Olenko paska äiti? Teiniä vaivaa selvästi jokin, mutta ei siitä joko halua tai uskalla minulle avautua. Surettaa!
Taustatietoa: Kyseessä siis energinen kahdeksasluokkalainen poika. Meillä on (ollut) läheiset ja hyvät välit. Aina on poika pystynyt niin minulle kuin miehellekin puhua, jos joku on painanut. Toki myös kaikista mukavista jutuista. Poika on hyvin menevää sorttia ja hänellä on paljon ystäviä. Liikunnallinen on myös ja ennen on syöny kuin hevonen.
Viimesen viikon aikana poika on ollut kuitenkin tosi vetäytynyt ja hiljainen. Meillä on ollut tapana päiväruoalla puhua päivän kuulumiset, mutta nyt poika ei ole puhunut mitään. Huokailee kaikkeen vaan "joo joo". Koulusta tuli viestiä, että poika ei ollut useasta kehotuksesta huolimatta suostunut tekemään tehtäviä. Kun kysyin tuosta, poika sanoi ettei huvittanut. Jätin asian siihen. Eilen jätti menemättä futikseen, vaikka ennen on käyny siellä mielellään. Ei kuulema huvittanu.
Eilen sitten huolestuin kunnolla, kun illalla poika sulkeutui huoneeseensa muutamaksi tunniksi ja kun tuli hakemaan ruokaa näin, että silmät oli itkusta punaiset. Mies kävi juttelemassa pojan kanssa, mutta ei ollut saanut mitään irti. Ei kuulema vaivaa mikään.
Tänään oli lähtenyt kesken päivän kotia. Oli kuulema tullut pää kipeäksi. Kuitenkin kun tulin kotiin, poika voi ihan normaalisti ja sanoi ettei vaan huvittanu mennä musiikkiin. Ruokakaan ei pojalle oikein maistu. Kyselee kyllä, että eikö oo mitään hyvää. Tälläkin hetkellä on yksin huoneessaan. Harmittaa kovin kun selvästi toista joku vaivaa, mutta se ei sitä meille vanhemmille joko halua tai uskalla sanoa.
Meillä on kaksi vanhempaakin poikaa, eikä kumpikaan heistä ole koskaan muuttunut yhtä radikaalisti noin lyhyessä ajassa.
Kommentit (86)
Eihän poika ole vaan lähettänyt mitään tuhmia kuvia ihastukselleen? Nykyään kun on nämä kaikki snäpit ym. että hetken hairahduksesta sinne nopeasti jotain lataat mutta et koskaan saa pois. Nyt tyttö ottanut itselleen kuvankaappauksen ja tai lähetellyt kuvaa eteenpäin. Poika ei teille halua kertoa, koska häntä nolottaa ja pelkää että suututte, etenkin jos ootte puhuneet pojan kanssa näistä asioista.
Tai jokin muu seksuaalisuuteen liittyvä asia, joka on tosi herkkä: poika on huomannu olevansa homo? pojalla on tullu seisokki väärässä tilanteessa? poika on harrastanut seksiä, mutta ei olisi ollut vielä valmis, seksitauti, ehkäisy unohtunut tai tyttö tullut raskaaksi
Näiden luulisin olevan niin noloja asioita teinille, että niitä se omassa päässä pyörittelee ja suurentelee, mutta ei kuitenkaan kehtaa ääneenkään sanoa. Eihän me aikuisetkaan kehdattais
Kuulostaa ihan mun erolta kun olin 13v. Maailmani romahti - itse asiassa tähän päivään mennessä tuo ensimmäinen ero teiniajan poikakaveristani oli pahin eroni ikinä, henkisesti. Minäkin olin ja olen edelleen äidin kanssa tosi läheinen, nykyään jakaisin hänelle kahta kertaa miettimättä parisuhdehuoliani, mutta sillon teininä en jotenkin halunnut. Vetäydyin kuoreeni. Vasta kun äiti tuli suoraan kysymään että oonko eronnut poikakaveritani niin romahdin hänenkin edessä
Ei ole saanut pinppiä 14 vee tytöltä.
Aloittaja täällä taas!
Ompas tänne tullut viestejä. Kiitos niistä! :) Pojalla on paljonkin kavereita, joiden kanssa on usein menossa. Pelikavereista en tiedä, että ovatko nettituttuja vai koulukavereita, mutta eipä se minulle edes kuulu.
Tytöstähän tässä voisikin olla kyse. Muistan omiltakin teiniajoilta vahvat ihastukset ja sen tunteen, kun vastakaikua en saanut. Kyllä se alakuloa aiheutti. Toisaalta kesällä pojalla oli tyttöpuolinen kaveri, joka on poistunut jo aikoja sitten kuvioista, eikä se näkynyt pojan olemuksessa mitenkään. Toisaalta onhan se niinkin, että jokainen tilanne on erilainen!
Toivon, että alastonkuvat tai muut seksiin liittyvät asiat eivät tähän alakuloon liity. Poika on kuitenkin vielä niin nuori. Kaiken varalta on kuitenkin ehkäisykeskustelut käyty hyvässä hengessä jo kesällä, joten uskon, että poika vastuunsa tietää.
Vein teinille äsken jäätelöä huoneeseen ja siitä selvästi ilahtui. Kiitos siis sinulle, joka hyvän neuvon annoit. Kyllä me äidit osataan! :)
Ja kiitos vielä kaikille, jotka ootte hyväksi äidiksi sanoneet. Uskokaa tai älkää, olen minäkin virheeni tehnyt lasten kanssa, enkä mikään ihmeäiti ole. Uskon, että tekin kaikki olette hyviä äitejä, isiä, ystäviä ja ihmisiä. Sen verran apua ja hyvää mieltä teiltä olen saanut! :)
Kerrotko sitten, mikä oli kyseessä? Tsemppiä!
Ihan vaan vinkkinä, että kun olin tuon ikäinen niin sulkeuduin myös äidiltäni enkä halunnut kertoa hänelle asioitani. Syynä oli se, että minusta tuntui että kaikesta tehtiin aina liian suuri numero. Se ahdisti niin paljon että lopetin sitten kertomasta. Läheiset välit on aina ollut äidin kanssa ja hän tarkoitti tietysti hyvää, mutta hän tietämättään paisutti aina kaiken mitä kerroin. En sano, että teillä on käynyt noin, mutta joskus parempi asia on kysyä voiko auttaa ongelman kanssa jotenkin eikä vain suoraan ruveta häsläämään.
Todennäköisesti kyse on jostain some jutusta, koska ei ole mennyt treeneihin. Tytöt kyselevät kikkelikuvia ja pojat tissikuvia ja niiden levittelyhän on sitten niin kivaa puuhaa.
Tuhosin aikoinani välit omaan teiniini tuppautumalla teinin mielestä liikaa hänen asioihin. Onneksi myöhemmin saatiin korjattua. Toisen teinin kanssa ei ollut ongelmia, kun ei puhuttu mitään. Ainoastaan jos teini halus mun tuovan jotain tiettyä kaupasta.
Toi kommunikaatio oli riittävää sekä mulle että teinille
Vierailija kirjoitti:
Sille on tehty jotain pahaa, henkistä tai fyysistä. Ehkä uhkailtu. :(
Näkyykö pojassa mitään ulkoisia väkivallan merkkejä? Itse ottaisin heti puheeksi. Ei oo teininkään kiva lähteä kurjalla mielellä viikonloppuun, jos koulussa on kiusattu viikolla. Se ahdistus odottaa muuten sunnuntaina. Jos saatte nyt puhuttua ni voitte kaikki keskittyä viikonlopun viettoon, eikä sunkaan tarvi murehtia koko viikonloppua
Oma tyttö tuli näyttämään kaverilta saamaansa pippelinkuvaa selvästi säikähtäneenä ja ällöttyneenä. Kuulema kaverit on ennenkin sellaisia kierrättänyt. Käskin poistamaan koko kuvan ja kielsin tyttöä laittamaan itsestä mitään sellaisia kuvia nettiin/snäppiin, joita ei kehtaisi sukulaisille esitellä. Tyttö 13v. Näin treella
Saattaa olla sama harrastus teidänkin teineillä. Ottakaa puheeksi. Muutkin kuin ap
Onko poika alkanut käyttää huumeita? Punaset silmät voivat olla niistäkin. Pidä tämäkin vaihtoehto mielessä.
Ehkä keskeistä ei oo pohtia, mikä teiniä vaivaa, vaan se miten häntä voi auttaa. Etenkään hormonihuuruissa olevan teinin ei oo hyvä kokea jäävänsä yksin. Helposti teini sulkeutuu mutta haluaako hän sitä on eri juttu. Nuori voi kaivata äitiä ja isää vaikka esittää muuta
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsen kiusaaminen paljastu just noin. Kun asiaa selvitettiin, selvis että kiusaaminen oli jatkunut jo pitkään, lapsi oli vaan meiltä sen hyvin peittänyt. Jossain välissä tilanne kuitenkin meni niin pahaksi, että lapsen olemus muuttu täysin. Siitä suosta oli vaikea nousta. Vuosien terapiakierre yms...
Tämä tuli itsellekin mieleen. Siihen viittaa lintsaaminen, koulusta karkaaminen, opettajalta saatu negatiivinen palaute. Voithan sä kysyä pojan opettajilta wilmassa, että miten teini pärjää koulussa, onko kavereita, ovatko opet nähneet jotain outoa jne.
t. koulukiusatun teinin äiti
Onko teinillä insta tai snäppi? Vaikka ei oiskaan kyse koulukiusaamisesta, on poika voinu nähdä jotain pelottavaa/ahdistavaa netistä, josta ei teille viitsi kertoa "kun ette kuitenkaan ymmärtäis" tai on saanut jotain ikävää kommenttia kuviin. Some kun on nuorille tosi tärkeä paikka ja siellä menestyminen on tärkeetä
Ramavittia tai ferroforte voisit antaa urheilevalle. Kasvavat paljon tuossa iässä ja rauta/ferritiini saattaa urheilijoilla olla todella matala. Aiheuttaa masista.
Raskausajan vitamiini hyvä valmiste myös kasvuikäiselle.
Mun teini asuu omassa huoneessaan. Poistuu vain vessaan ja jääkaapille. Viikolla toki myös kouluun. Joskus menee muutama päivä ennen kuin nähdään. Teini vaan tavatessa murahtelee ja luikkii pakoon. Jos huoneen ovelle menen jutellakseni hänelle, häätää vihaisen mulkaisun kanssa pois.
Että sun teinin tilanne vaikuttaa ihan normaalilta. Sellasta on olla teini: raskasta ja tympeää!
Mainitsit että teillä on kaksi vanhempaakin poikaa... kertoisiko poika isoveljelle mikä painaa? Minulla on kaksi teini poikaa ja kerran kun nuorempi alkoi käyttäytyä poikkeavasti mutta ei suostunut kuitenkaan minulle kertomaan mitä oli tapahtunut niin juttelin asiasta isoveljelle ja pyysin kokeilemaan saisiko hän selville mikä pikkuveljeä vaivasi. Meillä se tepsi ja riita kaveripiirin kanssa tuli näin ilmi. Poika ei osannut sanoa varsinaista syytä miksei vanhemmille halunnut tilanteesta kertoa mutta paha olo helpotti selvästi sen jälkeen kun tilanne tuli ilmi. Tsemppiä teille, toivottavasti ei ole mitään vakavaa!
Miten vanhemmat poikasi ovat nuorimman kanssa tekemisissä? Jospa ne tietäis jotakin. Saisit ainakin itelle mielenrauhan ja tietäisit, mitä asia koskee ja miten ottaa se puheeksi.
Meidän perheessä elettiin viime syksynä kans vaikeita aikoja. 13-vuotiaan tytön ystävä oli avautunut tytölleni itsetuhoisista ajatuksista ja vannottanut tyttöäni olemaan kertomatta kenellekään. Tyttö näytti silminnähden ahdistuneelta, mutta kieltäytyi kertomasta mitään. Sanoin, että minulle saa kertoa, että lupaan olla kertomatta siitä, että tyttö on minulle avautunut. Alkuun ei toiminut vaan tyttö kieltäytyi puhumasta.
Parin päivän päästä tuli illalla kun olin jo menossa yöpuulle mun viereen sängylle istuskelemaan. Sanoi, ettei saa kertoa kun on luvannut. Sanoin etten kerro, että tyttö on minulle avautua. Tyttö itkun seasta kertoi, että ystävä viiltelee ja on itsetuhoinen ja näytti minulle ystävän viestejä.
Sanoin tytölle, että olin ylpeä siitä, että uskalsi kertoa, vaikka se ei ollut helppoa. Soitin tyttären opettajalle, joka vei asiaa eteenpäin. Nyt tämä ystävä on hoidossa ja tyttäreni vointi parempi. Oireili kyllä pitkään tuosta kaikesta. Näki niin paljon sellaista materiaalia, jota ei 13-vuotiaan olisi pitänyt nähdä.
Kaikkea voi teinien kanssa sattua. Älä tuomitse poikaa, vaan ole läsnä.
Selvästi on sydänsuruja. Ehkä on deittaillut jonkun kanssa ja tyttö on jättänyt?