Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko syönyt ulkomaisia pakastemarjoja kuumentamattomana? Onko tullut oireita?

Vierailija
26.03.2014 |

Mä laitoin äsken smoothieen Rainbow:n ulkomaalaisia pakastemansikoita (pussissa lukee valmistaja n kohdalla belgia, valmistusmaata ei erikseen löydy).

Laitoin siis jäiset mansikat smoothien sekaan ajattelematta, koska pakastemustikatkin (kotimaiset) oon laittanut jäisinä. Sitten vasta jälkikäteen, tajusin lukea pussin kyljestä, että olisi pitänyt kuumentaa kauttaaltaan väh 5min 90 asteessa tai keittää 2 min ajan ne marjat.

Voiko noista marjoista tulla nyt joku ruokamyrkytys tjs?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuumentanut marjoja kakkua tai rahkaa varten. Koskaan ei ole tullut oireita kenellekäänn.

t teräsvatsat

Vierailija
2/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tuurista kiinni että tuleeko vai ei, eli sattuuko just niissä sun syömissä marjoissa olemaan virusta. Jos ei halua ottaa riskiä niin kannattaa aina kuumentaa. Noro on ikävä tauti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi päivää oksensin puolen tunnin välein (oli tuskaiset 48h) ja viikon oli sen jälkeen vatsa muuten sekaisin eikä ruoka maistunut. Kammo jäi..

Vierailija
4/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

noro on ikävä tauti kyllä. Pari viikkoa sit käytiin koko perhe se läpi. Enää en halua uudestaan. Pitää toivoa, et vastustuskykyä on vielä jälellä edellisestä taudista. ;9

ap

Vierailija
5/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puola on se riskialttein alkuperämaa, ja vadelmat niin ikään marjasorteista pahin. Itse tosin olen syönyt usein Jenkeissä meksikolaisia marjoja tuoreena, eikä koskaan ole tullut mitään.

Vierailija
6/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain viime syksynä Rainbown puolalaisista mustikoista ihan helvetillisen ripuli-oksennustaudin. Kuumekin nousi. Se oli niin järkyttävää etten ole sen jälkeen pakastemarjoihin koskenut. 

Vierailija
7/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.zoonoosikeskus.fi/portal/fi/ruokamyrkytykset/ruokamyrkytysten_aiheuttajat/norovirus/ Sieltä voitte lukaista, kuinka monessa tapauksessa ovat pakastemarjat olleet epäiltyjen listalla.

Vierailija
8/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks norovirusta niissä ollu. Meidän perhe söi ennenkuin saatiin tietää tästä että mitä voi tulla :D Nyt ei sitten enää uskalleta syödä. En tiä, jos uskaltaa ottaa riskin, en itse suosittelis.

Vierailija
9/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuliko teille sitten mitään oireita?

Vierailija
10/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen asunut belgiassa 15 v ja syönyt marjoja jäisinä, smootheissa ja käyttänyt jääpalojen sijasta drinkeissä. samoin lapset on niitä syöneet. ei koskaan oireita, mutta kerta se on ensimmäinenkin.

Vierailija
11/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin niitä vuosia ilman mitään oireita, mutta viime syksynä taisin saada noron niistä. Ostin Eldorado-merkkisiiä puolalaisia pakastemansikoita ja söin jogurtin seassa. Kun olin syönyt niitä aamupalalla, illalla alkoi vatsassa kiertää, ja yöllä jouduin oksentamaan muutaman kerran. Sitten luulin, että tauti meneekin jo ohi, ja lähdin töihinkin. Mutta ei, olo huononi ja jouduin jo puoleltapäivin lähtemään töistä pois. Ja sen jälkeen helvetti aukesi ja perä alkoi laulaa... Vuorokauden verran ripuloin niin, eten pystynyt yhtään pidättämään ulostetta, sitä lähinnä valui takapuolesta. Ja vatsa "kurni" ja oli tosi kipeä. 

Enpä ole tuon jälkeen enää ulkomaista pakastemarjaa syönyt, oli sen verran vastenmielinen tauti...

Vierailija
12/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt. Vastoin ohjeita laitan jäiset vadelmat esim. täytekakun väliin ja kakku on ihanan kylmää. Koskaan ei ole tullut mahatauteja.

Vierailija
13/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomaat on kauhea asia! siellä kuolee ihmisiä koko ajan, kun ne syö niitä juustoja ja muita!

Vierailija
14/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Eli voin olla luottavaisin mielin, ettei niistä varmaankaan mitään tuu. Kiitos. 8-)

Vierailija
15/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun Ranskassa ja olen syönyt vuosia Picardin pakastemarjoja kuumentamatta, siis kohmeisina. Ei oireita ainakaan vielä. Pussissa lukee, että ovat puhdistettuja, mutta se ei tietenkään kaikkea poista, kun eivät ole kuumennettuja.

Vierailija
16/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäillään, että virukset pääsevät marjoihin saastuneen kasteluveden välityksellä. On myös mahdollista, että tartunta johtuu poimijoiden huonosta käsihygieniasta. Pakastaminen säilyttää virukset hengissä ja tartuntakykyisinä. Jos marjat käytetään sulatuksen jälkeen sellaisenaan tai ainoastaan niitä lievästi kuumentaen, eivät virukset tuhoudu.

Vierailija
17/24 |
26.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaisten pakastemarjojen käsittely

Elintarviketurvallisuusvirasto suosittelee nauttimaan ulkomaiset marjat vasta riittävän kuumentamisen jälkeen. Marjoihin saattaa päästä viruksia saastuneen veden välityksellä, jotka pakastaminen säilyttää hengissä ja tartuntakykyisinä. Jos marjat käytetään sulatuksen jälkeen sellaisenaan tai ainoastaan niitä lievästi kuumentaen, eivät virukset tuhoudu.

Kuumennusohje

Ulkomaista alkuperää olevat pakastemarjat tulee kuumentaa kauttaaltaan vähintään 5 minuutin ajan 90 asteessa tai keittää 2 minuutin ajan.

Tuoreet marjat ja pakastetut kotimaiset marjat
Kuumennussuositusta ei ole annettu tuoreille marjoille eikä pakastetuille kotimaisille marjoille. 

Vierailija
18/24 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-kaupasta olen ostanut suomalaisia mustikoita, mansikoita ja herukoita pakastettuna. Vadelmia en löytänyt suomalaisena, joten niitä en osta.  Miksi söisin puolalaisia keitettyjä vadelmia. Ajatuskin etoo.

Vierailija
19/24 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolapakaste vadelmat minulle aiheuttivat monen päivän ajan vatsakouristuksia rupulia hieman.

Vierailija
20/24 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peppureikä rupesi kutiamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi