Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi synnyttävän naisen oikeudet herättävät raivoa?

Vierailija
24.11.2020 |

Voitteko kertoa? Aika sairaita "keskusteluja" ollut palstalla tänään.

Kommentit (2190)

Vierailija
2141/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, koska olen mies, mutta eikö sitä äitiäkin voisi kohdella hyvin vai mikä sen estää?

Ennen kohdeltiin äitiä lämpöisesti, hoitaja jopa pyyhkäisi kädellään hiukset pois otsalta ym..ja kehoitti heti painamaan nappia jos suinkin tartten jotain ja ihan yleisellä olin!

Vierailija
2142/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko joku nyt raiskattu synnytyssalissa? Huh?

Tuo on provosoivan eukon asiaton  kommentti, mikä on julkisuuteen tullut ! Jos  kätilö tai lääkäri menee alapäähän  KÄSILLÄÄN synnytyksessä, se on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2143/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin juuri aiheeseen liittyen äidistä, joka koki henkistä väkivaltaa synnytyksessä, koska kätilö laittoi sormet sisään kysymättä lupaa. Eikä ottanut pois, vaikka nainen käski. Hänen pyhään pimppiinsä ei kosketa ilman lupaa. Oli oikein nimellään ja kuvallaan liikkeellä.

Voi myötähäpeän määrää! Tämä on jo niin noloa, että sanattomaksi vetää.

Minulle tehtiin hätäsektio lupia kyselemättä ja sitä ennen pimpsaani oli tonkinut moni ammattilainen lupia kyselemättä. Minä tyhmä olin vain kiitollinen heidän yrityksistään pelastaa lapseni.

Kaikilla ei ole ollut niin rajatonta elämää. Itse tunnen myötähäpeän sijasta vain sääliä sinua kohtaan. Terveet rajat suojaavat. Oikeus määritellä itse mitä omaan pimpppiin saa laitaa on raja terveimmästä päästä. Ymmärrän että sellaista ylellisyyttä ei kaikilla ole ollut.

Vierailija
2144/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tunge sormia pilluuni varoittamatta tai vedän turpaan.

Jumalauta ei ihminen ole mikään lehmä.

Vierailija
2145/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko äitiyspakkaukseen on lisätty p..ruverkkarit ja xxxxxl-kokoinen t-paita?

Kerro toki, mitä itse valitsisit toipumisasuksi, jos peniksesi ja kiveksesi olisivat repeytyneet sekä tikattu ilman puudutusta 30 tikillä.

Vierailija
2146/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös se on jotenkin nurinkurista, että tietyt ihmiset saavat uskontonsa takia valita kätilön/ lääkärin. Miksi tälläistä oikeutta ei ole sitten kaikille?

Kaikilla on sama oikeus. Laki ei takaa mitään erioikeutta valita uskonnon vuoksi, sen sijaan kaikki saavat valita tietyin, laissa määritellyin reunaehdoin. Harva sitä hyödyntää. Edes kaikki ammattilaiset eivät tiedä että se on potilaan lakisääteine oikeus. Älkää uskoko kaikkea persupropagandaa.

Vierailija
2147/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku hyvä idea, niin miksi ette laita tänne yht.tietoja, että voisi tuoda sen julki. Minullakin oli aikoinaan hyviä ideoita ja otin askoon yht. Vastaus oli ettei me tarvita…meillä on suunnittelijat ym….

Meni melkein vuosi kun IKEA toteutti sen ja succee!!! Sen saman idean keksi siis joku toinenkin.

Nytkin minulla on idea ja mietin…….

Vierailija
2148/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, koska olen mies, mutta eikö sitä äitiäkin voisi kohdella hyvin vai mikä sen estää?

Ennen kohdeltiin äitiä lämpöisesti, hoitaja jopa pyyhkäisi kädellään hiukset pois otsalta ym..ja kehoitti heti painamaan nappia jos suinkin tartten jotain ja ihan yleisellä olin!

Ei ennen kohdeltu mitenkään kategorisesti paremmin. Sinua on kohdeltu entisaikoihin hyvin ja nykyäänkin monia on kohdeltu hyvin.

Synnytysväkivalta oli ennen paljon yleisempää. Mm. synnyttäjän oikeutta valita oma asentonsa rajoitettiin lähes kaikilla. Myös seksuaalisuuden häpäisy oli yleistä. 

Vierailija
2149/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu on ihan outo. Oletan, että jo raskauden aikaisilla neuvolakäynneillä on odottavalle äidille tullut selvitetyksi, mitä synnytyksen avustamisessa sairaalassa tehdään. Ei voi tulla yllärinä, että alapäähän kosketaan, kun lasta pusketaan ulos. Ja on vaikea uskoa, että kätilöt olisivat nykymaailmassa puhumattomia tampioita, jotka "ronkkivat" paikkoja. Jos tällaisia tapauksia jollekin tulee vastaan tai on tullut, niin laittakaa hyvät ihmiset palautetta sairaalan johdolle! Ei moisia ammattitaidottomia kätilöitä tai lääkäreitä synnärillä tarvita. 

Ja aikuisen ihmisen täytyy ymmärtää, että siinä synnytyksessä on myös oikeus sillä vauvalla, jota synnytetään. Jos vauvan henki on vaarassa, niin ammattilaiset tekevät sen, mitä pitää. 

Minusta kaikkein tärkeintä on se, että synnytyksen jälkeen synnyttäneen äidin kanssa kätilö tai lääkäri kävisi tilanteen kertaalleen läpi: mitä tapahtui, mitä tehtiin ja miksi. 

Vierailija
2150/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreitä on monenlaisia. Osa on asiakaspalvelijoita ja osa enemmän asiakeskeisiä. Musta tuntuu että nykyään ei oikein siedetä enää mitään eikä ketään ja kokonaiskuva on hämärtynyt yksityiskohtien noustessa elämää suuremmaksi asiaksi. Esim. Jos olet synnyttämässä niin se lapsen saaminen hengissä ja terveenä ulos on pääasia. Paljon myös kiinni siitä synnyttäjästä eli eikö sitä voi itse avata suunsa ja kysyä mitä nyt tapahtuu jos ei saa muuten tietoa? Toisaalta paljon on terveydenhuollossa henkilöitä joiden pitäisi työskennellä jossain ihan muualla kuin ihmisten kanssa. Noin pari vuotta sitten jouduin ensi-apuun ja se oli elämäni hirvein yö. Hoitajat sivuuttivat minut, pyysin rauhallisesti särkylääkettä. Sain lääkkeen vasta aamuvuoron tullessa. Hoitajien huone näkyi sängystäni ja kuulin heidän kaikki keskustelunsa. Tuntui että potilaat olivat vain häiritsemässä heidän kuulumisten vaihtamista. En ikinä kehtaisi tehdä töitäni niin huonosti. 

Vierailija
2151/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin juuri aiheeseen liittyen äidistä, joka koki henkistä väkivaltaa synnytyksessä, koska kätilö laittoi sormet sisään kysymättä lupaa. Eikä ottanut pois, vaikka nainen käski. Hänen pyhään pimppiinsä ei kosketa ilman lupaa. Oli oikein nimellään ja kuvallaan liikkeellä.

Voi myötähäpeän määrää! Tämä on jo niin noloa, että sanattomaksi vetää.

Minulle tehtiin hätäsektio lupia kyselemättä ja sitä ennen pimpsaani oli tonkinut moni ammattilainen lupia kyselemättä. Minä tyhmä olin vain kiitollinen heidän yrityksistään pelastaa lapseni.

Miksi sinun mielestä oli ok että kätilö ei ottanut käsiään pois vaikka toinen asiasta sanoi? Minusta synnytyksen pääasiana ei ole se että lopussa on elossa oleva äiti ja elossa oleva lapsi, vaan se että kaikki menee niin hyvin kuin suinkin mahdollista. Et sinäkään mene hammaslääkäriin paikkauttamaan pientä reikää ja tule tekarien kanssa pois tyytyväisenä että henki säilyi...

Tämä onkin todella jännä, että miksei kaikissa muissakin operaatioissa voisi pitää onnistumisen sitä, että potilas on elossa?

Varsinkin vanhustehuollosta on turha valittaa. Nehän on elossa. A frikassa olisivat kuolleet jo lapsena nälkään.

Vierailija
2152/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useamman synnyttäjän kannattaa tutustua mikä on pudentaalipuudutus, sen voi antaa kätilökin. On sillä haittavaikutuksiakin, mutta jos epiduraali ei toimi tai loppuu ennen ponnistusta niin sitten on edes jotain puudutettuna ponnistukseen ja mahdollisiin tikkauksiin.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Sanoisin ennemminkin että synnyttäjän kannattaa opetella antamaan itselleen pudendaalipuudutus. Ei sen tietäminen mitään auta. Kuka muka edes ei tiedä.

Ainakin omasta kokemuksista (3kpl) tiedän että ei niitä puudutuksia niin vaan tilata että riittää kun nimen tietää. Tai vaikka tietäisi vaikutusmekanismin ihan tarkalleenkin, niin kuin esim. minä. Jos kätilön mielestä synnyttäjä pärjää ilman niin sitten se on pärjättävä ilman. Eikä vailittettavasti ole edes mistään kovin muinaisista ajoista kysymys vaikka siltä kuulostaakin.

Vierailija
2153/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreitä on monenlaisia. Osa on asiakaspalvelijoita ja osa enemmän asiakeskeisiä. Musta tuntuu että nykyään ei oikein siedetä enää mitään eikä ketään ja kokonaiskuva on hämärtynyt yksityiskohtien noustessa elämää suuremmaksi asiaksi. Esim. Jos olet synnyttämässä niin se lapsen saaminen hengissä ja terveenä ulos on pääasia. Paljon myös kiinni siitä synnyttäjästä eli eikö sitä voi itse avata suunsa ja kysyä mitä nyt tapahtuu jos ei saa muuten tietoa? Toisaalta paljon on terveydenhuollossa henkilöitä joiden pitäisi työskennellä jossain ihan muualla kuin ihmisten kanssa. Noin pari vuotta sitten jouduin ensi-apuun ja se oli elämäni hirvein yö. Hoitajat sivuuttivat minut, pyysin rauhallisesti särkylääkettä. Sain lääkkeen vasta aamuvuoron tullessa. Hoitajien huone näkyi sängystäni ja kuulin heidän kaikki keskustelunsa. Tuntui että potilaat olivat vain häiritsemässä heidän kuulumisten vaihtamista. En ikinä kehtaisi tehdä töitäni niin huonosti. 

Turhaa valitusta päivystyksestä. Sulla oli vaan kokonaiskuva hämärtynyt!

Vierailija
2154/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useamman synnyttäjän kannattaa tutustua mikä on pudentaalipuudutus, sen voi antaa kätilökin. On sillä haittavaikutuksiakin, mutta jos epiduraali ei toimi tai loppuu ennen ponnistusta niin sitten on edes jotain puudutettuna ponnistukseen ja mahdollisiin tikkauksiin.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Sanoisin ennemminkin että synnyttäjän kannattaa opetella antamaan itselleen pudendaalipuudutus. Ei sen tietäminen mitään auta. Kuka muka edes ei tiedä.

Ainakin omasta kokemuksista (3kpl) tiedän että ei niitä puudutuksia niin vaan tilata että riittää kun nimen tietää. Tai vaikka tietäisi vaikutusmekanismin ihan tarkalleenkin, niin kuin esim. minä. Jos kätilön mielestä synnyttäjä pärjää ilman niin sitten se on pärjättävä ilman. Eikä vailittettavasti ole edes mistään kovin muinaisista ajoista kysymys vaikka siltä kuulostaakin.

Sitäpaitsi se on pudendaali.

Vierailija
2155/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsin itse synnytyspelosta ja olisi ihan hirveä ajatus tulla sen lisäksi kohdelluksi pelottavassa tilanteessa vähättelevästi ja passiivisagressiivisesti. Voin lohduttautua sillä, että työskentelen itse yliopistollisessa sairaalassa. Talon omaa väkeä ja ammattilaisia kohdellaan yleensä paremmin sekä annetaan mahdollisuus olla ottamatta opiskelijoita paikalle. Näin sen ei kuitenkaan pitäisi mennä, vaan kaikilla potilailla tulisi olla yhtälailla oikeus inhimilliseen kohteluun.

No jos näin on, niin mielenkiintoista. Kertoo että henkilökunta itsekin tiedostaa että "normaalikohtelu" ei ole sitä parasta mahdollista vaan tsemppaavat erikseen kun on omasta väestä kysymys. Jos kaikkia synnyttäjiä kohdeltaisiin asiallisesti ja heidän oikeuksiaan kunnioitettaisiin, ei olisi mitään tarvetta kohdella oman talon väkeä paremmin ja sallia vain heille oikeuksia joita muilla synnyttäjillä ei käytännössä ole.

Samahan se on silloin kun pelkopolilla luvataan persiilleen menneen synnytyksen jälkeen niin täydellistä hoitoa seuraavalla kerralla. Jos se on mahdollista niin miksi sitä ei järjestetty ensimmäisellä kerrallakin. 

Vierailija
2156/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facessa näin videon synnytyksestä jossain aasian kehitysmaassa. Synnytysalina oli aaltopeltikattoinen katos ja synnyttäjä oli polvillaan maassa pitäen kiinni kattoparrussa olevasta köydestä. Ympärillä oli lauma suvun naisia jotka toimivat kätilönä. Tuskin oli käytössä ilokaasua, epiduraalia tai muutakaan puudutus tai lääkäri raiskaamassa tunnustelemalla kohdunsuuta.

Vierailija
2157/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei sairaalahoito kelpaa niin sairaalasta ulos. Onhan vanhemmilla velvollisuus lastaan hoitaa, mutta ei kai se poista sitä mahdollisuutta, että lapsi myöhemmin alkaa ajattelemaan, että se saattoikin olla väkivaltaa ku ei minulta kysytty. Jos lähdetään tulkitsemaan mielivaltaisesti, niin sitten tulkitaan mielivaltaisesti.

Ratkaisu: Ei lähdetä tulkitsemaan mielivaltaisesti.

Vierailija
2158/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facessa näin videon synnytyksestä jossain aasian kehitysmaassa. Synnytysalina oli aaltopeltikattoinen katos ja synnyttäjä oli polvillaan maassa pitäen kiinni kattoparrussa olevasta köydestä. Ympärillä oli lauma suvun naisia jotka toimivat kätilönä. Tuskin oli käytössä ilokaasua, epiduraalia tai muutakaan puudutus tai lääkäri raiskaamassa tunnustelemalla kohdunsuuta.

Niin, mikä pointtisi oli? Syyllistäminen ken ties? 

Vierailija
2159/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen p....rkeleen synnytyksen nyt kestää. Itse olen kestänt se kolme kertaa ja kaikki  on olleet hyvin vaikeita. Se on se ykai vuorokausi elämästä. Joka paikkaan sattuu, joka kohtiin kosketaan, jne. ja ne kosketukset pitää kestää, ne on vaan vauvan ja äidin turvallisuuden takia. Nillittäjä voi lähteä vaikka metsään puskemaan lastaan yksinään. ettei kukaan vaan koske pimpsaan. voi herranlettis sentään. Joku siellä on kuitenkin sen yhden kerran käynyt.

Suomessa synnyttäminen on oikeasti maailman turvallisinta.

Itse olen ollut keskonen 50- vuotta sitten. 

Minusta meidän pitäisi pyrkiä kehittämään toimintaamme positiiviseen suuntaan ihan kaikessa tekemisessä. Tällaisia ihmisiä, jotka tätä vastustavat en voi ymmärtää. 

Vierailija
2160/2190 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksikös aikuisen naisen oikeudet olisivat eri asia kuin lapsen oikeudet. Ainiin, siksi, ettei kukaan halua kantaa sellaista ristiä kaulassaan, että olisi lastansa seksuaalisesti kosketellut. Jokaisella ihmisellä on oikeus koskemattomuuteen ja laki on kaikille sama iästä riippumatta.

Mutta vanhempien tehtävä on huolehtia lapsensa hyvinvoinnista. Jos aikuinen jättää vaipat vaihtamatta, se on lapsen laiminlyöntiä. Aikuisella on kuitenkin lain mukaan oikeus kieltäytyä hoitotoimenpiteistä.

Ja synnyttävällä naisella on velvollisuus saada lapsi ulos eli näin ollen edistää lapsen hyvinvointia. Jos ei synnytystilanteessa ole kykeneväinen vastaanottamaan apua, joka ehkä jopa selostamatta tarjotaan, edistää mamma lapsen hyvinvointia runsaasti. Meinaan sinne huonoon suuntaan. Apu ei välttämättä tule aina siinä muodossa kun on odottanut ja kauniiden sanojen saattelemana, mutta syytä olisi olla tyytyväinen apuun jonka on saanut synnärillä, etenkin jos kaiken lopputuloksena on rinnalla tuhiseva terve vauva. Toivottavasti syntynyt lapsi saa teidät katkerat unohtamaan sen kaiken negatiivisen mitä ehkä ikinä koittekaan, missä sitten koittekaan. Toki näillä olis ollu vaihtiehtona synnyttää myös itse omin avuin saunassa tai saavissa, mutta jostain syystä mahdollisuus huonoon hoitotyöhön veti isomman korren kuin yksin ponnaaminen...

Tämä on juuri sitä yhteiskunnan piilotettua naisvihaa, että vaihtoehtona on traumatisoivan huono kohtelu ja itsemääräämisoikeudesta luopuminen tai täysi omaan onnen nojaan jättäminen. Voiko umpparinkin leikata ilman nukutusta, ja tuhahtaa valittavalle potilaalle että olisit kiitollinen että viitsittiin ylipäänsä leikata?

Juurikin näin. Ja siitä huolimatta että laissa on erikseen määrätty että niin ei saa sairaalassa toimia.