Jos syntymätön lapsesi olisi vammainen
Tekisitkö abortin?
Minä tekisin. Abortti on sikiöllekin parasta mitä voin hänen eteensä tehdä. Maailma on ihan mukava paikka terveelle ihmiselle, mutta esimerkkinä vakavasti cp-vammainen lapsi - mitä elämä hänelle tarjoaa? Parempi hänenkin kannaltaan olla syntymättä.
Kommentit (116)
Sanotaan nyt niin että riippuu vammasta.
Esim down on niin lievä vamma etten tekisi aborttia. Abortti oisi edes harkinnan tasolla vasta kun tiedossa oleva vamma aiheuttaisi varmuudella lähes elinkelvottoman lapsen tai syvää, vakavaa kehitysvammaisuutta sekä fyysisellä että älyllisellä tasolla.
Muuten tuskin edes harkitsisin aborttia, niin monia sekä fyyysisesti että älyllisesti vammaisia ihmisiä olen nähnyt, tavannut ja hoitanut, jotka ovat eläneet hyvinkin tyytyväisinä elämäänsä.
En vain kertakaikkiaan kykenisi aborttiin noin vaan,s e vaatisi erittäin, erittäin vahvan syyn ja lähestulkoon täyden varmuuden että lapsi ei eläisi pitkään jne.
Ja vammojakin on monia. Kyllähän niitäkin on jotka abortoi ihan vaan vaikka huulihalkioisen lapsen, vaikka halkiovauvoilla virhe on useimmiten vain kosmeettinen, korjattavissa ja ei vauvaiän ja korjausten jälkeen suuresti elämään vaikuta. Tämä nyt helppo esimerkki kun itse synnyn huuli-ienhalkion kera ja kai jokin todennäkösyys on että omallekin lapselle tulee moinen kun lapsa alan hankkimaan. Tai vaikka cp-vamma joka on pääasiassa fyysinen vamma. Hyvinkin antoisaahan se elämä voi olla vaikka liikkumiskyky oisikin vajavainen.
Mä vanan katon ettei mulla ole valtaa päättää kuka saa syntyä ja elää ja kuka ei. Moni älyllinen kehitysvammahan ilmenee vasta kun lapsi on vanhempi kuin vastasyntynyt, harvaa voidaan syntymättömältä sikiöltä vielä varmuudella diagnosoida.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:51"]
Tällä tavoin ajattelee ihminen, joka ei tunne vammaisia. Moni niistä on paljon paljon onnellisempia ja tyytyväisempiä kuin ns. normaalit.
Työskentelen näiden normaalien kanssa, vittu sitä jokapäiväistä kitinän ja narinan määrää aivan turhasta. Länsimaissa kasvavat lapset on kauheita enimmäkseen.
[/quote]
mä työskentelen näiden vammaisten kanssa, ja ei ne ole kovin onnellisia kaikkine sairauksineen. Monet on itseasiassa tosi itkuisia ja kärsivät kivuista ym.
En tekis, kolme lasta olen tehnyt periaattella, että se otetaan vastaan mikä annetaan. Terveet tuli, mutta sehän voi muuttua ihan milloin tahansa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:46"]Oletko muuten miettinyt että itsekin voit vammautua esim onnettomuudessa? Oletko silloin toinen ihminen? Joutava päiviltä pistettäväksi?
[/quote]
Lopeta jo tollainen jeesustelu. Sattumillehan ihminen ei mitään voi, jos jotain odottamatonta tapahtuisi niin sitten tapahtuisi, kaikella täällä maan päällä on riskinsä. Mutta jos ultrassa todetaan vaikea vamma, voi pelin viheltää poikki siinä vaiheessa. Ai mitäkö jos minä itse vammautuisin? No suoraan sanottuna jos halvaantuisin ja en pystyisi raajojani liikuttamaan, mielelläni kärräisin itseni Kulosaaren sillalta alas.
Minäkin työskentelen vaikeasti vammaisten kanssa ja mielestäni HEIDÄN elämänsä on ihan yhtä hyvää ja arvokasta kuin kenen tahansa muunkin. Cp-vammaahan ei vielä sikiöaikana voi selvittää ja yleensä se tuleekin vasta syntymän aikana tai sen jälkeen.
ihana, iloinen vammainen, plää plää lää.
Tottahan vammaset on vauvana ja lapsena suloisia ja ihania. Mutta entäs sitten kun nämä auringot kasvaa ja tulee aikuis-ikään. Miettikääs sitä. Kuka sen hoitaa?
Ja jos hoidat itse, joku päivä kuoletkin pois.
Nyt jo vanhukset kärsii hoidon puutteesta laitoksissa, haluatko samaa vammaiselle lapsellesi?
Toisenlaiset frendit. Just joo. Tämä joukkio saa rahaa kun esiintyvät tosi-tv ohjelmassa. mutta entäs ne muut ressukat? Nyhjöttää laitoksissa ja vkl lomilla kotona. Tai monet ei pääse edes kotiin enää ikinä kun on laitokseen kärrätty.
Älkää nyt perkele ainakaan tietoisesti synnyttäkö lisää vammaisa tähän maailmaan. Ihan normaaleillakin on tarpeeksi vaikeeta ja nekin terveenä syntyneet saattaa vammautua onnettomuudessa mutta sille taas ei voi mitään etukäteen. esim Schumi.
Amen, olen puhunut. Mutta siis tekisin abortin jos olisi tiedossa vammainen lapsi.
en olisi pystynyt tekemään (futuurissa en puhu, koska en suunnittele lisää lapsia). Varmasti olisi oma elämä vammaisen lapsen kanssa raskaampaa. Sen lisäksi näen vammaisten ihmisten henkilökohtaisen ihmisarvon lisäksi heillä olevan myös erittäin tärkeä yhteiskuntaa tasapainottava vaikutus: että kaikkea täällä ei mitata tehokkuudella, rahalla, kilpailulla jne... ja myös: koen itsenikin monella tavalla "vammaiseksi" vaikka olenkin mitattavissa olevilla standardeilla terve.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:01"]
Tottahan vammaset on vauvana ja lapsena suloisia ja ihania. Mutta entäs sitten kun nämä auringot kasvaa ja tulee aikuis-ikään. Miettikääs sitä. Kuka sen hoitaa?
Nyt jo vanhukset kärsii hoidon puutteesta laitoksissa, haluatko samaa vammaiselle lapsellesi?
Toisenlaiset frendit. Just joo. Tämä joukkio saa rahaa kun esiintyvät tosi-tv ohjelmassa. mutta entäs ne muut ressukat? Nyhjöttää laitoksissa ja vkl lomilla kotona. Tai monet ei pääse edes kotiin enää ikinä kun on laitokseen kärrätty.
Älkää nyt perkele ainakaan tietoisesti synnyttäkö lisää vammaisa tähän maailmaan. Ihan normaaleillakin on tarpeeksi vaikeeta ja nekin terveenä syntyneet saattaa vammautua onnettomuudessa mutta sille taas ei voi mitään etukäteen. esim Schumi.
Amen, olen puhunut. Mutta siis tekisin abortin jos olisi tiedossa vammainen lapsi.
[/quote]
Abortoi ensin itsesi.
[/quote]
On se hienoa, että meillä on keskuudessamme teitä jumalia, jotka tietää mikä on jokaiselle se paras. Kerrassaan hienoa. Kuinka tämä maailma pyörisikään ilman teitä.
[/quote]
Nää toisenlaiset frendit on vielä aika hyvätasoisia kehitysvammaisia. Ei siis kuvaa millään lailla vaikeasti vammaisten elämää.
Ja lisättäköön vielä tähän kaikille näille superäideille, että minä hoidan näitä vammaisia lapsia siksi, että kotona heitä ei ole haluttu hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:59"]
Minäkin työskentelen vaikeasti vammaisten kanssa ja mielestäni HEIDÄN elämänsä on ihan yhtä hyvää ja arvokasta kuin kenen tahansa muunkin. Cp-vammaahan ei vielä sikiöaikana voi selvittää ja yleensä se tuleekin vasta syntymän aikana tai sen jälkeen.
[/quote]
Voi toki olla vaikeasti vammainen siten, että pystyy esim. komminikoimaan muiden ihmisten kanssa, näkee tai kuulee, pystyy syömään ruokaa jne. Mutta sitten voi olla vammainen siten, että on kasvin asteella, mikään ei toimi ja saa pari takuulla kivuliasta epilepsiakohtausta päivässä. Jälkimmäisen kaltainen elämä vaikuttaa minusta lähinnä kidutukselta, ja olen varma etten kestäisi hoitaa sellaista lasta.
Mikäli yhtään seuraa uutisia esim. lasten ja nuorten hyvinvoinnista/pahoinvoinnista, niin ei voi sanoa että "maailma on ihan mukava paikka terveelle ihmiselle". Ei vammattomuus tee onnelliseksi, eikä vammaisuus onnettomaksi. Onnellisuus koostuu monesta palasesta. Uskon, että oma kehitysvammainen lapseni saa elää onnellisen elämän. Hän ei ilmoitellut vammastaan etukäteen, mutta hän oli tervetullut perheeseemme juuri sellaisena.
Hyvin pieni osa vammoista voidaan todeta sikiöaikana. Mitä tekisitte siis, jos vammainen lapsi tulisi yllätyksenä? Useimmat todella vaikeat vammat jäävät aina yllättäen tuleviksi. CP- vammaa ei voi mitenkään raskausaikana todeta.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:05"]
[/quote]
On se hienoa, että meillä on keskuudessamme teitä jumalia, jotka tietää mikä on jokaiselle se paras. Kerrassaan hienoa. Kuinka tämä maailma pyörisikään ilman teitä.
[/quote]
Voit kirjoittaa kuinka sarkastisesti tahansa, mutta tämän "jumalan" esittämät ongelmat eivät sillä poistu. Vaikeasti vammainen ihminen tarvitsee hyvää hoitoa, ja sitä on vaikea järjestää.
Vammaisen lapsen abortointia vastustavat henkilöt ovat yleensä erittäin naiveja ja lapsellisia väitteissään. Mitään ei koskaan perustella, äitiä ei koskaan ajatella ja erityisen pyhmiksiä ovat he, jotka ovat saaneet vammaisen lapsen. Mutta tässäpä kaksi perusväittämää, jotka on helppo kumota idioottimaisina. Saa toki yrittää puolustaa näitä, mielelläni kuulisin onko näille mitään järkiperustelua:
1. Aborttivastaisten henkilöiden suosikkiargumentti on, ettei lapsen vammaisuutta aina voi tietää etukäteen ja sen perusteella kysellään, että hylkäisikö äiti syntyvän lapsen, jos tämä synnytyksessä tai myöhemmin paljastuisi vammaiseksi. Ihan käsittämätön ajattelutapa! Jos sikiöllä on vamma, niin se valinta abortin suhteen tehdään siinä tilanteessa ja niillä faktoilla, jotka on pöytään isketty. Ei siinä mietitä, että "voi ei, kun sikiöllä on down, mutta onhan sitä pahempiakin sairauksia eli en ole oikeutettu aborttiin". Jos lapsi syntyisi vammaisena, niin sehän on ihan eri asia, koska kyseessä ei ole enää oma valinta! Ei näitä voi hyvällä tahdollakaan verrata. Sama jos kysyisi, että haluaako henkilö terveen vai vammaisen lapsen. Käsi sydämellä abortinvastustajat, kenelle on IHAN SAMA onko lapsi terve vai vammainen?
2. Myös siihen vedotaan usein, että ääni muuttuu kyllä kellossa, jos sen vammaisen lapsen saa ja vammaisarkeen kyllä sopeutuu. Ei se odottava äiti ajattele sitä samalla tavalla, vaikka täällä kuinka av-mammat omia kokemuksiaan jakavat. On täysin normaalia ajatella, ettei vammaisarkea pysty jaksamaan ja lapsen vammaisuus tulee isona shokkina, jota vaan välttämättä ei pysty kohtaamaan.
Mä en ole ihan oikeasti kuullut ikinä järkevää perustelua sille, minkä takia vammaista lasta ei saisi abortoida. Kertokaa joku syy, miksi nainen ei saisi päättää pitääkö vammaisen lapsen vaiko ei? Älkääkä käyttäkö syinä noita ylläolevia, ne ovat järjettömiä. En sano, että vammaiset pitää abortoida, mutta kannatan vailla minkäänlaista henkilökohtaisen moraalikäsitykseni ristiriitaa äidin omaa valintaa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:46"]Oletko muuten miettinyt että itsekin voit vammautua esim onnettomuudessa? Oletko silloin toinen ihminen? Joutava päiviltä pistettäväksi?
[/quote]
Lopeta jo tollainen jeesustelu. Sattumillehan ihminen ei mitään voi, jos jotain odottamatonta tapahtuisi niin sitten tapahtuisi, kaikella täällä maan päällä on riskinsä. Mutta jos ultrassa todetaan vaikea vamma, voi pelin viheltää poikki siinä vaiheessa. Ai mitäkö jos minä itse vammautuisin? No suoraan sanottuna jos halvaantuisin ja en pystyisi raajojani liikuttamaan, mielelläni kärräisin itseni Kulosaaren sillalta alas.
[/quote]
Tämän takia mä kannatan eutanasiaa. Sun kuolema olisi sun päätöksesi. Tässä puhutaan kuitenkin nyt lapsista, jotka ei omaa mielipidettään ilmaise. Mikä on sun oikeus sanoa että vammaiset pitäisi tappaa jo ennen syntymäänsä? Sulle se on ehkä oikea ratkaisu, mut ei muille.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 22:46"]Oletko muuten miettinyt että itsekin voit vammautua esim onnettomuudessa? Oletko silloin toinen ihminen? Joutava päiviltä pistettäväksi?
[/quote]
[/quote]
Tämän takia mä kannatan eutanasiaa. Sun kuolema olisi sun päätöksesi. Tässä puhutaan kuitenkin nyt lapsista, jotka ei omaa mielipidettään ilmaise. Mikä on sun oikeus sanoa että vammaiset pitäisi tappaa jo ennen syntymäänsä? Sulle se on ehkä oikea ratkaisu, mut ei muille.
[/quote]
Kyllä se kuule aika monelle muullekin on oikea ratkaisu.
En tekisi aborttia. Siksipä en mennyt siihen tähtääviin tutkimuksiinkaan. Olin joka kerta valmis ottamaan vastaan, mitä tulee. Olen tietysti kiitollinen, että sain terveitä lapsia, toisinkin olisi voinut käydä. En tiedä, miten hyvä äiti olisin ollut vammaiselle lapselle, mutta parhaani olisin yrittänyt. Hyvin sitoutumiskykyinen ja velvollisuudentuntoinen kyllä olen. uskon, että monenlaisesta olisin selvinnyt ympäristön tuella. Äitiys riippuu paljon siitä, kuka on isä, millaista tukea saa ympäristöltä, miten oma tervey voi, onko rahaa, ja tietenkin sitten lapsesta myös. Terveissäkin lapsissa on vaativampia ja helppohoitoisempia. Eivät kaikki vammaiset ole valtavan vaikeahoitoisia..
CP- vammaa ei ennen syntymää voi tietää. Yleensä se tuleekin syntymän yhteydessä.