Mistä paha haju ihmisessä johtuu? Eivätkö kemiat vain kohtaa?
Olen tapaillut miestä joka on muuten oikein hyvä tyyppi ja sovimme ainakin fyysisesti hyvin yhteen, mutta hänen ominaishajunsa tai joku vastaava on nenääni melko sietämätön. Se on vähän kuin viemärin ja ummehtuneen perunakellarin sekoitus, enkä osaa kunnolla sanoa mistä se on peräisin. Joskus sitä ei haista ollenkaan ja joskus sen tuntee jo metrien päästä. Onkohan tällaisella suhteella mitään toivoa tai tottuuko tuohon ajan myötä? Onkohan minussakin hänen mielestään joku tuollainen haju?
Kommentit (936)
Totta tuo apn juttu on
https://www.bbc.com/future/article/20160509-the-tantalising-truth-about…
Exän ominaishajusta en pitänyt. Raskaaksi hän tuli kyllä aina kertalaakista. Luonto siis vihjaili jotain epäsopivuudesta, mutta ei sitten kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulkkis kirjoitti:
Johtuneeko ruokavaliosta? Olin aikoinani Tukholmassa hienossa hotellissa siivoajana ja tiesin aina oven avattuani tuulahduksesta, että asukas on musta. Kyse ei ole puhtaudesta tai sen puutteesta.
Aasialaiset taas sanovat, että valkoiset haisevat ällöttävälle.
Alkkiksen ihon läpi tulee taas sellainen imelä haju, jota ei voi olla haistamatta esim. kaupan kassajonossa.
Jostain luin, että aasialaisten (ei tietenkään kaikkien) mielestä valkoiset/länsimaalaiset haisevat maidolle. Tämän kyllä uskon ainakin suomalaisista, itse en juo maitoa ja se haisee mielestäni hirveälle.
Ymmärrän mitä aasialaiset tarkoittavat. Minäkään en käytä maitotuotteita, ja haistan ketkä niitä runsaasti käyttävät. Ei ole hyvä haju, eltaantunut ja hapan.
Jaa. Minun ominaishajuani naiseni ovat kehuneet vilpittömästi, vaikka juon maitoa litratolkulla joka päivä. Itse eivät juoneet maitoa.
Kummallinen on tämä maailma, en muuta sano.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pitäisikö nyt itkeä vain nauraa, mutta vastasin eilen tähän viestiin (toki hieman asian vierestä) kuinka mulla mitä ilmeisimmin on niin väärä ominaiskemia hajuineen että ihan kaikki on aina karsastaneet ja jos ovat olosuhteiden pakosta enempi joutuneet viettämään aikaa samassa tilassa/yhdessä niin sen ärsyyntymisen näkee..
Noh, näemmä tämä toimii jopa näin virtuaalisesti koska tuo viestini on poistatettu :-(
Anteeksi.
Ai, minä kyllä luin sen viestin juuri. Ilmeisesti on poistunut joku muu viesti ja omasi on siksi päätynyt eri sivulle kuin muistit. Siellä se on edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Toiselle ihmiselle hajusta huomauttaminen on ihan mahdoton asia. Ei varmaan loukkaavampaa asiaa ole.
Sanoisin, että top kolmonen satunnaisjärjestyksessä voisi olla:
1. Paha hengityksen haju tai ominaishaju
2. Sukupuolielimen selkeästi vääräksi koettu koko
3. Puutteelliset seksitaidot tai joku inhottava tapa seksin aikana
Siinäpä kolme rakkaudentappaja-aihetta. Varokaa näitä. Parempi vain hankkiutua eroon ihmisestä, jolla nämä on ennenkuin syvempää suhdetta ehtii syntyä.
No voi pah! Eihän mulla oo mitään mahkuja naisten kanssa, kun oon äärettömän kova stressaamaan, juon paljon maitoa, asun vanhassa talossa ja sairauksiakin on :(
Tämä selittääkin miksi minusta löytyy aina se: vaikutat tosi mukavalta, mutta jokin nyt ei täsmää... Vaistoksi sitä sanovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ex miehessä oli kans semmonen ominaishaju mistä en ikinä pitänyt. Nykyinen mieheni tuoksuu niin ihanalta aina, voisin vaan haistella sitä ihan jatkuvasti. Eli sillä hajulla tai tuoksulla on suuri merkitys.
Minunkin nainen nuuhkii ja ihastelee tuoksuani jatkuvasti. Itse en pidä lainkaan hänen ominaistuoksustaan. Sama on ollut jonkun aiemmankin naisystävän kanssa.
Nainen on sinulle väärä. Kuten myös se joku aikaisempi naisystävä. Oletko tullut isketyksi tai piiritetyksi, vai miksi olet ajautunut parisuhteisiin epämiellyttävältä tuoksuvien naisten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulkkis kirjoitti:
Johtuneeko ruokavaliosta? Olin aikoinani Tukholmassa hienossa hotellissa siivoajana ja tiesin aina oven avattuani tuulahduksesta, että asukas on musta. Kyse ei ole puhtaudesta tai sen puutteesta.
Aasialaiset taas sanovat, että valkoiset haisevat ällöttävälle.
Alkkiksen ihon läpi tulee taas sellainen imelä haju, jota ei voi olla haistamatta esim. kaupan kassajonossa.
Usa:ssa asuessani kuulin että mustien mielestä valkut haisee märältä koiralta kasuessaan. Asialle oli kai tieteellinen selitys joka liittyi hiususlaatuun.
Valkoihoiset tosiaan haisee kastuessaan koiralta sekä mustien että aasialaisten mielestä, olen kuullut tämän väitteen useasti. Sinänsä jotenkin ahdistava ajatus, sitä kun yrittää pitää hygieniastaan huolta mutta koskaan ei voi olla varma etteikö haisisi kanssakulkijoiden nenään silti. :D
Aika hauskaa... vanhemmiten olen huomannut että omat jalkani haisevat koiran tassuilta päivän päätteeksi(nuorena jalkahieltä, yäks). Ehkä tässä on jotain perää. Olen siis kalpeanaama.
Miesten vinkkelistä naisen ominaistuoksun miellyttävyyteen voi vaikuttaa vahvasti sekä naisen kuukautiskierron ajankohta että hormonaalinen ehkäisy.
Törmäsin huvittavaan tutkimukseen, jossa tutkittiin yhdysvaltalaisten strippareiden kuukautiskierron ajankohdan sekä hormonaaliseen ehkäisyn vaikutusta heidän asiakkailta saamiensa tippien suuruuteen.
https://www.unm.edu/~gfmiller/cycle_effects_on_tips.pdf
Suurimmat tipit stripparit saivat ovulaation aikana ja huonoimmat kuukautisten aikaan. Stripparit, jotka eivät käyttäneet lainkaan hormonaalista ehkäisyä saivat enemmän tippejä kuin hormonaalista ehkäisyä käyttävät kanssasisarensa - riippumatta kierron vaiheesta. Ja vaikka strippareilla, jotka eivät käyttäneet hormonaalista ehkäisyä, oli kuukautiset saivat he silti suurempia tippejä kuin hormonaalista ehkäisyä käyttävät tanssijat.
On monia muitakin tutkimuksia, joissa on havaittu, että miehet pitävät eniten niiden naisten ominaistuoksusta, jotka eivät käytä hormonaalista ehkäisyä ja kokevat heidät kaikista puoleensavetävimpänä. Ehkä nämä miesten mielestä epämiellyttävän tuoksuiset naiset käyttävät hormonaalista ehkäisyä, tai he ovat vain yksinkertaisesti immuniteetiltään liian samanlaisia miehen kanssa.
Tuo stripparijuttu ei mua yllätä. En ole mikään kaunotar, mutta baarissa miehet ovat aina kisailleet minusta. Joskus se on mennyt aivan naurettavuuksiin, ja ystäväni komensi kaikki kiinnostuneet jonoon. Ja miehet menivät! Tälle ollaan naurettu monta kertaa. Muuta selitystä en kiinnostavuuteeni keksi kuin feromonit, en ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Söpö ehkä onnistun joskus olemaan, mutta en tosiaan mikään kaunotar
Ja nyt kun mietin, niin mulla on aina ollut hyväntuoksuisia miehiä suhteessa. En ollut tätä ajatellut aiemmin, mutta kun nyt suljen silmät ja muistelen miehiä, joiden kanssa olen seurustellut, niin muistan joka ikisen ominaistuoksun. Joka ikinen hyvä, mutta pari nousee vielä yli muiden. Jos vain vielä kerran saisin haistaa R:n tuoksun...
Voiko se haistaminen siis olla tiedostamatonta? Viehätyin miehestä ihan aluksi pelkän ulkonäön perusteella, sitten juttelimme enemmänkin kahdestaan ja taisin hieman ihastua. Olemme pitäneet kohteliaan etäisyyden jutellessa ja välillä haistan ilmeisesti dödön hänestä, mutten muuten kyllä osaa yhtään sanoa millainen hänen ominaistuoksunsa on...
Hän kyllä välillä hikoaa ylähuulestaan, mitä pidän todella haluttavana. Tämä jotenkin hämmästytti itseänikin. Olisipa valtava pettymys, jos joskus pääsisikin jänen kainaloon ja tajuaisi, että tämä ihminen tuoksuu epäilyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä sitten on, että omaan nenääni parhaalta tuoksuvat naiset eivät ihastu minuun, mutta naiset joiden ominaishaju oudoksuttaa negatiivisella tavalla, ovat aina haluamassa vakavaa suhdetta kanssani.
Yhden kanssa menin naimisiin ja tein lapsetkin, mutta olisi ilmeisesti pitänyt uskoa siihen ominaishajuun. Hän teki elämästäni lopulta todella kurjan ja rikkinäisen. Nykyisen kumppanini ominaishaju on aina pitänyt minut suhteessa vähän etäällä niin henkisesti kuin fyysisesti. Uskon ominaishajun johtuvan osin hänen reilusta ylipainostaan, koska heillä usein on hajut epämiellyttävämpiä kuin normaalipainoisilla. Tiedän hänet muuten minulle sopivaksi ja siksi olen jäänyt hänen rinnalleen. Uskon ominaishajunkin muuttuvan, jos hän vie aloittamansa elämäntapamuutoksen (johon en ole häntä painostanut) loppuun saakka.
Mielenkiintoista. Ovatko nänä naiset mahdollisesti käyttäneet hormonaalista ehkäisyä sinut tavatessaan?
Tämä ketju itseasiassa sai minut päättämään että seuraavan levyn lopussa jätän pillerit taas pois. Olen siis sinkku ja pidän pillereiden tuomasta säännöllisyydestä ja siitä että voi tarvittaessa skipata menkat kokonaan. Mutta toisaalta olisi kiva tavata joku hyväntuoksuinen mies.
Minä haistan poskiontelotulehduksen muissa ihmisissä.
Haisee tosi pahalle.
Vierailija kirjoitti:
No voi pah! Eihän mulla oo mitään mahkuja naisten kanssa, kun oon äärettömän kova stressaamaan, juon paljon maitoa, asun vanhassa talossa ja sairauksiakin on :(
Tämä selittääkin miksi minusta löytyy aina se: vaikutat tosi mukavalta, mutta jokin nyt ei täsmää... Vaistoksi sitä sanovat.
Voithan sä tehdä muutaman korjausliikkeen. Lopeta maidon juonti, älä stressaa ja maalaa sisäseinät tai tilaa homekoira. Sairauksille ei tietysti voi mitään. Käytä puhtaita ja silitettyjä vaatteita, tuuleta petivaatteita usein.
Vierailija kirjoitti:
Minä haistan poskiontelotulehduksen muissa ihmisissä.
Haisee tosi pahalle.
Nuhaisen tai flunssaisen haistan, joten uskon kyllä. Jostain syystä etenkin flunssaisen lapsen haju menee ihon alle.
Vähän ohi aiheen, mutta ihmisistä haistaa kyllä ihme asioita. Itse haistan, jos lapsillani on kuumetta.
som alin hajukemiat ei todellakaan kohtaa, haisevat kyllä järkyttävältä.
Vierailija kirjoitti:
Esim kissa talossa tuottaa inhottavan hajun vaatteisiin.
Mun tärkein syy jättää exä oli juuri se paha haju. En voinut sitä hänelle kertoa, keksin sit muun tekosyyn. Hän ei tuoksunut raikkaalle edes suihkusta tultuaan, koska suihkutteli niin nopeasti ja esim kainalot oli niin karvaiset, että niitä olisi todella pitänyt pesemällä pestä. Samoin hampaat pesi joskus ja joskus ei. Esim seksin jälkeen välttämättä ei peseytynyt ennen työpäivää jne.
Ei mitään ominaishajua, mutta kissan haju puski läpi ja ei peseytynyt riittävän hyvin.
No nyt kyllä meni syyt ja seuraukset ja ihan kaikki pieleen. Kissat tuoksuu itsessään hyvälle, jopa peremmalle kuin oma asunto. Haistan usein kissani turkissa hyvän puhtaan ja kotoisan tuoksun ja vaikka meillä kotona tuoksuisikin hyvälle niin kissa tuoksuu vielä paremmalle, muuten en edes haistaisi sitä. Koska omaa ominaistuoksua ei haista. Jos kissa haisee pahalle johtuu se omistajan välinpitämättömyydestä ja asunnon likaisuudesta, ei todellakaan kissasta itsestään.
Mä muistan vieläkin yli 20 vuotta sitten elokuvateatterissa haistamani ihanimman tuoksuisen miehen.
Olin silloisen avomieheni kanssa leffassa ja minulta meni puolet elokuvasta ohi lähellä olevan miehen tuoksun vuoksi.
En edes nähnyt sitä ihmistä, ainoastaan haistoin.
Kun mietin sitä hetkeä, saan sen tuoksun mieleeni. Siihen sekoittui uuden nahkatakin, raikkaan kevyen miestuoksun lisäksi maailman ihanin feromoni.
Kuulostan hullulta mutta tuon tuoksun muistelu tuntuu vatsanpohjassa vieläkin.
Luottakaa alkukantaisiin vaistoihinne, hyvät ihmiset.
Mikähän siinä sitten on, että omaan nenääni parhaalta tuoksuvat naiset eivät ihastu minuun, mutta naiset joiden ominaishaju oudoksuttaa negatiivisella tavalla, ovat aina haluamassa vakavaa suhdetta kanssani.
Yhden kanssa menin naimisiin ja tein lapsetkin, mutta olisi ilmeisesti pitänyt uskoa siihen ominaishajuun. Hän teki elämästäni lopulta todella kurjan ja rikkinäisen. Nykyisen kumppanini ominaishaju on aina pitänyt minut suhteessa vähän etäällä niin henkisesti kuin fyysisesti. Uskon ominaishajun johtuvan osin hänen reilusta ylipainostaan, koska heillä usein on hajut epämiellyttävämpiä kuin normaalipainoisilla. Tiedän hänet muuten minulle sopivaksi ja siksi olen jäänyt hänen rinnalleen. Uskon ominaishajunkin muuttuvan, jos hän vie aloittamansa elämäntapamuutoksen (johon en ole häntä painostanut) loppuun saakka.