Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsilisiin tuloraja!

Vierailija
25.03.2014 |

Minusta oikea tapa totetuttaa tälläinen "lapsilisäsäästö" on pienentää tai poistaa kokonaan lapsilisäetu suurituloisilta.

Onhan se järjetöntä jos ajattelee asiaa tarkemmin että esim 100 000€ vuodessa tienaavan perheen lapsilisät on tasan tarkkaan samat kuin esim 40 000€ tienaavien. Eihän ne selvästi suurituloiset edes tarvitse niitä lapsilisä. Eivät edes huomaa kun tipahtavat tuet tilille...

Jos jollain tavalla haluaa säästää, niin näin! Eihän rikkaat muitakaan tukia nosta (asumistuet, toimeentulotuki ym..), niin miksi sitten lapsilisiäkään heille tarvitsisi maksaa??

Terveisin keskituloisen perheen äiti

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tästä eri mieltä. Tietysti suurituloisilla on enemmän rahaa, mutta he myös maksavat enemmän veroja. Jos lähdetään sille linjalle, että enemmän veroja maksavat saavat vähemmän takaisin, niin pian voi käydä niin, että he eivät enää haluakaan maksaa veroja. Lapsilisä on kuitenkin yksi viimeisistä kaikille kuuluvista tuista ja mä säilyttäisin sen kaikilla lapsilla.

t: keskituloinen

Vierailija
2/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmistä pitäisi rankaista siitä, että on opiskellut ja tekee ahkerasti hommia? Viedään lapsilisät, työmatkavähennykset, asuntolainojen korkovähennykset, asumistuet. Ja kaikesta maksetaan kalleimman mukaan esim päivähoitomaksut jne. Ja veroja maksavat paljon enemmän.

Samalla ne, jotka tehtailevat lapsia ilman koulutusta tai työtä saavat yhteiskunnalta kaiken ilmaiseksi. Ei mielestäni reilua. Itse tienaan 30 tonnia vuodessa enkä saa mitään muuta yhteiskunnalta kuin lapsilisän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa 678

Vierailija
4/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vois olla tulorajana joku x euroa vuodessa, jolloin lapsilisän saa verottomana ja enemmän tienaavat maksaisivat vähän sitten veroa?

Vierailija
5/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ja tasa-arvoisempi säästötapa on laskea kaikkien lasten lapsilisä samalle tasolle kuin perheen 1. lapsella on nyt.

On ihan nurinkurista maksaa viidennestä lapsesta paljon enemmän kuin siitä ekasta, vaikka ekaa lasta varten pitää hankkia kaikki mahdolliset varusteet, ja niitä voivat muutkin lapset sitten käyttää.

Vierailija
6/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:15"]

Miksi ihmistä pitäisi rankaista siitä, että on opiskellut ja tekee ahkerasti hommia? Viedään lapsilisät, työmatkavähennykset, asuntolainojen korkovähennykset, asumistuet. Ja kaikesta maksetaan kalleimman mukaan esim päivähoitomaksut jne. Ja veroja maksavat paljon enemmän.

Samalla ne, jotka tehtailevat lapsia ilman koulutusta tai työtä saavat yhteiskunnalta kaiken ilmaiseksi. Ei mielestäni reilua. Itse tienaan 30 tonnia vuodessa enkä saa mitään muuta yhteiskunnalta kuin lapsilisän.

[/quote]

Blääh, kaikkein suurituloisimmat eivät ole suuritoloisimpia opiskelun tai työnteon ansioista, vaan ovat joko perineet omaisuutta ja/tai olleet onnekkaita bisneksissään.

Vierailija
7/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin 2 ja 3.

Tilanne vaan on nyt Suomessa todella paha ja olen melko varma, että tänään lapsilisät lähtee ja verot taas nousee, ruoka kallistuu ja sitä rataa. Mutta jos sais itse vaikuttaa, pitäisin lapsiliän universaalina, mutta vähentäisin tasoa.

Vierailija
8/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:20"]

Tai vois olla tulorajana joku x euroa vuodessa, jolloin lapsilisän saa verottomana ja enemmän tienaavat maksaisivat vähän sitten veroa?

[/quote]Kyllähän ilman tulorajojakin pienituloisten veroprosentti jää pieneksi ja suurituloisten suureksi. Suomessa on progressiivinen verotus.

Vierailija
9/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:24"]

[/quote]Kyllähän ilman tulorajojakin pienituloisten veroprosentti jää pieneksi ja suurituloisten suureksi. Suomessa on progressiivinen verotus.

[/quote]

Kyllä, me kyllä tiedämme tuon, mikä siis on sun pointti?

Vierailija
10/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:26"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:24"]

[/quote]

Kyllä, me kyllä tiedämme tuon, mikä siis on sun pointti?

[/quote]Se, ettei enää pahennettais kannustinloukkuja.

Vierailija
11/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen meillä pienituloisempi, pienehkö on sitten veroprosenttikin. Mies on suurituloisempi, mutta maksaa veroa jotain 46 prossaa!! Käteen ei lopulta jää sitten paljoakaan enempää... Meillä ainakin tarkoittaisi lapsilisien pieneneminen sitä, että lapset eivät saisi enää käydä musiikkiopistossa. Nuotit, soitinvuokrat ja lukukausimaksut maksavat sen verran, että pitäisi harrastuspuolesta sitten luopua. Sama varmaan monilla, joiden lapset pelaavat jalkapalloa tai jääkiekkoa yms. mikä maksaa vähänkään...

Jos lapsilisistä jotain jää yli, menee ne kyllä lasten vaatteisiin sitten melko tarkalleen..

Vierailija
12/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilisät ohjataan lapsen tilille.

Lapsemme on pienituloinen: hänellä ei ole mitään muita tuloja kuin lapsilisät. Näin ollen veroprosenttikin jää pieneksi, jos lapsilisät laitetaan verolle.

Vierailija
13/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset tulot 12 miehellä on jos veroja maksetaan 46%?? Mun käsittääkseni suurin veroprosentti on 31,75, joten tuollainen verotusaste tarkoittaa, että asutte jossain muualla tai sitten maksatte ihan vaan maksamisen ilosta isompaa prosenttia...

Vierailija
14/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:30"]

Minä olen meillä pienituloisempi, pienehkö on sitten veroprosenttikin. Mies on suurituloisempi, mutta maksaa veroa jotain 46 prossaa!! Käteen ei lopulta jää sitten paljoakaan enempää... Meillä ainakin tarkoittaisi lapsilisien pieneneminen sitä, että lapset eivät saisi enää käydä musiikkiopistossa. Nuotit, soitinvuokrat ja lukukausimaksut maksavat sen verran, että pitäisi harrastuspuolesta sitten luopua. Sama varmaan monilla, joiden lapset pelaavat jalkapalloa tai jääkiekkoa yms. mikä maksaa vähänkään...

Jos lapsilisistä jotain jää yli, menee ne kyllä lasten vaatteisiin sitten melko tarkalleen..

[/quote]

Meillä sama juttu. Mies suurituloisena maksaa tuloistaan niin julmettuja veroja, ettei meille nyt ihmeemmin jää käteen rahaa, kun olen vielä kotona kotihoidontuella ja lapsilisät käytetään kyllä ihan tasan tarkkaan elämiseen jokaista senttiä myöten!

Vierailija
15/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:34"]Meillä lapsilisät ohjataan lapsen tilille.

Lapsemme on pienituloinen: hänellä ei ole mitään muita tuloja kuin lapsilisät. Näin ollen veroprosenttikin jää pieneksi, jos lapsilisät laitetaan verolle.

[/quote]

Kyllä se vanhemman verotuksesta otetaan vaikka mille tilille maksettaisiin.

Vierailija
16/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:34"]

Meillä lapsilisät ohjataan lapsen tilille.

[/quote]

Paitsi että sillä ei ole merkitystä, kenen tilille lapsilisä menee. Lapsilisän saa isä tai äiti ja vero% on sitten saajan mukaan. Lapsi itse ei voi lapsilisää hakea.

Vierailija
17/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millä perusteella lapsilisät on aikoinaan aloitettu. Luulisin kuitenkin, ettei se ole köyhien sosiaalietuus vaan joku lapsiperheiden ja lapsettomien perheiden tulontasausta. Tai jopa tarkoitettu tsemppaamaan syntyvyyttä. Eli tuen hengen mukaista on maksaa se kaikille tai kenellekkään. Sosiaalituilla voidaan tukea köyhien perheiden lapsien hyvinvointia. Itse kuulun sarjaan köyhä, ja lapsilisä on tärkeä osa tuloissani.

Vierailija
18/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 mistä sä olet tuollaista kuullut!?!?!?!?

Suomessa todellakin veroprosentti voi olla pitkälti yli 60!

Vierailija
19/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:34"]

Millaiset tulot 12 miehellä on jos veroja maksetaan 46%?? Mun käsittääkseni suurin veroprosentti on 31,75, joten tuollainen verotusaste tarkoittaa, että asutte jossain muualla tai sitten maksatte ihan vaan maksamisen ilosta isompaa prosenttia...

[/quote]Tuo mainitsemasi prosentti on pelkkä valtion tulovero. Sen päälle tulee vielä ainakin kunnallisvero, Yle-vero sekä mahdollinen kirkollisvero.

Vierailija
20/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:34"]Meillä lapsilisät ohjataan lapsen tilille.

[/quote]

Kyllä se vanhemman verotuksesta otetaan vaikka mille tilille maksettaisiin.

[/quote]Eihän sitä vielä ole päätetty miten lapsilisien verotus toteutetaan, jos siihen päädytään.