Olenko paska äiti? Teiniä vaivaa selvästi jokin, mutta ei siitä joko halua tai uskalla minulle avautua. Surettaa!
Taustatietoa: Kyseessä siis energinen kahdeksasluokkalainen poika. Meillä on (ollut) läheiset ja hyvät välit. Aina on poika pystynyt niin minulle kuin miehellekin puhua, jos joku on painanut. Toki myös kaikista mukavista jutuista. Poika on hyvin menevää sorttia ja hänellä on paljon ystäviä. Liikunnallinen on myös ja ennen on syöny kuin hevonen.
Viimesen viikon aikana poika on ollut kuitenkin tosi vetäytynyt ja hiljainen. Meillä on ollut tapana päiväruoalla puhua päivän kuulumiset, mutta nyt poika ei ole puhunut mitään. Huokailee kaikkeen vaan "joo joo". Koulusta tuli viestiä, että poika ei ollut useasta kehotuksesta huolimatta suostunut tekemään tehtäviä. Kun kysyin tuosta, poika sanoi ettei huvittanut. Jätin asian siihen. Eilen jätti menemättä futikseen, vaikka ennen on käyny siellä mielellään. Ei kuulema huvittanu.
Eilen sitten huolestuin kunnolla, kun illalla poika sulkeutui huoneeseensa muutamaksi tunniksi ja kun tuli hakemaan ruokaa näin, että silmät oli itkusta punaiset. Mies kävi juttelemassa pojan kanssa, mutta ei ollut saanut mitään irti. Ei kuulema vaivaa mikään.
Tänään oli lähtenyt kesken päivän kotia. Oli kuulema tullut pää kipeäksi. Kuitenkin kun tulin kotiin, poika voi ihan normaalisti ja sanoi ettei vaan huvittanu mennä musiikkiin. Ruokakaan ei pojalle oikein maistu. Kyselee kyllä, että eikö oo mitään hyvää. Tälläkin hetkellä on yksin huoneessaan. Harmittaa kovin kun selvästi toista joku vaivaa, mutta se ei sitä meille vanhemmille joko halua tai uskalla sanoa.
Meillä on kaksi vanhempaakin poikaa, eikä kumpikaan heistä ole koskaan muuttunut yhtä radikaalisti noin lyhyessä ajassa.
Kommentit (86)
Ole ap ylpeä siitä että poikas uskals kertoa. Älä syyllistä, morkkis näyttäs olevan melkone ilmanki. Sano, että alastonkuvan levittäminen on rikos ja teet lapsen kanssa yhdessä rikosilmotuksen. Voimahali lapselle, kaikki järjestyy vielä! <3
Miks ap et ollut pojalle vihanen? Jos itse on aloittanut tuollaisen touhun niin luulis että ois ymmärtänyt mihin se voi johtaa. Ylipäätänsä ihmettelen että miten oot kasvattanut noin holtittoman pojan. Miten et oo yhtään ohjannu lasta käyttämään snäppiä yms oikein? En voisi kuvitellakaan et oma lapsi tekis mitään noin typerää tai jos tekis sais siitä kuullakin
Vierailija kirjoitti:
Miks ap et ollut pojalle vihanen? Jos itse on aloittanut tuollaisen touhun niin luulis että ois ymmärtänyt mihin se voi johtaa. Ylipäätänsä ihmettelen että miten oot kasvattanut noin holtittoman pojan. Miten et oo yhtään ohjannu lasta käyttämään snäppiä yms oikein? En voisi kuvitellakaan et oma lapsi tekis mitään noin typerää tai jos tekis sais siitä kuullakin
Huhhuh.. ei hirveästi lapselle raivoaminen tässä tilanteessa auta. Lapsella on paha mieli ja sillon se kaipaa äidin ja isän tukea ja apua. Ap vaikuttaa hyvältä äidiltä ja varmasti käy läpi vielä snäpin käyttöä lapsen kanssa. Mutta vaikka olisit kuinka hyvä äiti, ei kaikkea teinien tekemistä voi vahtia. Et sinäkään varmasti kaikkea tiedä mitä lapsesi puhelimellaan tekee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh.. ei hirveästi lapselle raivoaminen tässä tilanteessa auta. Lapsella on paha mieli ja sillon se kaipaa äidin ja isän tukea ja apua. Ap vaikuttaa hyvältä äidiltä ja varmasti käy läpi vielä snäpin käyttöä lapsen kanssa. Mutta vaikka olisit kuinka hyvä äiti, ei kaikkea teinien tekemistä voi vahtia. Et sinäkään varmasti kaikkea tiedä mitä lapsesi puhelimellaan tekee..
Juurikin näin. Kaikkea ei voi vahtia vaan pitää luottaa. Ap:n poika vielä harjoittelee näitä juttuja, vaikka olisi kuinka hyvät neuvot kotona annettu voi ne helposti unohtua kun joku hyvä älynväläys iskee!
Onko tämä tilanne jo ratkennut, ap?
En tekisi rikosilmoitusta, koska poika on itse koko jutun aloittanut. Itku pitkästä ilosta kuuluu vanha sananlaskukin.
Pojalle ei heruisi tältä äidiltä ymmärrystä. Syystäkin pelkäsi että suututaan. Hyvä opetus teinillesi.
N51