussa joku toinen työssäkäyvä voi saada vaikka uudet vaunut sossun piikkiin!

Hiukan olis vanhusten hoitokin eri tasolla varmaan, jos törkeimmät siipeilyt lopetettais. Jos jokainen ihan tosissaan yrittäis pärjätä omillaan! Niin kuin tässä on jo monta kertaa sanottu, tori ja huuto.net ovat pullollaan puoli-ilmaista vauvatavaraa!!!

Vierailija
155/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 10:36"]

[/quote]

Huoh, tarkoitin sillä "muuten vaalla", että ei ollut mitään yksittäistä kohdetta, mihin olisimme rahaa tarvinneet, vaan ylipäätään elämiseen. Ei mihinkään hankintaan.

Vierailija
156/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi ei mukaudu teidän arkeenne vaan te mukaudutte lapsen. Ei voi mitään mutta nyt on laitettava asunto myyntiin ja vuokralle jos laina on liian suuri ja auto vaihtaa 200 e kopperoon lemmikki myydä pois koska LAPSI on oikea ihminen ei mikään lisä tavara talouteenne joka roikkuu mukana eikä muuta arkea mitenkään.

olkoot elukka ollu teillä 4 vuotta mutta jos tarvit rattaat etkä sossusta saa ja miehellä ei ole paria kymppiä rattaisiin  laittaa niin jo on kumma jos elukka menee lapsen edelle. Miks sulla on edes hittolainen lemmikki jos ei oo vara huolehtia itestä?? se voi jäädä auton alle tai sairastua mitä teet kun ei ole varaa lopettaa sairasta eläintä eikä hoitoihin ole varaa eikä edes hauliin että naapuri ampus?

Vierailija
157/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sossusta kysyä mutta voi olla että ne ei anna kun on auto ja miehesi käy töissä. Mutta Tampereella ainakin on tällänen paikka www.hopeyhdistys.fi tuollaista toimintaa on varmasti enemmän ja muillakin paikkakunnilla. Tsemppiä! Kyllä sä kaiken saat varmasti hoidettua! :)

Vierailija
158/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Aloittaja täällä.

Paljon on tullut hyviä neuvoja ja vastauksia. Kiitos kaikille huolenpidosta ja antaumuksella olettekin kirjoitelleet. Mistähän sitä alottaisi...

Ensinäkin auto vaihdettiin farmariin hups. Vauvalle otettiin vakuutus ennen syntymää, syystä että ei tiedä mitä sieltä on tulossa. Vammat, sairaudet, keskosuus? Varmanpäälle ajattelu. Sen voi jättää myöhemmin pois jos on tarvis. Uskon että rahatilanne tasaantuu kun äitiystuet alkavat.

Opiskelusta suunnitelmaa, että jatkamaan lähden vauvan ollessa 1 - 2 vuotta. Riippuu kuinka pian raaskii päiväkotiin laittaa ( vaikea arvioida etukäteen, kun ensimmäinen lapsi ). 1 vuosi opintoja jäljellä, jonka jälkeen löydän toivottavasti töitä.

Vauva on toivottu, sekä molemmat meistä aikuisia ollaan. Tähän tuli odottamaton töppäys, minun opiskelun keskeytyksen vuoksi. Rahahanat sulkeutuivat ikäänkuin yllättäen. Juuri nyt kun vauvalle tarvisi hankkia tarvikkeita valmiiksi. Myönnän virheeni tässä kohtaa ja toimisin nyt toisin! Tehty mikä tehty jo. Palaan luultavasti ensisyksynä vauvan ollessa reilu 1v.

Äitiyspakkaus on ihana lahja! Paljon on varmasti apua, olen kiitollinen siitä. Kuosit ovat toissijaisia juttuja, mutta turvallisuudesta emme juuri halua tinkiä. Monet puhuvat että äippäpakkauksen vaatteet ovat vastasyntyneelle vielä kovin isoja. Olen hamstrannut edullisia minivaatteita kirppiksiltä muutamia.

Suurimpina haasteina koimme juuri ne vaunut ja muut pikkujutut mistä kertyy äkkiä suuriakin summia. Enää ajatus ei tunnu niin pahalta, kiitos teidän! Tosiaan äippäpakkauksella pääsee jo pitkälle. "Sänky", petivaatteet, vaatteita, hygieniatuotteita. Extrana mainittakoon että hyvältä näyttää koko sisältö ulkoisestikin. :)

Eli alkuun vauva ei paljon tarvitse. Saamme ostettua sitten hyvin lisää tarvikkeita, kun minulle tulee ensimmäinen äitiysraha. Hoitopöytäkin voi olla melko turha, etenkin jos rahat tiukilla on. Voihan sitä vauvaa hoitaa muullakin pöydällä, sohvalla tai vaikka pesukoneen päällä.

Uskon että meillä ei ole enää mitään hätää kun alan saamaan äitiysavustuksia. Voi jäädä lapsilisääkin jopa säästöön. Valoisampana näen tämän tilanteen jo, enkä malta odottaa vauvaamme.

Tässä minulla nyt vaan ollut kauhea stressi kun haluaa lapselleen kaikkea hyvää, ja yhtäkkiä juuri silloin loppuukin rahan tulo, eikä pysty valmistautumaan vauvan tuloon, kuten aiemmin suunnitteli. Tuli olo että mitä nyt pystyn enään tehdä, halusin valmistautua vauvan tuloon hyvin. Enkä hankkia tarvikkeita vasta syntymän jälkeen ja stressata. Mieli ja ajatukset on valoisampia jo, ei se vauva heti niin paljon tarvitse.

Onhan se vähän kinkkistä, kun perhe ja ystävät alkavat ihmettelemään pahvilaatikossa nukkumista. Ja muuallakaan ei vauvalle näy kun vaippoja! Mutta kyllä sitä ehtii parissa kuukaudessakin syntymän jälkeen hankkia vielä sen sängyn ja vaunutkin.

Nyt tilanne on se +-0, mutta korjaantuu kyllä hyväksi, kun vauva syntyy maailmaan. Kiitos teille oikein paljon tuesta ja neuvoista, tietynlaiset haukutkin kasvattaa!!

Vierailija
159/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin miehesi palkkansa tuhlaa, jos edes vähää ei ole laittaa vauvan tarvikkeisiin?

Vierailija
160/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehelläsi velkaa asunnosta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi