Olen sairaanhoitaja ja vihaan työtäni
Muita hoitoalan ihmisiä, jotka kurkkuaan myöten täynnä tätä p*skaa?
ps. potilastyön teen kuitenkin aina laadulla, sitä ei tarvitse pelätä.
Kommentit (192)
Oisko alan vaihtaminen sitten mitään?
Itse vihaan työskennellä selkeästi työtään vihaavien ihmisten kanssa, koska pahimmillaan negatiivinen asenne työtä kohtaan heijastuu myös muuhun työyhteisöön.
Kyllä se näkyy sh (ja muidenkin) naamasta, jos vihaa työtään.
En ole ikinä vihannut itse työtä, mutta huonoissa työyhteisöissä olen inhonnut ilmapiiriä ja joitakin työkavereita. En jaksa yhtään mitään perushoidon "hoivayksiköitä", tk:n vuodeosastoja, aluesairaalan osastoja tästä syystä. Niissä on yleensä huonosti organisoitu ja johdettu työ ja sen myötä tyytymättömät työntekijät, ikävä tunnelma. sh
Eniten v**tuttaa olla lääkäreiden siivooja, sihteeri, avustaja, tuuraaja, psykiatri jne. Teen lääkärinkin työt paremmin kuin 70% lääkäreistä ja silti ne saa 5-kertaista palkkaa vähemmällä työllä ja jaksavat vielä valittaa jos erehtyy kysymään potilaista kun tärkeämpää on vedellä sikeitä työajalla jotta on varmasti "ansainnut" sen palkkansa samaan aikaan kun mä teen niiden työt.
Jos teistä ei-alan tyypeistä joku joskus selviää hengissä sairaalasta, se on todennäköisesti teille sattuneen hyvän hoitajan ansiota! ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 17:16"]
Muita hoitoalan ihmisiä, jotka kurkkuaan myöten täynnä tätä p*skaa?
ps. potilastyön teen kuitenkin aina laadulla, sitä ei tarvitse pelätä.
[/quote]Et ole oikealla alalla. Sairaanhoitajan työn luulis olevan mielenkiintoista ja pidän myös tärkeänä.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 17:21"]
Viesti numero 3: en ala sulle selittää "mitä muuta se työ on". Tämän keskustelun ymmärtää vain saman kokeneet!
Kaarinan kirja on luettu, se vahvisti päätöstäni.
[/quote]
Minä tykkäisin hoitajan työstä, mutta en tahdo jaksaa niitä työyhteisöjä ja hoitotieteen ihanuuksia ja projekteja.
Joskus olen tosi kyllästynyt juuri siihen, että nykyään ei tunnu jäävän aikaa oikeaan työntekoon ja potilaskontakteihin, vaan suurin piirtein ulosteen väristäkin tehdään hoitosuunnitelma ja psykologi istuu pohtimassa kanssamme 3 tunnin palaverin, miten voisimme oivaltaa potilaan paskan värin ja koostumuksen mukaan, mitä hän haluaa osoittaa sillä ja voisiko siitä kirjoittaa 5 sivun pituisen hoitotiedotteen ja suunnitelman, voisiko vivahdetta muuttaa hiukan vihertävämmäksi.
Viesti 13: sä et tiedä alasta yhtään mitään, sori. Ei kyse ole siitä, ettenkö tahtoisi auttaa ihmisiä, se juuri on se mitä HALUAISIN tehdä. ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 17:25"]
Eniten v**tuttaa olla lääkäreiden siivooja, sihteeri, avustaja, tuuraaja, psykiatri jne. Teen lääkärinkin työt paremmin kuin 70% lääkäreistä ja silti ne saa 5-kertaista palkkaa vähemmällä työllä ja jaksavat vielä valittaa jos erehtyy kysymään potilaista kun tärkeämpää on vedellä sikeitä työajalla jotta on varmasti "ansainnut" sen palkkansa samaan aikaan kun mä teen niiden työt.
[/quote]
Mene töihin yliopistosairaalaan tai päivystykseen, sellaiseen yksikköön jossa töitä tehdää koko ajan lääkäreiden, labrahoitajien, röntgenin yms. kanssa yhdessä. Silloin ammattiroolit jäävät sivuseikaksi, kun porukka toimii vain yhdessä. Kunnioitus on molemminpuoista, kun ei tarvitse tapella paremmuudesta. Tehdään vain töitä. Mitä "alemmilla portailla" ollaan, sen enemmän on turhuuksiin aikaa ja mielenkiintoa.
11:lle. Samaa ajattelen myös minäkin. Nykyiset uudet lääkärit on pikkutyttöjä jotka ei osaa tehdä päätöksiä ja maalaisjärki on aivan hukassa. Pitäisi sitten kaikki mielivaltaiset päätökset toteuttaa potilaan hoidoksi jotka on aivan päättömiä. Tietäkää myös "tavis-ihmiset" että monien lääkäreiden päätökset ovat suorastaan potilaille vaarallisia. Monta kertaa oon esräny vaaratilanteita
Ymmärrän väsymyksesi ja turhautumisesi, ap. Toivon itsesi mutta vielä enemmän potilaiden takia että saat vaihdettua alaa. Olen ollut monet monituiset kerrat sairaalassa kovissa kivuissa, uupuneena ja peloissani. Kun on haavoituvaisimmillaan, toivoisi hoitoyksikön jäseniltä ennen kaikkea lämmintä suhtautumista.
14, tuo on tullut amk:n myötä :D
Luin sairaanhoitajaksi ennen sitä, puhuttiin ns. uusimuotoisesta koulutuksesta. Käytännön kädentaitoihin panostettiin paljon enemmän. ohis
Nimenomaan tuo 11 on niin totta. Muu henkilökunta hoitaa lääkärien työt ja lääkärit saa palkan. Tämä erikoissairaanhoidossa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 17:35"]
Nykyiset uudet lääkärit on pikkutyttöjä jotka ei osaa tehdä päätöksiä ja maalaisjärki on aivan hukassa. Pitäisi sitten kaikki mielivaltaiset päätökset toteuttaa potilaan hoidoksi jotka on aivan päättömiä. Tietäkää myös "tavis-ihmiset" että monien lääkäreiden päätökset ovat suorastaan potilaille vaarallisia. Monta kertaa oon esräny vaaratilanteita
[/quote]
Nimenomaan! Siis aivan käsittämätöntä miten maalaisjärkeä ei tunnu olevan lainkaan. Lääkäreiltä puuttuu kokemus ja taito katsoa, koska he eivät tee näitä "alemman tason töitä". Heitä ohjaa diagnoosi paperilla, ei käytäntö.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 17:36"]
Toivon itsesi mutta vielä enemmän potilaiden takia että saat vaihdettua alaa. Olen ollut monet monituiset kerrat sairaalassa kovissa kivuissa, uupuneena ja peloissani. Kun on haavoituvaisimmillaan, toivoisi hoitoyksikön jäseniltä ennen kaikkea lämmintä suhtautumista.
[/quote]
Minulta sinä nimenomaan sitä saat, lääkäreiltä yleensä et. Tietäisitpä miten paljon joka päivä taistelen, jotta potilaan etu toteutuisi. Valitettavasti se ei aina onnistu, etenkin jos minun pitää keskittyä määräyksestä epäolennaiseen. Ole huolissaan ennemmin siitä, miksi kaltaiseni hyvät hoitajat eivät enää jaksa!
Ymmärrän. Mutta valitettava tosiasia on että vaikka hoitotyö on asiallista ja moitteetonta, sitä lämpöä ei pysty teeskentelemään.
Mikään ei tee oloa avuttomammaksi kuin se, että näet kuinka potilaalla on hätä ja tiedät, että nyt pitäisi auttaa, muttet voi. Yleensä tiedät vielä käytännön kokemuksesta, että mitä se oikea apu olisi, mutta koska HerraRouva Lääkäri on ainut jolla on oikeus tehdä päätöksiä, et voi kamalasti auttaa sitä potilasta kun HerraRouva Lääkäri ei ehdi/jaksa/ole kiinnostunut/viitsi kuunnella sinua. Siinä sitten selität potilaalle, että "odotellaan aamuun, laitetaan tässä nyt ensin vähän lämpökäärettä". V**tu! ap
(ja pahimmassa tapauksessa se potilas heittää sua p*skavaipalla naamaan, koska luulee että avun evääminen on sinun eli hoitajan vika) ap
Kummallisen huonoja lääkäreitä olet kohdannut. MInulla on ollut paljon parempi tuuri, kun kaikkai ovat tuntuneet käyttävän kaiken osaamisensa potilaan hyväksi. Hienoa on ollut myös se, että lääkäri kysyy usein hoitajan näkemystäni siitä mihin suuntaan potilaan hoitoa kannattaisi viedä, perusteluna "sinähän hänen vierellään olet 24h vuorokaudessa ja näet kokonaistilanteen paremmin". MInusta se on kunnioitusta eikä oman työn teettämistä muilla. Ihan varmasti lääkäri osaa pääökset tehdä itsekin, mutta jos on mahdollista pohtia ratkaisuja yhdessä, kannattaa voimat yhdistää.
Olen tehnyt paljon ehdotuksia lääkkeistä, lisätutkimuksista, konsultaatioista tai vaikkapa hengityskonehoidon jatkamisesta tai keventämisestä, hoidon jatkamisesta tai potilaan lähettämisestä eteenpäin. Itselle se käsitys tulee siinä lähellä "missä mennään", mutta lääkärit tekevät kuulemansa ja näkemänsä perusteellä lopulliset päätökset.
Tiedän, että on paljon myös hyviä lääkäreitä (voi kumpa voisin tehdä heidän kanssaan työtä!), mutta 15 vuotta alalla ja valittevasti enemmän on niitä joko byrokratian jalkoihin jääneitä, joita ei vain kiinnosta tai sitten näitä nuoria, jotka ovat ihan pihalla omasta työstään. ap
Viesti numero 3: en ala sulle selittää "mitä muuta se työ on". Tämän keskustelun ymmärtää vain saman kokeneet!
Kaarinan kirja on luettu, se vahvisti päätöstäni.