Hyvä keino estää joitakin lapsia saamasta perintöä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014040118173944_uu.shtml
Hyvä tietää että tuollainen on mahdollista
Kommentit (57)
Eikös tuossa tapauksessa muiden sisarusten osalta ole ihan sama kummalle se perintötila meni, veljelle vai veljen lapsille. Ne sisarukset kun ovat oikeutettuja siihen lakiosaansa joka tapauksessa.
Itse olen saanut perintöä juuri noin, eli mummoni kuoltua isä luopui oikeudestaan perintöön, jolloin minä ja siskoni perimme isän osuuden puoliksi. Muu perintö jaettiin ihan normaalisti eli isän sisarukset saivat kukin 1/4 perinnöstä, minä ja siskoni siis sen isän 1/4 puoliksi.
Eihän niitä perinnöttömäksi tehty, vaan he saavat molemmat perinnöstä sen 1/3 rahana ja alkuperäisen pojan lapset jakavat isän saaman 1/3 keskenään.
Tässähän oli oikeusjutun aiheena se, että kaksi muuta sisarusta olisivat nyt halunneet ne tilat joita poika ei ottanut vastaan, eikä se että heidät olisi tehty jotenkin perinnöttömäksi.
Mulla on neljä lasta, mutta vain yksi perii mut. Muut jää ilman. Vaatii vähän kikkailua, mutta kaikki tehty lain sallimissa rajoissa.
Oon yrittänyt mietiä pääni puhki kuinka välttää tulevaisuudessa se et miehen entiset lapset saa mieheltä mitään perintöä. Mies ei oo niitten kans enää missään tekemisissä ollut sen jälkeen kun mentiin naimisiin, eli käytännössä ne ei oo edes enää sen lapsia paitsi että elarit joutuu maksamaan, mikä on ihan sairasta, kun ei edes lapsiaan enää edes näe!
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:36"]
Mulla on neljä lasta, mutta vain yksi perii mut. Muut jää ilman. Vaatii vähän kikkailua, mutta kaikki tehty lain sallimissa rajoissa.
[/quote]
Mikä on se syy, miksi olet päätynyt tällaiseen ratkaisuun? Siis miksi haluat perinnön vain sille yhdelle?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:38"]
Oon yrittänyt mietiä pääni puhki kuinka välttää tulevaisuudessa se et miehen entiset lapset saa mieheltä mitään perintöä. Mies ei oo niitten kans enää missään tekemisissä ollut sen jälkeen kun mentiin naimisiin, eli käytännössä ne ei oo edes enää sen lapsia paitsi että elarit joutuu maksamaan, mikä on ihan sairasta, kun ei edes lapsiaan enää edes näe!
[/quote]
Ei onnistu mitenkään. Vaikka olisi testamentti, niin lapset ovat oikeutettuja vähintään lakiosaansa.
[/quote]
Voihan he tutustua toisiinsa kun lapset on aikuisia
Jos ei omista mitään niin ei ole mitään perittävää. Avioehto ja testamentti jeesaa myös.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:36"]
[/quote]
Mikä on se syy, miksi olet päätynyt tällaiseen ratkaisuun? Siis miksi haluat perinnön vain sille yhdelle?
[/quote]
Ne 3 muuta ovat aikuisena valinneet sellaisen tien, että ei kiitos. En ole missään tekemissä noiden kolmen kanssa.
t. se sama
[/quote]
[/quote]
Yhteiset lapsemme eivät tiedä heistä mitään ja se sovittiin jo naimisiin mennessä että aloitetaan yhdessä ilman että entiset lapset ja entiset vaimot on siinä rasitteena. Joku voi toimia toisin, mut mulle tää oli ainoa oikea ratkaisu.
Mä olin lapseton ja mulle ydinperhe on ainoo oikea perhemuoto ja mun mies teki valinnan perustaa mun kanssa ydinperhe, eli uusperheeseen en ois suostunut.
Eli miehen entiset lapset eivät tiedä meidän yhteisten lasten olemassa olosta ja samoin entiset eivät tule saamaan perintöäkään.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:47"]
[/quote]
[/quote]
Yhteiset lapsemme eivät tiedä heistä mitään ja se sovittiin jo naimisiin mennessä että aloitetaan yhdessä ilman että entiset lapset ja entiset vaimot on siinä rasitteena. Joku voi toimia toisin, mut mulle tää oli ainoa oikea ratkaisu.
Mä olin lapseton ja mulle ydinperhe on ainoo oikea perhemuoto ja mun mies teki valinnan perustaa mun kanssa ydinperhe, eli uusperheeseen en ois suostunut.
Eli miehen entiset lapset eivät tiedä meidän yhteisten lasten olemassa olosta ja samoin entiset eivät tule saamaan perintöäkään.
[/quote]
Kateeksi käy. Meidän perhe joutuu joka toinen vkonloppu katselemaan miehen aiemman liiton tyttöä, joka näyttää läskin äitinsä läskiltä kopiolta.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:43"]
Ne 3 muuta ovat aikuisena valinneet sellaisen tien, että ei kiitos. En ole missään tekemissä noiden kolmen kanssa.
t. se sama
[/quote]
Ymmärrän. Ja antaahan lakikin tähän mahdollisuuden.
Elinaikanaanhan saa tehdä lahjoituksia aivan vapaasti ja sitä kautta voi suosia yhtä lapsistaan, jos sille linjalle haluaa lähteä. Tai jos on vain yksi lapsi, voi pitää huolta ettei hänelle jää paljon perittävää. Tässä täytyy tosin ottaa huomioon, että oliko se kolme vuotta ennen kuolemaa annetut lahjat katsotaan joka tapauksessa ennakkoperinnöksi.
[/quote]
No kaikki omaisuus sun nimiin, jotta ei ole mitään, mitä mieheltä periä. Yksinkertaista.
samoin entiset eivät tule saamaan perintöäkään.
[/quote]
Tulevat kyllä. Lain mukaan lakiosan saavat aina (sen takia sen nimikin on lakiosa).
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:51"]
Kateeksi käy. Meidän perhe joutuu joka toinen vkonloppu katselemaan miehen aiemman liiton tyttöä, joka näyttää läskin äitinsä läskiltä kopiolta.
[/quote]
No voi kamala. Kai olet sanonut sen tytölle? Jos et ole, miksi et ole?
Kuules 5!
Huono isä hylkää lapsensa eli miehesi ja lapset ei hylkää isäänsä.
Niin tasan tarkkaan lapsille kuuluu perintö.
Siirtäkää kaikki sun omaisuus sun nimiin niin lapset ei peri mitään.
Toivottovasti ette koskaan eroa ettei sun luuseri miehen tarvitse hyljätä sun synnyttämiäsi lapsiasi.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:56"]
samoin entiset eivät tule saamaan perintöäkään.
[/quote]
Tulevat kyllä. Lain mukaan lakiosan saavat aina (sen takia sen nimikin on lakiosa).
[/quote]
Niin se lakiosa. Tilanne on aika hurja, kun ei ole mitään perittävää. Et se aikas hyvin kumoaa sen lakiosan. Tai, kun on se tosiasia, että mitään ei ole.
.
Mä olin lapseton ja mulle ydinperhe on ainoo oikea perhemuoto
[/quote]
Etkä kelvannut kenellekään ennestään perheettömälle? En ihmettele.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 14:59"]
Niin se lakiosa. Tilanne on aika hurja, kun ei ole mitään perittävää. Et se aikas hyvin kumoaa sen lakiosan. Tai, kun on se tosiasia, että mitään ei ole.
[/quote]
Se on tietenkin eri asia. Silloin kukaan ei saa mitään.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2014 klo 17:34"]Minun isäni tuhopoltti kotitalonsa, ja hänen äitinsä kuoli siinä palossa. Isäni jätettiin pois perintökaaresta, ja samalla myös minut. Minä en ollut missään tekemisissä isäni kanssa, vanhempani olivat eronneet vuosia aikaisemmin, mutta myös minua rangaistiin niin että isän suvun perintöä ei tullut penniäkään, eipä isä maksanut kymmeneen vuoteen elareitakaan...
[/quote]
Jos isäsi tehdään perinnöttömäksi nimenomaan sinä tulet hänen sijaansa. Eli sinä saat hänelle kuuluneen osuuden.