Värikoodatut perunapussit: Pesettekö juuresharjalla perunat?
Nimittäin itse vain nopeasti "huljuttelen" vedessä, jotta lähtee se pinnassa oleva vähäinen multa jne. Ei muuten, mutta kylässä oleva vieras oli äimistynyt kun perunoita keittelin enkä hinkannut juuresharjalla. Myynnissä olevat irtoperunat pesen, koska ovat multaisempia..
Kommentit (27)
No en pese! Eihän niissä ole mitään pestävää. Lävikössä nopeasti huuhtaisen, lapset eivät viitsi tehdä sitäkään ja terveitä ja hengissä ollaan! 😄
Sama täällä. Ne värikoodit on muuten välillä kusetusta. Samaa Yleiperuna lajiketta voi olla pahimmilaan muusi ja kiinteissäkin pusseissa. Ei siinä mitään, mutta jos yrittää tehdä vaikka uuniperunoita, niin tulos ei jauhoisilla ole välttämättä ihan toivottu. Pitää tutkia pusseista mitä niissä on.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Ne värikoodit on muuten välillä kusetusta. Samaa Yleiperuna lajiketta voi olla pahimmilaan muusi ja kiinteissäkin pusseissa. Ei siinä mitään, mutta jos yrittää tehdä vaikka uuniperunoita, niin tulos ei jauhoisilla ole välttämättä ihan toivottu. Pitää tutkia pusseista mitä niissä on.
No just! Itse en nuista lajikkeista tiedä sen enempää ja sokeasti luotan että lajikkeet menee niiden värikoodien mukaan.
Miten nuo koodit hinkkaamiseen liittyy?
Vierailija kirjoitti:
No, ei itse asiassa mitenkään. Tarkoitin yleensäkin valmiiksi pussitettuja perunoita =D
Pesen erityisen hyvin nuo valmiiksi pestyt perunat. Olen käynyt katsomassa miten niitä siellä pakkaamoissa pestään, ja sen jälkeen olen erityisen tarkkaan alkanut pestä ne kotona ennen käyttöä.
Pestyjä perunoita en kuuraa, huuhtelen nopeasti. Joissain yhteyksissä käytän kuorineen.
Lapsena otettiin porkkana maasta, huljutettiin sadevesiämpärissä ja syötiin. Ikinä ei tullut vatsavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Lajikkeen lisäksi jauhoisuuteen vaikuttaa mm. kasvupaikka, lannoitus, kasvukauden sää ym joten on ihan tavallista että samaa lajiketta päätyy eri värisiin pusseihin. Se koodaus ei siis ole kusetusta vaan idea on nimenomaan siinä että ostaessasi kiinteää perunaa saat kiinteää perunaa sen sijaan että ostaisit samaa lajiketta kuin viimeksikin ja voit saada joko jauhoista, "yleisperunaa" tai kiinteää sen mukaan mistä juuri kyseinen erä on peräisin.
Ja uuniperunaksihan nimenomaan valitaan jauhoinen peruna, rosamunda lienee se klassisin.
Vierailija kirjoitti:
Pesen erityisen hyvin nuo valmiiksi pestyt perunat. Olen käynyt katsomassa miten niitä siellä pakkaamoissa pestään, ja sen jälkeen olen erityisen tarkkaan alkanut pestä ne kotona ennen käyttöä.
Eiköhän ne pöpöt kuole kun perunat on puolisen tuntia kiehuvan kuumassa vedessä?
Perunoiden pesuhanskat ovat näppärät. Niillä saa mukavasti mullan pois.
Yleensä kuorin perunat.
Suoraan pussista kattilaan vaan (valmiiksi pestyt), siellä ne pöpöt keittäessä kuolee jos sellaisia on. Olen myös syönyt perunat kuorineen siitä lähtien kun ala-asteella ei enää pakotettu kuorimaan, maistuvat paremmilta. Tai joku paksukuorinen uuniperuna "lusikoidaan" kuorestaan, mutta muuten.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lisäarvoa se keittämisen lisäksi tuo? Jos on siistejä pottuja ni en kuuraa.
Suoraan kattilaan/pellille vaan, en jaksa edes kuoria ennen syömistä.
Paperipussiperunat pop, en harjaa vaan hieron talouskäsineillä vesikraanan alla.
Sinulle ei siis ole nuo värikoodit tuttuja.
Jos perunoiden kanssa on tarkoitus tarjoilla jauhenlihaa, molemmat voi kätevästi pestä samalla kertaa astianpesukoneessa.
Ne ovat valmiiksi pestyjä. Ei tarvitse edes huljutella. Suoraan kattilaan ja vettä päälle.
En pese. Enkä edes jaksa kuoria tätä nykyä vaan syön kuorineen. Uudet perunat hinkkaan jos ovat multaisia, mutta yleensä laiskana ostan nekin valmiiksi pestyinä.