Etätyöpalaverit ja kamera
Introvertille oli unelma, kun siirryttiin etätyöhön ja ei tarvinnut koko ajan leikkiä ylisosiaalista. Nyt monet meuhkaa siitä, että etäkokouksissa täytyy pitää kamerat päällä. Eikö kukaan mieti sitä, että kaikki ei viihdy linssin edessä, vaan joillekin videolla jatkuvasti olo on tosi stressaavaa.
Kommentit (79)
En pidä yleensä päällä. Vie kaistaa, läppärini on telakassa ja käytän isoa näyttöä, jossa ei ole kameraa. Eli kuvani on ihan alaviistossa ja valo osuu siihen niin, ettei mua kunnolla edes näy. Eli ei mitään lisäarvoa. Jos pitää jollekin esittäytyä vilkutan nopeasti kameraan ja sitten suljen sen. Muutenkin muidenkin naamat enemmän häiritsee kuin hyödyttää. Keskityn paremmin ilman.
Siis sen lisäksi, että porukka on täällä nihkeää, niin näköjään se on myös tyhmää. Pelkän puheen kautta viestinnästä katoaa oleellisia elementtejä.
Viestintään kuuluu paljon muutakin kuin sanoja: kasvojen ilmeet, eleet, asento, katse, tilaan asettautuminen,
kosketus ja äänen piirteet.
– Jotkut laskevat mukaan myös ajankäytön, eli kuinka nopeasti reagoi, puheviestinnän professori Pekka
Isotalus Tampereen yliopistosta sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakas haluaa nähdä mun naamani palaverissa, silloin asiakas maksaa mun lentolippuni ja tarvittaessa vielä hotelliyönkin nähdäkseen mun naamani.
Jos olet niin hyvä työssäsi, että asiakas ostaa sinulta tuolla asenteella, niin silloin asiakas varmaan tekee juuri noin. Useasti asiakas saattaa tosin mennä seuraavalle toimittajalle rahoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha video vie kaistaa turhaan. Voi alkaa jopa yhteys pätkimään :) vink vink
Ihme venkoilua. Ette taida olla kovin tottuneita etätyöskentelyyn.
Mä olen tosi tottunut etätyöhön ja ennen koronaa kukaan ei vouhkannut siitä, että pitää olla kamera päällä. Mun työteho on parempi, jos olen ilman kameraa. Se on vähän sama kuin sokealla, että kun yksi aisti on pois käytöstä, niin muut aistit tehostuu. Ne jotka haluaa esitellä omaa naamaansa videon välityksellä kaikille, niin tehköön niin, mutta älkää pakottako muita siihen. Epäilijöille vielä tiedoksi, että pidän työstäni ja työkavereitani tosi paljon. Kameran päällä pitämisellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
Minusta on OK vaatia, että kamera on päällä kokouksen alussa, mutta sen ei tarvitse olla päällä koko ajan (paitsi puheenjohtajalla).
Minulla on profiilikuva, mutten pidä kameraa päällä. En pidä siitä miten rupean silloin tarkkailemaan omaa esiintymistäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme venkoilua. Ette taida olla kovin tottuneita etätyöskentelyyn.
Mä olen tosi tottunut etätyöhön ja ennen koronaa kukaan ei vouhkannut siitä, että pitää olla kamera päällä. Mun työteho on parempi, jos olen ilman kameraa. Se on vähän sama kuin sokealla, että kun yksi aisti on pois käytöstä, niin muut aistit tehostuu. Ne jotka haluaa esitellä omaa naamaansa videon välityksellä kaikille, niin tehköön niin, mutta älkää pakottako muita siihen. Epäilijöille vielä tiedoksi, että pidän työstäni ja työkavereitani tosi paljon. Kameran päällä pitämisellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
Juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään perjantaipalaveri on viikon piristys, kun päällä on pieni kilpailu siitä, kenellä on kamalin/ihanin taustakuva. Äijät laittaa propellihattuja, viikinkikypäriä ym. pöhköä. Aivan mahtavaa! Toki porukassa on yksi mököttäjä, jonka kamera pysyy kiinni, mutta se on hänen valintansa.
Oot vissiin töissä päiväkodissa?
Vituttaako olla työssä jota vihaat ja työakavereita jotka eivät ole kavereita? Itse olen konsulttitoimistossa töissä ja jos kerran työviihtyvyyden takia kerran viikossa palaveerataan ihan muuten vaan etäkahveilla niin tuollainen pelleily on sallittu ja jopa suotavaa. En ymmärrä teitä tosikoita.
Meillä työaikana tehdään töitä, en maksa konsultille kivanpitämisestä eli kuka maksaa tuon 30 min palkan? Miten laskutat asiakasta hassuttelupalaverista?
Emme laskuta. Meillä on 1 tiimipalaveri viikossa jossa käydään yleiset jutut läpi, vaihdetaan kuulumiset ja herraparatkoon vaikka hassutellaan hetki. Ja todennäköisesti tämä parantaa työtehoa ja tehokkuutta sen verran, että vaikka laskutettaisiinkin se asikkailta niin voitolle jäisivät.
Kuka sen palkan siis maksaa, jos ei asiakkaat? Onko sulla joku lottovoittajapomo, joka kaivaa omaa kuvetta?
No et sinä ainakaan, et taida olla edes työelämässä kun noin yksinkertaisia kyselet. Työantaja sen palkan maksaa. Ymmärrätkö että hyvin harvalla konsultilla/suunnittelijalla on 100% laskutusaste muutenkaan. Ja ei tarvitse ollakkaan jos velottaa tyyliin 100e+ tunnista niin kyllä siinä voi muutaman sisäisen tunnin polttaa silloin tällöin ja niin käy väkisinkin.
Ei, en tiedä työelämästä tarpeeksi, koska olen yrittäjä. Tiedän, että konsultti laskuttaa ylimääräistä ja sitten käyttää sen hauskanpitoon, mutta en kysynytkään laskutuksesta vaan palkanmaksusta. Oletan, että et oikein oivalla, mistä työnantaja rahansa saa, koska et tajua, että asiakas maksaa nekin tunnipalkat, joista et varsinaisesti laskuta. 100 e/h on todella pieni summa, joten et todennäköisesti ole erityisen kysytty konsultti. Onneksi osaan poistaa konsultin laskusta 30%, koska konsultti ei kykene aukottomasti osoittamaan, että on ne tunnit tehnyt.
Olin keväällä koronan takia psykoterapiassa etänä. Todella virallista ja epämiellyttävää. Terapia meni pelkäksi pönöttämiseksi. Lopetin psykoterapian lopulta kuukauden jälkeen kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään perjantaipalaveri on viikon piristys, kun päällä on pieni kilpailu siitä, kenellä on kamalin/ihanin taustakuva. Äijät laittaa propellihattuja, viikinkikypäriä ym. pöhköä. Aivan mahtavaa! Toki porukassa on yksi mököttäjä, jonka kamera pysyy kiinni, mutta se on hänen valintansa.
Vituttaako olla työssä jota vihaat ja työakavereita jotka eivät ole kavereita? Itse olen konsulttitoimistossa töissä ja jos kerran työviihtyvyyden takia kerran viikossa palaveerataan ihan muuten vaan etäkahveilla niin tuollainen pelleily on sallittu ja jopa suotavaa. En ymmärrä teitä tosikoita.
Meillä työaikana tehdään töitä, en maksa konsultille kivanpitämisestä eli kuka maksaa tuon 30 min palkan? Miten laskutat asiakasta hassuttelupalaverista?
Emme laskuta. Meillä on 1 tiimipalaveri viikossa jossa käydään yleiset jutut läpi, vaihdetaan kuulumiset ja herraparatkoon vaikka hassutellaan hetki. Ja todennäköisesti tämä parantaa työtehoa ja tehokkuutta sen verran, että vaikka laskutettaisiinkin se asikkailta niin voitolle jäisivät.
Kuka sen palkan siis maksaa, jos ei asiakkaat? Onko sulla joku lottovoittajapomo, joka kaivaa omaa kuvetta?
No et sinä ainakaan, et taida olla edes työelämässä kun noin yksinkertaisia kyselet. Työantaja sen palkan maksaa. Ymmärrätkö että hyvin harvalla konsultilla/suunnittelijalla on 100% laskutusaste muutenkaan. Ja ei tarvitse ollakkaan jos velottaa tyyliin 100e+ tunnista niin kyllä siinä voi muutaman sisäisen tunnin polttaa silloin tällöin ja niin käy väkisinkin.
Ei, en tiedä työelämästä tarpeeksi, koska olen yrittäjä. Tiedän, että konsultti laskuttaa ylimääräistä ja sitten käyttää sen hauskanpitoon, mutta en kysynytkään laskutuksesta vaan palkanmaksusta. Oletan, että et oikein oivalla, mistä työnantaja rahansa saa, koska et tajua, että asiakas maksaa nekin tunnipalkat, joista et varsinaisesti laskuta. 100 e/h on todella pieni summa, joten et todennäköisesti ole erityisen kysytty konsultti. Onneksi osaan poistaa konsultin laskusta 30%, koska konsultti ei kykene aukottomasti osoittamaan, että on ne tunnit tehnyt.
Nyt netti kiinni, suihkun kautta nukkumaan ja aamulla taas kuntouttavaan työtoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ”poistat” laskusta 30% niin et todennäköisesti ole kovin kysytty asiakas...
Ehdottomasti kamera päälle. Alkeellisia käytöstapoja kiitos. Etäpalavereissa jää muutenkin nonverbaalista viestintää niin paljon pois, että minimissään saisi nassu näkyä edes.
Laittakaa ne kamerat vaan päälle. Jouduttehan te kasvotustenkin näyttämään naamanne ihmisille. Ja siihen tottuu nopeasti. b
Vierailija kirjoitti:
Sama huomattu. Yhteys toimii paremmin ilman kameraa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kamera päälle. Alkeellisia käytöstapoja kiitos. Etäpalavereissa jää muutenkin nonverbaalista viestintää niin paljon pois, että minimissään saisi nassu näkyä edes.
Laittakaa ne kamerat vaan päälle. Jouduttehan te kasvotustenkin näyttämään naamanne ihmisille. Ja siihen tottuu nopeasti. b
Kamerakuvissa ihmiset kaivavat kotona hartaudella nenäänsä yms. Kiitos ei!
Vierailija kirjoitti:
Olettehan te töissäkin palavereissa ”näkyvillä”, joten mitä eroa siinä on, jos etäpalaverissa on kamera päällä?
Töissä istutaan vierekkäin tai riittävän etäisyyden päässä toisella puolella pöytää eikä tarvitse katsoa häiritsevää lähikuvaa toisen naaman yksityiskohdista. Pystyn keskittymään paremmin, kun en katsele työkavereiden naamoja. Tosin yhdellä työkaverilla on ulkoinen kamera ja kuvakulma on sivusta sopivan etäisyyden päästä. Itse olen sanonut, että yhteys toimii paremmin ilman kameraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettehan te töissäkin palavereissa ”näkyvillä”, joten mitä eroa siinä on, jos etäpalaverissa on kamera päällä?
Töissä istutaan vierekkäin tai riittävän etäisyyden päässä toisella puolella pöytää eikä tarvitse katsoa häiritsevää lähikuvaa toisen naaman yksityiskohdista. Pystyn keskittymään paremmin, kun en katsele työkavereiden naamoja. Tosin yhdellä työkaverilla on ulkoinen kamera ja kuvakulma on sivusta sopivan etäisyyden päästä. Itse olen sanonut, että yhteys toimii paremmin ilman kameraa.
Niin ja omaa naamaa tuli tietysti tuijoteltua vielä enemmän kuin työkavereiden naamoja ja se häiritsi keskittymistä. Paljon parempi palaverit ilman kameroita.
Myyntityössä kamera on tärkeä etäpalavereissa, muissa tilanteissa ei välttämättä.