Oletko syönyt ulkomaisia pakastemarjoja kuumentamattomana? Onko tullut oireita?
Mä laitoin äsken smoothieen Rainbow:n ulkomaalaisia pakastemansikoita (pussissa lukee valmistaja n kohdalla belgia, valmistusmaata ei erikseen löydy).
Laitoin siis jäiset mansikat smoothien sekaan ajattelematta, koska pakastemustikatkin (kotimaiset) oon laittanut jäisinä. Sitten vasta jälkikäteen, tajusin lukea pussin kyljestä, että olisi pitänyt kuumentaa kauttaaltaan väh 5min 90 asteessa tai keittää 2 min ajan ne marjat.
Voiko noista marjoista tulla nyt joku ruokamyrkytys tjs?
Kommentit (24)
Minä puolestani asun Englannissa ja ei ole ikinä mitään tullut täällä kasvaneista marjoista. Onko jossain mainittu tarkemmin minkämaalaiset marjat ovat ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani asun Englannissa ja ei ole ikinä mitään tullut täällä kasvaneista marjoista. Onko jossain mainittu tarkemmin minkämaalaiset marjat ovat ongelma?
No tuossakin se sanottiin, että puolalaiset ovat tiettävästi isoin riski.
Kuumentamattomista ulkomaisista pakastevadelmista tuli mullekin raju vatsatauti. Taudin jälkeen väsymys jatkui pitkään ja kävin siksi lääkärissä, jossa todettiin maksa-arvojen olevan koholla, vaikka en juo lainkaan. Oli epäily, että kyseessä olisi hepatiitti, joka voi tarttua ruoan välityksellä. Maksa-arvot olivat koholla muutaman kuukauden ja sitten laskivat ja väsymyskin katosi. Nykyisin syön siksi vain kotimaisia tai tuoreita marjoja. Mutta kaikenkaikkiaan ulkomaisten pakastemarjojen välityksellä riski sairastua on kuitenkin melko pieni eikä kaikissa ulkomaisissa marjoissa suinkaan ole taudinaiheuttajia.
Sain kerran serbialasista pakastevadelmista usemman päivän ripulin ja sellaiset helvetilliset kouristelut ja oksentelut ennen ripulia, että luulin kuolevani hikisenä siihen lattialle vatsan krampatessa. Ei koskaan enää, kiitos.