Miksi synnyttävän naisen oikeudet herättävät raivoa?
Voitteko kertoa? Aika sairaita "keskusteluja" ollut palstalla tänään.
Kommentit (2135)
Miten tämä keskustelu kiteytyi nyt tuohon yhteen ainoaan tapaukseen, jossa on tehty sisätutkimus ilman ennakkotietoja!?
Eihän synnytysväkivalta pelkästään tuota ole!
Tosi monilla fiksuilla ja reippailla äideillä on ihan mahdottomia synnytyskokemuksia, jotka ovat ihan kuin kauhuelokuvista, mutta totisinta totta.
Mikä siinäkin on ettei kaikki saa mitään kivunlievitystä ja se pitää itse vaatimalla vaatia oikealla hetkellä, muuten et saa.
Sitten pusketaan suolet ulos ja valtavat repeämät järkyttävissä kivuissa ja mitään apua ei saa, pelkkää tiuskintaa.
Eihän mitään muitakaan toimenpiteitä tehdä ilman kivunlievitystä, ihan sama kuinka kiire on, mutta kaikkiin leikkauksiin yms saa ihan aina kivunlievityksen.
Ei tähän maahan lapsia tosiaankaan voi edes harkita tekevänsä kun äitien osana on olla sairaiden tahallisen rääkkäyksen kohteena.
Ihme, että lapsia syntyy enää yhtään ainutta. Hurraa urhealle äidille.
Kyllä sen p....rkeleen synnytyksen nyt kestää. Itse olen kestänt se kolme kertaa ja kaikki on olleet hyvin vaikeita. Se on se ykai vuorokausi elämästä. Joka paikkaan sattuu, joka kohtiin kosketaan, jne. ja ne kosketukset pitää kestää, ne on vaan vauvan ja äidin turvallisuuden takia. Nillittäjä voi lähteä vaikka metsään puskemaan lastaan yksinään. ettei kukaan vaan koske pimpsaan. voi herranlettis sentään. Joku siellä on kuitenkin sen yhden kerran käynyt.
Suomessa synnyttäminen on oikeasti maailman turvallisinta.
Itse olen ollut keskonen 50- vuotta sitten.
Miten tämä keskustelu kiteytyi nyt tuohon yhteen ainoaan tapaukseen, jossa on tehty sisätutkimus ilman ennakkotietoja!?
Eihän synnytysväkivalta pelkästään tuota ole!
Tosi monilla fiksuilla ja reippailla äideillä on ihan mahdottomia synnytyskokemuksia, jotka ovat ihan kuin kauhuelokuvista, mutta totisinta totta.
Mikä siinäkin on ettei kaikki saa mitään kivunlievitystä ja se pitää itse vaatimalla vaatia oikealla hetkellä, muuten et saa.
Sitten pusketaan suolet ulos ja valtavat repeämät järkyttävissä kivuissa ja mitään apua ei saa, pelkkää tiuskintaa.
Eihän mitään muitakaan toimenpiteitä tehdä ilman kivunlievitystä, ihan sama kuinka kiire on, mutta kaikkiin leikkauksiin yms saa ihan aina kivunlievityksen.
Ei tähän maahan lapsia tosiaankaan voi edes harkita tekevänsä kun äitien osana on olla sairaiden tahallisen rääkkäyksen kohteena.
Ihme, että lapsia syntyy enää yhtään ainutta. Hurraa urhealle äidille.
Et taida itse olla synnyttänyt, vaan rankan synnytysfobian vallassa?
Kai ymmärrätä, että kemiallista kivunlievitystä ei voi antaa liian lähellä ponnistusvaihetta, koska sitten ei osaisi ponnistaa.
Yleensä synnyttämään menevä äiti on täyttänyt esitietolomakkeen, jossa esim. Nova Sairaalassa Jyväskylässä kysytään muun muassa aikaisempia kokemuksia raskausajasta ja synnyttämisestä, toiveita synnytyksen hoitoon liittyen (esim. kivunhoito, vesisynnytys), erityisiä huolia ja pelkoja synnytykseen liittyen ja onko vakaumukseen, uskontoon tai kulttuuriin liittyviä asioita, jotka pitäisi ottaa huomioon.
Kivunlievityslistassa on:
Oksikodoni: Ihon alle tai lihakseen pistettävä kipulääke
Ilokaasu: Maskin kautta supistusten aikana hengitettävä typpioksiduuli
Kohdunkaulan puudutus: Synnytyslääkärin paikallisesti kohdunsuun viereiseen tilaan annostelema puudutus
Pudendaalipuudutus: Synnytyslääkärin laittama paikallinen häpyhermon johtopuudutus, jota käytetään lievittämään ponnistusvaiheen kipua.
Epiduraalipuudutus: Anestesialääkärin laittama selkäpuudutus, jossa viedään pieni katetri selkänikamien välistä epiduraalitilaan. Kätilö antaa sinulle lisäannoksia lääkettä (puudutusaineen ja kipulääkkeen yhdistelmä) tilanteen mukaan. Katetri poistetaan selästä synnytyksen jälkeen.
Spinaalipuudutus: Anestesialääkärin laittama selkäpuudutus, jossa annetaan kerta-annos lääkettä (puudutusaineen ja kipulääkkeen yhdistelmä) selkänikamien välistä spinaalitilaan.
Luonnonmukaisista keinoistakin on oma listansa:
amme (osassa synnytyshuoneista)
lämmin suihku tai lämpöpakkaukset
TENS-laite (häiritsee kipusignaalin kulkua hermoissa ja lisää endorfiinin eritystä kehossasi)
aquarakkulat (selkään pistettävät pienet vesirakkulat)
hieronta ja guasha
jumppapallo, CUB-tyyny, EVA-teline, keinutuolissa keinuttelu
Älkää panko, jos ette halua lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Älkää panko, jos ette halua lapsia.
Parempi idea: sterilisaatio ja vasektomia.
Ei koskaan lapsia, mutta voi nauttia rakkaudesta.
Paras kombo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen p....rkeleen synnytyksen nyt kestää. Itse olen kestänt se kolme kertaa ja kaikki on olleet hyvin vaikeita. Se on se ykai vuorokausi elämästä. Joka paikkaan sattuu, joka kohtiin kosketaan, jne. ja ne kosketukset pitää kestää, ne on vaan vauvan ja äidin turvallisuuden takia. Nillittäjä voi lähteä vaikka metsään puskemaan lastaan yksinään. ettei kukaan vaan koske pimpsaan. voi herranlettis sentään. Joku siellä on kuitenkin sen yhden kerran käynyt.
Suomessa synnyttäminen on oikeasti maailman turvallisinta.
Itse olen ollut keskonen 50- vuotta sitten.
Jos olet täällä vielä vastaamassa, niin miten sitten siis selität nämä synnyttäjien huonot kokemukset ja koko synnytysväkivalta-käsitteen? Onko se kaikki mielestäsi jotain nuoren sukupolven "heikkoutta" tai vastaavaa?
Sitä paitsi silloin kun synnytysväkivallasta alettiin puhua, niin kyllä tuli julki myös 70-vuotiaiden ja vanhempienkin naisten kertomuksia, joissa he kertoivat heitä kaltoinkohdellun niin kaameasti synnytyksessä, että eivät ole toipuneet siitä vieläkään. Ja myös joillakin heistä lapsiluku jäi yhteen tuon takia. Miten tämän sitten selität? Että aina on ollut "heikkoja" ihmisiä? Jotkut kestää, jotkut ei?
Haloo! Höpöhöpö näitä juttuja! Kyse on nyt siitä, että synnyttäjä saa synnyttää turvallisesti ja häntä kohdellaan hyvin. Mistään ei ole pois se, että kätilöt ja lääkärit kohtelevat asiallisesti ja kunnioittavasti toisen tilan ymmärtäen synnyttäjää. Ei mene montaa hetkeä jos 1. Tervehtii ja kertoo nimensä. Voi jopa kysyä vointia 2. Kertoo miltä ammattilaisen näkökulmasta nyt olisi viisainta tehdä, perustelut. Tämä ei ole ylimaallisen ylitsepääsemätöntä ja vaikeaa, mutta edellyttää sen, että ammattilainen on ammattilainen ja sisäistänyt miksi näin tehdään. Hätätilanteet ovat erikseen, suurinosa on normaaleja synnytyksiä joissa ei tarvitse pahoinpidellä toista sillä varjolla, että joskus onkin hätätilanne.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko joku nyt raiskattu synnytyssalissa? Huh?
No ei ole !
Joku lumihiutale nimittä raiskaukseksi, kun kätilö, tai lääkäri joutuu kätensä laittamaan synnyttävän prinsessan jalkoväliin ja tutkimaan, tai auttamaan vauvaa ulos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kyse ei ole oikeuksista vaan etuoikeutettujen pikkusieluisten lumihiutaleiden kitinästä. Nämä naiset ovat länsimaisen ilmaisen terveydenhuollon piirissä, jossa ammattilaiset ovat vuosia uhranneet elämästään että synnytys olisi turvallista ja lapsi ja äiti selviävät synnytyksestä terveinä.
Ininä siitä että vähän on sormi pimpissä "ilman suostumusta" on totaalisen itsekkään epäkunnioittavaa kaikkia muita elollisia olentoja kohtaan.
Terve menoa pusikkoon synnyttämään niin ei kukaan sitten ole silleen epämukava ensi kerralla...
Tämä on aivan sairas asenne ja ristiriidassa sekä terveydenhuollon eettisten ohjeiden että Suomen lain kanssa. Kenenkään pimppaan ei työnnetä mitään väkisin, piste. Jos ei pysty kunnioittamaan potilaan itsemääräämisoikeutta niin kannattaa vaihtaa alaa.
Meneekö se potilaan itsemääräämisoikeus siis sen syntyvän vauvan hengen edelle?
No kyllä sekin on törkeetä, että ei pääse synnyttämään vaan joutuu soittelemaan minne saa tulla ja sitten lapsi syntyy ties minne. Miksi aiheutetaan lisästressiä äideillä ja vauvalle. Liian vähän resursseja.
Myös se on jotenkin nurinkurista, että tietyt ihmiset saavat uskontonsa takia valita kätilön/ lääkärin. Miksi tälläistä oikeutta ei ole sitten kaikille?
Suosittelen lukemaan kirjan Kätilö kanssasi - Synnytyskertomuksia (Laura Friman)
Joko äitiyspakkaukseen on lisätty p..ruverkkarit ja xxxxxl-kokoinen t-paita?
Nyt en ymmärrä aloitus kysymystä! Mitä ihmeen raivoa?
Tämä ei kerta kaikkiaan ole totta. Koska useissa huonoissa synnytyskokemuksissa toistuu tämä, että sisätutkimus on tehty ilman mitään ilmoitusta. Niitä on myös tehty "väkisin" juurikin näissä tilanteissa joissa supistukset ovat kesken, eikä lääkäri ole suostunut odottamaan supistuksen loppua, jolloin kokemus on todella kivulias.