Mikä on sinun kotisi sisustusfilosofia?
Meillä on 50-luvun puutalo ja kalusteet saman aikakauden henkeen, mutta modernilla otteella. Osa kalusteista on oikeasti 50-luvulta. Olen käsityöihminen itse tehnyt paljon ja hankkinut käytettyä, jotta olisi kodikasta. Huoneet on katsottu sopivan toisiinsa.
Värimaailma on vaalea mutta ei valkoinen.
Kommentit (171)
Mahdollisimman kallista ja näyttävää, mukavuudella ei niin väliä.
Käytän ns. sitten kun -filosofiaa. Sitten kun saan isomman asunnon ja työkoneen pois olohuoneesra. Sitten kun lapset suostuu luopumaan kasasta leluja. Sitten kun ehdin siivota sen yhden lipaston kaikki laatikot voin heittää koko lipaston menemään, sitten kun saan nuo taulut seinälle ja sitten kun on vara ostaa kivempi matto.
Sinänsä pidän hyvin monenlaisista tyyleistä, enkä ole osannut ratkaista mitä toteuttaisin systemaattisesti, eikä kaikkeen olisi varaakaan, joten koti on melko sattumanvaraista (kauheaa) sekamelskaa. Koti on myös lemmikkien reviiri, joten ei voi tehdä järkyttäviä muutoksia ykskaks. Aika huoleton olotila. Viihdyn itse, jos muut ei, niin voi voi. Ihailen kylläkin muiden filosofiapohjaisia sisustuksia, todella upeita, kauniita, viihtyisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla outo kysymys, mutta sisustatteko te jatkuvasti? Kun minä olen uuteen kotiin saanut pöydät, tuolit, sängyt, kirjahyllyn jne paikoilleen, niin en minä sitten enää sisusta. Se on kertaa- tapahtuma, ei prosessi. En vaihda ikkunaverhoja uusiin erivärisiin, tai mattoja. En ostele koriste-esineitä tai tyynyjä. Ostan jos edelliset hajoavat, en muuten. Lähinnä kodinkoneet hajoavat, viimeksi pesukone.
Ekologinen ajattelukin alkaa tulla nyt vastaan. Tekstiilejäkään ei vaihdeta vuodenaikojen ja muotien mukaan, kaikki käytetään loppuun. Näin mulla.
Emme niinkään sisusta, vaan pyrimme hankkimaan silmää miellyttäviä huonekaluja, jotka kestävät aikaa. Mieluummin siis kallista ja kestävää kuin halpaa ja lyhytikäistä, koska shoppaaminen on ihan vihoviimeistä puuhaa eikä sitä halua tehdä jatkuvalla syötöllä. Ikinä ei ole tarvinnut katua sitä, että on ostanut jotain laadukasta, vaikka sitten hinta onkin ollut korkeampi. Ei kuitenkaan ihan kaikkein kalleimpia kauppoja suosita, Vepsäläinen on sellainen keskihintainen mistä on useimmiten löytynyt sopivat kalusteet.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vanhan ajan talon tunnelmaa tänne kerrostalokämppääni, kun vanhaan taloon ei minulla yksin ole varaa.
Rakastan vanhoja puisia huonekaluja ja haluaisin niin kovasti jonkun kauniin, tummapuisen kirjahyllyn, mutta en mä sellaista yksin saa kotiini raahattua. Vanhemmilta olen just ja just saanut apua jonkun Ikea-sängyn ja pöydän kasaamiseen. Enää ei isä suostu auttamaan.N26
Mitä ihmettä? Etkö ole kuullut kuljetusliikkeistä? Ne kuljettaa tavaroita paikasta A paikkaan B, ei niitä yksin tarvitse kanniskella.
Kaikki huonekalut, valaisimet ja sisustustavarat laadukkaita, joko kotimaisia tai ulkolaisia design-tuotteita. Ja ei, en ole missään nimessä varakas vaan tälläkin hetkellä työtön mutta onnistunut löytämään aina käytettynä tai tarjouksesta ko. tuotteet. Syy miksi en ensijaisesti hanki esim. Ikeaa, Jyskiä, Sotkaa, Maskua tms. on se, että arvostan käsityönä tehtyjä asioita, kestäviä ja arvonsa säilyttäviä. Muutama poikkeus toki on, kuten toinen sohva, joka opiskeluaikoina ostettu Ikeasta ja kestänyt hyvin yli 15 vuotta.
Teen kaikki hankinnat aina pitkän pohdinnan jälkeen ja mieluummin säästän vuoden uuteen mattoon kuin hankin muutamalla kympillä jonkun jonka saa uusia vuoden päästä.
Kaikki tyylillään ja itse sitä kotia joutuu tuijottamaan päivittäin niin sen mukaan kannattaa sisustaakin.
Koti on ihmisen paras paikka ! No, yleensä :) Se on parasta että jokainen saa tehdä siitä omannäköisen kodin.
Minä tykkään aika minimalistisesta tyylistä. Siten että on vaan välttämättömät huonekalut, tekstiilit ym ..,
en tykkää ns.sisustustavaroista, jotka ovat vain esillä oloa varten. Kaappien päällä ei ole pikkuesineitä, eikä mitään muutakaan. Minulle tulee levollinen olo simppelissä kosissani. Mieluummin ostan vaikka vähän laadukkaampaa tosi harvoin, kuin usein krääsää. Tekstiilit : verhot ja matot ovat yksivärisiä, samoin koristetyynyt, myös väreissä on itselläni maltti valttia ja minun tyyliä. Jos mikä tavara, tai vaatteet eivät mahdu kaappeihin, ne joutaa viedä kirpparille. Tavara ahtaus jos mikä ahdistaa .Ihana tulla mieleisekseen sisustamaan kotiin.
Sitä sun tätä. Tykkään kokeillaa uusia (edullisia lähiinä ja sellaisia mitä voi itse tehdä ) juttuja siis esim vaihtaa seinän väriä tms. Kalusteet on vanhoja ja puisia ja ne saattaa vaihtaa maalilla väriä useinkin. Sitten löytyy mummolasta saatua tms. On kyllä Ikeaakin...Vielä ei ole paha kaaos. Ja sanottakoon että olen sisustusohjelmien suurkuluttaja.
Tykkään väreistä, mutta olen itsestäni oppinut, että sisustaa en voi värikkäästi. Kyllästyn väriläiskiksi tai värikkääseen sisustukseen enintään kuukaudessa. Eli kotoa löytyy vaaleita lämpimiä, luonnon sävyjä.
Käytännöllisyys on tärkeää minulle. Ei riitä, että joku on nätti vaan sille täytyy olla käyttöä ja sen täytyy toimia kunnolla tehtävässään. Esim päiväpeittoa ei ole meillä eikä lapsella. Kauniit vaaleat selkeät petivaatteet riittää meille.
Ei pientä tilpehööriä koristeina, ei mitään koristekääsää tasoilla tai pöydillä. Jos jotain on, on sillä käytännön läheinen tarkoitus myös.
Valaistus on tärkeää, sen avulla voi saada erilaista tunnelmaa helposti.
Lopuksi mainittakoon siisteys. Viihdyn kaikista parhaiten puhtaassa ja siistissä kodissa. Aina se ei sitä ole, mutta suurimmaksi osin kyllä.
Vähemmän on parempi ja laadukasta.
Sisustan itseäni miellyttääkseen en yhdenkään ihmisen ihmetltäväksi enkä virtojen mukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikea. Ja se että koti on asumista varten, ei sen tarvi olla tip top, siellä pitää viihtyä.
Miten siisti ja sisustettu ”tip top” on ristiriidassa viihtyvyyden kanssa?
Eihän tuossa noin sanottu! Mä ymmärtäisin tuon ihan vaan, että kodin ei tarvitse olla tip top, jotta siellä voisi viihtyä.
Kaikilla peeheenjäsenillä on oikeus sisustaa omilla rakkailla tavaroillaan.
Kotini pieni koko rajoittaa sisustamista jonkun verran, mutta olen yrittänyt tehdä tästä oman näköiseni. Pidän aika vaaleasta ja rauhallisesta värimaailmasta. Huonekaluni ovat vaaleaa puuta ja valkoista. Tekstiileissä on vaaleita ja rauhallisia värisävyjä. Pidän esimerkiksi rauhallisen ja hillityn sävyisestä vaaleankeltaisesta ja -vihreästä ja verhoissa luonnonvalkoisesta, mutta on täällä myös jotain väripilkkuja. Mattoni ovat räsymattoja. Sisustusmakuni on aika kallis tuloihini nähden, mutta olen ostanut säästämällä. Periaatteeni on, etten osta mitään osamaksulla tai lainalla. Huonekaluni ovat tarkkaan harkittuja ja haluan tehdä kestäviä ja ajattomia hankintoja. Pidän jostain klassikoista, mutta yhdistettynä kotikutoiseen tunnelmaan.
Kotonani on muutamia koriste-esineitä, mutta melkein kaikki on lapsuudenkotoani ja mummolasta ja niihin liittyy tunnearvoa. Viherkasveja ja kirjoja on paljon. Keräilen mm. värikkäitä lasiesineitä. Haluaisin pitää niitä esillä, mutta tilaa ei ole kovin paljon. En pidä liiasta tavarapaljoudesta, mutta ei tarvitse olla ihan minimalististakaan. Myös siisteys on tärkeää. Viihdyn siistissä ympäristössä ja yritän välttää tavararöykkiöiden kertymistä.
Tyytyminen, kohtuullisuus ja ajatus siitä, että materia ei ole tärkeää. Ulkoisesti tämä näkyy remontoimattomana kotina, jossa on ikeaa ja lapsuudenkodista saatua kasari-ysärin vaaleaa koivua ja mäntyä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi olla outo kysymys, mutta sisustatteko te jatkuvasti? Kun minä olen uuteen kotiin saanut pöydät, tuolit, sängyt, kirjahyllyn jne paikoilleen, niin en minä sitten enää sisusta. Se on kertaa- tapahtuma, ei prosessi. En vaihda ikkunaverhoja uusiin erivärisiin, tai mattoja. En ostele koriste-esineitä tai tyynyjä. Ostan jos edelliset hajoavat, en muuten. Lähinnä kodinkoneet hajoavat, viimeksi pesukone.
Emme sisusta.
Kalusteet on kerralla löytäneet paikkansa ja pysyy siinä. Sisustamista on ehkä eriväriset tyynyt, peitot, astiat ja servetit vuodenaikojen mukaan. Nekin (servettejä lukuunottamatta) kerralla hankittuja ja uusitaan kun hajoaa.
Tämän vuoden ainoa uusi sisustus oli makuuhuoneen tapetointi ja sängyn päädyn vaihto. Entinen puusermi sopi hyvin yksiväriseen seinään mutta ei näyttänyt hyvältä isokuvioista tapettia vasten. Tilasimme sitten topatun yksivärisen päädyn ja myimme vanhan. Niin ja kynttiläteline, sen sain mieheltäni lahjaksi.
39
Kauneus, harmonia, vaatimattomuus ja askeettisuus. :)
Asun 2017 valmistuneessa kerrotaloasunnossa.
Vintage huonekaluja pääosin. Paljon värejä. Tiiliseinä tapettia. Valkoista seinää. Suurin osa ostettu kierrätyksestä, mutta uuttakin on. Paljon viherkasveja. Vähän sekoitus kaikkea, mutta kaikki sopii silti hyvin yhteen. Ei ole mikään avotakka-lehden keskiaukeama sisustus.
Itseä miellyttävät värit ja muodot, sekä näihin kompromissina mukavuus.
Ja itseä miellyttää karkeasti sanoen värikäs ja tumma värimaailma sekä vanhat vintage huonekalut.