Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos syntymätön lapsesi olisi vammainen

Vierailija
28.03.2014 |

Tekisitkö abortin?

Minä tekisin. Abortti on sikiöllekin parasta mitä voin hänen eteensä tehdä. Maailma on ihan mukava paikka terveelle ihmiselle, mutta esimerkkinä vakavasti cp-vammainen lapsi - mitä elämä hänelle tarjoaa? Parempi hänenkin kannaltaan olla syntymättä.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:57"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:31"]Ihan sama mulle, pitäkää vammaiset lapsenne kunhan mun ei tarvitse heitä hoitaa, kamtaa huolta, eikä kuunella sitten teidän valitusta elän raskausesta vammaisen lapsen kanssa. Älkää myöskään nostako itseänne jalustalle ja älkää tehkö teistä marttyyrejä kun on vammainen lapsi. Omapahan oli valintanne.

Älkää myöskään valita väsymystä, viittuntumista tai jossittelua, miksi ette sittenkkään tehnyt aborttia. Älkää vaatiko lisää rahaa, tukea tai ymmärrystä. Tai vapaita lomia vammaisesta lapsestanne. 

Jos olette hänet ehdoin tahdoin tehneet. te pidätte huolta ja jaksatte ja maksatte kaiken mitä se vammainen lapsi toi tullessaan. Vain koska Itse päätit hänet synnyttää tähän maailmaan. Omapa oli tahtosi ja tekosi.

Omista itsekkäistä syistäsi.  

[/quote]

Tämän ajattelumallin mukaan kukaan äidiksi tai isäksi vapaaehtoisesti ryhtynyt ei ole oikeutettu väsymään lastensa kanssa tai saamaan apua oli lapsi vammainen tai vammaton. Kuitenkin on perheneuvolat, kodinhoitajat ym. joiden asiakkaina on enimmäkseen ihan tavallisten lasten jollain tavalla pulassa olevia/väsyneitä perheitä. Suokaamme apu sitä tarvitseville perheille. Tämän enempää en ala asiasta inttämään.

[/quote]

Monille vammaisille lapsille kunta tarjoaa tilapäishoitoa tai perhehoitoa.

[/quote]

Tiedän, ja oma vammainen lapsenikin on säännöllisesti tilapäishoidossa. Tarkoitin tuolla kommentillani vain sitä, että tukimuotoja ja -toimia on monenlaisia ja rahaa kuluu myös ihan tavallisten lasten perheiden tukemiseen. Että tuollainen "älä tuu mulle valittaa väsymystäs" -tyylinen ajattelu on mielestäni lapsellista. Joku väsyy tavallisen lapsen kanssa, joku vammaisen ja joku jaksaa aina vaan porskuttaa eteenpäin.

[/quote]

Joo, tarkoitus ei ollut lainata sinua vaan tuota ensimmäistä. Ei toiminut niin kun piti :).

Outoa on se, että täällä huudetaan siitä, että hoitakaa vammaiset lapsenne itse kun sellaisen olette hankkineetkin. Onko muka olemassa joku terveen lapsen vanhempi, joka ei ole koskaan laittanut lastaan johonkin hoitoon edes muutamaksi tunniksi? Yleensä vammaista lasta ei voi kuka tahansa hoitaa, joten ihan vaan jo sen takia siihen pitää hankkia koulutettu hoitaja.

Terveen lapsen voi laittaa hoitoon vaikka naapurille, jos on pakko. Mutta vie sitten vammainen lapsi naapuriin ja kerro hänelle, että "joo, jos näyttää siltä, että lapsi tukehtuu, niin laita vaan toi imulaite päälle ja katetri suuhun ja kyllä se siitä sitten."

Vierailija
62/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin abortin. Asiaa ei tarvitsisi edes miettiä. Äitini veli oli down, jota mummoni hoiti kuolemaansa asti kotona. Sen jälkeen veli muutti meille ja vaikka olinkin lapsi, ymmärsin miten paljon vaivaa vammaisesta on. Äitini veli oli melko lievästi vammainen, osasi puhua ihan normaalisti, hoiti itse hygieniansa, kävi töissä, yms. Mutta samaan aikaan oli pahasti lapsen tasolla, ei voinut jäädä hetkeksikään yksin kotiin (saattoi esim. laittaa uuniin jotain sinne kuulumatonta ja uunin päälle, kiusasi koiraa, saattoi lähteä omille teilleen). Oli usein iloinen, mutta ihan yhtä usein huusi ja raivosi. Ja kun mentiin koko perheen voimin esim. syömään, niin ihmiset tuijottivat ja supattelivat keskenään. Minä en jaksaisi sellaista. Äitinikin on myöhemmin sanonut, että oli kamalan rankkaa ja ettei olisi veljeään meille ottanut, mutta kun oli luvannut omalle äidilleen. Ja kyseessä oli tosiaan "helppo" ja "iloinen" down.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syrji vammaisuuden perusteella: abortoisin yhtälailla sekä vammaisen että terveen. :)

Vierailija
64/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen abortin kannattaja noin niinkuin yleisesti ajateltuna. Mielestäni jokainen saa päättää omasta tilanteestaan juuri niinkun parhaaksi näkeen, kunhan on asiaa ensin pohtinut useammalta kantilta.

Itse en kuitenkaan koskaan pystyisi tekemään aborttia, koska kuka minä olen toisen ihmisen elämästä päättämään. Siksi en myöskään halua seulontoihin tms. Se tulee, mitä on tullakseen.

Vierailija
65/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:36"]riippuu vammasta, mutta kyllä suomen tuilla näyttää monet vanhemmat pärjäävän. down-lapset on hirveen herttaisia, ihaniakin monella tapaa, mutta sitä en tiedä, että kuinka paljon heidän pitää lääkärissä elämänsä aikana käydä. 

mitä jos toinen kaksosista olisi vammainen ja toinen terve? aborttia tuskin pystyisi tekemään niin, että toinen jäisi henkiin.silloin on pakko jaksaa elää yhden terveen ja yhdieen vammaisen kanssa. tällaisiakin tapauksia on olemassa.

[/quote]

Pystyy tekemään ja joskus tehdäänkin, jotta saataisiin pelastettua terve sikiö. Sairaan sikiön kuolema kohtuun voi vaarantaa raskauden jatkumisen myös toisen sikiön osalta. En tosin tiedä, miten osittainen abortti käytännössä tapahtuu. Ymmärtääkseni myös tosi monisikiöisissä raskauksissa saatetaan abortiida osa sikiöistä, jotta muilla olisi paremmat selviytymisen mahdollisuudet.

Jos olisin saanut tietää, että lapsi jota nyt odotan on niin vaikeasti vammainen, että luultavasti kuolee viimeistään parin tunnin kuluttua syntymästä tai ei tule koskaan selviämään muuten kuin letkuihin kiinnitettynä vihanneksena, olisin tehnyt abortin. En näe mitään syytä käydä raskautta loppuun kaikkine riskeineen ja antaa vauvan kasvaa täysiaikaiseksi vain synnyttääkseni hänet kitumaan tänne hetkeksi. IEi niistä abortoiduista vammaisista suurin osa ole mitään lieviä cp-vammaisia tai downeja vaan sikiöitä, joilta mm. puuttuu välttämättömiä elimiä tai ne ovat pahasti ja korjaamattomasti epämuodostuneita.

Vierailija
66/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:48"]Onko esim toisenlaisten frendien elämä teistä kamalaa? Minusta ovat paljon onnellisempia kuin tavikset.

[/quote]

Toisenlaiset frendit ovat aika lievästi vammaisia, heillä toimintakyky ja terveys hyvä. Toista ääripäätä näkee sitten laitoksissa. En tunne yhtäkään vaikeasti vammaisia työkseen hoitanutta, joka suhtautuisi negatiivisesti sikiöseulintoihin ja aborttiin niiden perusteella. He tietävät, mitä vaikeasti vammainen oikeasti tarkoittaa.

Vierailija
67/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 01:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:48"]Onko esim toisenlaisten frendien elämä teistä kamalaa? Minusta ovat paljon onnellisempia kuin tavikset.

[/quote]

Toisenlaiset frendit ovat aika lievästi vammaisia, heillä toimintakyky ja terveys hyvä. Toista ääripäätä näkee sitten laitoksissa. En tunne yhtäkään vaikeasti vammaisia työkseen hoitanutta, joka suhtautuisi negatiivisesti sikiöseulintoihin ja aborttiin niiden perusteella. He tietävät, mitä vaikeasti vammainen oikeasti tarkoittaa.

[/quote]

Ja selvennetään tähän vielä, että siihen vaikeavammaisuuteen kuuluu mm.

-vaikea epilepsia (ensiapulääkitys useasti kuukaudessa, toisilla päivittäin)

-hengitysvaikeudet (siihen apuna spira, imulaite, astmalääkkeet), -nielemisvaikeudet (gastronappi kun ei voi niellä ruokaa/ ruokaa nielevällä jatkuva nestelista jotta nähdään paljonko syö/juo päivässä)

-suoli ei toimi (ulosuslääkkeet jatkuvassa käytössä)

-kipulääkkeet (mm. selkä tai lonkkakivut)

- jatkanko vielä lisää??

Vierailija
68/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 01:22"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 01:11"]

[/quote]

[/quote]

Ja selvennetään tähän vielä, että siihen vaikeavammaisuuteen kuuluu mm.

-vaikea epilepsia (ensiapulääkitys useasti kuukaudessa, toisilla päivittäin)

-hengitysvaikeudet (siihen apuna spira, imulaite, astmalääkkeet), -nielemisvaikeudet (gastronappi kun ei voi niellä ruokaa/ ruokaa nielevällä jatkuva nestelista jotta nähdään paljonko syö/juo päivässä)

-suoli ei toimi (ulosuslääkkeet jatkuvassa käytössä)

-kipulääkkeet (mm. selkä tai lonkkakivut)

- jatkanko vielä lisää??

[/quote]

ja piti vielä mainita, että itse ei pysty liikkumaan, toinen pukee ja syöttää ym ym.

Vierailija
69/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin, riippumatta vamman suuruudesta.

Vierailija
70/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 00:05"]

Jos nyt kuitenkin puhuisimme vammaisista heinä eikä niinä. T kehitysvammaistenhoitaja

[/quote]

Puhutaanhan miehistäkin "niinä" naisseurassa.

Vierailija
71/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:46"]Oletko muuten miettinyt että itsekin voit vammautua esim onnettomuudessa? Oletko silloin toinen ihminen? Joutava päiviltä pistettäväksi?

[/quote]

Lopeta jo tollainen jeesustelu. Sattumillehan ihminen ei mitään voi, jos jotain odottamatonta tapahtuisi niin sitten tapahtuisi, kaikella täällä maan päällä on riskinsä. Mutta jos ultrassa todetaan vaikea vamma, voi pelin viheltää poikki siinä vaiheessa. Ai mitäkö jos minä itse vammautuisin? No suoraan sanottuna jos halvaantuisin ja en pystyisi raajojani liikuttamaan, mielelläni kärräisin itseni Kulosaaren sillalta alas.

[/quote]

Sama

Vierailija
72/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi tutkimuksissa todettiin, että sikiö on vaikeasti vammainen. Lapsi syntyi kuitenkin täysin terveenä ja on nyt kolmevuotias terve lapsi. En olisi valmis abortoimaan, koska nuo tutkimustulokset on näköjään arvottuja.

Vierailija
73/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti. Jos 3v esikoiseni vammautuisi niin häntä en hylkäisi.

Vierailija
74/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:43"]

Ap, onpa "mukavaa" kuulla, ettei kaltaisillani ole sinulle mitään ihmisarvoa. Olen vaikeasti cp-vammainen. Pää toimii, mutta kroppa ei tottele. Mikä oikeus jollain on sanoa minulle, ettei elämäni ole elämisen arvoista? Tämä on minun elämäni, olen onnellinen saadessani itse määritellä mitä se minulle merkitsee. Vammauduin syntyessäni, mutta tuntuu kamalalle ajatellakin, että joku ajattelee, että minut olisi ollut parempi panna pois päiviltä saman tien, mikäli tilani olisi jollain tavalla ollut tiedossa.

[/quote]et olisi voinut paremmin sanoa !! 

Vierailija
75/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen teettänyt abortin raskausviikolla 15, koska sikiöllä todettiin 18-trisomia eli Edwardsin syndrooma. Ennuste oli, että 2/3 heistä kuolee kohtuun, syntyneistä 90 prosenttia kuolee ennen kuin täyttää vuoden. Monia epämuodostumia, mutta jos olisi syntynyt elävänä, ei vauvaa olisi alettu esim. leikata vaan olisi tullut kotiin kuolemaan. Tappamista Se abortti tavallaan on, mutta minä koin sen armokuolemaksi. Mun nähdäkseni sikiö on vielä aika keskeneräinen, ei vielä valmis henkilö.

Vierailija
76/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:22"]

En tekisi aborttia, vaikka tietäisin odottavani lasta, joka ei välttämättä edes synny elävänä. Mulle jokainen elämä on pyhä ja ajattelen, että jokaisella on oma tehtävänsä, vaikka se olis vaikea ulkopuolelta nähdä.

[/quote]

Hienoa, että on ihmisiä, jotka rakastaa ja kunnioittaa elämää. Todella kunnioitettava suhtautuminen. Tämä oli todellisen äidin kirjoitus. Äitihän on se, joka suojelee ja rakastaa lastaan kaikin tavoin jo ennen syntymää ja riippumatta siitä millainen hän on.

J-P

[/quote] Ja samasta syystä voi päätyä myös aborttiin.

Vierailija
77/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

39 sen hyvin sanoi. Ja samaan listaan olisi myös voinut lisätä nimenomaan sen ihmisarvon. Ihminen todellakin ansaitsee sen ihmisarvon tänne syntyäkseen. Sen takia se oli todella huono vasta-argumentti.

Vierailija
78/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2014 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:22"]

En tekisi aborttia, vaikka tietäisin odottavani lasta, joka ei välttämättä edes synny elävänä. Mulle jokainen elämä on pyhä ja ajattelen, että jokaisella on oma tehtävänsä, vaikka se olis vaikea ulkopuolelta nähdä.

[/quote]

Hienoa, että on ihmisiä, jotka rakastaa ja kunnioittaa elämää. Todella kunnioitettava suhtautuminen. Tämä oli todellisen äidin kirjoitus. Äitihän on se, joka suojelee ja rakastaa lastaan kaikin tavoin jo ennen syntymää ja riippumatta siitä millainen hän on.

J-P

[/quote]

No, mulla on jo kuusi ja takana myös yksi keskenmeno, seitsemäs tulossa ja silti tuntuu, että olis todella vaikea luopua tästä, jos pieni jostain syystä kuolis ennen syntymää tai synnytyksessä. Oon nauttinu jokaisesta raskaudesta ja lapsesta, enkä ole halunnut seulontoja, ajattelemme, että otamme vastaan hänet, joka meille annetaan. Ja tiedän myös sen, ettei ole itsestään selvää edes tulla raskaaksi.

Ja olen siis hoitanut aika paljon myös vammaisia lapsia. Erään näistä äiti sanoi, että lääkäri oli sanonu, että yrittäkää vaan lasta, jos se ei oo terve, otetaan pois, ni voitte yrittää uudelleen.. Oli todella järkyttyny.

Ihmisarvo vaan kuuluu jokaiselle ihmiselle, myös sille, joka elää laitoksessa liikuntakyvyttömänä ja vailla ymmärrystä.

Vierailija
79/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Ennen olin jyrkästi sitä mieltä että tottakai tekisin abortin, mutta kun sain ensimmäisen lapsen, niin samalla muuttui ajatusmaailmakin ja mieli muuttui monessakin asiassa.

Vierailija
80/116 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi reilua synnyttää lapsi kärsimään. mikäli tietäisin hänen olevan vakavasti sairas. 

Eli abortin tekisin mikäli lapsi olisi vammainen. Normaalia elämää ei voisi lapsi koskaan kokea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi