Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko tietä takana tulevalle hälytysajoneuvolle?

Vierailija
24.03.2014 |

Jos olet autolla liikenteessä ja peilistä näet takana tulevan hälytysajoneuvon vilkut ja pillit päällä, väistätkö?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aloin miettiä tätä, kun ei ole kertaakaan tarvinnut väistää hälytysajoneuvoa. Entä jos olet punaisissa valoissa ja takaa tulee esim. poliisi tai ambulanssi pillit ulvoen? Tööttäätkö kovaa merkiksi niille joilla on vihreä ja painat kaasua päin punaista (kunhan et aja kenellekään päälle), vai jäätkö odottamaan, että tulee vihreät ja poliisi pääsee sitten ohi?

Vierailija
2/35 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran punaisissa valoissa ja takaa tuli ambulanssi pillit ulvoen. Mun oli pakko ajaa niitä punaisia päin koska viereinenkin kaista oli tupaten täynnä autoja eikä ambulanssi olisi päässyt mistään ohi. Pelkäsin että tulee kolari mutta luulen että tein ihan oikein. Totta kai katsoin etten kenenkään toisen autoon rysäyttänyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eh, tottakai.

Vierailija
4/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietty

Vierailija
5/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään?

Vierailija
6/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti.. jo laki sanoo että niitä pitää väistää vai jäisinkö tahallani siihen eteen matelemaan ja se ulvottaisi pillejä mun takana loppumatkan ??? Jos heti ei ole mahdollista ajaa sivuun niin väistän heti kun mahdollista. Olen jopa pari kertaa ajanut punaisia päin hälyytysajoneuvon tieltä kun se mun kaistaa tuli ja ainoana olin sillä kaistalla seisomassa valoissa.

Vierailija
7/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleen, kun odottelen tässä kaupungilla bussia ja katselin, kun joku lahopää rauhassa ajeli ambulanssin edessä...

Tiedän myös tapauksia, jotka eivät periaatteesta väistä kun ei ole PAKKO. Laki ei velvoita.

ap

Vierailija
8/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, siis tietenkin.

En ole koskaan nähnyt muuta vaihtoehtoa edes...Eikös tuo ole ihan tieliikennelaissakin että pitää väistää. En keksi syytä miksi en väistäisi. Kaikki siinä lakoaa pientareelle kun takan soi pillit.

Vierailija
9/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 10:43"]

Tuli vain mieleen, kun odottelen tässä kaupungilla bussia ja katselin, kun joku lahopää rauhassa ajeli ambulanssin edessä...

Tiedän myös tapauksia, jotka eivät periaatteesta väistä kun ei ole PAKKO. Laki ei velvoita.

ap

[/quote]

Noille pitäisi näyttää pykälä tieliikennelakia, laki nimittäin velvoittaa.

Vierailija
10/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssin ratin takaa, päivää. Jos takana tulee amppari/poliisi/paloauto pillit päällä, ja sinua vastaan tulee jono autoja, ÄLÄ HELKKARISSA JARRUTA. Vaan paina sitä kaasua. Ei se ambulanssi sun ohi pääse _kun vastaan tulee porukkaa_. Vasta sitten kun on oikeasti semmoinen sauma että siitä pääsee ohi ajamatta vastaantulijan nokkaan, siirrät autoasi reunemmas.

En ymmärrä mistä tämä juontaa juurensa että 80km/h rajoitusalueella ruuhka-aikana vedetään liinat kiinni, siinäpä sitten ampparin kanssa ihmetellään sen toyotan takalasissa että niin mistähän välistä me päästään ja miten tämä meidän matkaa joudutti että meidänkin piti pysähtyä.

Vierailija
11/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hälytysajoneuvo tulee pillit ja vilkut päällä takana, niin väistäkää vain sellaisessa kohtaa, jossa on mahdollista ohittaa. Muuten mielummin vaikka kiihdyttäkää hieman vauhtia, jotta pääsette paikkaan, jossa ohitus on mahdollista. Ihan liian paljon näkee noita, jotka painavat jarrut pohjaan mutkan kohdalla, me emme näe sinne mutkan taakse paremmin kun kukaan muukaan, emmekä siis lähde ohi. Ja jos sillä hälytysajoneuvolla, ei ole pillit ja vilkut päällä, niin ei sille tartte antaa tietä, sitä koskee silloin normaalit liikennesäännöt, ainakin paloautoja ja ambulansseja. :)

T. Ensihoitaja

Vierailija
12/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieliikennelain 6§ velvoittaa väistämään hälytysajoneuvoa. Eli kyllä näitä hälytysajon edessä ryömijöitä on myös sakotettu, mikäli tilanne tulkitaan tahalliseksi.

Tottahan on se, että jos väistäessäsi ajan vaikka keskikaiteeseen, niin itse joudut naarmut maksamaan.

Hälytysajoneuvoa tulee väistää, mutta varovasti.

Vierailija
13/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistän, jos se vain suinkin on ihan heti siinä paikassa turvallista. Muuten lisään nopeutta. Oma isäni opetti aikanaan, että hänen puolestaan ambulanssi saa viedä vaikka peilin autosta mennessään - että auto tai hänen päämääränsä ei ole niin tärkeä kuin ambulanssin. Ja tähän päätelmään hän oli tullut silloin, kun minua pienenä vietiin lanssilla ensiapuun, isä oli rukoillut että pääsisin sinne mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
14/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 10:48"]Ambulanssin ratin takaa, päivää. Jos takana tulee amppari/poliisi/paloauto pillit päällä, ja sinua vastaan tulee jono autoja, ÄLÄ HELKKARISSA JARRUTA. Vaan paina sitä kaasua. Ei se ambulanssi sun ohi pääse _kun vastaan tulee porukkaa_. Vasta sitten kun on oikeasti semmoinen sauma että siitä pääsee ohi ajamatta vastaantulijan nokkaan, siirrät autoasi reunemmas.

En ymmärrä mistä tämä juontaa juurensa että 80km/h rajoitusalueella ruuhka-aikana vedetään liinat kiinni, siinäpä sitten ampparin kanssa ihmetellään sen toyotan takalasissa että niin mistähän välistä me päästään ja miten tämä meidän matkaa joudutti että meidänkin piti pysähtyä.

[/quote]

Kappas, ehdit ensin samalla asialla :) t. 10

Vierailija
15/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 10:48"]Ambulanssin ratin takaa, päivää. Jos takana tulee amppari/poliisi/paloauto pillit päällä, ja sinua vastaan tulee jono autoja, ÄLÄ HELKKARISSA JARRUTA. Vaan paina sitä kaasua. Ei se ambulanssi sun ohi pääse _kun vastaan tulee porukkaa_. Vasta sitten kun on oikeasti semmoinen sauma että siitä pääsee ohi ajamatta vastaantulijan nokkaan, siirrät autoasi reunemmas.

[/quote]

Vierailija
16/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä niitä väistelemään, jatkuvastihan siinä saisi penkalla olla. Niillä mihinkään oikea kiire ole, sinne terveyskeskukseen ne vaan on kahvitauolle menossa kuitenkin. Terveisin, nimimerkki Kortti vuodesta 1948.

Vierailija
17/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain idiootti jättää väistämättä.

Joskus on käynyt niin, että ei ole voinut antaa tietä joten oon lisännyt vauhtia ja sitten sopivan kohdan tullen ajan sivuun.

Vierailija
18/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin väistän. Ei ne hälytysajoneuvot huvikseen huudata "sireenejään" ja vilkuta valojaan. Niillä on kiire.

Vierailija
19/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistän tietenkin. Toki tilanne huomioiden eli että se on turvallista ja että ambulanssi tosiaan pääsee ohi. Ärsyttävät ihmiset, jotka eivät väistä. Eivätkö he tajua, että jonkun hengestä on kyse? Oman lapsen kanssa ollut ambulanssissa useammankin kerran ja olen kyllä kiitollinen niille, jotka ovat antaneet tietä. Ja jos nyt joku ihmettelee, miksi lastani useaan kertaan on kuskattu lanssilla, niin hänellä on krooninen sairaus, jonka takia välillä pitää viedä sairaalaan.

Vierailija
20/35 |
24.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2014 klo 10:53"]

[/quote]

Heh, niimpä näkyy :D Vaan kertaus on opintojen äiti! ;)

9

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme