Mistä paha haju ihmisessä johtuu? Eivätkö kemiat vain kohtaa?
Olen tapaillut miestä joka on muuten oikein hyvä tyyppi ja sovimme ainakin fyysisesti hyvin yhteen, mutta hänen ominaishajunsa tai joku vastaava on nenääni melko sietämätön. Se on vähän kuin viemärin ja ummehtuneen perunakellarin sekoitus, enkä osaa kunnolla sanoa mistä se on peräisin. Joskus sitä ei haista ollenkaan ja joskus sen tuntee jo metrien päästä. Onkohan tällaisella suhteella mitään toivoa tai tottuuko tuohon ajan myötä? Onkohan minussakin hänen mielestään joku tuollainen haju?
Kommentit (936)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi pah! Eihän mulla oo mitään mahkuja naisten kanssa, kun oon äärettömän kova stressaamaan, juon paljon maitoa, asun vanhassa talossa ja sairauksiakin on :(
Tämä selittääkin miksi minusta löytyy aina se: vaikutat tosi mukavalta, mutta jokin nyt ei täsmää... Vaistoksi sitä sanovat.
Voithan sä tehdä muutaman korjausliikkeen. Lopeta maidon juonti, älä stressaa ja maalaa sisäseinät tai tilaa homekoira. Sairauksille ei tietysti voi mitään. Käytä puhtaita ja silitettyjä vaatteita, tuuleta petivaatteita usein.
Stressaamista en pysty lopettamaan, maidon juontia en halua lopettaa, vanha taloni ei haise (mainitsin vain kun on vanha ja se on tämän ketjun mukaan huono asia). Käytän puhtaita vaatteita, tuuletan usein, hygienia ja pyykkiasiat ovat muutenkin kunnossa. Sairaudet ovat ainoa asia joille voin/haluan tehdä jotain.
Haistaisivatkohan naiset vaistollaan sittenkin hankalan luonteeni mukavuuden takaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi pah! Eihän mulla oo mitään mahkuja naisten kanssa, kun oon äärettömän kova stressaamaan, juon paljon maitoa, asun vanhassa talossa ja sairauksiakin on :(
Tämä selittääkin miksi minusta löytyy aina se: vaikutat tosi mukavalta, mutta jokin nyt ei täsmää... Vaistoksi sitä sanovat.
Voithan sä tehdä muutaman korjausliikkeen. Lopeta maidon juonti, älä stressaa ja maalaa sisäseinät tai tilaa homekoira. Sairauksille ei tietysti voi mitään. Käytä puhtaita ja silitettyjä vaatteita, tuuleta petivaatteita usein.
Stressaamista en pysty lopettamaan, maidon juontia en halua lopettaa, vanha taloni ei haise (mainitsin vain kun on vanha ja se on tämän ketjun mukaan huono asia). Käytän puhtaita vaatteita, tuuletan usein, hygienia ja pyykkiasiat ovat muutenkin kunnossa. Sairaudet ovat ainoa asia joille voin/haluan tehdä jotain.
Haistaisivatkohan naiset vaistollaan sittenkin hankalan luonteeni mukavuuden takaa?
:D
Feromonijutun allekirjoitan täysin. Edellisessä työpaikassa aina nautin suuresti yhden tietyn miehen tuoksusta. Hän tuoksui ihanalle.
Itse en ole kovin monesti törmännyt pahanhajuisiin miehiin, muuten kuin sellaisiin jotka ylikäyttävät spraymallin dödöä. Axea ja mitä näitä nyt on. Kauhea haju. Kassalla kun on töissä niin huomaa että liiallisen hajusteiden käyttö ei enää koske naisia, koska harva nainen käyttää liikaa tuoksuja, mutta miehet löyhkää keinotekoisille dödöille. Ja jos näitä axemiehiä on jonossa monta peräkkäin, niin happea saa haukkoa. Lienee turha mainita että olen hajusteyliherkkä muutenkin :D
Mutta miehet pliis jättäkää ne liiat hajut pois, roll-on dödö riittää,kiitos!
Edelliseen lisään vielä että haistelisin mieluummin niitä ihania miesten omia tuoksuja kuin liiallista hajustetta. Ihanatkin miehet muuttuu luontaantyöntäviksi tuon takia.
Ihanaa lukea niin hyvin kirjoitettuja kommentteja!
Miehenä uskallan väittää, että vältettävin kommentointiaihe on kumminkin epätoivotun vääränlainen sukupuolielinvarustus. Se tavallaan iskee "suoraan minuuteen", ja on siinä mielessä superepäreilua, että siihen pystyy hyvin vähän itse vaikuttamaan.
Ominaishajuun taas uskon elintavoilla ja tavoilla, parempien tapojen etsimisellä, voivan jonkin verran kyllä itsekukin vaikuttaa.
Jos vaihtaa näkökulmansa esimerkiksi geenien määräämästä stabiilista ominaishajusta vähän notkeampaan tulkintaan, pystynee kai paremmin tutkailemaan ominaishajuun liittyviä mahdollisia kausaliteetteja.
Pahimmat kyllä ovat mielestäni tupakanhaju, esanssisten pyykinpesuaineiden käyttäjät ja sitten erinäiset hajusteiden käyttäjät kummassakin sukupuolessa.
Aktiivisena joukkoliikenteen käyttäjänä kyllä oppi ajoittain tauottamaan hengittämistäkin, riippuen linjasta ja matkustajista.
Oikeasti, hyvät ihmiset! Pyrkikää järkeistämään omien lapsienne kulkemiset.
Se on hirveä takamatka esimerkiksi lapselle koulussa, jos nenä on tukossa ja vaatteet lemussa jo alkumatkasta vain sen takia, että samassa kulkemismuodossa vaan haisi. Muutenkin, joukkoliikennevuorovaikutukset ja kanssakäymiset vaikuttivat ajoittain aika raastavilta.
Se on kynsilakanpoistoaine, eli yhdyssana, jotka opitaan ala-asteella. Ja se on asetoni eikä asetoniini. :D asetoasetaatti, asetoni ja hydrosibutyraatti ovat ketoaineet, oh-buty helpoiten mitattavissa.
Luullakseni perisyy pahaan hajuun voi olla epätasapainot / vikatilat rintarangan ja olkapäiden alueella.
Epätasapaino lihaksistossa ja huono, kumaraan johtava, asento.
Kireät etuolkapäät ja rintalihakset verrattuna heikkoihin selkälihaksiin.
Samoin lihasepätasapaino alaruumiissa, liian kireät takareidet ja liian heikot pakaralihakset.
No, kumminkin, nämä virhetilat todennäköisesti pitävät yllä kroonista tulehdusta tai infektiota kainaloiden alueella, josta imusolmukkeista sitten tämä karmaiseva haju sitten erittyy pinnalle.
Mahdollisesti ja toiveikkaasti kyse ei ole geeneistä ja geeniperimästä, mutta on tietenkin hyvin selvä merkki, ettei kaikki ole kunnossa (niin kuin hajut yleensä).
Tällä teesillä vaivasta voisi päästä eroon kuntouttamalla ja tasapainottamallla lihasepätasapainojen ja ryhtivirheiden sumaa, joka taas ylläpitää tulehdus-/infektiotilaa.
Helppoa se ei varmasti ole (kuntouttaminen) tai nopeaa, mutta varmasti ehdottomasti kannattavaa.
Tuo feromoni/parinvalintateoria pitää varmasti paikkansa. Mielestäni oma veljeni haisee hikisenä aivan sietämättömälle. 😅
Mietin et päteeköhän tuo myös yleisesti ihmisten väliseen kemiaan, sukupuolesta riippumatta. Naispuolinen kollegani oli suorastaan neuroottisen siisti ja huolehti kyllä hygieniastaan, mutta minun nenääni hänen ominaishajussaan oli lievä paskan vivahde. Ekana työpäivänä kun istuin hänen vieressään, säikähdin että haju lähtisikin minusta. Kun kollega lähti käymään jossain, niin haju katosi. Kyse oli todellakin ominaishajusta, koska haju kävi nenään aika, kun kollega oli lähistöllä. Meillä kemiat eivät muutenkaan oikein kohdanneet, kiinnostuksen kohteemme olivat aivan päinvastaisia ja mielestäni hänen huumorintajunsa oli lähes olematon. Hän todennäköisesti ajatteli aivan samoin minusta.
Mietin, että eikö tuo haju käynyt kenenkään muun nenään, vai olivatko muut vain hienotunteisia eivätkä koskaan maininneet asiasta.
Valkodipuli ja alkoholi ei sovi yhteen ei tupakka. Itsensä pesu päivittäin, puhtaat vaatteet, sukat, kengänpohjalliset vaihtaa. Hengitys löyhkää käydä hamnaslääkärillä ts purukalusto kuntoon, hampaat pestä aamuin illoin. Pyykkikonetta käyttää välillä 95 ja sitruunahappoa lokeroon.
Huijaa mies flossaamaan, niin pystynet muodostamaan arvion, onko miehellä ongelmaa olkapäiden seudulla. ; )
Olen päiväkodissa töissä. Olemme työmme puolesta hyvin lähellä lapsia. Osa tuoksuu vain puhtaalle ja raikkaalle eli ei-millekään, osa selkeästi vanhalle talolle eli sellaiselle pahalle kostealle, osa tuoksuu tosi voimakkaasti huuhteluaineelle ja osa on selvästi halinut aamulla isän kanssa, kun tämä on huljautellut huolella partavettä. Jotkut tuoksuu samalle kuin äidin parfyymi.
Puhdas ja hyvin hoidettu lapsi ei mieluusti tuoksu juuri millekään, omalle itselleen vain. Joskus lapsen henki voi haista oudolle, vähän kuin olisi antibioottikuurilla, en osaa selittää sitä hajua.
Yhden kerran olen törmännyt lapseen, jota en pystynyt hoitamaan lähietäisyydeltä, koska aloin heti aivastella voimakkaasti. Tämän lapsen kotona oli liuta koiria, ja aivan selvästi myös alhainen hygieniataso, koska jopa pesukoneesta tulleissa vaatteissa oli kiinni koirankarvapalleroita ja lapsen haju oli aina paha :( Yleensä en ole allerginen itse lapselle, vaikka heillä olisi kotona lemmikkieläimiä.
LOl! Joku tainnut ottaa "kemioiden kohtaamisen" vähän liian kirjaimellisesti :D
Collector Marilyn kirjoitti:
Se on kynsilakanpoistoaine, eli yhdyssana, jotka opitaan ala-asteella. Ja se on asetoni eikä asetoniini. :D asetoasetaatti, asetoni ja hydrosibutyraatti ovat ketoaineet, oh-buty helpoiten mitattavissa.
Ok. Palkinto tulee postissa.
Tuo on kyllä mielenkiintoista. Omaan nenääni eräs ystäväni haisee todella pahalta, mutta hänellä riittää jatkuvasti vientiä, miehet ovat aina hänen perässään. :D
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä mielenkiintoista. Omaan nenääni eräs ystäväni haisee todella pahalta, mutta hänellä riittää jatkuvasti vientiä, miehet ovat aina hänen perässään. :D
Varmaan 'seksivietti'. Aistinevat helpoksi.
Miehet perustanevat päätöksentekoaan myös todella monen osalta moneen muuhun tekijään, kuin hajuaistiin,
Yleisesti väittäisin, että miesten hajutiedostavuustasot ovat keskimäärin heikommat - tulevat paremmin toimeen erilaisten ihmisten kanssa.
Aloittajalle: yleensä naiset tuoksuherkempinä haistavat ominaishajultaan itselleen sopivan miehen. Tästä on tehty tutkimuksiakin. Itse löysin lasteni isän ja ihastuin heti hänen ominaishajuunsa. Toimii!
Toisen mieheni kohdalla haistoin ensin vanhan, omenaisen, tunkkaisen kellarin hajun. Hän asuu vanhassa talossa, missä ei ole todettu homevaurioita, mutta joku (nykyisin kielletty rakennusaine?) haisee ja haju tarttuu hiuksiin ja vaatteisiin.
En ihastunut ekanuuhkaisulla, mutta mies on kaikinpuolin ihana ja hyväntuoksuinen itse. Seurusteltu kolme vuotta, viikonloput ja loma-ajat asutaan yleensä hänen luonaan. Itsellä astma ja muutamia allergioita, mutta en ole saanut mitään oireita talosta (tai miehestä).
Eksäni haisi vähän talille/hiivaiselle tavatessamme. En antanut tämän häiritä liikaa, vaikka todellisuudessa se kyllä hieman häiritsi. Vuoden päästä hän aloitti ruokavalioremontin ja jätti valkoiset jauhot ja sokerin pois, hiilarit muutenkin suht vähiin. Hänestä tuli lähes hajuton, ei ainakaan yhtään pahalle haissut vaan päinvastoin! Alakertakin oli hajuton ja mauton toisin kuin alussa.
Minulle kommentoi usein, että tuoksun hyvälle, ja oli mielissään kun alakerta myös minulla hänen mukaansa useimmiten hajuton. Syön vhh-tyylillä mutten ole ketoilija. Huomasin itsekin kuinka hien ja kaikkien paikkojeni haju miedontui todella paljon kun aikanaan vaihdoin ruokavalioni. Ja silloin kun elimistöni oli pahimmassa epätasapainossa, haistoin jopa itse haisevani pahalle. Uskon, että hyvin moni ihminen tuoksuisi vain miedosti jos söisi itselleen sopivalla tavalla.
Ja kuten täällä on kommentoitukin, niin homeen haju tarttuu kaikkeen ja vie myös ihmisen ominaistuoksun kun sekottaa elimistöä myrkkyineen. Ei välttämättä haise selkeällä homeelle, vaan voi olla epämiellyttävä, kostean tai ”märän koiran”, mullan tai makeankostea haju. Tai ihan vaan tunkkaisen/likaisen hajuinenkin, riippuu niin siitä, mikä asunnossa on vialla.
Ap tässä. Tapasin miehen taas eilen, eikä hajua mielestäni tällä kertaa ollut, ennen on ollut lähes joka kerta. Eli voikohan tästä päätellä että se johtuu pesemättömistä vaatteista tms? Ja tällä kertaa vaatteet olikin pesty? Mielestäni se haju on kyllä ennen aiheutunut itse ihmisestä eikä vaatteista tai hiuksista pelkästään. Ahdistaa jos itsekin haisen hänen mielestään pahalta, eihän semmoista nyt kehtaa kysyä, eikä varmasti vastaisi rehellisesti vaikka kysyisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Tapasin miehen taas eilen, eikä hajua mielestäni tällä kertaa ollut, ennen on ollut lähes joka kerta. Eli voikohan tästä päätellä että se johtuu pesemättömistä vaatteista tms? Ja tällä kertaa vaatteet olikin pesty? Mielestäni se haju on kyllä ennen aiheutunut itse ihmisestä eikä vaatteista tai hiuksista pelkästään. Ahdistaa jos itsekin haisen hänen mielestään pahalta, eihän semmoista nyt kehtaa kysyä, eikä varmasti vastaisi rehellisesti vaikka kysyisinkin.
Oletko käynyt hänen luonaan kylässä? Eli onko siellä talossa mielestäsi minkäänlaista haisua? Ihan kamalaa jos on muuten kiva mies! Mutta hyvä jos nyt olikin raikas, ehkä vika on tosiaan pesukoneessa tms.
En ainakaan itse olisi kiinnostunut parisuhteesta ihmisen kanssa, joka ei itse ymmärtäisi huolehtia hygieniastaan vaan minun pitäisi se tehdä. Aivan kuin olisi kyse lapsesta. Eiköhän vikaa ole vähän muissakin asioissa jos aikuinen ei huolehdi peseytymisestään. Ja niin, niihin "aikuisten leikkeihinkin" menisivät halut aika tehokkaasti sillä, että minun pitäisi ensin käydä kuuraamassa haiseva mies puhtaaksi.