Lihava, valittava ihminen lääkärissä
Ärsyttää lihavat ihmiset jotka eivät tajua elintapojensa suhdetta erilaisiin tukirankavaivoihin. Valitetaan, että selkä on kipeä, ollut jo kolme vuotta. Ihmetellään kun lääkärit eivät tee mitään. Miksi tämä ihminen ei itse tee mitään.
Painoa alas ja selkälihakset parempaan kuntoon. Kukaan muu ulkopuolinen ei sitä voi tehdä.
Tuleeko tästä mitään. Ei tietenkään. Aina se syy on jossakin muussa. Huonoissa lääkäreissä, huonossa fysioterapiassa, huonoissa lääkkeissä. Mutta ei tietenkään itsessä.
Lihavuus on laiskuutta ja monet tukirankavaivat seurausta tästä laiskuudesta.
Kommentit (87)
Vierailija 24.3. klo 14:54 16/76
Kun halutaan provosoida, kannattaa etsiä kohderyhmä, johon on paljon osumia. Suomalaisista yli puolet on ylipainoisia: mainiota. Suomalaisista yli 80% on kärsinyt selkävaivoista...: vielä parempi. Alkaa jo kuulostaa siltä, että nyt osuu ja uppoaa.
Lisätään sekaan vielä syyllistämistä, ennestään paljon kiusaamista ja halveksuntaa kokeneiden itsetunnon rääpimistä sekä muutamia adjektiiveja, joilla maalataan ällötystä lisääviä mielikuvia. Hmmm.. sekaan vielä vähän mukalääketieteellistä faktaa. Aihehan on loistava! Siihen ei voi vastata asiallisesti, koska kaiken voi tulkita "lihavien tekosyiksi"! Noin. Nyt meillä on provo, jolla voi aiheuttaa pahaa mieltä ja omat päivän pettymykset ovat hetkeksi poispyyhityt.
Huokaus.
Mun anoppi mainitsee aina aikaa varatessa ettei lääkäri mainitse hänen painostaan:-)vaivoina selkä,niska,närästys,masennus,jokapaikasta vähän..selkävaivat lihasten puuttuminen,niska thuonosta ryhdistä kunei jaksa kantaa makkaroita ,närästys kokoajan napostelusta. .masennus litran jäätelöä ja keksipaketin vedettyään iskee masis ja meinas unohtuu joka ihralyllerön selitys kilpirauhaset reistailee:-D..nyt mammat se pulla pois kädestä ja selkälihaksia tekemään..
Mulla on yksi kaveri, joka on todella lihava ja ravaa lääkärissä milloin minkäkin polven, lonkan, selkän, olkapään ym. vaivojen vuoksi. Hän lyllertää liikkuessaan, jalkojen kaari on läsähtänyt, olkapäät roikkuvat edessä, maha roikkuu edessä. Ryhti on huono, perse jatkuu suoraan selän jatkeena ilman sille luonnollista kaarta.
Onko ihme, jos joka paikka on kipeänä jos painoa on liikaa yli 30kg ja lihakset ovat heikossa kunnossa? Häntä on tökitty minne milloinkin kortisonipikeillä. Kukaan lääkäri ei ole tainnut kertoa hänelle, ettei lihavuus ja huono kunto parane kortisonilla? :0
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:16"]
Ärsyttää lihavat ihmiset jotka eivät tajua elintapojensa suhdetta erilaisiin tukirankavaivoihin. Valitetaan, että selkä on kipeä, ollut jo kolme vuotta. Ihmetellään kun lääkärit eivät tee mitään. Miksi tämä ihminen ei itse tee mitään.
Painoa alas ja selkälihakset parempaan kuntoon. Kukaan muu ulkopuolinen ei sitä voi tehdä.
Tuleeko tästä mitään. Ei tietenkään. Aina se syy on jossakin muussa. Huonoissa lääkäreissä, huonossa fysioterapiassa, huonoissa lääkkeissä. Mutta ei tietenkään itsessä.
[/quote]
Totta. Mitä sinä teet kirjoitusvammallesi?
On se kummaa, että vaikka menee yskän vuoksi lääkäriin, niin aina valitetaan "soosoo, olet ylipainoinen, laihduta!". Siis miten oikeasti liittyy?
Minulla on ystävä, joka on laiha kuin riuku ja joka kokoajan valittaa selkäkipuja. Tämä ystäväni ei ole elämänsä aikana päivääkään tehnyt palkkatyötä. On kokoajan kipeä. Ja valittaa kokoajan ja kaikesta.
Toinen ystäväni on runsaasti ylipainoinen ja tekee pienipalkkaista työtä, eikä ole töistä poissa edes flunssaisena/kipeänä. Hän on aina iloinen, ei valita mistään ja jaksaa kuunnella muidenkin murheita.
nro 17
Ei kukaan jaksa lukea tällä palstalla noin pitkiä copy-paste sepostuksia! Laita linkki ennemmin.
Olen muuten samaa mieltä siitä, että lihavuus on laiskuutta. Ja se on myös välinpitämättömyyttä itseään kohtaan.
Ei ole laiskuutta. Eikä välinpitämättömyyttä itseään kohtaan. Ehkä se on toisista v'älittämistä ja empaattisuutta toisia kohtaan.
Niin mä taas ajattelen että jos lääkärille tulee potilas valittamaan kipuja, olisi lääkärinvalan mukaista yrittää auttaa tuota potilasta -- johtuivatpa hänen vaivansa mistä tahansa. Lääkärihän vannoo lievittävänsä kärsimystä. Potilas, joka kokee kipua liikkuessaan, kärsii jo siitä että tulee sinne vastaanotolle.
Ap:sta ei saa kovin humaania saati älyllistä vaikutelmaa, ammatti-ihminen ei myöskään levittele potilaiden tietoja pitkin nettiä vieläpä tuohon sävyyn.
Hän ei tajua, että voihan tuki- ja liikuntaelinvaivaisella olla jokin sairaus, josta kipu johtuu --- jos kipua ei ole hoidettu, niin moni joutuu rajoittamaan liikkumista ja silloin sitä painoa kertyy. Kumpi siis oli muna, kumpi kana?
Ja jos henkilön pahin ja ensimmäinen vaiva on sairaalloinen lihavuus, onhan siinäkin kyseessä kärsimys ja sairaus, jota pitäisi hoitaa. Monella vaikeasti laihtuvalla voi olla taustalla jotain vakavampaa fyysistä tai psyykkistä, joka sekin vaatii hoitoa.
Ja lopputulema: ap:n kaltaiset avaukset eivät mitenkään kannusta ketään ylipainoista huolehtimaan itsestään. Jokainen tunnistaa nuo pelkiksi heikosti naamioiduiksi vihapuheiksi, jotka helpottavat vain ja ainoastaan ap:n omaa henkistä tilaa, joka ei näytä hääviltä.
Tiettyjen kommenttejen alapeukutusten määrästä huomaa hyvin yleisen asenteen: lihavuus ja sen vaikutus terveyteen on edelleen tabu ts. ihmisen vastuu omasta terveydestään.
Rautalangasta vääntäen: ei, lihavuus ei aiheuta kaikkia sairauksia. Mutta kyllä se nyt vaan on lääketieteellinen fakta, että lihavuus lisää riskiä sairastua moniin sairauksiin ja pahentaa monien jo olemassa olevien sairauksien oireita. Tätä faktaa ei voi millään alapeukuttelulla kumota.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:33"][quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:23"]
Jaa, olen ylipainoinen ja minulla on juuri nyt selkä todella kipeä mutta en juokse lääkärille valittamaan. Ja särky ei johdu ylipainosta.
[/quote]
Kyllä sillä (merkittävällä) ylipainolla voi hyvinkin olla vaikutusta selkäkipuun. Yllättyisit jos selkäsi magneettikuvattaisiin. Näkisit itse rasvoittuneet selkälihakset ja yleisen rasvan määrän. Rasva on höttöinen, vetinen kudos. Se ei tue, eikä liikuttele mitään. Sen sijaan suorat selkälihakset ja niiden kunto on erittäin tärkeä vartalon ryhdin ja tasapainon kannalta. Voimakkaasti ylipainoisella ihmisellä juurikin nämä tärkeimmät lihakset voivat olla liikuteltavaan massaan nähden voimakkaan alitehoiset, rasvoittuneet ja lihastoiminnaltaan huonot. Turha ummistaa silmiä fysikaalisilta tosiasioilta.
[/quote]kyllä ottaa päähän sitten kun olet vanhempi, sairaampi, kivuliaampi ja elömä ei vaan enää ole niin MUSTAvalkoista. Asiassa on pointti mutta.... Elämään vaikuttaa monet asiat. Elintavoilla on oma merkityksensä mutta toisinaan voi olla ihan oikeita syitä miksi kehää on vaikea katkaista siitäkin huolimatta että on lihava ja kipeä.
toivon todella että aloittaja ei ole älykäs minätiedän kaikenkoska olen puuteriperheessä kasvatettu lääk.tiet.kandi
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:44"]
Kuka on vaatinut rappeumaan leikkausta? Joku kaverisiko? Ja kuka ne kuset tosiaan aamiaismuroihisi ruikkasi?
[/quote]
Joka päivä voimakkaasti ylipainoisia (bmi +35) ihmisiä vastaanotolla kysyen, eikö tälle selälle voi tehdä jotakin leikkausta joka helpottaisi. Osalle on hyvin demonstratiivista nähdä miten huonossa kunnossa lihakset ovat, eli miten paljon rasvaa on lihassäikeiden välissä. Jos ihminen ymmärtää että lihaskudosta ei voi parantaa leikkaamalla, oppi menee perille. Osa taas on ajatuksiltaan niin umpioituneita, jotka ulkoistavat nämä vaivat itsestään muiden syyksi. On niin huono fysioterapeutti joka ei parantanut yhtään, yms. Sellaista ihmistä ei paranna mikään muukaan, kunnes paino laskee ja lihaskunto paranee. Mutta se ei tule ulkopuolelta vaan vaatii ihmisen omaa ponnistelua. Osa pystyy siihen osa ei.
Suurin rajoite tai voimavara tässä prosessissa (laihtuminen) on henkinen kyky, ei niinkään fyysinen. Eli motivaatio.
Aina sinä jaksat tehdä näitä samoja lihavat sitä ja tätä aloituksia. Huonon, töksähtelevän kirjoitustyylin tunnistaa. Jo pelkästään sen perusteella ap on vähän yksinkertainen, saati sitten näiden typerien yleistysten.[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:16"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 14:16"]Ärsyttää lihavat ihmiset jotka eivät tajua elintapojensa suhdetta erilaisiin tukirankavaivoihin. Valitetaan, että selkä on kipeä, ollut jo kolme vuotta. Ihmetellään kun lääkärit eivät tee mitään. Miksi tämä ihminen ei itse tee mitään.
[/quote]lihavuus voi olla seurausta tukiranka vaivoista tosin sairaalla ihmisellä ei oikein ole ruokahalua. Köyhyys, valitetavasti lihottaa tässä maassa ja tutkimustuloksiin pohjaten köyhä kansanosa sairastaa myös enemmän.
Lihavuuteen tosin vaikuttaa geenit, oma aktiviteetti, sosioekonominen luokka, koulutus, parisuhde, ikä ja terveys.
Mutta jos laiska ja lihava valittaa niin siitähän pitää oikein tehdä aihe.. Sama kun valitettaisiin ottaa niin päähän toi anorektinen, itsekritiikillä ja ihailtavalla itsekurilla itseään ruoskiva.. Tämä siis oli sitä satiiria.
No hei daa jotkut elintapojen muutokset. En mä haluu ja jaksa muuttaa ruokavalioo tai harrastaa liikuntaa, sehän ois hirveen vaivalloista ja epämukavaa. Joutuis muuttaan kaikkia tapoja ja juttuja ja enhän se sitten olis enää edes minä, kun minä olen just tällainen näillä tavoilla ja ruokavaliolla. Minä haluan nopean ja vaivattoman ratkaisun, johon ei tarvitse nähdä mitään vaivaa!!!
t. 90% ihmisistä jokaisen vitun asian suhteen, joka vaatii elintapojen muutoksia
[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 15:34"]Juu. Mie oon lihava ja siksipä en menekään lääkäriin vaikka on sitä ja tätä kremppaa ja ihovaivaa jne. En vain kehtaa mennä koska tiedän että nää vaivat johtuu vain läskeistäni, ja näinollen ovat ihan omaa syytäni. Yritän toki laihduttaa mutta se ei ole ihan helppoa...
[/quote]
Mene toki lääkäriin, ei me kaikki olla idiootteja. Jotkut vähä-älyiset vaahtoaa. Hoidata ja arvosta itseäsi, se voi auttaa ja motivoida painonpudotukseen ja ainakin saat apua vaivoihisi. Jos lääkäri heittäytyy asiattomaksi pane vastaan, sinulla on siihen oikeus. Ylipainosta voi puhua, muuta se pitää tehdä kunnioittavasti ja loukkaamatta.
Kaikkea hyvää elämääsi, koutetaan vaikka illalla käydä pikku lenkillä.
Miksei keksitä sellaista pilleriä, joka antaa niin voimakkaan kylläisyyden tunteen, että ei pystyisi syömään kuin aivan pieniä määriä. Laihduttaminenhan on aika vaikeaa. Olen itse normaalipainon rajoissa ja olen elämässäni laihduttanut montakin kertaa muutamaa kiloa, joten en sano, että laihduttaminen on mahdotonta, mutta vaikeaa se on. Miksi sitä ei pyrittäisi lääketieteellisillä menetelmillä tekemään vaivattomammaksi, kun sitä itsekuria ei kuitenkaan kaikilta löydy.
Siis ketkä lihavat käy valittamassa mitä? Mun kokemuksen mukaan lihavat ja tupakoitsijat on ne ryhmät, jotka ei kehtaa syyllisyydessään juuri lääkäriin mennä! Eihän sieltä mitään muuta saa kuin hokemaa siitä, miten pitää laihduttaa ja lopettaa tupakointi. Ihan kuin ne ihmiset ei sitä tietäisi valmiiksi.
Kyllä mua vituttaa lihavien lisäksi esimerkiksi töissä nekin, jotka esim. pistävät itsensä jumiin tietokoneella istuessa koska eivät jaksa/halua harrastaa mitään liikuntaa pitääkseen kehonsa kunnossa. Siinähän sitten ovat palkallisella sairaslomalla pari viikkoa, kun ovat ensin istuneet niskansa ja hartiansa ja selkänsä jumiin, kun työkaverina tässä vieressä liikun päivittäin ja pidän itsestäni huolta, ettei tarvitse sitten sairastaa tuollaisella syyllä.