Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Ulkomaalaisvanhempien lapsilla muita enemmän mielenterveysongelmia ja käytöshäiriöitä

Kommentit (317)

Vierailija
201/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikäli kun puhutaan kriisialueilta tulleista, niin se on selvää, että siellä koetut asiat näkyvät elämässä ja siten myös lasten elämässä. Ei ole yhtään yllättävä tulos. Olisi mielenkiintoista tietää, oliko tutkimuksessa eroteltu muilta kuin konfliktialueilta tulleet.

Vierailija
202/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma kopstuu kansallisvaltioista, eri kansoista ja kulttuureista.

Kun muuttaa toiseen kulttuuruin, on ITSE tehtävä sopeutumistyö, muuten tulee ongelmia.

Kun ei se tarkoita että pitåä sietää syrjintää ja rasismia.

Aina ei voida myöskään suojautua rasismiselityksien taakse jos itse tekee virheitä. Pitää sopeutua ja yrittää itsekin.

Luepa nyt ensin tämän ketjun aloitus.

Sehän tukee hyvin juuri kirjoittamaani. "Ulkomaalaisvanhempien vanhemmilla on enemmän käytöshäiriöitä ja mielenterveysongelmia". Tässäkään asiassa ei kannattaisi heti maastoutua sinne rasismiselityksen taakse, vaan yrittää *oikeasti* selvittää, missä ongelma on. On hyvin mahdollista, että se ei olekaan rasismi, vaan esimerkiksi liiallinen kulttuurirelativismi. Mutta kuten huomaat, en väkisin yritä tunkea tätä selitystä kenenkään kurkusta alas, peräänkuuluttaisin ennemin aitoa juurisyyn selvitystä ja läpinäkyvyyttä. Ne ovat keskeisiä ihan kaikessa ongelmanratakisussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen adoptiolasten vanhempi ja tiedättekö, että se jatkuva rakenteellinen rasismi ja syrjintä oikeasti syö ihmistä.

Tänä syksynä taas koulussa niin osaamaton opettaja, että olin kaksi viikkoa täysin lamassa. 

Sinun adoptiolastesi pitäisi olla täysin suomalaisia eikä koko keskustelun edes koskea heitä millään lailla. Vai oletko korostanut heille heidän entistä kotimaataan johon heillä ei ole mitään siteitä. Erilainen ihonväri voi herettää tuntemattomissa kummastusta mutta he eivät ole ulkomaalaisia niin miksi edes puhut "rakenteellisesta rasismista". Sinun tehtäväsi on antaa heille paras minkä sinä ja tämä maa voivat tarjota koska nämä lapset on uskottu huostaasi.

Voisiko olla siksi, että nämä lapset kohtaavat rasismia? Siksi se aihe koskettaa heitä ja heidän perheitään. Eikä rasismia pidä hyväksyä tietysti muissakaan tapauksissa.

Minkälaista rasismia nämä lapset kohtaavat? Esimerkkejä, linkkejä, tutkimuksia, tilastoja?

Heiltä kysytään, mistä he ovat kotoisin. Siinä meni sitten elämänhalut, iski masennus eikä jaksa edes kouluja käydä.

Vierailija
204/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri vaatimustasot eri maissa.

Vierailija
205/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen geenejä ja kotitaustaa. Eri kulttuureissa käyttäydytään eri tavalla ja esim. naisopettajia ei vättämättä kunnioiteta, koska naiset ovat alempiarvoisia heidän kulttuurissaan. Romanit ovat muuttaneet Suomeem 500 v sitten eikä heidän kulttuurissaan vieläkään arvosteta koulutusta, edessä on myös eräillä muilla maahanmuuttajaryhmillä pitkä sopeutumistie. Miksi opiskella, kun rahaa tulee lähes saman verran olla möllöttämällä.

Hyvin monessa kulttuurissa opettajia kunnioitetaan hyvin paljon enemmän kuin Suomessa. Kulttuuri ja tausta vaikuttaa tulkintaan joka paikassa. Vertaan siihen, että naispuolisen pääministerin asu söi monen suomalaisen mielestä hänen arvovaltaansa ja uskottavuuttaan - herätti siis kunnioituksen puutetta. Jos hän olisi lisäksi käyttäytynyt kuin Postin tekstiviestirobotti..

Ei se ole ok, mutta ymmärrettävää.

Kanssakäyminen ei mun kokemukseni mukaan silti ole vaatinut mielistelyä tai kynnysmattoilua, pelkästään samaa toisen huomioimista kuin missä tahansa muissa kohtaamistilanteissa kenen tahansa kanssa.

Jotkut heistä tulkitsevat kulttuuriaan niin, että naiset ovat alempiarvoisia. Toiset tulkitsevat niin, että naiset ja miehet ovat erilaisia. Koulutetummat Suomeen muuttaneet eivät ole määritelleet perheen naisten pukeutumista ja ovat rohkaisseet opiskelua. En tiedä, ovatko he täällä siksi, että ovat kotimaassaan olleet liian vapaamielisiä.

Romanikulttuuri on muuttumassa siten, että koulutusta on alettu arvostaa enemmän. Koulutus ei välttämättä johda työllistymiseen. Työllistymisen suhteen ongelmana on nimi tai pukeutuminen (maassa, jossa jokainen saa vapaasti ilmaista itseään pukeutumisella. Kunhan se vaan on paljastavaa?)

Romien ongelma on ettei romaninainen voi pukea päälleen työvaatteita jos on mahdollisuus että heimon vanhimmat näkevät. Tälle pelleilylle olisi aika laittaa jo piste. Suomessa on romanian romanikerjäläis naisia jotka työskentelevät siivoojana.

Suomen romanien pitäisi syyttelyn sijään hävetä syvästi tappiotaan. Kulttuuri jonka jäsenistä suuri osa ei kykene edes normaali elämään. Opiskelemaan, palkktyöhön tai yrittäjyyteen ei ole terve. Ennakkoluuloja toki on mutta isompien työanjien listoille on varmasti pienempi kynnys päästä. Mutta eivät ennakkoluulotkaan kaikkea selitä. Valkolainenkin saa lähettää 20 hakemusta eikä välttämättä yhteenkään vastata. Työllisyystilanne on todella huono.

Vierailija
206/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja 'itäiset' siperianmongoloidit N1c ovat nekin sairaampia kuin länsirannikon ja Ahvenanmaan euripidit.

Siperianmongoloidit ovat matusiitoksia nekin, isovihan ajoilta.

Eli terveimpiä ovat euripidit ja kantiseuripidit.

Tämä isolaatti itämatuväestö näkyy muuten myös Suomen väkivaltatilastoissa. Suomi on EU: n (tai Euroopan, en nyt muista kummin) toiseksi väkivaltaisin maa naisille. Psyykelääkkeiden syöjien määrä on myös Euroopan huippua.

Kaiken huippu on, että nämä pseudosuomalaiset, mielenhäiriöiset uussiitokset kalmukinpuolikkaat tms. yrittävät omia alkuperäisten aryan- suomenheimojen identiteetin, kulttuuriperinnön ja kielen historian.

Alkaa jo oikeasti olla täysin kypsä näihin kaikenmaailman rtardikehiksiin kykkimässä euripidien yhteiskuntiin sopertelemaan rasismista ja suvaitsevaisuudesta. Kukaan ei jaksa loputtomiin apinatarhaa.

Vierailija
207/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäisi erityisesti ne äidit vetää ulos kodeistaan ja tulemaan osaksi yhteiskuntaa. Naiset hoitavat lapset ja ystävinä heillä on toisia samanlaisia. Eivät opi kieltä jne koska ei tarvitse. Lapset pyörivät siinä sivussa. Ulkomailla usein sanovat, että heidän kulttuurissaan lapsi sopeutuu perheeseen eikä perhe lapseen ts. lapset kulkevat siinä sivussa. Tämä tarkoittaa sitä, että lapset pyörivät jaloissa keskenään kuin aikuiset seurustelevat. Lapset eivät näin ollen myöskään saa kosketusta suomalaiseen kulttuuriin. Mahtaa olla aikamoinen shokki siirtyä päiväkotimaailmaan, täysin vieraaseen maailmaan.

Tämä. Ihan ensimmäisen teon pitäisi olla selittää tulijoille, että täällä naisiltakin odotetaan kouluttautumista, työntekoa ja osallistumista yhteiskuntaan muutenkin kuin lapsia tekemällä. Itse asiassa joku maahanmuuttajanainen hesarissa totesi saman. Vaikka meidän tukemme saattaa tulijalta vaikuttaa ruhtinaalliselta, jos valitsee tuilla eläjän osan, syrjäytyy ja syrjäyttää myös lapsensa. Sitten on turha selitellä mitään rasismista, jos oikeampi syyllinen löytyy peilistä. 

Vierailija
208/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen adoptiolasten vanhempi ja tiedättekö, että se jatkuva rakenteellinen rasismi ja syrjintä oikeasti syö ihmistä.

Tänä syksynä taas koulussa niin osaamaton opettaja, että olin kaksi viikkoa täysin lamassa. 

Kertoisitko lisää tuosta rakenteellisesta rasismista?

Googleta:

Esimerkiksi https://www.hameensanomat.fi/uutiset/rasismin-vaarallisin-muoto-on-rake…

Minun lasteni osalta se tarkoittaa yleensä

A) aasialainen tyttö nähdään kilttinä apulaisena, hänet pannaan palvelemaan muita lapsia, tyynnyttelemään riehakkaita, opettamaan hitaita, ylipäätään nähdään toisen luokan oppilaana, joka ei lähtökohtaisesti voi olla se paras tai ensisijainen, hänen vuoronsa ei tavallaan tule koskaan

B) häntä kohdellaan kuin luokan maskottia, joka on sellainen kiva etninen statisti, kiitellään jatkuvasti miten "kiltti, soma ja ihana" hän on - rehtori käytti näitä sanoja, vaikkei ole koskaan edes tavannut lastani 

Tuo, että ulkomaalainen lapsi ei koskaan voita mitään tai saa tunnustusta on täyttä totta. Ihan sama vaikka olisi kympin tyttö, silloin palkkioita annetaan jonkin muun kuin koulumenestyksen perusteella.

Täysin eri kokemukset täältä pääkaupunkiseudulta.

Mun esikoiseni päätti peruskoulun keskiarvolla 9.8. Käytös 10.

Hän ei koko peruskoulun aikana saanut kertaakaan stipendejä. Vaikka niitä esimerkiksi jaettiin koko alakoulu niin, että aina yksi tyttö sai ja yksi poika sai.

Tyttöjä oli luokalla niin vähän, että kaikki muut tytöt sai sen stipendin kahdesti. Hän ei saanut kertaakaan.

Ja koko ysiluokan opo painosti häntä ammattikouluun. 

Nuorimmaiseni on saanut stipendin kerran tokalla. Yläkoulussa ei kertaakaan. Vaikka keskiarvo on 9,9.

Stipendit nyt usein jaetaan ihan väärin perustein. Omissa kouluissani aikanaan kaikki stipendit meni vuodesta toiseen näille ryhmille: opettajan lapsi, paikallisen poliitikon/suuremman yrittäjän lapsi, tunnetun sosiaalitapauksen lapsi. 

Kukaan "tavallinen lapsi" ei koskaan stipendejä saanut ellei noilta ryhmiltä yli jäänyt.

--eri

Hymypoikapatsaan sai luokan pahin kiusaaja. Sai äänestyksessä yhden äänen, mutta tulos oli opettajan mukaan suuntaa antava. Kevätjuhlissa laskeutui hiljaisuus kun nimi sanottiin. Seuraavana vuonna sama tyyppi sai stipendin.

Vierailija
209/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tätä ei kuulkaa hahmota ennen kuin elää täällä "ulkomaalaisen silmin".

Minullekin aletaan esimerkiksi selittää sivistyssanoja, puhumaan hitaasti ja kohtelemaan kuin täyttä tolloa. Vain koska lapseni ei näytä suomalaiselta.

Olen kuitenkin pätevä opettaja ja suomeni on paljon parempaa kuin näiden opettajien.

Ja sitten se opinto-ohjaus. Tässä taas jo toista lastani yritetään ohjata ammattikouluun lähihoitajalinjalle, vain koska hän on aasialainen tyttö.

Minuakin yritettiin ohjata lähihoitajalinjalle vain koska olin pyöreä ns. white trash tyttö.

Oletteko varmoja, että tausta on se ainoa syy? Millaisia olivat esim. arvosanat, olisiko riittäneet lukioon? Tämä siis myös tuon aasialaistytön äidille.

Vierailija
210/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikulttuurisessa perheessä lapsella voi olla juurettomuuden tunnetta ja identiteettiongelmia. Kuka olen? Mihin kuulun?

Kaverini, jonka isä on suomalainen ja äiti Itä-Euroopasta, on sanonut että hän tuntee kummassakin maassa itsensä vähän ulkopuoliseksi. Ulkopuolisuuden tunteesta voi tulla masennusta ja mielenterveysongelmia.

Siksi muutimme lasten ollessa pieniä takaisin Suomeen ulkomailta. En halunnut, että lapset joutuvat kokemaan koulussa tällaista ulkopuolisuuden tunnetta.

Vierailija
211/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullekin aletaan esimerkiksi selittää sivistyssanoja, puhumaan hitaasti ja kohtelemaan kuin täyttä tolloa. Vain koska lapseni ei näytä suomalaiselta.

Olen kuitenkin pätevä opettaja ja suomeni on paljon parempaa kuin näiden opettajien.

Ja sitten se opinto-ohjaus. Tässä taas jo toista lastani yritetään ohjata ammattikouluun lähihoitajalinjalle, vain koska hän on aasialainen tyttö.

Voisin kuvitella, että aika monia tyttöjä oppilaanohjauksessa neuvotaan hakemaan lähihoitajaopintoihin, koska siellä on kova työvoimapula. Miksi ajattelet että se johtuu siitä, että hän on aasialainen eikä siitä, että hän on tyttö?

Ennemminkin voisi kysyä, miksi poikia ei enemmän ohjata lähihoitajiksi? Potilaiden kääntelyssä kun tarvitaan usein ihan karskia voimaa.

Vierailija
212/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin yritettiin ohjata lähihoitajalinjalle vain koska olin pyöreä ns. white trash tyttö.

Oletteko varmoja, että tausta on se ainoa syy? Millaisia olivat esim. arvosanat, olisiko riittäneet lukioon? Tämä siis myös tuon aasialaistytön äidille.

Keskiarvo 9.8. Kirjoitti ällän paperit.

Vierailija
213/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kuvitella, että aika monia tyttöjä oppilaanohjauksessa neuvotaan hakemaan lähihoitajaopintoihin, koska siellä on kova työvoimapula. Miksi ajattelet että se johtuu siitä, että hän on aasialainen eikä siitä, että hän on tyttö?

Ennemminkin voisi kysyä, miksi poikia ei enemmän ohjata lähihoitajiksi? Potilaiden kääntelyssä kun tarvitaan usein ihan karskia voimaa.

MIKSI muka olis helsinkiläisen eliittikoulun pääsykokeellisessa yläkoulussa alettu rekrytä juuri lähihoitajia? Eikä kellekään muulle sitä tuputettu.

Vierailija
214/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googleta:

Esimerkiksi https://www.hameensanomat.fi/uutiset/rasismin-vaarallisin-muoto-on-rake…

A) aasialainen tyttö nähdään kilttinä apulaisena, hänet pannaan palvelemaan muita lapsia, tyynnyttelemään riehakkaita, opettamaan hitaita, ylipäätään nähdään toisen luokan oppilaana, joka ei lähtökohtaisesti voi olla se paras tai ensisijainen, hänen vuoronsa ei tavallaan tule koskaan

B) häntä kohdellaan kuin luokan maskottia, joka on sellainen kiva etninen statisti, kiitellään jatkuvasti miten "kiltti, soma ja ihana" hän on - rehtori käytti näitä sanoja, vaikkei ole koskaan edes tavannut lastani 

Mun mielestä kyse on pikemminkin stereotypioista eikä rasismista. Stereotypiat ovat vahvoja ja jos niitä tarkastellaan rasismin alla mennään metsään. Stereotypioissa tytöt on ahkeria, pojat haluaa vain pelata ja laiskotella. Tämän vuoksi pojat saavat alhaisempia numeroita kuin tytöt samalla osaamisella. Tätäkään ei kuitenkaan tarkastella rasismina. 

Vierailija
215/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1/5 Nyt ei ihan mene läpi.

Vierailija
216/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googleta:

Tiedätkö kun sievä pellavapäinen tyttö kokee ihan saman, ei se ole ihonväristä kiinni.

Vierailija
217/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googleta:

Kilttejä ja hyvin koulussa pärjääviä tyttöjä kohdellaan valitettavasti usein tuolla tavalla Suomen kouluissa.

Välillä tuntuu, että meidän kympin tyttö ei saa opettajalta luokassa mitään huomiota, kun aika menee vilkkaampia paimentaessa. Usein oope ei oikein tunnu edes tietävän, mitähän meidän tyttö on luokassa oikein puuhaillut.

Vierailija
218/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille en mitään voi.

Yläkoulun päättötodistulsen keskiarvo oli 9.8.

Silti koko sen ysiluokan hän kuunteli tuota ammattikoulun tuputusta.

Ei mennyt ammattikouluun. Meni Ressun lukioon.

Vierailija
219/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googleta:

Mun mielestä kyse on pikemminkin stereotypioista eikä rasismista. Stereotypiat ovat vahvoja ja jos niitä tarkastellaan rasismin alla mennään metsään. Stereotypioissa tytöt on ahkeria, pojat haluaa vain pelata ja laiskotella. Tämän vuoksi pojat saavat alhaisempia numeroita kuin tytöt samalla osaamisella. Tätäkään ei kuitenkaan tarkastella rasismina. 

Se on rasismia että aasialainen tyttö on kaikkein alinna siellä hierarkiassa. Siis häneen kohdistuu sekä seksismiä että rasismia, kun tavalliseen suomalaistyttöön kohdistuu vain seksismiä.

Vierailija
220/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille en mitään voi.

Yläkoulun päättötodistulsen keskiarvo oli 9.8.

Silti koko sen ysiluokan hän kuunteli tuota ammattikoulun tuputusta.

Ei mennyt ammattikouluun. Meni Ressun lukioon.

No mitä opo sanoi, kun totesitte, että niin hyvillä arvosanoilla kannattaa pyrkiä pidemmälle? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä