Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa nyt naista mäessä, kumpi lintu kyseessä?

Vierailija
30.04.2014 |

Palokärki vai käpytikka. Rummuttaa sellaisessa trrr sarjassa puuta. Juutuupista olen katsonut videon, jossa kaiketi käpytikkauros rummuttamassa katuvalopylväässä? Viestittääkö reviiristä vai hakee kumppania?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tossa talon takana olevalla kävelytiellä valotolpan päässä on usein käpytikka ja rummuttaa sitä lampunkupua :D

Vierailija
2/8 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkän rummutuksen perusteella voi sanoa kumpi lintu kyseessä, kumpikin rummuttaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Mä oon bongannut myös käpytikkanaaraan ja palokärjen. Erilaisia väritykseltään ja kooltaan. Pohdin vain tuota rummutus- ja nakutusääntä, joka viime viikkoina kuulunut, liekö sitten käpytikkauros. Palokärjen rummuttelusta mulla mitään tietoa, onko sulla? Onko tuo rummutus siis pelkästään käpytikan ominaisuus?

Vierailija
4/8 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3. Ok, mutta onko rummutussoundeissa eroa, vai molemmilla samanlainen? Juutuupista minkä pätkän valotolpan päässä olevaa rummuttajaa seurasin, niin annettiin olettaa sen olevan käpytikka ja siltä se mun silmään näytti. Rummuttaako palokärki erilailla?

Vierailija
5/8 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se lintu laulaa? Niiden lauluissa on eroa. Rummutus on samanlaista.

Vierailija
6/8 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 17:46"]

3. Ok, mutta onko rummutussoundeissa eroa, vai molemmilla samanlainen? Juutuupista minkä pätkän valotolpan päässä olevaa rummuttajaa seurasin, niin annettiin olettaa sen olevan käpytikka ja siltä se mun silmään näytti. Rummuttaako palokärki erilailla?

[/quote]

matalampi soundi. jos se näytti käpytikalta niin ei ollu palokärki, siitä ei erehdy

Vierailija
7/8 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikkojen rummutus on viesti vallatusta reviiristä. Rummutus kutsuu myös naaraita paikalle.

Mielestäni palokärjen rummutus on voimakkaampaa kuin käpytikan, mutta en erota niitä, kun kuulen erikseen.

Vierailija
8/8 |
30.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pihapiirissä käyvät molemmat, mutta palokärjen rummutus on selvästi voimakkaampaa, onhan lintu kookkaampikin. Voi rummuttaa sekä pariutumistarkoituksessa että ilmoittaakseen reviiristään. Lintuja on ulkonäön puolesta mahdoton sekoittaa keskenään. Palokärki on kokonaan musta, päälaella kirkkaan punainen täplä ja kooltaan isohko. http://www.luontoportti.com/suomi/fi/linnut/palokarki  Käpytikka on huomattavasti pienempi ja väritykseltään mustavalkoisenkirjava http://www.luontoportti.com/suomi/fi/linnut/kapytikka

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä