Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-avustusta vauvan alku hankintoihin sossusta?

Vierailija
02.04.2014 |

Tilanne on sellainen, että asun mieheni asunnossa ilman toimeentuloa. Mies käy töissä. Sossun mielestä pärjäämme hyvin hänen tuloillaan. Pärjäämme juuri ja juuri. Nyt tilanne on hankalampi kun vauva on tulossa.

Tekee todella tiukkaa yrittää hankkia vauvalle tarvikkeita, kun aiemminkaan ei ole ylimääräistä jäänyt.

Tarvittaisiin lisäavustusta vauvan alku hankintoihin mm. pinnasänky, hoitopöytä, hygienia, petivaatteet, vaunut vaikka käytettynä ynnä muuta.

Vakuutus on hankittu vauvalle jo.

Ongelma on se, että äitiyspäiväraha tulee vasta hieman ennen laskettuaaikaa. Stressaavaa jättää niin viimetinkaan kaikki, etenkin jos vauva syntyykin etuajassa. Käytettyjä vaunujakin kun yrittää metsästää, muttei ole rahaa tarttua tilaisuuteen.

Eli,

myöntääkö sosiaalitoimisto rahaa vauvan alkuhankintoihin?

Miehellä on vakiotyö ja omistusasunto, jossa asumme. Minä en saa mitään tuloja mistään sen vuoksi. Äitiysavustusta sitten aikanaan.

Kiitos kovasti jos joku osaa vastailla!

Kommentit (172)

Vierailija
21/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 01:56"]

En ole tiennytkään etttä sossut tekevät itse raha-avustus päätöksensä. Olen luullut että kaikkien on noudatettava samaa kaavaa. Pitää sieltä sitten kysyä, jos edes 100 tai 200 € liikenisi, olisi erittäin ihana yllätys.

Vai vaativatko luopumaan esim. autosta, vakuutuksista tai lemmikistä? Se ei kuitenkaan onnistu meiltä.

[/quote]

Tee vaan hakemus huolellisesti ja vie tositteet pakollisista menoista vaikka varmuuden vuoksi, eli kaikki mahdolliset vakuutusmaksut, lääkärit, lääkkeet ja mahd. lainanlyhennykset. Harkinnanvarainen toimeentulotuki- kohtaan taas listaat joka ikisen pikkutavaran, jota tarvitsette ennen kuin sinulla alkaa tulot juosta. Laita myös ehdotuksesi, miten paljon rahaa kuhunkin ostokseen tarvitsette, ettei sossu luule sinun haluavan 500 euron rattaita tms. (Usko pois, typerämpiäkin sossuja löytyy.) Jos tapaat sossun, osoita eläväsi säästeliäästi ja olevasi kiitollinen pienestäkin avustuksesta. Koita välttää antamasta sitä kuvaa, että olet keskituloinen tallaaja, joka kuvittelee, että sossu on joku rahanjakolaitos.

Toimeentulotukilaskuri on olemassa, jolla lasketaan perheen tulot ja katsotaan, jääkö tarpeeksi käteen kaikkea varten. Eli perusosasta maksetaan esimerkiksi lemmikit, autot, ym. sellaiset vähemmän tarpeelliset; harkinnanvaraisesta, jota sossu saa periaatteessa antaa vaikka mielin määrin, nämä pakolliset plus ylimääräiset hankinnat eli vauvatavarat. Sossu saa taas itse päättää, tarvitsetteko esim. pinnasänkyä ja riittävätkö tulonne sellaisiin hankintoihin.

Onnea matkaan, sitä luultavasti tarvitset! Ja toivottavasti sait selkoa tekstistäni, vähän väsyttää...

Vierailija
22/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan aika tarkkaan kirjailtu menot. Enempää ei ole vara tinkiä, korkeintaa ruoasta lisää muutama euronen kuukaudessa. Ehkä sossut huomaavat sen myös jos tiliotteet heille viemme?

Nyt on tiukkaa mutta kuitenkin uskon että helpottaa kun alan saamaan äitiysavustuksia. About 600e / kuukaudessa. Jos vauvaan laitan niistä vaikka 450e / kk. Itseeni minulle jää 100e / kk ja ehkä jopa 50e / kk säästöön?

Tällä hetkellä kun tuloni ovat tosiaan olemattomat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä on kaksi tervettä aikuista huolehtimassa asioista, onko muka kaikki muut kanavat käytetty jo? Oletteko käyneet läpi kirpparit, nettikirppikset, ystävät ja sukulaiset tavaroiden kokoon saamiseksi? Todella vaikea uskoa että sossu olisi teidän ainoa toivo, lastentarvikkeita liikkuu käytettynä vaikka kuinka paljon.

Vierailija
24/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs, jos lemmikki sairastuu, ja vaatii vaikka parin tonnin eläinlääkärikeikan? Menetkö sossuun vaatimaan rahaa? vakuutuksissakin kun on omavastuut.

Ennen opiskeltiin, mentiin töihin, säästettiin ja sitten alettiin lapsen hankintahommiin. Nykysin ei ole ammattia, ei töitä, ei mietitä yhtään, miten tullaan toimeen, vaan huudetaan sossua apuun suu ammollaan.

Vierailija
25/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kun päiväraha loppuu? Millä rahalla elätte sitten?

Vierailija
26/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas yksi mamma valittamassa rahanpuutetta. Onko niitä lapsia ihan oikeasti pakko tehdä jos ei ole varaa ostaa edes näitä perusjuttuja??

Vierailija
27/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI PUOLISON TULOT VAIKUTA AINAKAAN TYÖMARKKINATUEN SAANTIIN!!!

VAI EIKS SULLA OO AMMATTIAKAAN???

Toivottavasti tuo oli aprillipila, provo tai mitä vaan kuviteltua...

Kai lapsikin oli vahinko?

Vierailija
28/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saa opintotukea tai työmarkinatukea? Ei kai puolison tulot enää vaikuta työkkärirahan saamiseen...

Vierailija
29/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi menee päiväkotiin, jatkan itse opintoni loppuun, jolloin saan opintotuen.

Me ollaan kierretty kirppareita ja välillä jotain pientä saatu mukaan ostettua.

Tilanne tuntuu niin stressaavalta nyt. Joudutaan välillä turvautua lainaamaan rahaa perheiltämme pakollisiin menoihin. Siinä ei jää paljon rahaa hankkia vauvalle, kun on jo miinuksella.

En minä huvikseni sossusta avustuksen pyytämistä suunnittele uskokaa pois. Jo se 100 - 200e auttaisi kovasti näihin alkuhankintoihin.

Vierailija
30/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuki loppui nyt kun jätin opinnot tauolle raskauden myötä. Työmarkkinatukea en saa, koska minulla ei ole vielä ammattia, ja olen alle 25 vuotta. Näistä olen selvillä.

Vierailija
31/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, voimia sinulle! Usko pois, asioilla on tapana järjestyä, tavalla tai toisella. Av- mammat ovat siitä inhottavaa sakkia, että kun joku päättää lähteä sotajalalla liikenteeseen ja syyllistää sinua kaikesta mahdollisesta, vihjailla typeryydestäsi ym. mukavaa, niin kohta on kimpussasi sadan kanan lauma nokkimassa ja kotkottamassa. Eikä ketään kiinnosta enää tarkentavat viestisi tai muut puolustautumiset, sodassa kun ollaan niin sitten ollaan!

Uskon, että täällä on kuitenkin ymmärtäväisiäkin ihmisiä, jotka eivät suhtaudu kaikkiin kanssakeskustelijoihinsa vihamielisesti ja typerillä ennakkoasenteilla, kuten "jaahas eli kultalusikka perseessä oot sinäki syntyny, ala mennä sillan alle myymään persettä, oma vikas ku et oo hoitanu raha-asioitas!!!!" Täällä pitää oikeasti nöyristellä ja kumarrella kaikkia niin että selkä rutisee, ennen kuin saa asiallista suhtautumista osakseen.

Mutta no, asiaan: älä välitä näistä katkerista eukoista, jotka eivät näin yön pimeinä tunteina jaksa osoittaa myötätunnon häivääkään toisia kohtaan. Heillä on tavoitteena vain saada sinut provosoitumaan ja loukkaantumaan, jotta he voisivat haukkua sinua lisää. Parempi antaa siis vaan olla ja uskoa vaan lujasti siihen, että sinä tiedät itse parhaiten miten olet hommasi hoitanut, ja miten ne on paras tästä lähtien hoitaa. Tulet selviämään kyllä.

Aamen!

Vierailija
32/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä aloituksia lukiessa osaa olla iloinen, että on köyhänä opiskelijana saanut hommattua lapsille tarvittavat ilman sossuakin.

Vierailija
33/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 02:35"]

Opintotuki loppui nyt kun jätin opinnot tauolle raskauden myötä. Työmarkkinatukea en saa, koska minulla ei ole vielä ammattia, ja olen alle 25 vuotta. Näistä olen selvillä.

[/quote]

Mitä sä olet elämälläs tehnyt jos sulla vieläkään ei ole ammattia?

Vierailija
34/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos sanoistasi 22!

Minun tukien loppuminen yllätti meidät. Siksi tämä tilanne.

Vauvan tuloon olisi kiva pystyä hiukan valmistautumaan ennen äitiysavustusten tulemista. Vaipat, tuttipullot, harsot, rasvat, öljyt, harja, amme, ensilelu, tutteja. Jotain pientä mitä hän alkuun tarvitsee. 100e saisi jo paljon pientä tärkeää kasaan. Olisi hieman valmistautuneempi tunne.

Ensimmäisen kuukauden vauva voi nukkua vaikka äippäavustus laatikossa, jos eivät sossut avustusta anna meille. Saadaan sitten minun avustuksilla vaunut ja sänky myöhemmin hankittua.

Kieltämättä en koskaan kuvitellut olevani tälläisessä tilanteessa, kun vauva joskus syntyy. Luulin myös että äitiysavustusta saa jo pari kuukautta ennen laskettuaaikaa.

Kirjoita numeroina ilman välilyöntejä neljä kaksi yksi *

Vierailija
35/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisittekö ottamaan lainaa? Tuollainen vaikka viidenkinsadan euron kulutusluotto ei varmaan hirveästi painaisi enää sitten kun sinäkin alat saamaan avustuksia, eikä teillä vissiinkään ole asuntolainaakaan? Minusta se vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta, jos (ja kun, minä vähän veikkaan) sossusta ei heru tukia.

Vierailija
36/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 02:54"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 02:35"]

[/quote]

Mitä sä olet elämälläs tehnyt jos sulla vieläkään ei ole ammattia?

[/quote]

Olen ilmeisesti opiskellut liian pitkään. :)

Ja sinulle opiskelia äiti;

Miehen tulot on pakollisten menojen jälkeen plus / miinus 0 €. Minulta myös 0 €.

Jos asuisin yksin opiskelijana, tilanne olisi parempi. Vaikka se hullulta kuulostaakin tietämättömän korvaan. Voisin käyttää esim 250e / kk vauvan hankintoihin ja 250e / kk jäisi itsellenikin.

Jos joku jaksaa vielä lukea näitä niin ymmärtääkö kukaan minua?

Luuletteko että sossu voisi myöntää pienen avun?

Vierailija
37/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 02:56"]

Voi kiitos sanoistasi 22!

Minun tukien loppuminen yllätti meidät. Siksi tämä tilanne.

Vauvan tuloon olisi kiva pystyä hiukan valmistautumaan ennen äitiysavustusten tulemista. Vaipat, tuttipullot, harsot, rasvat, öljyt, harja, amme, ensilelu, tutteja. Jotain pientä mitä hän alkuun tarvitsee. 100e saisi jo paljon pientä tärkeää kasaan. Olisi hieman valmistautuneempi tunne.

Ensimmäisen kuukauden vauva voi nukkua vaikka äippäavustus laatikossa, jos eivät sossut avustusta anna meille. Saadaan sitten minun avustuksilla vaunut ja sänky myöhemmin hankittua.

Kieltämättä en koskaan kuvitellut olevani tälläisessä tilanteessa, kun vauva joskus syntyy. Luulin myös että äitiysavustusta saa jo pari kuukautta ennen laskettuaaikaa.

Kirjoita numeroina ilman välilyöntejä neljä kaksi yksi *[/quote]

Jos sä olet kuitenkin tiennyt, että se vauva on tulossa, niin olisit säästänyt hyvissä ajoin rahaa. 10-20 euroa säästöä kuukaudessa ei ole paljon. Olisitte vaikka syöneet sitten makaroonia ja tonnikalaa.

Minkä takia pitää olettaa, että muut maksavat sun lapsellesi tarvittavat asiat?

Vierailija
38/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 03:10"]

Hyi hitto mitä roskaväkeä olette. Miksi Suomessa sikiää eniten tämä paskaporukka, jonka ei pitäisi lisääntyä lainkaan?

[/quote]

Olen täysin samaa mieltä! Esimerkiksi sellaiset, jotka roikkuvat netissä yömyöhään haukkumassa niitä, joilla on jo valmiiksi tukalat oltavat, hirveä huoli ja paha mieli tilanteestaan. Sterilisaatio tuollaisille empatiakyvyttömille ääliöille.

Vierailija
39/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 03:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 03:10"]

Hyi hitto mitä roskaväkeä olette. Miksi Suomessa sikiää eniten tämä paskaporukka, jonka ei pitäisi lisääntyä lainkaan?

[/quote]

Olen täysin samaa mieltä! Esimerkiksi sellaiset, jotka roikkuvat netissä yömyöhään haukkumassa niitä, joilla on jo valmiiksi tukalat oltavat, hirveä huoli ja paha mieli tilanteestaan. Sterilisaatio tuollaisille empatiakyvyttömille ääliöille.

[/quote]

ja sitten ne, ketkä netissä ruikuttaa kyvyttömyydestään elättää omaa lastaan on jotenkin parempaa kansaa?

Vierailija
40/172 |
02.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä ja kannustuksesta. Tuli jo vähän parempi ja varmempi mieli.

Hyvä kun pääsin muillekin näitä asioita purkamaan. Vauvalleen sitä toivoo kaikkea hyvää, niin vähän tämä tilanne sressannut.

Syntymää odotellessa ja uudet tuulet alkakoon. Rahatilannekin sitten varmasti tasaantuu kun äitiysavustukset saadaan rullaamaan. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän