Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Tulotasosi ja omistamasi tavarat

Vierailija
21.11.2020 |

Kerro ensin kuulitko mielestäsi pienituloisiin, keskituloisia vai varakkaisiin.

Millaisia (merkki, ikä, hinta ym. mitä muistat) ovat seuraavat omistamasi tavarat.

Puhelin? TV? Tietokone? Takki ja kengät joita käytät tällä hetkellä?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin pienituloinen, alle toimeentulotuen rajan, mutta en saa toimeentulotukea.

Puhelin Doro Phoneeasy, ei ole itse ostettu vaan lainassa anopilta.

TV pari vuotta sitten ostettu 32" Samsung, maksoi jotain 200 - 250 €.

Tietokone tänä vuonna ostettu Lenovo-läppäri, olisiko ollut 200 €.

Takki markka-ajalta (muistaakseni 50 mk), kengät saatu ilmaiseksi perheystävältä, jotain S-ryhmän "omaa merkkiä".

Vierailija
22/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvätuloinen (netto 9600)

Puhelin?

iPhone 12

TV?

Sony, ainakin 5 vuotta vanha

Tietokone?

Vanha MacBook ja työläppäri

Takki ja kengät joita käytät tällä hetkellä?

Hugo Bossin villakangastakki, Clarksin nilkkurit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen. Puhelin Huawei joku Pro, uudehko, hyvän kameran takia. TV Samsung, keskikokoinen, ainakin 10 v vanha. Tietokone hyvin vanha Sony Vaio läppäri, mutta käytän etätyöläisenä lähinnä vain työkonetta ja puhelinta. Takkeja on tullut ostettua kirpputorilta liikaa. Uutena olen ostanut talvikäyttöön yhden tuulta ja vettä hylkivän ulkoilutakin, Jack Wolfskin, ja untuvatakin, Columbia. Kengistä talvikäytössä lähinnä Vagabondin nilkkurit ja Haltin vaelluskengät, jotka eivät pidä vettä, mutta en ole ehtinyt ostaa parempiakaan. Lisäksi on pojalta pieneksi jääneet Kuomat 😊

Vierailija
24/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas. Puhelin on joku 5v vanha Samsung, televisiolla on ikää ainakin 9 vuotta (Samsung sekin), tietokone työnantajan kustantama Lenovo, takin ostin suunnilleen 4 talvea sitten, kengät ostin alennusmyynnistä syksyllä. Vain niiden hinnan muistan, 49 e. Takki oli yli 250 e hintainen, mutta käytän sitä seuraavat 10 vuotta.

Vierailija
25/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloinen:

Puhelin: joku Samsung jonka ostin pari vuotta sitten, maksoi silloin joku 200e

TV: en tiedä on eksäni hankkima Philips, hän osti uuden joten antoi meille "vanhansa" (ei kuitenkaan kovin vanha, hän tykkää ostaa aina uusia, on töissä Gigantilla)

Tietokone: on tämäkin eksän hankkima, suht uusi HP

Takki: kotimainen laadukas villakangastakki, UFF:sta 2 euron päiviltä hankittu

Kengät: kengät on hyvä olla hyvät niihin satsaan. Tällä hetkellä Eccon nilkkurit ja Adidaksen lenkkarit, ostettu molemmat tälle syksyn. 

Vierailija
26/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni nuo asiat eivät kerro mitään varakkuudesta. Tosin on yllättävää, että ihmiset muistavat jonkun takin tai kenkien merkin ja niitä näyttää vähän olevan.

Ei se ole yllättävää, kun on vain muutama vaate. Esim mun kaikki kengät on kolmea eri merkkiä, kun ne on ainoita mitkä käy mun jalalle. Kyllähän ne muistaa. Samoin vaatteissa suosin yleensä paria merkkiä, ja käytän samoja vuosikausia. Olisi mielestäni outoa, jos en merkkiä muistaisi esim kahdesta talvitakistani. Varmaan asia on eri, jos omistaa todella ison vaatevaraston.

Vierailija
27/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"varakas" ei ole tulotaso.

Vierailija
28/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni nuo asiat eivät kerro mitään varakkuudesta. Tosin on yllättävää, että ihmiset muistavat jonkun takin tai kenkien merkin ja niitä näyttää vähän olevan.

No mä ostan tasan yhden merkin mukavia lenkkareita, kai sen nyt muistaa.

Talvikengät lahja taas läheisen lempimerkin valikoimasta, emmä nyt ihan puupää ole ja sitä unohda.

Ja ei kerrokaan varakkuudesta, sehän tässä pointti. Moni keskituloinen ostaa Cittarin oman merkin lenkkarit, kun taas köyhä opiskelijs panostaa vaikka Addun kenkiin. Sellasta se on.

Puhutaanko nyt satasen panostuksesta? Itselläni meni jotenkin tämän avauksen pointti ohitse.

Sille köyhälle opiskelijalle satanen on panostus.

Vierailija
29/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimen sain ilmaiseksi joskus liittymän mukana, arvo ehkä 80-100 euroa oli silloin (5 vuotta sitten). 

En omista televisiota enkä tietokonetta. Käytössä Ipad vuodelta 2012.

Talvitakki 8 vuotta vanha? ostettu alesta. En omista edes talvikenkiä, vaan menen kumppareilla, jossa villasukat sisällä.

Kotonani ei ole sänkyä, vaan nukun patjalla lattialla. Ei lamppuja katossa (muuta kuin kiinteät eteisessä, keittiössä ja vessassa). En omista mattojakaan. Olikohan vielä muuta?

Ja tosiaan tulot 4500-6000 euroa kuukaudessa. En vaan silti raaski ostaa mitään, jos en löydä juuri täydellistä, joka miellyttää minua. Eipähän kukaan koskaan ryöstä minua, kun näytän lähinnä pummilta. :D

Vierailija
30/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin varakkuus kertoo omaisuuden määrästä eikä tulotasosta, joten kysymys on vähän hassu. Kuulun palkkani puolesta ylimpään 10%:iin, joten ilmeisesti olen tarkoittamasi hyvätuloinen.

Puhelin on iPhone SE2020, eli halvin omena, jonka olen työnantajalta saanut, mutta itse valinnut. Tietokone on vuoden 2016 MacBook. Takki on Tukholman Uniqlosta ostettu 40€n kevytuntsikka ja kenkinä Adidaksen Superstarsit.

Pidän aivan samanlaisista asioista kuin pidin neljännesvuosisata sitten köyhänä ja pienituloisena opiskelijanakin.

Vierailija
31/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun keskituloisiin (vuositulot 55 000 euroa).

Puhelin on työnantajalta saatu parinsadan euron Samsung, ikää vajaa vuosi.

TV:ni on kahdeksan vuotta vanha, 28-tuumainen Samsung.

Tietokone on niin ikään työnantajalta ja viitisen vuotta vanha, uutena maksoi muutaman satasen.

Takkini on kirpputorilta, maksoin 60 euroa. Takki oli varsinainen löytö. Merkin takit maksavat uutena 300-400 euroa.

Talvikenkäni ostin alennusmyynnistä, maksoin 30 euroa. Tätä kadun, olisi pitänyt ostaa laadukkaammat.

Vierailija
32/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin, n. 200, 3v vanha, uus-Nokia.

Tv 32", 7v vanha, oli jotain 300€.

Tietokone 6v, 800€, Asus.

Villakangastakki vuodelta 2002, oli alle 100€. Uusin gotetexpuku 400 viime kesänä.

Kenkiä on ehkä 8 erilaiset, suurin osa Sievin mallistosta kun niiden lesti sopii mun räpylään. Hinnat pyörii 150 tuntumassa. Uusimmat viikon takaa, vanhimmat 10v.

Omat nettotulot 3000/kk ja mielesäni vahvasti keskituloinen, rimaa hipoen toiseksi yllimmässä tulodesiilissä. Taloudenpitoa helpottaa edullinen asuminen ja käsistään kätevä mies. Miehen kanssa yhdesä ollaan sitten keskituloistakin keskituloisempia.

Vierailija
33/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.Kotonani ei ole sänkyä, vaan nukun patjalla lattialla. Ei lamppuja katossa (muuta kuin kiinteät eteisessä, keittiössä ja vessassa). En omista mattojakaan. Ja tosiaan tulot 4500-6000 euroa kuukaudessa.

Miksi ihmeessä joku elää ilman valoja ja sänkyä? Miten paljon vietät aikaa kotonasi ylipäätään?

Vierailija
34/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, kun usein kuulee sanottavan, että köyhät tuhlaa rahansa kalliisiin laitteisiin ja varakkaat pärjää halvemmilla. Ei täsmää vielä näiden vastausten perusteella ja tämän jälkeen tuskin tulee senkään vertaa luotettavia kommentteja. Vastailkaa nyt kuitenkin. 👍

t. ap (mielestään keskituloinen)

Vierailija
35/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut erittäin pienituloinen, puoliso keskituloinen tai alle. Laitehankinnoissa panostan laatuun, jotta ne kestäisivät kauan ja olisivat hyviä käyttää. Merkillä ei ole muuta väliä kuin se, että jotkut merkit saattavat olla kestävämpiä kuin toiset. Tv:tä en ole ostanut koskaan itse, toki meillä sellainen on puolison toimesta hankittuna, olisiko noin 8v. vanha. Hyödynnän tarjouksia. Takkeja ja kenkiä Suomen ilmastossa tarvii monenlaisia. Itselläni on sekä halppiksia että kalliimpia merkkejä, kalleimmat yleensä käytettynä jostain saatuja. Osa vaatteista 20 vuoden takaa.

Vierailija
36/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, kun usein kuulee sanottavan, että köyhät tuhlaa rahansa kalliisiin laitteisiin ja varakkaat pärjää halvemmilla. Ei täsmää vielä näiden vastausten perusteella ja tämän jälkeen tuskin tulee senkään vertaa luotettavia kommentteja. Vastailkaa nyt kuitenkin. 👍

t. ap (mielestään keskituloinen)

Vaikka pienituloiset ostavat halvempia tavaroita, ne ovat kalliimpia suhteessa tulotasoon. Noin muuten suomalaiset mieluusti mieltävät itsensä pieni- tai keskituloisiksi suuremmillakin tuloilla. Mediaanituloinen, eli se palkansaajien keskimmäinen ansaitsee alle 3000€/kk bruttona. Keskipalkka on noin 3500€/kk ja korkeimpaan kymmennykseen riittää 5000€/kk bruttopalkka. Silti moni tuota 5000€:n palkkaa saava pitää itseään korkeintaan keskituloisena. Etenkin kun progressiivinen verotus vie siitä suuren osan.

Vierailija
37/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas.

- Pari vuotta vanha iPhoneX

- Tuliterä Samsung Frame ja kolme vanhempaa Samsung-televisiota.

- Apple iMac, varmaan 7-8 v. vanha

- Ilse Jacobsenin sadetakki, Ralph Laurenin vuoriton villakangastakki (2 v.), ja Finn Flaren duffeli 1 v. Kun kylmenee, niin Luhdan pitkä toppatakki, ainakin 6-7v. vanha. Ja jos tulee kunnon pakkaset, pitkä minkkiturkki, yli 20 v. vanha.

- Kengät: Tommy Hilfigerin matalat nauhakengät, Gaborin nauhakengät, Niken lenkkarit. Lenkkarit tänä vuonna ostetut, muut 2-4 v vanhoja. Kaapissa tietysti myös juhlakenkiä, jotka eivät ole päivittäisessä käytössä; Högl, Gabor, Salvatore Ferragamo mm.

Vierailija
38/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttotuloni 100k vuodessa ollut viimeiset 13 vuotta, inhoan tavaraa

Asunnon lisäksi

-velaton 14v farmariauto

-polkupyörä 300 

-runkopatja 300

-nastalenkkarit 150

-uudenkarheat silmälasit 300

-telkkari uutena 500

-sähköhammasharja 50

-Turon pukuja 3 kpl yht. 1300 ja kahdet pukukengät 200

-työkalupakki ja hieman sähkötyökaluja ehkä 400

Muut vähäiset tavarat ei rahallista arvoa, taidan irtisanoa kotivakuutuksen

Vierailija
39/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloinen

Puhelin: Motorola

TV: Philips ja LG

Läppäri: Lenovo vähän kalliimpi malli

Eniten käytetty takki: Didriksenin parka

Vierailija
40/54 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 2000e brutto.

Puhelin Samsung Galaxy A50, 350e 2019v ostettu.

Tv varmaan jotain 8vuotta vanha samsung jotain alle 300e maksanut aikanaan.

Tietokoneena pelikone Asus Rog Strix, noin 800e

Takki H&M ja Vero Moda, yks Rukkan ulkoilutakki n. 150e

Kengät Pomar, Nike ja Vans. Ja Salomon ulkoilukengät n. 150e

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme