Kamala nälkä!! Tilillä 10e millä täytyy pärjätä loppukuun asti.
Ja pitäisi vielä lisäntyä? Ja joo!! Ei ole velkoja, olen täysin normaali ihminen joka työttömänä kärsii!!
Ja lapsia pitää hankkia vielä?! Olo on niin voimaton ollut pitkään kun on pakko laskea ruokarahat.
Kommentit (100)
Maito lidlistä 80c
mehu litra 40c = 4 litraa mehua
kauraleseitä?
makaronia 70c
voi..se taitaa olla kallein sijoitus 2,20e?
vitamiiniporetablettipurkki noin 1e
lihaliemikuutiot?
balbekejauhot?
kuivahiiva? luulis pääsevän noin 10e
Näin tekisin mutta mulla on aina varmuusvarasto kuivatarvikkeita ja säilykkeitä. Pakkasessakin tavaraa. Ruoka on tärkeä sijoitus laskujen lisäksi.
Saat heti apua kun soitat seurakunnan diakonissalle, ei kannata olla paniikissa. Kerrot tilanteen niin saat heti muutaman kympin lapun ruokakauppaan.
Äiti maksaa mulle viikkorahan suoraan tilille. Huomenna maksaa,niin täytyy sitten tsekata et on kaks euroo tullu kans!
Mysli täyttää hyvin vatsan ja pysyy nälkä kauan poissa. On myös riittoisaa.
Mene vähän ennen klo 21 s - markettiin ja osta tarjousjauhelihaa, pakasta osa. Keitto on riittoisaa.
Suunnittele sun ruokalista ja osta vain ihan välttämätön.
Voisiko joku naapuri lainata nyt osan ruokatarvikkeista?
Kun seuraavan kerran on rahaa, tee pakastimeen survival - ruokaa.
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä jotka saa tilin vedettyä nollille. En vaan käsitä miten niin tarkkaan voi rahansa käyttää. Itse olen pienituloinen kahden pienen lapsen yh. Rahaa on täysin riittävästi elämiseen ja säästöönkin menee kuukausittain koska ahdistaisi ajatus jos esim. auto pitäisi yllättäen vaihtaa. Onko se sitten rahankäytössä vai missä vika. Ja totta että 10 e saa tarvittaessa ison satsin ruokaa mutta ehkä olisi asiaa pitänyt miettiä jo aikaisemmin. Töitähän pitää tehdä ja jos ei töitä ole niin tehdä kaikkensa että töitä saisi.
Mene lainaamaan naapurista nyt vaikka kananmunia. Hae illalla kaupasta tarjoustuotteita.
Laita paikalliseen FBn Puskaradioon työnhakuilmoitus. Ihmiset ovat yleensä hyvin halukkaita auttamaan.
Menen maanantaina paikkakuntasi ruoka-apujonoon.
Hernekeittoa itse tehtynä. 87 cnt maksaa pussi. Liottelet yön yli. Vaihdat veden, keität ja poistat vaahdon päältä. Sekaan kuutioit 1-2 sipulia. Leikkaa mukaan myös 1-2 makkaraa jos kinkku tuntuu kalliilta. Lisää hieman suolaa ja keitä kunnes herneet hajoavat keittoliemeen. Makkaran voit korvata myös soijarouheella.
Peliriippuvaisena rahat pelattu, ihan omaa syytäni. Syön makaronia ja juon rypsiöljyä saadakseni kaloreita tarpeeksi. Monivitamiini pillereistä saa päivän vitamiinit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta voisit karsia sitten kun seuraava tili tulee, ettet ole taas kohta samassa tilanteessa?
Tupakka, alkoholi, karkki, valmisruoka, ravintola- ja noutoruoka, maksukanavat ja suoratoistopalvelut, lehtitilaukset, kosmetologi/ripset/kynnet, turhat uudet tavarat ja vaatteet, take away -kahvit ja kioskilta ostetut eväät... Tuossa esimerkkejä. Onko siinä jotain mistä voisit karsia?
Kumma kyllä tunnen useampia pelkillä tuilla eläviä, jotka saavat rahaa enemmän kuin minä työssä käyvä, joilla on useampia ellei kaikkia noista säännöllisessä käytössä...
Eikö köyhä muka saa nauttia yhtään mistään? Pettuleipää pitäisi vaan mitustaa kylmässä asunnossa risoisaa vaatteissa? Tämä on asenne työttömiä kohtaan että näin
Aika moni noista on helposti pois jätettävissä tai vähennettävissä. Esim. alkon voi jättää kokonaan tai vähentää juomista. Valmisruokaa ja ravintolaruokaa voi korvata kotona tehdyllä. Lehdet voi käydä lukemassa kirjastossa jossa myydään usein myös vanhoja lehtiä nippuina. Take away kahveja ei kovin usein tarvitse ja kotoa voi kantaa kahvia termarissa.
Kosmetologi, ripset, kynnet on kaikki suoraan sanottuna aika turhia. Hiuksetkin pystyy sävyttämään ja jopa leikkaamaan kotona ja joku mallinmuutosleikkaus näyttää hyvältä pitkään jos leikkauttaa vaikka yksinkertaisen polkan. Vaatteita saa kierrätyksestä, kirppareilta ja perusvaatteita kuten huppareita, tunikoita ja paksuja legginsejä saa edullisesti marketeista.
Ainahan voi priorisoida sen mukaan mikä on itselle tärkeää. Jos ne hienot kynnet tai jokin tietty hiustyyli on saatava niin budjetoi sen mukaan.
Itse hänkin kaappiin juuri edullisia ruoka-aineita. Esim. mausteet ovat tärkeitä, koska niillä saa makua tylsimpiinkin vararuokiin kuten nistipataan yms. tai voi tehdä juureksista ja soijarouheesta keiton. Ostan myös paljon herneitä ja papuja, makaronia, perunaa, porkkanaa, sipulia ja riisiä. Yllättävän pitkälle pärjää muutamalla ruokatuotteella ja leipäjonoon menen myös tarvittaessa. Minusta köyhälläkin "saa" olla joitain materiaalisia nautintojakin, koska hulluksihan sitä tulee jos askeesissa elää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olis 18 euroa, huomenna pitäisi käydä kaupassa. Itseni lisäksi ruokittavana kaksi lasta. Joo, seuraava tulo on lapsilisä joka tulee torstaina. Korona vei työpaikkani, josta maksettiin huonosti mutta paremmin mitä nyt työttömänä. Joka kuukausi menee silleen, että ennen seuraavia tukia on muutama päivä pari kymppiä tai ei ollenkaan rahaa. Äärimmäisen stressaavaa kikkailua. Voi kun tulisi edes kaikki tuet samana päivänä eikä ripotellen pitkin kuukautta (omalla kohdallani kolmessa erässä).
Kananmunia, kaurahiutaleita, laimeaa mehua, aletuotteita, jne.
Kerran pakon edessä saatiin ruokaostokset 2:lle aikuiselle viikoksi muistaakseni 10 tai 15 eurolla. En valitettavasti muista mitä kaikkea ostettiin. Myyjäkin oli ihmeissään että oho aika paljon tavaraa, voiko olla noin pieni summa. :) S-ryhmän kauppa oli, ei suinkaan lidl. Tästä on yli 10v kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pettuleipää.
Sitä esi-isämmekin ovat nauttineet tiukassa paikassa.
Armoa ei ole saatu - eikä pyydetty!
Sen kerääminen kuluttaa enemmän energiaa kuin pettu sisältää.
Sillä me on kuitenkin tähän päivään tultu. Eli toimii.
Muutenkin: aina jos kokee elämänsä rankaksi, kannattaa katsoa vaikka vanhoja Karpoja.
Tässä on kunnon vanhanliiton äijä: postimies, joka anoi pyöräänsä uusia kumeja. Kumeja ei tullut niin viritteli paksun köyden vanteen ympärille. 90-v asui vielä talossa mihin ei mennyt tietä, ei sähköä, ei juoksevaa vettä.
Tässä on suomalainen mies. Tämä on se mikä teki meistä niitä keitä olemme tänään. Se mikä erotti Suomen muista köyhistä ja kurjista maista. Muut huutavat almuja suu ammollaan - suomalainen jauhoi sahajauhoa kakkoon tai laittoi köyden pyöränkumiksi.
Katson tätä videota suuren isänmaallisen hurmoksen vallassa!
Nälästä ei videossa ole kysymys, koska sen kuvausaikaan mennessä Suomessa oli jo kohtuullisesti ravintoa. Tämän miehen isä oli vielä kovempi, ja hänen isänsä sitäkin kovempi. Näin se menee.
Prismasta kokosin tällaisen listan kympillä:
3 isoa porkkanaa
2 omenaa
Kilo perunoita
3 sipulia
1 lanttu
10 kananmunaa
500g kuivattuja herneitä
3 pss makaronia
500g kuivaa soijarouhetta
1 kg kaurahiutale
2 prk tomaattimurskaa
Yhteensä 10,14€, jotain voi jättää pois jos on sentilleen tarkkaa tai jos haluaa rasvaa. Jos on vielä n. euro laittaa lisää niin saa margariinin ja lihaliemikuutioita paketin, mitkä auttaa paljon makuun, yhteensä 11,10€.
Tekee 2 isoa keittoa, toinen juures-soijarouhe ja toinen herne-soijarouhe, sitten tekee 2 isoa annosta makaronia soijarouhekastikkeella näistä saa lämpimät ruuat useiksi päiviksi. Aamu- ja iltapaloiksi munia ja omena-kaurapuuroa maegariinisilmällä, tai voi tehdä kauraopuurosta ja munista pieniä "lettuja". Helpottaisi kyllä paljon makua jos kotona on edes jotain mausteita lisäksi, mutta tuo on oikeaa ruokaa eikä suinkaan mitään pettuleipää. Kyllä itse eläisin tuolla 2 viikkoa, olis kyllä ankeeta ja vähän pienellä murkinalla, mutta kyllä sillä hengissä pysyy...
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän sua, koska olen melkein samassa tilanteessa. Onneksi tunnen sieniä ja nyt oli ainakin suppilovahveroita vielä paljon. Pelastaa mun loppukuun.
Tsemppiä
Ehdotan myös sieniä proteiinilähteeksi. Suppilovahveroita löytyy Helsingin metsistä ja niihin pääsee jalan / fillarilla, jos ei ole varaa bussilippuun.
Metsissä on yhä sieniä ja puolukoita, soilla karpaloita. Luonnosta saa ilmaista ruokaa. Viimeksi tänään kävin sienestämässä.
Osta kananmunia ja puurohiutaleita. Niillä pärjää.
Miten voi päätyä tilanteeseen että tilillä on 10e?
Mulla kanssa 40 euroa. Latasin muutaman tonnin juuri Nordnetin tilille ja pistin sijoituksiin. Laskin, että tolla 40 eurolla pärjää hyvin kun nyt on jääkaapissa torstaihin asti ruokaa ja pakkasessa muutenkin lihoja.
Maito lidlistä 80c
mehu litra 40c = 4 litraa mehua
kauraleseitä?
makaronia 70c
voi..se taitaa olla kallein sijoitus 2,20e?
vitamiiniporetablettipurkki noin 1e
lihaliemikuutiot?
balbekejauhot?
kuivahiiva? luulis pääsevän noin 10e
Näin tekisin mutta mulla on aina varmuusvarasto kuivatarvikkeita ja säilykkeitä. Pakkasessakin tavaraa. Ruoka on tärkeä sijoitus laskujen lisäksi.