Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsilisiin tuloraja!

Vierailija
25.03.2014 |

Minusta oikea tapa totetuttaa tälläinen "lapsilisäsäästö" on pienentää tai poistaa kokonaan lapsilisäetu suurituloisilta.

Onhan se järjetöntä jos ajattelee asiaa tarkemmin että esim 100 000€ vuodessa tienaavan perheen lapsilisät on tasan tarkkaan samat kuin esim 40 000€ tienaavien. Eihän ne selvästi suurituloiset edes tarvitse niitä lapsilisä. Eivät edes huomaa kun tipahtavat tuet tilille...

Jos jollain tavalla haluaa säästää, niin näin! Eihän rikkaat muitakaan tukia nosta (asumistuet, toimeentulotuki ym..), niin miksi sitten lapsilisiäkään heille tarvitsisi maksaa??

Terveisin keskituloisen perheen äiti

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisän tarkoitus on tasata tuloja lapsettomien ja lapsellisten välillä. Verotus tasaa eroja enemmän ja vähemmän ansaitsevien välillä. Näitä ei pidä sotkea. Jo nyt isommin ansaitsevat maksavat joka paikassa enemmän, niin päivähoitomaksua kuin vaikka Yle-maksua. Perheverotus olisi ylivoimaisesti fiksuin ratkaisu.

Toiseksi fiksuinta olisi maksaa sama, vaikka sitten nykyistä selvästi pienempi, summa joka lapsesta ja aina 18-vuotispäivään saakka. Nykyinen ikäraja 16 on naurettava eli tuki loppuu, kun menot, esim lukiokirjat, ovat suurimmillaan.

Vierailija
42/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jälleen uusi kannustinloukku?

Meillä mies tienaa ihan hyvin (palkkatuloja huom. huom.) mutta minä olen kotiäitinä. Tällä hetkellä miehen tulojen takia emme saa mitään muuta kuin kotihoidontuki (verollinen) ja lapsilisät x 2. Miehen tulojen takia emme saa esim. kotihoidontuen lisää tai kuntalisää. Miehen verotuksessa ei oteta huomioon elätettäviä.

Jos meiltä lähtisi vielä lapsilisätkin niin olisi käytännössä aika se ja sama, jos minä pienipalkkaisena menisin töihin ja mies jäisi koti-isäksi. Johan alkaisimme saamaan jos minkälaista tukea, lisää ja verotus tippuisi. Elämänlaatu varmasti kohenisi kun ei olisi enää vaativaa työtä ja loputtomia ylityötunteja (joista ei makseta). Rahaa tulisi ihan muuten vaan.

Niin nurinkurista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarkorotukset täysin turhia ja ne olisi hyvä poistaa.

Vierailija
44/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin melkein lyödä vaikka pääni vetoa, että jos nyt lapsilisät poistettaisiin rikkailta, niin pian ne poistetaan kaikilta, paitsi kaikkein köyhimmiltä. Pari vuotta eteenpäin, jolloin valtion budjetti alijäämäinen, niin leikkauspaineita tulee myös siihen että lapsilisät poistetaan myös keskituloisilta. Keskituloiset muutenkin maksavat jo suhteessa eniten, joten heiltä tullaan myös poistamaan lapsilisät ja tätä perustellaan huonolla taloudellisella tilanteella. Lapsilisien poisto asteittain on vain alkusoittoa sille, että ne poistetaan pian myös keskituloisilta.

Mutta tätähän ap haluaa.

Vierailija
45/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisien poistamisesta on olemassa ihan kansainvälisiä tutkimustuloksia. Niissä on todettu, että mikäli lapsilisät poistetaan rikkaimmilta niin se aiheuttaa todella helposti sen, että myös pienituloisilta otetaan helposti pois/vähennetään erilaisia tukia esim. asumis- tai toimeentulotukea.

Vierailija
46/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:10"]

Minusta oikea tapa totetuttaa tälläinen "lapsilisäsäästö" on pienentää tai poistaa kokonaan lapsilisäetu suurituloisilta.

Onhan se järjetöntä jos ajattelee asiaa tarkemmin että esim 100 000€ vuodessa tienaavan perheen lapsilisät on tasan tarkkaan samat kuin esim 40 000€ tienaavien. Eihän ne selvästi suurituloiset edes tarvitse niitä lapsilisä. Eivät edes huomaa kun tipahtavat tuet tilille...

Jos jollain tavalla haluaa säästää, niin näin! Eihän rikkaat muitakaan tukia nosta (asumistuet, toimeentulotuki ym..), niin miksi sitten lapsilisiäkään heille tarvitsisi maksaa??

[/quote]

Epäoikeudenmukainen uudistus. Lapsilisähän on lapsille! Ei vanhempien tulost saisi siihen vaikuttaa. Sama sitten lakkauttaa koko lapsilisä. Mielestäni työssäkäyvän äidin ei tarvitse veroina maksaa toisten lasten lapsilisiä. Että osa emännistä makaa kotona ja tekee lapsia solkenaan ja saa siitä rahaa (kun ei ole töitä) ja työssäkäyvä äiti sitten maksaa näkin muksut. Ei ole oikein. 

Vierailija
47/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen talouden ja tulevaisuuden kannalta järkevintä olisi antaa kaikille kaiksita lapsista samansuuruinen lapsilisä verottomana. Tai sitten ei antaa kellekään mitään. Ne jotka enemmän tienaavat ovat oikeasti enemmän töitäkin tehneet sen eteen, ja myös maksavat enemmän veroja ja valitettavasti joutuvat elättämään osittain niitä vähemmän tienaaviakin. Meillä miehen kanssa bruttotuloero noin 1500 eur/kk ja hänen tililleen pumpsahtaa vain muutama sata euroa enemmän palkkaa kuin minun tililleni. Ei reilua ei. Ja miksi ihmeessä tehdä töitä enemmän jos kaikki saavutetut eurot verotetaan pois ja annetaan niille jotka ei laita itseään enemmän likoon. Ja minunkin olisi mahdollisuus firmaa vaihtamalla saada tonni enemmän kuussa palkkaa. Samalla veroprosentti nousee ja käteen tulisi jäämään noin 400 euroa enemmän ja vapaa-aikaa olisi vähemmän. 400 euron takia ei kannata. Semmoinen maa tämä suomi on. Ja ihan oikeasti --- jos tämä sosialistinen kehitys jatkuu, niin hyvätuloisimmat rupeavat karkaamaan. Ihmiset eivät viitsi tehdä töitä kun eivät siitä hyödy. Kuten minä. Ja jos tilanne verotuksen osalta pahenee niin mekin varmasti karkaamme suomesta. ja siinä menisin taas yksi veroja maksava perhe pois.

Minä esimerkiksi olen uhrannut ihan mielettömästi uran takia. Olen itku silmässä jättänyt ihanan elämän taakseni sen takia että saan avattua itselleni urapolun. Kuinka moni teistä "tukia tarvitsevasta" porukasta olisi valmis jättämään ihan kaiken ja aloittamaan alusta paikassa jossa ette tunne ketään ja jossa ette missään nimessä haluaisi asua? Ja kuinka moni teistä olisi valmis työskentelemään noin 60h työviikkoa? Kuinka moni teistä olisi valmis siihen että teidän pitäisi aina pitää työkonetta lomareissuillakin mukana ja joka päivä joutuisitten ottamaan työasioihin kantaa? ja tästä kiitoksena verottaja vie minunkin palkastani melkein puolet. reilua on!

Vierailija
48/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 10:43"]Eli jälleen uusi kannustinloukku?

Meillä mies tienaa ihan hyvin (palkkatuloja huom. huom.) mutta minä olen kotiäitinä. Tällä hetkellä miehen tulojen takia emme saa mitään muuta kuin kotihoidontuki (verollinen) ja lapsilisät x 2. Miehen tulojen takia emme saa esim. kotihoidontuen lisää tai kuntalisää. Miehen verotuksessa ei oteta huomioon elätettäviä.

Jos meiltä lähtisi vielä lapsilisätkin niin olisi käytännössä aika se ja sama, jos minä pienipalkkaisena menisin töihin ja mies jäisi koti-isäksi. Johan alkaisimme saamaan jos minkälaista tukea, lisää ja verotus tippuisi. Elämänlaatu varmasti kohenisi kun ei olisi enää vaativaa työtä ja loputtomia ylityötunteja (joista ei makseta). Rahaa tulisi ihan muuten vaan.

Niin nurinkurista.

[/quote]

Mulla on tuttavat, jotka tekee tätä. Kolme alaikäistä lasta ja maksimilainat, mitä vaimon tuloilla saa. Aina, kun tietty osa lainaa maksettu, otetaan lisää, että tuet maksimaaliset. Ukko makaa kotona, menee töihin aina sen verran, että ansiosidonnainen jatkuu. Katsoo vaan leffoja ja pelaa koneella päivät ja narisee, kun työssäkäyvät kaverit ei viihdytä häntä. Lapset koulussa tai virikepäivähoidossa.

Nyt, kun työssä käyvillä kavereilla alkaa olla uutta raloa, autoa, tehdään matkoja, jne., tuo mies on todella kade. Kellään ei sais olla mitään paremmin kuin hänellä. Vaikka hän vaan loisii. Peri jonkun sukulaisensa ja narisi perintöverostakin. Sanoin, että joo, mun puolesta Ruotsin malli, perintövero 0%. Se tyyppi alkoi räyhätä mulle, että miksi mun pitäisi saada ilmaista perintöä! Vaikka itse jutun aloitti. :-P

Vierailija
49/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvoisa aloittaja. Olisi mahdotonta vetää rajaa rikkaiden ja ei-rikkaiden välille. Vanha totuus on myös se, että vaikka kaikki Suomen tosirikkaat antaisivat KAIKEN omaisuutensa valtiolle, se ei sinun ja sinunlaistesi eikä valtion talouden asemaa parantaisi. Verotulot valtiolle vain vähenisivät, ja siten ei heikompiosaisilla menisi ollenkaan paremmin. Suurituloiset maksaa hitosti veroja. Ja niillä tehdään täs maassa paljon.

Vierailija
50/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:43"]

Lapsilisä pois kaikilta, koko systeemi joutaa romuttaa. Siitä tulisi ensinnäkin oikeaa säästöä. Toisekseen summa on niin pieni että siitä ei ole edes pienituloisille merkittävää apua suhteessa eli kustannuksiin.

Kolmanneksi pienituloisimmat saisivat sen menetyksen kompensaationa muita tukia eli käytännössä menetyksiä ei edes tulisi heille.

Tulorajoja on turha laittaa, niiden vuosittainen tarkistaminen lisäisi

vain byrokratiaa ja toisi uusia kustannuksia valtioille.

[/quote]

Lapsilisillä on erittäin suuri merkitys pienituloiselle. Kuinka isot tulot teillä on jos lapsilisä tuntuu pikkurahalta? Kahden lapsen listät kattaa 2 viikon ruokabudjetin.

T.18

[/quote]

Aivan. Sellainen henkilö, jonka mielestä lapsilisä on pikkuraha, josta ei ole merkittävää apua, sitä ei juuri tarvitse. Monelle se pikkuraha on iso raha.

Varakkaiden lapsilisät ovat kyllä uskomatonta yhteisen rahan haaskausta.

Ongelmanahan tässä olisi rajanveto, sekä se, kuinka seurataan tulojen muutoksia ja sitä kautta oikeutta lapsilisään.

Vierailija
51/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:10"]

[/quote]

Epäoikeudenmukainen uudistus. Lapsilisähän on lapsille! Ei vanhempien tulost saisi siihen vaikuttaa. Sama sitten lakkauttaa koko lapsilisä. Mielestäni työssäkäyvän äidin ei tarvitse veroina maksaa toisten lasten lapsilisiä. Että osa emännistä makaa kotona ja tekee lapsia solkenaan ja saa siitä rahaa (kun ei ole töitä) ja työssäkäyvä äiti sitten maksaa näkin muksut. Ei ole oikein. 

[/quote]

Itse tienaan n.40th vuodessa, mutta en kyllä millään osaa olla kateellinen nille, jotka joutuvat elämään pelkillä sosiaalituilla. Jos se niin kovasti koskee, että lapsilisät otettaisiin keskituloisilta ja suurituloisilta pois, voitaisiin se nimetä erilailla. Saamisehdot voisi olla esim.; saa tienata max.brutto 25th vuodessa, sen jälkeen tarveharkinnalliseksi. Eli jos esität tulotodistukset, yms. voit saada sitä tukea, "säälittävissä tapauksissa. Tarkistus vaikka puolen vuoden välein.

Nimi voisi olla vaikka; Heikosti toimeentulevan, lapsien hyvinvoinnin takaava ruoka-avustusraha.

Eiköhän kateuskin hellittäisi, sielä sosiaalitoimiston jonossa! 

Vierailija
52/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 11:19"]Suomen talouden ja tulevaisuuden kannalta järkevintä olisi antaa kaikille kaiksita lapsista samansuuruinen lapsilisä verottomana. Tai sitten ei antaa kellekään mitään. Ne jotka enemmän tienaavat ovat oikeasti enemmän töitäkin tehneet sen eteen, ja myös maksavat enemmän veroja ja valitettavasti joutuvat elättämään osittain niitä vähemmän tienaaviakin. Meillä miehen kanssa bruttotuloero noin 1500 eur/kk ja hänen tililleen pumpsahtaa vain muutama sata euroa enemmän palkkaa kuin minun tililleni. Ei reilua ei. Ja miksi ihmeessä tehdä töitä enemmän jos kaikki saavutetut eurot verotetaan pois ja annetaan niille jotka ei laita itseään enemmän likoon. Ja minunkin olisi mahdollisuus firmaa vaihtamalla saada tonni enemmän kuussa palkkaa. Samalla veroprosentti nousee ja käteen tulisi jäämään noin 400 euroa enemmän ja vapaa-aikaa olisi vähemmän. 400 euron takia ei kannata. Semmoinen maa tämä suomi on. Ja ihan oikeasti --- jos tämä sosialistinen kehitys jatkuu, niin hyvätuloisimmat rupeavat karkaamaan. Ihmiset eivät viitsi tehdä töitä kun eivät siitä hyödy. Kuten minä. Ja jos tilanne verotuksen osalta pahenee niin mekin varmasti karkaamme suomesta. ja siinä menisin taas yksi veroja maksava perhe pois.

Minä esimerkiksi olen uhrannut ihan mielettömästi uran takia. Olen itku silmässä jättänyt ihanan elämän taakseni sen takia että saan avattua itselleni urapolun. Kuinka moni teistä "tukia tarvitsevasta" porukasta olisi valmis jättämään ihan kaiken ja aloittamaan alusta paikassa jossa ette tunne ketään ja jossa ette missään nimessä haluaisi asua? Ja kuinka moni teistä olisi valmis työskentelemään noin 60h työviikkoa? Kuinka moni teistä olisi valmis siihen että teidän pitäisi aina pitää työkonetta lomareissuillakin mukana ja joka päivä joutuisitten ottamaan työasioihin kantaa? ja tästä kiitoksena verottaja vie minunkin palkastani melkein puolet. reilua on!

[/quote]

Komppaan tätä! Suomessa ei tueta ahkeria vaan sakotetaan ja heidän selkänahasta revitään muidenkin tuet.

Vierailija
53/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 10:58"]

Voisin melkein lyödä vaikka pääni vetoa, että jos nyt lapsilisät poistettaisiin rikkailta, niin pian ne poistetaan kaikilta, paitsi kaikkein köyhimmiltä. Pari vuotta eteenpäin, jolloin valtion budjetti alijäämäinen, niin leikkauspaineita tulee myös siihen että lapsilisät poistetaan myös keskituloisilta. Keskituloiset muutenkin maksavat jo suhteessa eniten, joten heiltä tullaan myös poistamaan lapsilisät ja tätä perustellaan huonolla taloudellisella tilanteella. Lapsilisien poisto asteittain on vain alkusoittoa sille, että ne poistetaan pian myös keskituloisilta.

Mutta tätähän ap haluaa.

Tätä sinä pelkäät, mutta minä toivon!(en ole AP) Ei keskituloisille lapsilisiä enää!, pienituloisille tuplasti!

Terv. 35th vuodessa tienaava.

Ps.Nyt kun pitää saada 3-4miljardin säästöt, mistä sinä olet valmis luopumaan?

[/quote]

Vierailija
54/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:49"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:10"]Minusta oikea tapa totetuttaa tälläinen "lapsilisäsäästö" on pienentää tai poistaa kokonaan lapsilisäetu suurituloisilta.

[/quote]

Lapsilisä on lapselle. Pitäskö lapset asettaa eriarvoiseen asemaan? Ei sitten hyvätuloisille enäö neuvolaa tai kouluakaan yhteisin varoin vai? Eli se hyvätuloinen maksakoon kaiken omasta pussistaan ja kustantakoon vielä sinunkin muksut? Just

[/quote]

Pienituloisilla ei ole varaa lasten puhelimiin, mopoihin, pyöriin, harrastuksiin, vaatteisiin, eikä välttämättä edes kunnon ruokaan. Vanhemmat voivat olla alkoholisteja tai huumeiden käyttäjiä. Vika ei ole niiden lasten!(vastaa vielä ettei ole sinunkaan vika). Voi Suuri nälkäinen oma suu!...mieti vähän, mitä lapsuksia suustasi päästät. Lapsilisätkö asettavat ne samanarvoiseen asemaan? Tähän ei varmaan yläpeukkuja satele, koska vähävaraisilla ei välttämättä ole mahdollista niitä tänne laittaa.

Mies-66, tienaa  n.50th vuodessa, laittaa saamansa lapsilisät vähävaraisten hyväksi.

Vierailija
55/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:49"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:10"]Minusta oikea tapa totetuttaa tälläinen "lapsilisäsäästö" on pienentää tai poistaa kokonaan lapsilisäetu suurituloisilta.

[/quote]

Lapsilisä on lapselle. Pitäskö lapset asettaa eriarvoiseen asemaan? Ei sitten hyvätuloisille enäö neuvolaa tai kouluakaan yhteisin varoin vai? Eli se hyvätuloinen maksakoon kaiken omasta pussistaan ja kustantakoon vielä sinunkin muksut? Just

[/quote]

Pienituloisilla ei ole varaa lasten puhelimiin, mopoihin, pyöriin, harrastuksiin, vaatteisiin, eikä välttämättä edes kunnon ruokaan. Vanhemmat voivat olla alkoholisteja tai huumeiden käyttäjiä. Vika ei ole niiden lasten!(vastaa vielä ettei ole sinunkaan vika). Voi Suuri nälkäinen oma suu!...mieti vähän, mitä lapsuksia suustasi päästät. Lapsilisätkö asettavat ne samanarvoiseen asemaan? Tähän ei varmaan yläpeukkuja satele, koska vähävaraisilla ei välttämättä ole mahdollista niitä tänne laittaa.

Mies-66, tienaa  n.50th vuodessa, laittaa saamansa lapsilisät vähävaraisten hyväksi.

Vierailija
56/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 09:30"]

Minä olen meillä pienituloisempi, pienehkö on sitten veroprosenttikin. Mies on suurituloisempi, mutta maksaa veroa jotain 46 prossaa!! Käteen ei lopulta jää sitten paljoakaan enempää... Meillä ainakin tarkoittaisi lapsilisien pieneneminen sitä, että lapset eivät saisi enää käydä musiikkiopistossa. Nuotit, soitinvuokrat ja lukukausimaksut maksavat sen verran, että pitäisi harrastuspuolesta sitten luopua. Sama varmaan monilla, joiden lapset pelaavat jalkapalloa tai jääkiekkoa yms. mikä maksaa vähänkään...

Jos lapsilisistä jotain jää yli, menee ne kyllä lasten vaatteisiin sitten melko tarkalleen..

[/quote]

Meillä (Hki) lukukausimaksu musiikkiopistoon on 350e eli 700e vuodessa. Tämän lisäksi nuottimaksuja (?) pari kymppiä. Kalleimmat soittimit maksavat toki, mutta jos vaan lainaatte, niin kyllä pitäisi pienituloistenkin pärjätä. Musiikkiopistotasoiset soittimet ovat kyllä aika edullisia.

Vierailija
57/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2014 klo 11:19"]Suomen talouden ja tulevaisuuden kannalta järkevintä olisi antaa kaikille kaiksita lapsista samansuuruinen lapsilisä verottomana. Tai sitten ei antaa kellekään mitään. Ne jotka enemmän tienaavat ovat oikeasti enemmän töitäkin tehneet sen eteen, ja myös maksavat enemmän veroja ja valitettavasti joutuvat elättämään osittain niitä vähemmän tienaaviakin. Meillä miehen kanssa bruttotuloero noin 1500 eur/kk ja hänen tililleen pumpsahtaa vain muutama sata euroa enemmän palkkaa kuin minun tililleni. Ei reilua ei. Ja miksi ihmeessä tehdä töitä enemmän jos kaikki saavutetut eurot verotetaan pois ja annetaan niille jotka ei laita itseään enemmän likoon. Ja minunkin olisi mahdollisuus firmaa vaihtamalla saada tonni enemmän kuussa palkkaa. Samalla veroprosentti nousee ja käteen tulisi jäämään noin 400 euroa enemmän ja vapaa-aikaa olisi vähemmän. 400 euron takia ei kannata. Semmoinen maa tämä suomi on. Ja ihan oikeasti --- jos tämä sosialistinen kehitys jatkuu, niin hyvätuloisimmat rupeavat karkaamaan. Ihmiset eivät viitsi tehdä töitä kun eivät siitä hyödy. Kuten minä. Ja jos tilanne verotuksen osalta pahenee niin mekin varmasti karkaamme suomesta. ja siinä menisin taas yksi veroja maksava perhe pois.

[/quote]

Komppaan tätä! Suomessa ei tueta ahkeria vaan sakotetaan ja heidän selkänahasta revitään muidenkin tuet.

[/quote]

Komppaan myös. Työssäkäyvien äitien lapset joutaisivat saada enemmän lapsilisää, eikä suinkaan olemaan poiston kohteena! Jo on hullua touhua. Jos on niin köyhä, ettei ilman lapsilisää pärjää, niin kannattaako niitä lapsia lainkaan tehdä. Tuet ovat lähdössä pois jokatapauksessa ja pikavauhtia ovatkin. Kuka teidän lapset hoitaa jos sairastuvat? Ei kukaan jos ette pysty maksamaan. 

Vierailija
58/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas on mukava olla kohtuutuloinen yh. Lapsilisät toki verolle, muttei puhettakaan perheverotuksesta. Minä siis maksan samanverran veroa myös lapsilisistä, kuin kahden hyvätuloisen vanhemman perheen toinen vanhempi. Ja maksan siitä ilosta lasten kaikki kulut. Minimielarithan toki saan, nekin Kelasta.

Toivoisin todella perheverotusta Suomeen. Tai edes sitä lapsivähennystä.

Vierailija
59/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkäs ap sen tulorajan laittaisi?

Yli 100 000 ansaitsevia lapsiperheitä on Suomessa sen verran vähän, että  säästö olisi hyvin pieni. Etenkin, kun kelaan perustettaisiin virkoja, joiden tehtävä olisi tarkastaa lapsiperheiden tulorajoja. Tulorajathan olisi luonnollisesti tarkistettava vähintään vuosittain ja lisäksi aina toisen vanhemman vaihtaessa työpaikkaa, jäädessä työttömäksi/vanhempainvapaalle/hoitovapaalle.

Oletetaan, että virkoja jouduttaisiin perustamaan vaikkapa kaksikymmentä. Virkailijan kuukausipalkaksi laskettaisiin 2300€, jolloin toteutuneet työnantajakulut virkailijaa kohden olisivat noin 3500€/kk. Jokainen virkailija maksaisi siis kelalle 42000€/vuosi, eli 20 virkailijaa yhteensä noin 840 000€. Ja nämä olisivat vain uudistuksesta aiheutuvia työnantajakuluja, jotka katettaisiin verovaroin.

Luuletteko oikeasti, että poistamalla kaikkein kovatuloisimmilta perheiltä lapsilisät syntyisi säätöjä, jotka kompensoisivat aiheutuneet kustannukset? Vai päädyttäisiinkö tulorajat laskemaan niin alas, että todellisia säästöjä syntyisi? Saisiko sinun perheesi silloin vielä lapsilisää, vai jäisikö se vain kaikkein köyhimpien, muutenkin fattan rahoilla elävien perheiden tulonsiirroksi. Ainakin verovaroin palkattuja Kelan paperinpyörittelijöitä saataisiin lisää.

Yhtään byrokraattia enempää ei tämä maa kaipaa.

Vierailija
60/81 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisitpa ap laskea, kuinka paljon tulisi maksamaan se, että kaikkien perheiden tulot tarkistettaisiin joka vuosi ja katsottaisiin sitten, onko perhe oikeutettu lapsilisiin (ja miten suuriin, jos niitä porrastettaisiin). Kun tavoitteena on saada säästöjä aikaan, tämä ei ole ratkaisu, koska vain lisää kustannuksia kun kokonaisuutta katsotaan.