Etätyöpalaverit ja kamera
Introvertille oli unelma, kun siirryttiin etätyöhön ja ei tarvinnut koko ajan leikkiä ylisosiaalista. Nyt monet meuhkaa siitä, että etäkokouksissa täytyy pitää kamerat päällä. Eikö kukaan mieti sitä, että kaikki ei viihdy linssin edessä, vaan joillekin videolla jatkuvasti olo on tosi stressaavaa.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kamera päällä olet vain ääni jossain, et välttämättä enää edes henkilö vähennät olemuksesi puhtaasti resurssiksi johon ei yhdistetä mitään humaaneja ominaisuuksia. Ihminen on visuaalinen olento, jos vastapuolta ei miellä henkilöksi niin sinulle voi puhua paljon rumemmin (kysy vaikka puhelinmyyjiltä). Koita sitten rakentaa tiimihenkeä kun et näe reaktioita siihen mitä sanot.
Jospa vain puhuttaisiin palavereissa sitä asiaa, eikä mitään ihmissuhdedraamaa tarvi vääntää.
Meillä pitää kertoa vitsejä ja muuta mukavaa kaikille 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ruvettiin käyttämään viikkopalaverissa kameraa, kun ämmät valitti, että on se ihan kamalaa, kun ei ketään enää töissä näe ja yksin kotona etätyössä saa luurit korvilla olla. Porukan pelleilijä sanoi, että no laitetaan kamerat päälle, niin sittenpä nähdään...
Nykyään perjantaipalaveri on viikon piristys, kun päällä on pieni kilpailu siitä, kenellä on kamalin/ihanin taustakuva. Äijät laittaa propellihattuja, viikinkikypäriä ym. pöhköä. Aivan mahtavaa! Toki porukassa on yksi mököttäjä, jonka kamera pysyy kiinni, mutta se on hänen valintansa.
Mahtavaa :) Pitääpä aloittaa itsekkin tuollainen trendi. Taustalle vaikka joku pieni huomaamaton vihje ettei tämä nyt niin vakavaa ole.
Tekisitkö noin oikeasti töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ruvettiin käyttämään viikkopalaverissa kameraa, kun ämmät valitti, että on se ihan kamalaa, kun ei ketään enää töissä näe ja yksin kotona etätyössä saa luurit korvilla olla. Porukan pelleilijä sanoi, että no laitetaan kamerat päälle, niin sittenpä nähdään...
Nykyään perjantaipalaveri on viikon piristys, kun päällä on pieni kilpailu siitä, kenellä on kamalin/ihanin taustakuva. Äijät laittaa propellihattuja, viikinkikypäriä ym. pöhköä. Aivan mahtavaa! Toki porukassa on yksi mököttäjä, jonka kamera pysyy kiinni, mutta se on hänen valintansa.
Mahtavaa :) Pitääpä aloittaa itsekkin tuollainen trendi. Taustalle vaikka joku pieni huomaamaton vihje ettei tämä nyt niin vakavaa ole.
Miksi en tekisi? Taas sitä huomaa kuinka erilaisia työpaikkoja sitä onkaan. Kyllä me tehdään tosissaan mutta ei vakavasti. Ja kyllähän tässä viimeviikolla vähän komediaa olikin kun yksi osallistui viikkopalsuun halkoliiteristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot vissiin töissä päiväkodissa?
Vituttaako olla työssä jota vihaat ja työakavereita jotka eivät ole kavereita? Itse olen konsulttitoimistossa töissä ja jos kerran työviihtyvyyden takia kerran viikossa palaveerataan ihan muuten vaan etäkahveilla niin tuollainen pelleily on sallittu ja jopa suotavaa. En ymmärrä teitä tosikoita.
Meillä työaikana tehdään töitä, en maksa konsultille kivanpitämisestä eli kuka maksaa tuon 30 min palkan? Miten laskutat asiakasta hassuttelupalaverista?
Vierailija kirjoitti:
Tätä palstaa lukiessa selviää, miksi meillä Suomessa on niin paljon yksinäisyyttä. Ovea ei missään nimessä avata, jos ovikello soi, ja ainakaan kameraa ei etäpalaverissa laiteta päälle. Ollaan mieluummin liittoon yhteyksissä, kuin näytetään naama työkavereille.
Kertoo aika paljon meidän kansanluonteesta.
Koska siellä oven takanahan on vain uusia ystäviä, jotka vievät sinut jännille seikkailuille. Taakse jää yksinäinen elämä. On myös oleellista nähdä etäpalaverien aikana kenellä on parransänki ajamatta, kuka ei ole jaksanut tukkaa kammata, minkälainen sekasotku siellä puhuvan pään takana pilkottaa, tai kenen paidalla on kahvitahra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en tekisi? Taas sitä huomaa kuinka erilaisia työpaikkoja sitä onkaan. Kyllä me tehdään tosissaan mutta ei vakavasti. Ja kyllähän tässä viimeviikolla vähän komediaa olikin kun yksi osallistui viikkopalsuun halkoliiteristä.
Mitä komediaa siinä on, että on työn ääressä työpalaverissa? Meillä osa on autonratissa, kerrotaan vitsejä ja lauletaan ja toivotaan, ettei ajeta kolaria.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mullakin syy, miksi en haluaisi pitää kameraa päällä. Teen töitä kotona makuuhuoneessa ja en halua kaikille esitellä omaa makuuhuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettehan te töissäkin palavereissa ”näkyvillä”, joten mitä eroa siinä on, jos etäpalaverissa on kamera päällä?
Kotirauha. Eri assii jos palaveriin osallistuu työpaikalta.
No eihän sitä kotia tarvitse esitellä, jos vaihtaa koneelta taustan. Sinehän voi laittaa taustaksi mitä vaan.
Meillä on sääntö, että kokoukseen saa osallistua etänä, mutta silloin kamera on pidettävä päällä. Ihmisten välisestä viestinnästä sanat ovat vain 15 %, eli ihan ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverin osaston isopomo vaati että kaikki sen osaston etäpaltsut käydään kameran kanssa. Osa oli välittömästi yhteydessä henkilöstöosastoon ja liittoon... Mutta siis ketään ei voi pakottaa.
Itse en pidä kameraa päällä ikinä, enkä edes katso paltsusovellusta jollei joku esitä jotain seurattavaa omalta ruudultaan. Inhoan niitä ruudulla nenäänsä kaivavia jne. päitä. Kaikkein eniten inhoan niitä, jotka "unohtavat" mykistää mikkinsä jolloin kuva hyppii puhujan ja jonkun huohottajan/rykijän välillä.
Voi edellyttää, että palaverissa ollaan näkyvillä. Jos ei kamera kelpaa, saa tulla toimistolle. Etätyö on harvalle subjektiivinen oikeus. Useimmissa etäpalaveriohjelmissa voi sumentaa taustan tai käyttää taustakuvaa niin ei asumto näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaako olla työssä jota vihaat ja työakavereita jotka eivät ole kavereita? Itse olen konsulttitoimistossa töissä ja jos kerran työviihtyvyyden takia kerran viikossa palaveerataan ihan muuten vaan etäkahveilla niin tuollainen pelleily on sallittu ja jopa suotavaa. En ymmärrä teitä tosikoita.
Meillä työaikana tehdään töitä, en maksa konsultille kivanpitämisestä eli kuka maksaa tuon 30 min palkan? Miten laskutat asiakasta hassuttelupalaverista?
Emme laskuta. Meillä on 1 tiimipalaveri viikossa jossa käydään yleiset jutut läpi, vaihdetaan kuulumiset ja herraparatkoon vaikka hassutellaan hetki. Ja todennäköisesti tämä parantaa työtehoa ja tehokkuutta sen verran, että vaikka laskutettaisiinkin se asikkailta niin voitolle jäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Turha video vie kaistaa turhaan. Voi alkaa jopa yhteys pätkimään :) vink vink
Ihme venkoilua. Ette taida olla kovin tottuneita etätyöskentelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mullakin syy, miksi en haluaisi pitää kameraa päällä. Teen töitä kotona makuuhuoneessa ja en halua kaikille esitellä omaa makuuhuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettehan te töissäkin palavereissa ”näkyvillä”, joten mitä eroa siinä on, jos etäpalaverissa on kamera päällä?
Kotirauha. Eri assii jos palaveriin osallistuu työpaikalta.
No eihän sitä kotia tarvitse esitellä, jos vaihtaa koneelta taustan. Sinehän voi laittaa taustaksi mitä vaan.
Palstan "huippukonsulttien" (tuntiveloitus on niin kova ettei kärsi 30minsan palaveria pitää) taso paljastuu. Ei osata vaihtaa taustakuvaa teamsistä tai ole varaa järjestään minkäänlaista työtilaa itselle että kehtaa aukaista kameran.
Videokuva vie aivan tarpeettomasti kaistaa. Ei meillä pidetä koskaan webbikameraa päällä ellei ole jotain erityistä syytä siihen.
t. jo vuosia etätöitä tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kamera päällä olet vain ääni jossain, et välttämättä enää edes henkilö vähennät olemuksesi puhtaasti resurssiksi johon ei yhdistetä mitään humaaneja ominaisuuksia. Ihminen on visuaalinen olento, jos vastapuolta ei miellä henkilöksi niin sinulle voi puhua paljon rumemmin (kysy vaikka puhelinmyyjiltä). Koita sitten rakentaa tiimihenkeä kun et näe reaktioita siihen mitä sanot.
Jospa vain puhuttaisiin palavereissa sitä asiaa, eikä mitään ihmissuhdedraamaa tarvi vääntää.
80-luku soitti ja pyysi sinut takaisin.
Meillä on työpaikalla puhuttu siitä, että on epäkohteliasta pitää kamera kiinni. Toiset nimittäin eivät silloin tiedä, mitä siellä ruutujen takana tapahtuu ja kuka siellä oikeasti on vai onko kukaan. Mulle on ihan sama, onko kamera auki vai kiinni. Olen pitänyt auki, jos muut pitävät.
Jos asiakas haluaa nähdä mun naamani palaverissa, silloin asiakas maksaa mun lentolippuni ja tarvittaessa vielä hotelliyönkin nähdäkseen mun naamani.
Minä näen huonosti ha joudun joskus etsimään näkökenttää. Tuskin ketään kiinnostaa mun osta Kamerassa
Olen tehnyt jo 8 vuotta etätöitä ja ikinä mulla ei ole ollut kamera päällä. Jos joku välttämättä haluaa tavata mut "livenä", se maksaa sitten jo erikseen. Saavun kyllä paikan päälle vaikka Honoluluun, mutta en yhden tunnin hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme laskuta. Meillä on 1 tiimipalaveri viikossa jossa käydään yleiset jutut läpi, vaihdetaan kuulumiset ja herraparatkoon vaikka hassutellaan hetki. Ja todennäköisesti tämä parantaa työtehoa ja tehokkuutta sen verran, että vaikka laskutettaisiinkin se asikkailta niin voitolle jäisivät.
Kuka sen palkan siis maksaa, jos ei asiakkaat? Onko sulla joku lottovoittajapomo, joka kaivaa omaa kuvetta?