Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eppu, toppu, kolkki, nelkki, viikki, kuukki!

Vierailija
26.03.2014 |

Ovatko nämä edelleen vuonna 2014 monille vieraita sanoja?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Paitsi ei mulle, terveisiä Jyväskylästä.

Vierailija
2/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vieraita sanoja, tiedän mitä tarkoittavat.

Pistän välit poikki samantien, jos joku aikuinen kaverini alentuu lässyttämään tuollein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sanotaan eka, toka ...

Aikuisetkin puhuu eka- ja tokaluokkalaisista. Noita muita sanoja en ole kuullut kenenkään käyttävän, vaikka tunnen niiden merkityksen.

Vierailija
4/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Joensuusta Jyväskylään ja täytyy sanoo, et mustakin noi on ihan karmeet nimitykset... Eivät olleet ennestään tuttuja. Toi on joku jyvääskyläläisten oma juttu... Opettajana työskentelen ja koska noi sanat ei suuhuni sovi, en niitä käytä. Oksettaakin kun oppilaiden vanhemmat ym niitä viljelevät. Minusta ne jotenkin aliarvioi lasta (kuulostaa lässytykselle).

Vierailija
5/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka, toka, koka, neka, vika, kuka, seka, kaka, ykä ja kykä! Niin ne pitää sanoa! 

Vierailija
6/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokkalainen

tokaluokkalainen

kolmonen

nelonen

vitonen

kutonen

seiska

kasi

ysi

Näin Espoossa.

Vierailija
7/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tästä piti nyt sitten ihan oma ketju tehdä? No, kiitos valistuksesta. Aletaan nyt kaikki puhuman keskisooomeee.

Vierailija
8/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on keski-suomesta, ja mulla asuu paljon sukulaisia Jyväskylässä, enkä oo kyllä kenenkään kuullut käyttävän näitä sanoja. Vauvalta olen merkitykset oppinut :D

Vierailija
9/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan kuullutkaan moista paskaa.

Vierailija
10/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadista päivää. Kun olin lapsi ja edelleen meilläpäin sanotaan eka, toka, kolkki, nelkki/ nelonen, viikki/ vi(i)tonen, ku(u)tonen, seiska, kasi, ysi, kymppi.

Ensimmäinen lapsi useamman lapsen sarjasta on esikoinen ja useamman lapsen sarjan nuorin on kuopus. Jos lapsia on kaksi, he voivat olla eka ja toka tai esikoinen ja toka. Eivät siis esim. esikko ja tosikko. 

Esikoulua käyvä on eskarilainen. Viisivuotias, esikouluun menevä on esim. tarhalainen, ei viskari. 

Vierailija
11/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä toi viskari tulee? Oon sen kuullu ja tiedän mitä se tarkoittaa, mut

eskari(lainen) = esikoululainen

viskari = viisivuotias?!

Vierailija
12/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ovat tosiaan vanhoja jyväskyläläisiä sanoja. Jo minun kouluaikanani 80-luvulla puhuttiin näin, eikä siinä ole mitään ihmeellistä tai lässyttävää. Sama jatkuu nykyään omien lasten koulussa. Opettajatkin puhuvat usein epuista ja topuista. Panin merkille, että myös Jyväskylän kaupunginkirjaston sivuilla lukupidlomilistoissa lukee "kolkit", "nelkit", "viikit" jne.

Nämä ovat paitsi tietyllä luokka-asteella olevien koululaisten, myös itse luokka-asteiden nimiä: täällä mennään epulle, topulle, kolkille, nelkille...

Vierailija
13/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viskari = vuotta vaille eskari.

Vierailija
14/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:29"]Stadista päivää. Kun olin lapsi ja edelleen meilläpäin sanotaan eka, toka, kolkki, nelkki/ nelonen, viikki/ vi(i)tonen, ku(u)tonen, seiska, kasi, ysi, kymppi.

Ensimmäinen lapsi useamman lapsen sarjasta on esikoinen ja useamman lapsen sarjan nuorin on kuopus. Jos lapsia on kaksi, he voivat olla eka ja toka tai esikoinen ja toka. Eivät siis esim. esikko ja tosikko. 

Esikoulua käyvä on eskarilainen. Viisivuotias, esikouluun menevä on esim. tarhalainen, ei viskari. 

[/quote]

Joo Stadista mai ääs.

Vierailija
15/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:43"]

lukupidlomilistoissa

[/quote]

Vierailija
16/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka, toka, kolmone, nelone, vitone, kutone, seiska, kasi, ysi..

Noin mä puhun ja pitkin pkseutua olen ikäni asunu. Aina olen tullut ymmärretyksi.

Vierailija
17/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaaleita sanoja, en ymmärrä miksi joku dissaa. En ole Jyväskylästä mutta Keski-Suomesta kuitenkin.

Vierailija
18/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2014 klo 15:22"]

ekaluokkalainen

tokaluokkalainen

kolmonen

nelonen

vitonen

kutonen

seiska

kasi

ysi

Näin Espoossa.

[/quote]

Näin sanoo myös tämä oululainen.

Vierailija
19/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eppu ja toppu on mulle vieraita sanoja, mutta noi muut muistan hämärästi omilta ala-asteajoilta.

Vierailija
20/26 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja on, ja joo, Jyväskylästä olen lähtöisin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi