Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Ulkomaalaisvanhempien lapsilla muita enemmän mielenterveysongelmia ja käytöshäiriöitä

Kommentit (317)

Vierailija
181/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko se 7-vuotiaan pahoinpidellyt ja lonkkaluun murtanut  kuudesluokkalainen myös  näitä? Tosi hienoa, kun hankkivat valtavan lapsilauman, jota eivät kuitenkaan osaa kasvattaa.

Oli ihan suomalainen lapsi.

Oliko? Laita linkki!

Laita linkki siitä, että oli ulkomaalainen!!

Reaktiosi laittaa epäilemään, että juuret eivät todellakaan ole Suomessa, vaikka oli jotenkin saanut Suomen kansalaisuuden.

Siinähän EPÄILET. Voitko todistaa sen?

Hiljaisuus on vahva aihetodiste. Kun rikoksiin syyllistyneitä tai heidän tuntomerkkejään ei mainita, syyllinen ei kokemukseni mukaan ole kantasuomalainen. Kun mainitaan, tiedetään, että on. Näin meidän uusisuomettunut lehdistömme toimii.

Miksi tuon jutun yhteydessä pitäisi mainita tuntomerkit? Tekijä on tiedossa ja tallella.

Niin, miksi yleensäkään kansalaisille pitäisi kertoa maan tapahtumista uutisten kautta, yhteiskunnasta tai politiikasta. Eihän Neuvostoliitossakaan niin tehty.

Tuntomerkkejä ei kerrota, jos sille ei ole aihetta. Eli jos tekijä on tiedossa ja kiinni otettuna. Lisäksi kyseessä on alaikäiset tekijät. Tuo yksikin vastaava esimerkki, jossa on ilmoitettu tuntomerkit vaikka alaikäinen tekijä on jo otettu kiinni.

No onhan kansalaisilla oikeus tietää, jos heidän lapsensa ovat vaarassa. Minusta ainakin. 

Niin nyt ei ole kyse mistään vapaana riehuvasta lastenhakkaajasta. Jos olisi, niin tuntomerkkejäkin olisi kerrottu.

Miten niin? Kyllä se tekijä taitaa ihan vapaalla jalalla olla. Ja on myöskin lapsenhakkaaja. Joten olet väärässä.

Mutta on ns. viranomaistoimien kohteena, ei riehu vapaana hakkaamassa.

Jos luulet, että se estää häntä hakkaamasta lisää ihmisiä, olet hieman naiivi.

Vierailija
182/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen adoptiolasten vanhempi ja tiedättekö, että se jatkuva rakenteellinen rasismi ja syrjintä oikeasti syö ihmistä.

Tänä syksynä taas koulussa niin osaamaton opettaja, että olin kaksi viikkoa täysin lamassa. 

Ja tätä ei kuulkaa hahmota ennen kuin elää täällä "ulkomaalaisen silmin".

Minullekin aletaan esimerkiksi selittää sivistyssanoja, puhumaan hitaasti ja kohtelemaan kuin täyttä tolloa. Vain koska lapseni ei näytä suomalaiselta.

Olen kuitenkin pätevä opettaja ja suomeni on paljon parempaa kuin näiden opettajien.

Ja sitten se opinto-ohjaus. Tässä taas jo toista lastani yritetään ohjata ammattikouluun lähihoitajalinjalle, vain koska hän on aasialainen tyttö.

Aika herkkänahkaista, mutta sitähän se on kun uskotaan että kaikki johtuu rasismista. Ihan tavis suomalaiset lapset on sukupolvi toisensa jälkeen saaneet koulussa kuulla "sinustakaan ei koskaan tule mitään", "mikä kuvittelet olevasi" "ei sinusta ole siihen eikä tähän". Näitä on opettajat hokeneet monelle sukupolvelle kun on puhuttu lasten tulevaisuudesta ja halusta hakeutua tiettyyn ammattiin. Jopa 25v tuttu nuori nainen sanoi että hänelle oli yläasteella opettaja sanonut "sinustakaan ei mitään tule". Se niistä "pätevistä opettajista". Oikeampi nimitys olisi lannistaja. Ja tästäkään ei aikaa ole kuin 10v. Aina kannattaa muistaa että eivät kaikki yliopistosta valmistuneet ole saaneet huippupapereita vaan joukossa suurin osa on keskinkertaisia, paljon juuri ja juuri läpäisseitä ja muutama huippu. Kuten kaikissa kouluissa.

Miksi noista opinto-ohjaajista aina jauhetaan? Jos jollain ei ole tarpeeksi älliä oppia kemiaa, fysiikkaa ja matematiikkaa niin paljon kuin esimerkiksi lääkäriopiskelija tarvitsee, niin on kyllä ihan aiheellista ohjata sellaiset muille opintolinjoille. Ja jos taas älli riittää, niin hakemuksia vaan sisään, ihan sama mitä opo sanoo. Pääsykokeet kyllä arvioidaan täysin neutraalisti tulosten perusteella.

Miksi yleendä sitten on nämä opot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa rahaa! Lisää rahaa!!!

Vierailija
184/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen adoptiolasten vanhempi ja tiedättekö, että se jatkuva rakenteellinen rasismi ja syrjintä oikeasti syö ihmistä.

Tänä syksynä taas koulussa niin osaamaton opettaja, että olin kaksi viikkoa täysin lamassa. 

Minullekin aletaan esimerkiksi selittää sivistyssanoja, puhumaan hitaasti ja kohtelemaan kuin täyttä tolloa. Vain koska lapseni ei näytä suomalaiselta.

Olen kuitenkin pätevä opettaja ja suomeni on paljon parempaa kuin näiden opettajien.

Ja sitten se opinto-ohjaus. Tässä taas jo toista lastani yritetään ohjata ammattikouluun lähihoitajalinjalle, vain koska hän on aasialainen tyttö.

Aika herkkänahkaista, mutta sitähän se on kun uskotaan että kaikki johtuu rasismista. Ihan tavis suomalaiset lapset on sukupolvi toisensa jälkeen saaneet koulussa kuulla "sinustakaan ei koskaan tule mitään", "mikä kuvittelet olevasi" "ei sinusta ole siihen eikä tähän". Näitä on opettajat hokeneet monelle sukupolvelle kun on puhuttu lasten tulevaisuudesta ja halusta hakeutua tiettyyn ammattiin. Jopa 25v tuttu nuori nainen sanoi että hänelle oli yläasteella opettaja sanonut "sinustakaan ei mitään tule". Se niistä "pätevistä opettajista". Oikeampi nimitys olisi lannistaja. Ja tästäkään ei aikaa ole kuin 10v. Aina kannattaa muistaa että eivät kaikki yliopistosta valmistuneet ole saaneet huippupapereita vaan joukossa suurin osa on keskinkertaisia, paljon juuri ja juuri läpäisseitä ja muutama huippu. Kuten kaikissa kouluissa.

Vaan kun se on edelleen rasismia jos lannistamiswn syy on rasistinen kuten se tutkitusti tässä tapauksessa on.

Vierailija
185/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko lisää tuosta rakenteellisesta rasismista?

Googleta:

Esimerkiksi https://www.hameensanomat.fi/uutiset/rasismin-vaarallisin-muoto-on-rake…

Minun lasteni osalta se tarkoittaa yleensä

A) aasialainen tyttö nähdään kilttinä apulaisena, hänet pannaan palvelemaan muita lapsia, tyynnyttelemään riehakkaita, opettamaan hitaita, ylipäätään nähdään toisen luokan oppilaana, joka ei lähtökohtaisesti voi olla se paras tai ensisijainen, hänen vuoronsa ei tavallaan tule koskaan

B) häntä kohdellaan kuin luokan maskottia, joka on sellainen kiva etninen statisti, kiitellään jatkuvasti miten "kiltti, soma ja ihana" hän on - rehtori käytti näitä sanoja, vaikkei ole koskaan edes tavannut lastani 

On yleistietoa, että itä-aasialaiset ja kiinalaiset kuuluvat muuttajien eliittiin.

He pärjäävät koulussa ja opinnoissaan paremmin kuin kantaväki jokseenkin kaikissa länsimaissa. He hankkivat ammatin tai yrityksen, jotka tuottavat heille omaa rahaa ainakin yhtä hyvin kuin kantaväelle - usein paremminkin. 

Ja he ovat jokseenkin näkymättömiä rikostilastoissa ja ongelmakäyttäytymisessä muutamin poikkeuksin.

Täysin toista arvopohjaa edustavat Afrikan ja Lähi-Idän muuttajat sekä Aasian muslimiperheet kuten afgaanit. He ovat myös tämän tutkimuksen keskeisin ongelmaryhmä.

Toiseksi kaikki adjektiivit, joita väität kuulleesi tyttärestäsi, ovat myönteisiä. Rauhallisuus, kärsivällisyys ja auttamiskyky ovat hyveitä - ei paheita. Ne kantavat hedelmää niin opinnoissa kuin työelämässä,.

Vierailija
186/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää silmään miten niin monen välitön mielikuva on: ulkomaalaisvanhempien lapsi = pak,o lainen (tai vähintään jotenkin muuten täysin ummikko tai vähäisempi ihminen).

Vierailija
187/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googleta:

Esimerkiksi https://www.hameensanomat.fi/uutiset/rasismin-vaarallisin-muoto-on-rake…

A) aasialainen tyttö nähdään kilttinä apulaisena, hänet pannaan palvelemaan muita lapsia, tyynnyttelemään riehakkaita, opettamaan hitaita, ylipäätään nähdään toisen luokan oppilaana, joka ei lähtökohtaisesti voi olla se paras tai ensisijainen, hänen vuoronsa ei tavallaan tule koskaan

B) häntä kohdellaan kuin luokan maskottia, joka on sellainen kiva etninen statisti, kiitellään jatkuvasti miten "kiltti, soma ja ihana" hän on - rehtori käytti näitä sanoja, vaikkei ole koskaan edes tavannut lastani 

Tuo, että ulkomaalainen lapsi ei koskaan voita mitään tai saa tunnustusta on täyttä totta. Ihan sama vaikka olisi kympin tyttö, silloin palkkioita annetaan jonkin muun kuin koulumenestyksen perusteella.

Täysin eri kokemukset täältä pääkaupunkiseudulta.

Mun esikoiseni päätti peruskoulun keskiarvolla 9.8. Käytös 10.

Hän ei koko peruskoulun aikana saanut kertaakaan stipendejä. Vaikka niitä esimerkiksi jaettiin koko alakoulu niin, että aina yksi tyttö sai ja yksi poika sai.

Tyttöjä oli luokalla niin vähän, että kaikki muut tytöt sai sen stipendin kahdesti. Hän ei saanut kertaakaan.

Ja koko ysiluokan opo painosti häntä ammattikouluun. 

Nuorimmaiseni on saanut stipendin kerran tokalla. Yläkoulussa ei kertaakaan. Vaikka keskiarvo on 9,9.

Stipendit nyt usein jaetaan ihan väärin perustein. Omissa kouluissani aikanaan kaikki stipendit meni vuodesta toiseen näille ryhmille: opettajan lapsi, paikallisen poliitikon/suuremman yrittäjän lapsi, tunnetun sosiaalitapauksen lapsi. 

Kukaan "tavallinen lapsi" ei koskaan stipendejä saanut ellei noilta ryhmiltä yli jäänyt.

--eri

Vierailija
188/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ikävää. Mutta täytyy vaan ymmärtää jo kun lapsia hankkii, että jos eroaa kovasti muista, se voi vaikuttaa ympäristön suhtautumiseen. Ei ole oikein, mutta on usein realiteetti, jota vastaan täytyy lapsista kasvattaa pärjääjiä.

Kas kun ei se mene näin. Suomessa on kuule ihan lainsäädäntö sitä varten, että se ei ole näin.

Ja minä olen kantasuomalainen, ei minua voi syrjiä.

Eikä minun lasteni tarvitse olla sen pärjäävämpiä kuin muidenkaan. Noiden aikuisten pitää opetella se lainsäädäntö.

Minä tiedän sen. Tiedän myös, että vaikka lainsäödäntö olisi mitä, niin ihmisten ennakkoluulot ovat mitä ovat siitä huolimatta. Ei se minustakaan ole oikein. Minunkin mielestäni niin ei saisi olla. Mutta kuten olet itsekin nähnyt, näin asia on ja lapset tulevat kourimaan joka käänteessä käsittelemään sitä ja kohtaamaan sen. Se on väärin, mutta miten olet viimeisen 10+ vuoden aikana opettanut heitä käsittelemään näitä tilanteita ja laittamaan vastapuolelle jauhot suuhun?

Ainakin sinä myönnät, että vikaa on suomalaisissakin. Toki tuo kommentti nr. 3 (jossa ollaan tekopyhästi sitä mieltä, ettei suomalaisia saisi moittia yhtään) on saanut jo melkein sata ylänuolta. Täällä ei saa sanoa, että kantasuomalaisten asenteet vaikeuttavat sopeutumista. 

Kommenteissa käsketään kiusattuja kasvamaan "pärjääjiksi". Kuulemma pitää oppia sanomaan takaisin samalla mitalla, ja monessa muussa ketjussa on kehuttu koulukiusattuja, jotka lopulta hakkaavat kiusaajansa. Ei pidä ihmetellä, jos tulee koulu am pu misia, kun kehotetaan vastaamaan väkivallalla. 

Jos kerran asenne on se, että kiusaajille pitää laitaa luu kurkkuun, niin miksi tämä pätee vain silloin, kun kyseessä ovat pellavatukkaiset suomalaiset?

Vierailija
189/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googleta:

Tuo, että ulkomaalainen lapsi ei koskaan voita mitään tai saa tunnustusta on täyttä totta. Ihan sama vaikka olisi kympin tyttö, silloin palkkioita annetaan jonkin muun kuin koulumenestyksen perusteella.

Hän ei koko peruskoulun aikana saanut kertaakaan stipendejä. Vaikka niitä esimerkiksi jaettiin koko alakoulu niin, että aina yksi tyttö sai ja yksi poika sai.

Tyttöjä oli luokalla niin vähän, että kaikki muut tytöt sai sen stipendin kahdesti. Hän ei saanut kertaakaan.

Nuorimmaiseni on saanut stipendin kerran tokalla. Yläkoulussa ei kertaakaan. Vaikka keskiarvo on 9,9.

Stipendit nyt usein jaetaan ihan väärin perustein. Omissa kouluissani aikanaan kaikki stipendit meni vuodesta toiseen näille ryhmille: opettajan lapsi, paikallisen poliitikon/suuremman yrittäjän lapsi, tunnetun sosiaalitapauksen lapsi. 

Kukaan "tavallinen lapsi" ei koskaan stipendejä saanut ellei noilta ryhmiltä yli jäänyt.

--eri

Itse olen saanut stipendejä ja olen ihan tavallisesta perheestä.

Vierailija
190/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin lasten mielenterveyttä edistää näitten aikuisten ihmisten jatkuva haukkuminen ja alentaminen. Ois kiva nähdä miten nämä kommentoijat kestäisivät omat juttunsa itseensä kohdistettuna. 

Minkä aikuisten ihmisten jatkuva haukkuminen ja alentaminen?

Yritätkö esittää tyhmää?

M a a h a n m u u t t a j i e n jatkuva haukkuminen, pilkkaaminen ja nimittely. Oletko elämäsi ensimmäistä päivää netissä?

(eri vastaaja)

Vierailija
191/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän asiaan on yksinkertainen ratkaisu. Kaikki ketkä kokee olevansa rasismin kohteena muuttaa pois sinne missä ei erotu massasta. Ei tule sitten kahnauksia.

Sinunlaisesi yksinkertaiset ratkaisun ihmiset oli niitä, jotka polttivat noitia 1400-luvulla.

Vierailija
192/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa tätä samaa ruikutusta, en enää yhtään!!!

Kuule en minäkään jaksa tätä kohtelua. En enää yhtään.

Vierailija
193/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma kopstuu kansallisvaltioista, eri kansoista ja kulttuureista.

Kun muuttaa toiseen kulttuuruin, on ITSE tehtävä sopeutumistyö, muuten tulee ongelmia.

Kun ei se tarkoita että pitåä sietää syrjintää ja rasismia.

Vierailija
194/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googleta:

--eri

Itse olen saanut stipendejä ja olen ihan tavallisesta perheestä.

Onneksi olkoon!

--sama eri

Vierailija
195/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää tämä rasismi

vai onko jokin muu selitys asialle?

Kasvatuksen puute. Kun näet näitä ulkomaalaisperheitä vaikka leikkipuistossa, niin heidän lapsensa saattaa seistä liukumäen edessä niin etteivät muut lapset voi laskea siitä, ja vanhemmat vain katsovat tilannetta sivusta. Kukaan ei kasvata.

En kuitenkaan halua yleistää. Ihan varmasti on myös niitä ulkomaalaisperheitä, joissa rakkaus kukoistaa ja vanhemmat ovat oikein tunnollisia kasvattajia. Mutta minulla on kuitenkin paljon kokemusta myös niistä perheistä, joissa ollaan juuri noin välinpitämättömiä kun lapsi rikkoo sääntöjä ja aiheuttaa muille vaikeuksia. Eikä mielestäni ole mitenkään ihmeellistä, jos se johtaa mt-ongelmiin ja käytöshäiriöihin myös myöhemmällä iällä.

Liukumäen edessä tönöttävälle lapselle voi sanoa kauniisti, että väistäs vähän, että toiset pääsee ohi, ihan samalla tavalla kuin muillekin.

Kauheaa rasismia! Melko todennäköinen reaktio ainakin.

Vierailija
196/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma kopstuu kansallisvaltioista, eri kansoista ja kulttuureista.

Kun muuttaa toiseen kulttuuruin, on ITSE tehtävä sopeutumistyö, muuten tulee ongelmia.

Kun ei se tarkoita että pitåä sietää syrjintää ja rasismia.

Aina ei voida myöskään suojautua rasismiselityksien taakse jos itse tekee virheitä. Pitää sopeutua ja yrittää itsekin.

Luepa nyt ensin tämän ketjun aloitus.

Vierailija
197/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun adoptiolastesi pitäisi olla täysin suomalaisia eikä koko keskustelun edes koskea heitä millään lailla. Vai oletko korostanut heille heidän entistä kotimaataan johon heillä ei ole mitään siteitä. Erilainen ihonväri voi herettää tuntemattomissa kummastusta mutta he eivät ole ulkomaalaisia niin miksi edes puhut "rakenteellisesta rasismista". Sinun tehtäväsi on antaa heille paras minkä sinä ja tämä maa voivat tarjota koska nämä lapset on uskottu huostaasi.

Voisiko olla siksi, että nämä lapset kohtaavat rasismia? Siksi se aihe koskettaa heitä ja heidän perheitään. Eikä rasismia pidä hyväksyä tietysti muissakaan tapauksissa.

Vierailija
198/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun adoptiolastesi pitäisi olla täysin suomalaisia eikä koko keskustelun edes koskea heitä millään lailla. Vai oletko korostanut heille heidän entistä kotimaataan johon heillä ei ole mitään siteitä. Erilainen ihonväri voi herettää tuntemattomissa kummastusta mutta he eivät ole ulkomaalaisia niin miksi edes puhut "rakenteellisesta rasismista". Sinun tehtäväsi on antaa heille paras minkä sinä ja tämä maa voivat tarjota koska nämä lapset on uskottu huostaasi.

Voisiko olla siksi, että nämä lapset kohtaavat rasismia? Siksi se aihe koskettaa heitä ja heidän perheitään. Eikä rasismia pidä hyväksyä tietysti muissakaan tapauksissa.

Minkälaista rasismia nämä lapset kohtaavat? Esimerkkejä, linkkejä, tutkimuksia, tilastoja?

Vierailija
199/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heihin kohdistuu rasismia ulkonäkönsä takia.

Ei sitä voi muuttaa suomalaiseksi.

Vierailija
200/317 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ul latus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi