Miksi kaikki mainitsee aina täällä " olen akateemisesti koulutettu"
Onko sillä tosiaan jotain merkitystä? Olitteko ennen koulutusta ihan perkeleen vajaita päästänne? Ja nyt olette todella viisastuneet?
Alkaa aina naurattaa tämä akateemikortin läimäytys :Ddd
Kommentit (47)
Mulla kanssa semmonen tunne että aika harvoin kukaan koulutustaan korostaa. Tavallisempaa on se että kouluttamattomalla on hirveä tarve tuoda esille kuinka putkimies tienaa niin paljon paremmin kuin joku turha kirjastotäti ja kuinka turhia akateemiset koulutukset on... Oon niin väsynyt tuohon aiheeseen ja vältän viimeiseen asti puhumasta ihmisten kanssa mitään ammateista.
Tyhmintä mitä vähään aikaan olen nähnyt on eräs tuttuni, lähihoitaja, käyttäytyi tosi rumasti eräässä tapaamisessa jossa oli monta vanhaa tuttavaa keskenään. Oikein veemäisesti puhutteli yhtä porukan ihmistä maisteriksi, aina kun hänellä oli tälle jotain asiaa. Oli kyllä melkoinen myötähäpeä. Tämä maisteri ei työstään tai tutkinnostaan sanallakaan maininnut mutta humaltunutta hoitsua asia tuntui häiritsevän.
Juuh kirjastotätinä saan itse kuulla jatkuvasti vähättelyjä työstäni. Ilmeisesti heille ei tosiaan tule mieleen että se akateeminen koulutus antaa valmiudet siihen kirjaston kokoelman ylläpitoon. Kirjastonhoitajat eivät ole vain tiskillä lainaamassa ja ottamassa palautuksia vastaan vaikka voivat tehdä sitäkin. Tuntuu aika pahalta kuulla vähättelyä omasta alastaan jatkuvasti. Jos lyhyempi koulutus kiinnostaa niin amiksessa pystyy suorittamaan kirjastovirkailijan koulutuksen joka ei valmenna samanlaisiin tarpeisiin. Meillä on jo muutenkin niin huono palkka että tuota lyttäämistä on surullista kuunnella. Jos kirjastoinstituutio on mielestänne turha, niin joo lakkautetaan vaan kirjastot ja pyydetään köyhiäkin hankkimaan sivistyksensä ja nautintonsa kirjakaupoista. Jokainen yliopistossa opiskellut opiskelee myös toista ainetta/aineita sivuaineina, joten se 5 vuotta ei mene pelkästään yhteen alaan.
En mainitse asiaa täällä varmaan koskaan, eihän se useimpiin keskustelunaiheisiin liity millään tavalla. Olen itsekin ihmetellyt ilmiötä täällä. Tai sitten mainitaan, että ollaan "koulutettuja". Täällä on ilmeisesti muutama ihminen, joiden itsetunnolle tuo on tärkeää. Ehkä akateemisia kotiäitejä, jotka eivät muualla pääse akateemisuuttaan toteuttamaan?
23, hei olikohan sama tapaaminen kyseessä :D Minua on eräs lähihoitaja piikitellyt koulutukseni takia tapaamisessa. Hän tosin piikittelee minua muistakin asioista joten akateemisuuden haukkuminen ja tarve saada minut vähättelemään itseäni ja koulutustani hänelle on vain yksi tapa osoittaa minulle alhainen paikkani ryhmässä Kaikki tuntemani lähihoitajat eivät tosin ole tuollaisia, mutta kyllä noita yliopistokommentteja on saanut joskus muiltakin kuulla. Arvostus aloja ja toisen työtä kohtaan ei näköjään toimi ollenkaan molempiin suuntiin.
Osa varmaan mainitsee juuri siksi että vaihtoehdot on joko olla WT tai korkeastikoulutettu, jos puhutaan vaikka työttömyydestä.
Mua ärsyttää että monet ei akateemiset laittaa esim facebookissa "studied at Elämänkoulu" ja ylpeilee sillä. Ihan kuin ne opiskelleet eivät olisi opiskelujensa aikan olleet kosketuksissa oikeaan elämään :D Ei ne opsikelijat kuplassa elä, korkeakoulussa olevat käy osa-aikatöissä, kesätöissä, tietää mitä köyhyydessä eläminen on, muuttaa usein kotipaikkakunnaltaan opiskelujen perässä jne. Enemmän kuplassa eläneen pidän ihmistä, joka on koko elämänsä asunut samalla paikkakunnall,a hankkinut mukulan ensimmiäsen vastaantulijan kanssa eikä ole kokeillut mitään muuta ura-vaihtoehtoa kuin sitä siwan kassaa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 14:23"]
Juuh kirjastotätinä saan itse kuulla jatkuvasti vähättelyjä työstäni. Ilmeisesti heille ei tosiaan tule mieleen että se akateeminen koulutus antaa valmiudet siihen kirjaston kokoelman ylläpitoon. Kirjastonhoitajat eivät ole vain tiskillä lainaamassa ja ottamassa palautuksia vastaan vaikka voivat tehdä sitäkin. Tuntuu aika pahalta kuulla vähättelyä omasta alastaan jatkuvasti. Jos lyhyempi koulutus kiinnostaa niin amiksessa pystyy suorittamaan kirjastovirkailijan koulutuksen joka ei valmenna samanlaisiin tarpeisiin. Meillä on jo muutenkin niin huono palkka että tuota lyttäämistä on surullista kuunnella. Jos kirjastoinstituutio on mielestänne turha, niin joo lakkautetaan vaan kirjastot ja pyydetään köyhiäkin hankkimaan sivistyksensä ja nautintonsa kirjakaupoista. Jokainen yliopistossa opiskellut opiskelee myös toista ainetta/aineita sivuaineina, joten se 5 vuotta ei mene pelkästään yhteen alaan.
[/quote]
Kuka kirjastolaisia vastaan nyt on hyökännyt? Vähättelläänkö teitä muka jatkuvasti? Missä itsetunto? Eikö sulla ole vertaistukea?
Minua on kauheasti myös huvittanut tuo "olen akateemisesti koulutettu", mitä täällä aika paljon kyllä näkee. En ole tainnut törmätä moiseen missään muualla kuin tällä palstalla. Ensin piti jopa vähän miettiä, että mitä tuo oikeastaan edes tarkoittaa
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 14:32"]
Kuka kirjastolaisia vastaan nyt on hyökännyt? Vähättelläänkö teitä muka jatkuvasti? Missä itsetunto? Eikö sulla ole vertaistukea?
[/quote]
Kyllä meitä varsinkin yliopistokoulutuksen saaneita kirjastonhoitajia vähätellään jatkuvasti ja oikeastaan koko alaa, se näkyy ihan palkkauksessakin ja työpaikkojen sekä kirjastojen määrärahojen karsimisessa, että yksittäisten ihmisten mielipiteissä "ai teetteks te jotain muutaki ku ootte siellä tiskillä?" "miks teidän pitää käydän yliopisto tollasta varten?" ja alalla tiedostetaan kyllä ongelma. Saanhan minä vertaistukea muualta kuin vähättelijöiltä tietysti :)
Minua on kauheasti myös huvittanut tuo "olen akateemisesti koulutettu", mitä täällä aika paljon kyllä näkee. En ole tainnut törmätä moiseen missään muualla kuin tällä palstalla. Ensin piti jopa vähän miettiä, että mitä tuo oikeastaan edes tarkoittaa
[/quote]
..is ..puolet viestistä katos jonnekkin :D
niin, kun oikeassa elämässä ihmiset ruukaa yleensä kertoa ammattinsa tai mitä tekee työkseen yms.
Pitäisiköhän itsekin alkaa käyttää ilmaisua "olen ammattikoulutettu" :D
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 14:36"]
[/quote]
Kyllä meitä varsinkin yliopistokoulutuksen saaneita kirjastonhoitajia vähätellään jatkuvasti ja oikeastaan koko alaa, se näkyy ihan palkkauksessakin ja työpaikkojen sekä kirjastojen määrärahojen karsimisessa, että yksittäisten ihmisten mielipiteissä "ai teetteks te jotain muutaki ku ootte siellä tiskillä?" "miks teidän pitää käydän yliopisto tollasta varten?" ja alalla tiedostetaan kyllä ongelma. Saanhan minä vertaistukea muualta kuin vähättelijöiltä tietysti :)
[/quote]
Määrärahoja saa, kun osaa markkinoida itseään päättäjille, niin se vain on. Joillain paikkakunnilla siinä on onnistuttu paremmin kuin toisilla. Ruikutus kääntyy itseään vastaan. Sivusta seuranneen huomio.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 14:30"]Mua ärsyttää että monet ei akateemiset laittaa esim facebookissa "studied at Elämänkoulu" ja ylpeilee sillä. Ihan kuin ne opiskelleet eivät olisi opiskelujensa aikan olleet kosketuksissa oikeaan elämään :D Ei ne opsikelijat kuplassa elä, korkeakoulussa olevat käy osa-aikatöissä, kesätöissä, tietää mitä köyhyydessä eläminen on, muuttaa usein kotipaikkakunnaltaan opiskelujen perässä jne. Enemmän kuplassa eläneen pidän ihmistä, joka on koko elämänsä asunut samalla paikkakunnall,a hankkinut mukulan ensimmiäsen vastaantulijan kanssa eikä ole kokeillut mitään muuta ura-vaihtoehtoa kuin sitä siwan kassaa.
[/quote]
Kylläpä olet katkera ihminen. Minä arvostan myös niitä jotka rakastavat synnyinseutuaan ja haluavat elää siellä. Väitätkö että kaikki kotisedulleen asumaan jääneet tekevät lapsia ihan niin vain kenen tahansa kanssa? Eipä ole koulutus sinua sivistänyt, jotain olet ehkä oppinut, tosin sitäkin epäilen.
Täällä maalla asuu sekä korkeasti koulutettuja että ammattitutkinnon suorittaneita, heitä kaikkia tarvitaan ja he ansaitsevat kunnioituksen. Toki on myös työttömiä ja jotkut myös syrjäytyvät eri syistä, mutta hekin ovat ihmisiä, jotka ansaitsevat oikean kohtelun.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 14:43"][quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 14:36"]
[/quote]
[/quote]
Määrärahoja saa, kun osaa markkinoida itseään päättäjille, niin se vain on. Joillain paikkakunnilla siinä on onnistuttu paremmin kuin toisilla. Ruikutus kääntyy itseään vastaan. Sivusta seuranneen huomio.
[/quote]
Sivustaseurannut on väärässä.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 14:27"]
En mainitse asiaa täällä varmaan koskaan, eihän se useimpiin keskustelunaiheisiin liity millään tavalla. Olen itsekin ihmetellyt ilmiötä täällä. Tai sitten mainitaan, että ollaan "koulutettuja". Täällä on ilmeisesti muutama ihminen, joiden itsetunnolle tuo on tärkeää. Ehkä akateemisia kotiäitejä, jotka eivät muualla pääse akateemisuuttaan toteuttamaan?
[/quote]
Keskustelupalstoilla näkee kyllä usein tuota, että "pönkitetään" omaa mielipidettä titteleillä ja statuksilla riippumatta, liittyykö se itse asiaan - esim. täällä: akateeminen ja klassinen. Toisin sanoen: mielipide kannattaa ottaa vakavasti. ;)
Mutta jos ihan elämää internetin ulkopuolella miettii, niin tunnen verrattain vähän ihmisiä, jotka mainostavat koulutustaan. Ainoa melko naurettava esimerkki oli, kun ammattikorkeakoulun kakkosvuosikurssilainen ylisti jatkuvasti meille ykkösvuosikurssilaisille, että hänellä on enemmän kokemusta. "Kyllä te vielä ymmärrätte, että noin ei kannata täällä pukeutua". "Kyllä sinä osaat vielä joskus ajatella vähän laajemmin". "Kyllä te vielä opitte..."
Tämä ihminen oli muutenkin erittäin statushakuinen. Minua vain huvitti, että olen samanlaista uhoamista kuullut ala-asteella ja yläasteella. Meillä päin kasiluokkalaiset ainakin korostivat olevansa isompia kuin seiskat... :)
*
Mutta mietin, että aina luonnollinen ja mediassakin näkyvä tapa tuo tittelipönkitys. Esim. lehtijutusta tekee sata kertaa vakuuttavamman se, että jonkin alan asiantuntija antaa lausuntonsa. Jos keskustellaan vaikkapa kotihoidosta, kumpi kuulostaa vakuuttavammalta: kotiäiti vai kasvatustieteiden maisteri? Riippumatta edes siitä, kummalla on ihan käteen tuntuvaa kokemusta asiasta. Tiivistettynä: kun vedät kravatin kaulaan, olet heti vakuuttavampi.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 14:30"]Mua ärsyttää että monet ei akateemiset laittaa esim facebookissa "studied at Elämänkoulu" ja ylpeilee sillä. Ihan kuin ne opiskelleet eivät olisi opiskelujensa aikan olleet kosketuksissa oikeaan elämään :D Ei ne opsikelijat kuplassa elä, korkeakoulussa olevat käy osa-aikatöissä, kesätöissä, tietää mitä köyhyydessä eläminen on, muuttaa usein kotipaikkakunnaltaan opiskelujen perässä jne. Enemmän kuplassa eläneen pidän ihmistä, joka on koko elämänsä asunut samalla paikkakunnall,a hankkinut mukulan ensimmiäsen vastaantulijan kanssa eikä ole kokeillut mitään muuta ura-vaihtoehtoa kuin sitä siwan kassaa.
[/quote]
Kylläpä olet katkera ihminen. Minä arvostan myös niitä jotka rakastavat synnyinseutuaan ja haluavat elää siellä. Väitätkö että kaikki kotisedulleen asumaan jääneet tekevät lapsia ihan niin vain kenen tahansa kanssa? Eipä ole koulutus sinua sivistänyt, jotain olet ehkä oppinut, tosin sitäkin epäilen.
Täällä maalla asuu sekä korkeasti koulutettuja että ammattitutkinnon suorittaneita, heitä kaikkia tarvitaan ja he ansaitsevat kunnioituksen. Toki on myös työttömiä ja jotkut myös syrjäytyvät eri syistä, mutta hekin ovat ihmisiä, jotka ansaitsevat oikean kohtelun.
[/quote]
En ole katkera, "elämän koulu" ei vain ole mikään koulu. Ja kaikki kouluttautuneet ovat käyneet myös elämän koulun.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 13:11"]Onko sillä tosiaan jotain merkitystä? Olitteko ennen koulutusta ihan perkeleen vajaita päästänne? Ja nyt olette todella viisastuneet?
Alkaa aina naurattaa tämä akateemikortin läimäytys :Ddd
[/quote]
Se on uusi muotisana, jota naiset täällä toistelevat kuin pikkulapsi kun ovat oppineet uuden sanan.
Elämän koulu juttu on vain nolo juttu eikä liity mitenkään koulutukseen.
Samoin kuin töissä yrityksessä: kotiäiti..
Ehkä se on ainoa meriitti. Mahdollisen hoikkuuden ja mahdollisten lapsen tai lasten lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 13:25"]
Ylikouluttautuminenkaan ei ole hyvä juttu. Minä en laittanut lasteni koulukaavakkeeseen minkäänlaisia koulutustiedot itsestäni koska olen opiskellut pitkään ja hartaasti. Se herättää monissa hämmennystä. Mieheni jätti myös omat koulutustietonsa pois solidaarisuussyistä. Lapset saavat käydä koulunsa kaikessa rauhassa.
Ainakin tähän asti lapset lapset ovat saaneet erinomaista opetusta ja ovat kiitettäviä oppilaita. Ehkäpä opettajat ovat ottaneet kouluttamattomien lapset erityistarkkailuun opetuksen suhteen ;)? Toimii!
[/quote]
Eli et siis kehtaa laittaa koulutustietojasi paperiin kun et ole työllistynyt ensimmäiselle alalle tai akateemisen koulutuksen hankkimiseen meni 20 vuotta.
[/quote]
Minulla on kolme akateemista tutkintoa ja töitäkin olen tehnyt opiskeluajoista lähtien. Koulu on lasta varten, ei minua.