Mitä mieltä olette tästä "tappajakoirien" omistajan selostuksesta?
Kyseessä siis tapaus Helsingissä, jossa kaksi irrallaan juossutta koiraa hyökkäsi sylissään koiranpentua pitävän naisen kimppuun.
Minusta tuo koko kirjoitus oli ihan käsittämätöntä puolustelua! Vaikka moni kohta olikin sinällään totta, ne eivät liittyneet mitenkään tähän tapaukseen eikä niitä voi käyttää puolustuksena. Tuo osoittaa minusta erityistä törkeyttä, että asiaa yritetään edelleen selitellä, eikä myönnetä kunnolla, että nyt tuli tehtyä paha virhe ja olla valmiita ottamaan rangaistus vastaan.
Itse isojen koirien omistajana olen todella surullinen aina tällaista luettuani. Itse teen kovasti töitä, jotta ihmisillä olisi hyvä kuva näistä isoista ja monista pelottavan näköisistä koirista, ja siksi harmittaakin vietävästi kun jotkut tekevät töppäilyllään kaikista koiranomistajista törppöjä.
Ilmiönä tässä on minusta paljon samaa, kuin raiskauksen uhrien syyllistämisessä: "Sillä oli minihame ja se oli kännissä joten oli pakko raiskata" vrt. "Se nosti koiran syliin ja ei pysynyt kylmähermoisena joten mun koirat kävi kimppuun".
Kommentit (94)
Asiat voidaan esittää missä valossa tahansa. Jotenkin kuvaavaa on, että kaikkien pitäisi tietää kaikki koiramaailman käyttäytymissäännöt. Ei se niin mene. Koiranomistajan on tiedettävä ne ja elettävä niiden mukaan. Omistajan pitää myös olettaa, etteivät muut tiedä niitä. Kyllä omistaja tässäkin tapauksessa on varmasti tiennyt, että kaksi koiraa uyhdessä (ja varsinkin nuorikoira) innostuu helposti. Sitten hän päästää ne vapaaksi, HALOO! Yksi ongelma on myös se, että nykyään koirat ovat omituisia ja turhautuneita. Kaikki koirat eivät käyttäydy kuin täysipäiset koirat. Olen Helsingissä asuessa muuttunut koirarakkaasta koiranomistajia inhoavaksi yksilöksi. Itseänikin ärsyttää oma asenteeni. Tapaan mukavia koirayksilöitä, mutta tuntuu kuin suurinosa olisi ihan kaheleita. Selväpäisemmät koirat tuntuu olevan useimmin ja pisimpiä aikoja ulkona. Sisälle 10 tunniksi kahlitut eivät voi kasvaa tasapainoisiksi yksilöiksi.
Tyypillinen puolustuskirjoitus, jossa todellakin syyllistetään uhria, vaikka korostaa ettei näin tee.
Tyhmä omistaja teki tyhmän mokan.
Iltis: "Uhrilla oli puremajälkiä ympäri kehoa: vasemmassa olkapäässä, hauiksessa ja käsivarressa, oikeassa kyljessä, kainalossa ja sääressä, molemmissa reisissä, ylähuulessa ja yläselässä. Hänen kaikki päällysvaatteensa olivat repeytyneet käyttökelvottomaan kuntoon. Ambulanssi kuljetti asianomistajan sairaalaan saamaan hoitoa vammoihinsa."
Kirjoitus: "Naisesta löytyi muutama syvempi haava, sekä useita pahempia naarmuja sekä vaatteet olivat rikkoutuneet koirien kynsistä niiden hyppiessä vasten."
Omistaja puolustelee että koirat oli poliisin tullessa paikalle rauhallisia ja jälkeenpäin olivat rauhallisia ja kuvittelee että tämän pitäisi jotenkin rauhoittaa ihmisiä. Lainaus tekstistä:
"Koirat ovat olleet tapahtuneen jälkeen Viikin löytöelänkodissa takavarikoituina kunnes koirien kohtalosta päätetään. Viikissä koirien on todettu olevan lempeitä ja avoimia. Koirien omistaja on myös käyttänyt yhden koiristansa aikaisemmin puolueettomalla koirakouluttajalla, jossa koiran luonnetta on testattu ja kouluttaja on todennut koiran tervejärkiseksi, joka ei osoittanut aggressiota kouluttajaa tai hänen koiriaan kohtaan. Kyseiset koirat ovat myös käyneet koirapuistoissa tapaukseen asti ilman välikohtauksia. "
Kun tämähän tässä juuri on niin pelottavaa!!!!!!! Noi koirat voi olla rauhallisia ja lempeitä ja sit joku päivä yhtäkkiä vaan NAPS ja jollain ihmisparalla on vaatteet käyttökelvottomiksi hajoinneina ja puremajälkiä joka puolella kehoa. Koskaan ei voi tietää kenen lempea ja avoin mussu traumatisoi jonkun loppuiäkseen ja aiheuttaa elinikäiset vammat. Ja nää koirat on aina näitä samoja ja omistajat pihalla kuin lumiukot, kuten tuokin ihminen.
No mut hei - se oli kipeenä, tuleehan sillon tehtyä virhearviointeja... =D /ironiaa
Siis aivan käsittämätöntä käytöstä omistajalta! Ja että ei VIELÄKÄÄN tajua kantaa vastuutaan vaan selittely jatkuu ja jatkuu! Toivon todella, että hän ei saa koiria takaisin eikä saa myöskään ostaa uusia koiria.
Ja tuo video... Voi elämä sentään. Jos tietää, että oma koira käyttäytyy noin jos ihminen nostaa jotain syliinsä, niin miksi jumalan tähden pitää sellainen koira päästää vapaaksi??? Mitä jos tuolla olisi ollut juoksevia pikkulapsia? Koirien pitää sopeutua elämään ihmisten kanssa, ei toisin päin.
Tämä tekstin kohta on paras todistus siitä että noi koirat on hengenvaarallisia ja ne pitäisi yksinkertaisesti kieltää.
"Koirat ovat olleet tapahtuneen jälkeen Viikin löytöelänkodissa takavarikoituina kunnes koirien kohtalosta päätetään. Viikissä koirien on todettu olevan lempeitä ja avoimia. Koirien omistaja on myös käyttänyt yhden koiristansa aikaisemmin puolueettomalla koirakouluttajalla, jossa koiran luonnetta on testattu ja kouluttaja on todennut koiran tervejärkiseksi, joka ei osoittanut aggressiota kouluttajaa tai hänen koiriaan kohtaan. Kyseiset koirat ovat myös käyneet koirapuistoissa tapaukseen asti ilman välikohtauksia."
Ajatelkaa mitä olisi tapahtunut, jos koiran ulkoiluttaja olisikin ollut lapsi, koiran kanssa tai ilman. Tätä ajattelen aina ekana, kun koiran tekemästä hyökkäyksestä luen...
Kaksi kertaa on jo ollut vähältäpiti-tilanne lasten kanssa viime aikoina. Dobermann ja Dogo canario jos en väärin muista. Jälkimmäisen takia pikkubussillinen lapsia on ravannut terapiassa, uhri varmaan vieläkin, ja syö lääkkeitä että pystyy nukkumaan.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 13:12"]
Kyseessä siis tapaus Helsingissä, jossa kaksi irrallaan juossutta koiraa hyökkäsi sylissään koiranpentua pitävän naisen kimppuun.
Minusta tuo koko kirjoitus oli ihan käsittämätöntä puolustelua! Vaikka moni kohta olikin sinällään totta, ne eivät liittyneet mitenkään tähän tapaukseen eikä niitä voi käyttää puolustuksena. Tuo osoittaa minusta erityistä törkeyttä, että asiaa yritetään edelleen selitellä, eikä myönnetä kunnolla, että nyt tuli tehtyä paha virhe ja olla valmiita ottamaan rangaistus vastaan.
Itse isojen koirien omistajana olen todella surullinen aina tällaista luettuani. Itse teen kovasti töitä, jotta ihmisillä olisi hyvä kuva näistä isoista ja monista pelottavan näköisistä koirista, ja siksi harmittaakin vietävästi kun jotkut tekevät töppäilyllään kaikista koiranomistajista törppöjä.
Ilmiönä tässä on minusta paljon samaa, kuin raiskauksen uhrien syyllistämisessä: "Sillä oli minihame ja se oli kännissä joten oli pakko raiskata" vrt. "Se nosti koiran syliin ja ei pysynyt kylmähermoisena joten mun koirat kävi kimppuun".
[/quote]
Eikö tuo selostus ollut toimittajan?
Irtipäästäminen on ollut todella tyhmää (ja laitonta!) jo koirien määränkin vuoksi.; isäksi yksi koirista pentu.
Sinänsä tuollaisen tapahtuman läpi käyminen ja tiettyjen neuvojen antaminen ei minusta ole pahasta. Päinvastoin: Koirahan voi esim karata tai olla vapaana aidatulla alueella ja silti noin voi käydä.
Voi voi kun on ollut omistaja pipinä niin on pitänyt päästää kaksi koiraa irti riehumaan. Vaikka mä olen ollut kuinka raatona, nukuksissa tai vaikka kännissä niin en päästä yhtä isoa koiraani irti hihnasta puistossa, kadulla tai missään muuallakaan aitaamattomalla alueella joka ei ole joko yksityinen tai koiran kuvalla ja lukollisella portilla varustettu. Saati sitten KAHTA toisiaan villitsevää suurta koiraa. Silloin kun tää alkuperäinen uutisointi tapahtui, kirjoitin koiransa syliin nostaneen naisen *osuudesta* (en syyllisyydestä) vahinkojen laajuuteen, koska selkärankareaktio ja mahdollinen tietämättömyys koirien käyttäytymisestä. Mutta tätä tekstiä lukiessa tuli mieleen että tokkopa nuo olis maltillisesti nuuskineet vaikkei pentua olisikaan nostettu syliin suojaan. En usko että pentua on suojeltu kahdelta ystävällisesti lähestyneeltä koiralta, ovat takuulla olleet aggressiivisia jo alkuun. Että kismittää tuollainen vastuun sysääminen muille. Joo, myönnetään että irti päästäminen oli oma moka, mutta minusta se on mokana hervottomasti suurempi kuin pieni sairauden siivittämänä tehty virhearviointi. Ai miksikö? No siksi että nuo koirat ovat selkeästi aggressiivisia jo lähestyessään toista koiraa, päätellen uhrin selkärankareaktiosta. Eihän sitä muuten tarvitsisi selitellä miten on ihan kouluttajan todisteet koiran lempeydestä ja täysipäisyydestä. Älytöntä puolustella, vielä älyttömämpää sysätä vastuu lähes täysin uhrille. Koiranpitokielto, ja näille koirille äkkiä osaava kouluttaja ja omistaja. Ovat vielä nuoria, ehkä joku enemmän täydessä ymmärryksessä oleva ihminen voi ne vielä "seurakoiriksi" pelastaa.
Miksi ihmiset ottavat rotuja joista eivät ymmärrä yhtään mitään?
Sillä taistelukoirien (pitbull-mixejä, ei mitään seurakoiria) omistajalla oli oman arvionsa mukaan mennyt 5-7 minuttia, ennen kuin se oli puuttunut omien vapaanaolleiden koiriensa hyökkäykseen. Miten joku voi vaan töröttää tumput suorina vieressä ja katsoa kun oma koira raatelee täysin viatonta ohikulkijaa? Aivan uskomatonta käytöstä!
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:27"]
Sillä taistelukoirien (pitbull-mixejä, ei mitään seurakoiria) omistajalla oli oman arvionsa mukaan mennyt 5-7 minuttia, ennen kuin se oli puuttunut omien vapaanaolleiden koiriensa hyökkäykseen. Miten joku voi vaan töröttää tumput suorina vieressä ja katsoa kun oma koira raatelee täysin viatonta ohikulkijaa? Aivan uskomatonta käytöstä!
[/quote]
Ööö, eikös tuossa lue, että joutui rauhoittelemaan kiinni ollutta urosta (mikä kertoo taas että koiria oli liikaa + huonosti hallittavia).
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:20"]
[/quote]
Irtipäästäminen on ollut todella tyhmää (ja laitonta!) jo koirien määränkin vuoksi.; isäksi yksi koirista pentu.
Sinänsä tuollaisen tapahtuman läpi käyminen ja tiettyjen neuvojen antaminen ei minusta ole pahasta. Päinvastoin: Koirahan voi esim karata tai olla vapaana aidatulla alueella ja silti noin voi käydä.
[/quote]
Ei ollut minkään toimittajan, vaan taistelukoiraharrastajien sepustus.
[/quote]
No, kun se rauhoitteli sitä yhtä pentuaan, joka rähjäsi remmissä... vidun nolo omistaja kyllä, ei voi muuta sanoa! Antoi vapaana olevien temmeltää rauhassa, oidoi!
Minä nostin lapsena pikkukoiran syliini, kun isompi vapaana kulkenut juoksi sitä puremaan. Onneksi se iso koira ei purrut minua, mutta pikkukoira oli aika huonossa kunnossa, selvisi silti.
Naapurin pienen koiran puri kahteen palaseen kuoliaaksi iso pihaltaan karannut koira.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:20"]
[/quote]
[/quote]
Ei ollut minkään toimittajan, vaan taistelukoiraharrastajien sepustus.
[/quote]
Ok, mutta on kuitenkin toimitettu ja mahdollisesti useamman henkilön toimesta. Otsikossa taasen puhutaan omistajan sepustuksesta. Mutta joo, se siitä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:29"]
[/quote]
Ööö, eikös tuossa lue, että joutui rauhoittelemaan kiinni ollutta urosta (mikä kertoo taas että koiria oli liikaa + huonosti hallittavia).
[/quote]
No olisi sitonut sen koiran vaikka puuhun kiinni ja mennyt ottamaan ne muutkin koirat kiinni! *FACEPALM*
Itse en todellakaan katselisi vierestä, kun oma (täysin ystävällinen) koirani hyörii jonkun toisen koiran luona tai hyppii ihmisiä vasten!
Off-topic(ko?):
Meillä pidettiin saaressa mökillä koiraa irrallaan, sillä se on hyvin energinen eikä yksityisalueella tarvitse laittaa koiraa liekaan. Meille oli myös tulossa mökkivieraita. En ollut kuitenkaan varautunut isäni tuttavapariskunnan tuovan pientä lastaan mukanaan, ja kun he saapuivat pihaan, koira juoksi rymisten tervehtimään. Pariskunnan äiti nappasi pikkulikan syliinsä ennenkuin olisi ollut kumossa maassa. Hyökkäsikö ystävällisesti tervehtimään tullut, vaikkakin vieraista villiintynyt koira? Ei, se vaihtoi suuntaa ja nuuski isännän ensin. Arvatkaas mikä tämä lapsensa syliin kaapannut äiti on ammatiltaan? Koirankouluttajapa tietysti. Hän on myös ollut kasvattajana eräälle suuremmalle rodulle.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 14:29"]
[/quote]
[/quote]
No olisi sitonut sen koiran vaikka puuhun kiinni ja mennyt ottamaan ne muutkin koirat kiinni! *FACEPALM*
Itse en todellakaan katselisi vierestä, kun oma (täysin ystävällinen) koirani hyörii jonkun toisen koiran luona tai hyppii ihmisiä vasten!
[/quote]
Joo, en minäkään, mutta se johtuu siitä että koirani on rauhallinen ja niin pieni, että se on aina hallinnassani jo pelkästään kokonsa puolesta. Mutta olen nähnyt kuin suurta aggressiivista "taistelukoiraa" (?) yritetään pitää väkisin hallinnassa. Tämän tapauksen koiran kokoa en tiedä, mutta mielikuvassani on ainakin suht massiivinen.
Tää on jotain niin ihmeellistä että syyllistetään syliin koiransa ottanutta. Kyseessä
oli pentu jonka luo oli tullut kaksi koiraa räyhäämään. Helsingissä joka vuosi kuolee pieniä koiria isompien uhrina.
Hölmöin oli tuo jutun demonstraatio. Eli jos kannat sylissäsi jotain myttyä on sinun syysi jos koirat tulee kynsimään.