Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko nähnyt epileptisen kohtauksen?

Vierailija
23.03.2014 |

Näin viime viikolla kahvilassa ensimmäistä kertaa epileptisen kohtauksen. Henkilökunta reagoi nopeasti ja kutsui saman tien apua. Tilanne oli kuitenkin ulkopuolisen silmin aika pelottava. 

Oletko koskaan nähnyt epileptistä kohtausta? Osaisitko/uskaltaisitko auttaa?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsena naapurin parikymppisellä pojalla oli "kaatumatauti". Se usein sai kohtauksia ja olihan se hurjaa, kun ei tiennyt asiasta. Aina sitten juostiin hakemaan heiltä aikuinen paikalle. Alle 10 vuotias olin ja tuo mies sai totaalisia kohtauksia. Kaatu ja sätki. Lisäksi käytti paljon alkoholia ja oli pirun äkänen. Sitä pelättiin.

Toinen epilepsia tapaus nykyisestä lähipiiristä. Oltiin juuri muutettu tähän rivariin ja naapurin 6 vuotias sai sellaisen hetken kohtauksen kesken lauseen.

Silmät pyörähti ympäri ja puhe katkes, mutta jatkui sitten kuin ei mitään oliskaan ollut.

Minä pelästyin sen verran, että pyysin tyttöä viemään mut moikkaamaan vanhempia.

äitinsä sitten kertoi, että on ollut epilepsia koko ikänsä ja noita kohtauksia nyt tulee, kun lääkkeitä vahtoivat. Ei vaarallista, mutta kiitos huolenpidosta.

Nyt 11 vuotta myöhemmin muisteltiin tuota juttua viikonloppuna. Se olikin ollut tiefossa oleva viimeinen kohtaus, jota todistin.

Vierailija
22/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah :'DDD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:36"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:04"]

Olen nähnyt, osaan auttaa ja antaa peräruiskeen tarvittaessa. No tämä asiakastyössä, kadulla tuskin kukaan kantaa ruisketta mukanaan.

[/quote]

miksi peräruiske?

[/quote]

No siis se on peräruiskeessa oleva lääke, joka poistaa kohtauksen, en nyt muista mitä lääkeainetta se nyt onkaan. Jotain relaksanttia. Kun ei sitä lääkettä voi suun kauttakaan antaa kun kohtaus on päällä.

Kyse ei siis ole mistään microlaxista...

Vierailija
24/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallani oli vaikeahoitoinen epilepsia ja hänellä oli kohtauksia 5-15 päivässä.

Vierailija
25/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt ja se näytti siltä että kyseinen hlö kuolee siihen. Enkä osannut auttaa, soitin ambulanssin paikalle.

Vierailija
26/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on epilepsia, ei mistään pahimmasta päästä mutta saa kuitenkin kouristelukohtauksia useampia kertoja vuodessa. Kerran on pitänyt soittaa ambulanssi sarjakohtauksen vuoksi. Pelottavaa se läheiselle on, muttei auta muu kuin pitää pää kylmänä. Miestä häiritsee lähinnä vahvan lääkityksen kahleissa oleminen, kun ei tuo itse muista kohtauksistaan mitään.

Vierailija
27/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiks kohtauksen aikana tulla ripuli housuun? :D

Vierailija
28/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Lapsellani on epilepsia. Hänen kohtauksensa oli kylläkin poissaolokohtauksia, joita ulkopuolinen ei ehkä edes huomaisi. Osaisin myös toimia oikein. 

Vierailija
29/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Lapsellani on epilepsia. Hänen kohtauksensa oli kylläkin poissaolokohtauksia, joita ulkopuolinen ei ehkä edes huomaisi. Osaisin myös toimia oikein. 

Vierailija
30/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:36"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 16:04"]

Olen nähnyt, osaan auttaa ja antaa peräruiskeen tarvittaessa. No tämä asiakastyössä, kadulla tuskin kukaan kantaa ruisketta mukanaan.

[/quote]

miksi peräruiske?

[/quote]

No siis se on peräruiskeessa oleva lääke, joka poistaa kohtauksen, en nyt muista mitä lääkeainetta se nyt onkaan. Jotain relaksanttia. Kun ei sitä lääkettä voi suun kauttakaan antaa kun kohtaus on päällä.

Kyse ei siis ole mistään microlaxista...

[/quote]

Peräruiske on diazepamia. Meidän pojalle annetaan diapam-tabletti aina kuumeessa ehkäisemään kohtauksia.

Vierailija
31/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä poissaolokohtauksia, niitä useitakin työssä.

Vierailija
32/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokalla luokkakaveri...muistan vain sekavan tilanteen tunnun kyn opettaja panikoi...

Vierailija
33/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt ja hälyttänyt apua. Ei siinä ulkopuolinen kauheasti voi auttaa, muutenkuin huolehtimalla, ettei kouristeleva henkilö loukkaa itseään mihinkään ympärillä olevaan.

Vierailija
34/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En epilepsiakohtauksia, mutta kuumekouristuksia tuli varmaan ainakin 6kpl meidän pojalle kun oli pienempi. Varmaan aika samanlaisia kuin epileptiset kohtaukset, koska ekan kohtauksen jälkeen piti käydä ensiavussa tarkistuttamassa, ettei oo epilepsiaa.

Todella pelottavan näköisiä kohtauksia. Mekin saimme niitä diazepam-ruiskeita laukaisemaan kohtaus. Ja meidän poika ei oo mikään sätkivä vajakki. Typeriä kommentteja joillakin.

Vierailija
35/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt töissä lähes päivittäin.Sairastan myös itse vaikeaa epilepsiaa.Ja kyllä sille yhdelle kyseliälle tiedoksi uloste tai pissa saattaa tulla housuun.

Vierailija
36/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2014 klo 18:03"]

Nauran kippurassa :'DDD sätkiviä vajakkeja :D

[/quote]

Vajakki itse siinä näyttää kommentoivan.

Et tainnut tietää, että yksittäiset epilepsiakohtaukset ovat hyvin tavallisia ihan terveilläkin ihmisillä. Erityisesti nuorilla niitä saattaa tulla, ja ne johtuvat teini-iässä aivojen uudelleenjärjestäytymisestä, jonka jokaisen ihmisen aivot käyvät murrosiässä läpi. Nuorten yksittäiset epilepsiakohtaukset ovat jopa lisääntyneet, koska nykyisin istutaan niin paljon näyttöpäätteiden äärellä ja sähkövalo ärsyttää erityisesti teinien "käymistilassa" olevien aivojen hermoimpulsseja.

Joten painupas sinäkin siitä vaikka lukemaan kirjaa. Se kutkuttaa aivojasi hyvällä tavalla eikä aiheuta epilepsiakohtausta sinulle.

Vierailija
37/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastin aikanaan nyrkkeilyä ja minut on tyrmätty kerran niin rankasti, että tajuttomaksi menon jälkeen olin kouristellut ja tuli muuten pissit alle. Lääkärin diagnoosi oli vakava aivotärähdys ei muuta, tiedä sitten onko tuo epileptinen kouristelu vai mikä...? M35

Vierailija
38/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt ala-asteella kaverin kohtauksen keskellä liikuntatuntia. Hänellä ei eläissään tullut kuin tuo yksi kohtaus ja hän pelästyi sitä valtavasti. En tajunnut yhtään, mitä tapahtui, mutta opettaja osasi toimia oikein ja kääntää kaverin kyljelleen ja hänen herättyään istuskelemaan, ja sitten kutsuttiin äiti hakemaan lapsi kotiin.

Myöhemmin sairastuin itse epilepsiaan. Minulla on ollut sekä poissaolokohtauksia että isoja kohtauksia mutta vain hyvin harvoin, koska lääkkeet ovat niin tehokkaita, että kohtaus tulee esim. oksennustaudin tai korkean kuumeen yhteydessä. Poissaolokohtaukset ovat hyvin nopeita eikä niitä muut edes ehdi huomata. Itse tajuan, että nyt vajoan syvään rauhaan ja muu maailma katoaa, ja sitten pling tulen takaisin ja näen ja kuulen ympäristön taas. Se kestää ihan sekunnin tai pari. Iso kohtaus on tullut vain kerran niin, että en ole ollut sängyssä. Silloin kaaduin pahasti ja löin käteni. Koskaan kohtauksen aikana minulla ei kuitenkaan ole tullut vaahtoa, pissaa tai kakkaa tms. vaan on ollut vain tärinää ja sen jälkeen hetken tajuttomuus.

Vierailija
39/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, opiskelukaveri sai tunnilla vieressäni seistessään kohtauksen. Yritin ottaa kiinni ja estää kaatumisen, mutten saanut otetta ja kaveri kaatui laatikkopinoon :/ Toipui kuitenkin ja näin, eikä saanut mitään vammoja. 

Vierailija
40/40 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen nähnyt ja olen nähnyt myös kun henkilö saa viinakrampin, kumpaineenkaan ei kovin miellyttävää katsella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän