Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Tulotasosi ja omistamasi tavarat

Vierailija
21.11.2020 |

Kerro ensin kuulitko mielestäsi pienituloisiin, keskituloisia vai varakkaisiin.

Millaisia (merkki, ikä, hinta ym. mitä muistat) ovat seuraavat omistamasi tavarat.

Puhelin? TV? Tietokone? Takki ja kengät joita käytät tällä hetkellä?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimen sain ilmaiseksi joskus liittymän mukana, arvo ehkä 80-100 euroa oli silloin (5 vuotta sitten). 

En omista televisiota enkä tietokonetta. Käytössä Ipad vuodelta 2012.

Talvitakki 8 vuotta vanha? ostettu alesta. En omista edes talvikenkiä, vaan menen kumppareilla, jossa villasukat sisällä.

Kotonani ei ole sänkyä, vaan nukun patjalla lattialla. Ei lamppuja katossa (muuta kuin kiinteät eteisessä, keittiössä ja vessassa). En omista mattojakaan. Olikohan vielä muuta?

Ja tosiaan tulot 4500-6000 euroa kuukaudessa. En vaan silti raaski ostaa mitään, jos en löydä juuri täydellistä, joka miellyttää minua. Eipähän kukaan koskaan ryöstä minua, kun näytän lähinnä pummilta. :D

Kelle sä säästät? Nauti nyt hyvä ihminen itse, edes jonkin verran, työsi tuloksista. Ettei sitten käy niin kuin hyvälle ystävälleni jolta valtio sai hyvän perinnön.

Vierailija
42/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön olen ja opiskelen työttömyystuella nyt. Tietokoneita kaksi. Pöytäkone nyt kohta 9-vuotta vanha  yhden tietokoneliikkeen itsekokoama ja oli kalliimpi pelikonetyylinen. Toiminut todella hyvin tähän asti, mutta kovaääninen ja nyt alkaa ehkä vähän näyttämään hiipumisen merkkejä. Läppärinä Hp:n halvin malli vuosien takaa. Ei ole koskaan edes ollut käytössä. Philipsin iso tv, sain mummulasta. Puhelin tähän asti vanha Nokia, nyt vaihto  edulliseen Honoriin. Vaatteet yleensä halpoja ja monesti kirppikseltä. Kallein omistamani vaate on 160 euron talvitakki 10 vuoden takaa. Muiden hinta noin alle 50 euroa ja nyt käytössä kirppis-takki joka maksoi 4 euroa. Kenkinä muutamia vaihtoehtoja. Monet kirppikseltä ja sitten parit kalliimmat. Osa melkein 15-vuotta vanhoja ja käytän harvoin näitä parempia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, kun usein kuulee sanottavan, että köyhät tuhlaa rahansa kalliisiin laitteisiin ja varakkaat pärjää halvemmilla. Ei täsmää vielä näiden vastausten perusteella ja tämän jälkeen tuskin tulee senkään vertaa luotettavia kommentteja. Vastailkaa nyt kuitenkin. 👍

t. ap (mielestään keskituloinen)

Tuo köyhät tuhlaa kalliisiin laitteisiin, sellainen peruste siinä ehkä on, että jo keskituloiset saavat usein työnantajalta käyttöönsä kalliin puhelimen ja läppärin, niihin ei tarvitse itse tuhlata.

Vierailija
44/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi merkityksellisempää verrata koti, mökki, sijoitukset, auto yms.. Mikä tämän aloituksen pointti on? Kaikki voivat hommata kivan puhelimen takin ja läppärin. Muutamia tonneja. Ei riitää edes yksiön käsirahaan. 

Vierailija
45/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaat laittaa nämä kaikki oman firmansa piikkiin. Auton myös. Ehkä asunnonkin, tilanteesta riippuen. Ja lomamatkat. Niin ja juhlat/ravintolakäynnit. Mitäs vielä... Ei noita kuulu itse nettopalkastaan maksaa.

Vierailija
46/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talouden yhteenlasketut tulot vajaa 200000/vuosi. Vanhemmat ja kolme lasta.

Puhelin: iPhone8s (2018 hankittu)

Tietokone: MacBook Pro (2017)

TV: Philips OLED, kait 65 tuumainen, hankittu ehkä 2017,/2018, en muista mitä maksoi, mies hankki. 

Tänään päällä viime vuonna hankitut Camel Active Havanna-nilkkurit, ovh näköjään 160€, ostin tarjouksesta, farkut (todennäköisesti hintaluokka 50-80€), itseneulottu villapaita ja nahkatakki, jonka merkkiä tai hankintahintaa en muista, monta vuotta vanha kuitenkin. Toiset aktiivikäytössä olevat kengät ovat Vagabondin korkonilkkurit, hinta varmaan vähän reilun satasen.

Vierailija
47/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä.  kummaa, aikuinen panostaa kenkiin,  Addun kengät,  mitäh joku kakara vai, yksiössään. ??Perunkirjoituksessa 1 pussilakana,  2 kylpypyyhettä,  3 lasia. Pula-aika vielä jollain menossa.

Vierailija
48/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen. Vanhaa kamaa päällä. Puhelin samsung a40, ei autoa. Telkkari 32" n5v, tietokone töistä sekin, ja toinen ostettu käytettynä mutta tehokas.

Vierailija
49/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ensin kuulitko mielestäsi pienituloisiin, keskituloisia vai varakkaisiin.

Millaisia (merkki, ikä, hinta ym. mitä muistat) ovat seuraavat omistamasi tavarat.

Puhelin? TV? Tietokone? Takki ja kengät joita käytät tällä hetkellä?

Oon pienituloinen.

Puhelin iphone 7 plus 3v vanha, tv samsung noin 13 vuotta vanha, tietokone macbook pro 5 vuotta vanha... takki perus talvitakki 7 vuotta vanha.. kenkiä on useampia eri 50-100 euron arvosia yleensä.

Vierailija
50/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloinen, en missään nimessä ainakaan keskiluokkaa.

Puhelin on Huawein Honor, 69 euroa. Ostettu tänä vuonna koska entinen puhelin (Samsung 42 euroa) ei enää reagoinut kosketukseen.

TV:n ostin 5 vuotta sitten, se taisi maksaa 299 euroa, merkki on TCL. Hyvin toimii vieläkin.

Talvitakkini maksoi muistaakseni 42,90, taitaa olla ihan Haltin. Ostin jostain pop-up-varastontyhjennysmyyntihommelista, alennusmprosentti oli yli 50%, en muista tarkalleen minkä verran.

Kengät ovat Timberlandin, maksoin hurjat 109, mutta olivat 70%-alennuksessa, ja onhan niitäkin nyt käytetty ainakin 5 vuotta, ja kyllä kestävät seuraavatkin 5 talvea.

Läppärini on Lenovo, ostin sen 220 eurolla Anttilasta, en muista minä vuonna. Ei ollut menossa konkkaan ainakaan ostohetkellä että on siitä sitten jo jonkin aikaa. Vielä toimii hyvin.

Vierailija
51/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkaria ei ole.

Puhelin: Samsung Galaxy A8, ostettu kaksi vuotta sitten, maksoi n.400e.

Läppärinä vanha yritysläppäri HP EliteBook, ostettu kaksi vuotta sitten, maksoin n.400e, uutena sen hinta olisi ollut n.1200e.

Takit: Luhdan pitkä untuvatakki, ostettu kuusi vuotta sitten, maksoi 100e tarjouksessa. Flare Collectionin villakangastakki, ostettu vuosi sitten, maksoi 50e tarjouksessa, alkuperäinen hinta 250e. Prismasta ostettu nahkatakki, ostettu 10 vuotta sitten, maksoi 80e.

Kengät: Piqantin nilkkurit, ostettu neljä vuotta sitten, maksoi 150e. Janitan pitkävartiset saappaat, ostettu 10 vuotta sitten, maksoi tarjouksessa 100e.

Tällä hetkellä opiskelen kuntoutustuella. Asumislisän kanssa käteen jää kuukaudessa n.900e.

Vierailija
52/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvätuloinen, puhelimena työsuhdepuhelin (samsung s10+) hinnasta ei hajuakaan, television on 8 vuotta vanha LG, läppäreitä 3 kpl kaikki ostettaessa alle 1000 maksaneita uusin taitaa olla 5 vuotta vanha, pöytätietokone, itse koottu, komponenttien nykyhinta taitaa olla siinä 3500 euron paikkeilla, kodin viihdepalvelin, hinta nykyhinnoilla noin 4000 euroa. Mikä ihme tuo kysymys "takki". Minulla on useita takkeja käyttötarpeen mukaan, ei yhtä.  Sama juttu kenkien kohdalla. Taitaa löytyä yhteensä noin 15 paria kenkiä käyttötarpeen mukaan.

Vierailija
53/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkolailla samanhintaisia ostoksia tulotasosta riippumatta (kun ihan pienituloisimmat jättää pois) ja tavaroita käytetään pitkään. Suomalaiset on melko tasalaatuista porukkaa, ja olettaisin ettei tällä palstalla maamuuja käy kirjoittelemassa.

Kuka ne kaikki tonnin puhelimet ostaa?

Vierailija
54/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloinen (palkka yli 5500 eur / kk) ja lisäksi omaa varallisuutta puolikkaan velattoman omistusasunnon lisäksi noin 190 000 euroa.

Puhelin Samsung Galaxy A5, ostettu vuonna 2017.

TV Samsung 32". Ostettu yli 5 vuotta sitten.

Tietokone: kotikone Mac, ostettu vuonna 2011. Lisäksi työkoneena työpaikan Linux-läppäri, jolla hoidan työasiat myös kotona.

Talvitakki ostettu Haloselta muutama vuosi sitten noin sadalla eurolla, joku kaupan oma merkki. Talvikengät jouduin ostamaan viime talvena uudet, kun edellisten pohja meni rikki muutaman vuoden käytön jälkeen. Merkki ei ole mikään tunnettu, mutta maksoin kyllä kengistä reilun satasen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi