Mistä paha haju ihmisessä johtuu? Eivätkö kemiat vain kohtaa?
Olen tapaillut miestä joka on muuten oikein hyvä tyyppi ja sovimme ainakin fyysisesti hyvin yhteen, mutta hänen ominaishajunsa tai joku vastaava on nenääni melko sietämätön. Se on vähän kuin viemärin ja ummehtuneen perunakellarin sekoitus, enkä osaa kunnolla sanoa mistä se on peräisin. Joskus sitä ei haista ollenkaan ja joskus sen tuntee jo metrien päästä. Onkohan tällaisella suhteella mitään toivoa tai tottuuko tuohon ajan myötä? Onkohan minussakin hänen mielestään joku tuollainen haju?
Kommentit (936)
Subpi kirjoitti:
Onko lihava? Ne hikoilee ja ihopoimut tulehtuu ja haisee pahalle.
Ei vaan päinvastoin on oikein urheilullinen. Myös hiki on välillä haissut todella pahasti, mutta ei enää pitkään aikaan vaan muut hajut ovat ottaneet vallan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minun elämässäni oli miesystävä joka olisi halunnut olla enemmän kuin ystävä.
Tosi mukava, huumorintajuinen, avulias ja hyvännäköinenkin mutta meidän feromonit ei kyllä kohdannut lainkaan.
Minua häiritsi hänen ominaistuoksunsa niin etten voinut kuvitellakaan mitään seksuaalista hänen kanssaan.
Nämä ominaishajut on otettava tosissaan. Ei ainakaan pidä lisääntyä sellaisen tyypin kanssa. Se on luonnon keino estää ei-sopivien geenien yhdistyminen.
Itseään ei kannata pakottaa "kyllä mä tähän vielä totun" ajatuksilla
Entä Obaman äiti?
Pulkkis kirjoitti:
Johtuneeko ruokavaliosta? Olin aikoinani Tukholmassa hienossa hotellissa siivoajana ja tiesin aina oven avattuani tuulahduksesta, että asukas on musta. Kyse ei ole puhtaudesta tai sen puutteesta.
Aasialaiset taas sanovat, että valkoiset haisevat ällöttävälle.
Alkkiksen ihon läpi tulee taas sellainen imelä haju, jota ei voi olla haistamatta esim. kaupan kassajonossa.
Joo, imelä haju. Usein julkisessa liikenteessä tulee joku viereen istumaan ja tunnen tuon hajun. Käännyn katsomaan ja mustahan siinä. Ei varsinaisesti paha haju, mutta tunnistettava hedelmäisen äitelä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pitäisikö nyt itkeä vain nauraa, mutta vastasin eilen tähän viestiin (toki hieman asian vierestä) kuinka mulla mitä ilmeisimmin on niin väärä ominaiskemia hajuineen että ihan kaikki on aina karsastaneet ja jos ovat olosuhteiden pakosta enempi joutuneet viettämään aikaa samassa tilassa/yhdessä niin sen ärsyyntymisen näkee..
Noh, näemmä tämä toimii jopa näin virtuaalisesti koska tuo viestini on poistatettu :-(
Anteeksi.
Muistan sun viestin, ja ei taatusti ollut siinä mitään vikaa! Joko se on poistunut vahingossa tai sitten joku ihan sairas tyyppi niitä poistattaa. Sitäkin näkee joskus. Eli noista kahdesta (itkeä vai nauraa) valkkaa se jälkimmäinen etkä enää pyytele itseäsi anteeksi. Viikonloppu alkoi, nyt iloitaan!
Kiitos sinulla vaikka nyt mä kyllä itken <3 Hauskaa viikonloppua!
Kyllä. Ominaishaju on tärkeä. Se on biologiaa. Hyvältä omaan nenään tuoksuvan kumppanin kanssa saa terveitä lapsia. Mieheni tuoksuu hyvältä, urheillessaankin haju on miellyttävä. Nämä ovat tärkeitä signaaleja. Ällöltä haiseva mies ei ole oikea sinulle. Aikoinaan minua jallitti siisti mies, jonka ominaistuoksu niin ällö, että no go. Inhotti kun hän tuli lähelle. Harmitti.
Lapseni tunnistavat minun tuoksuni ja kuvaavat, että tuoksuu äidiltä. Tai kodeissa on ominaistuoksu. Eteiseen astuessa tuoksu on miellyttävä tai päinvastoin. Eri kansat tuoksuvat erilaiselta. Tai jos menet katsomaan uutta asuntoa ja siellä tuoksuu pahalta.
Aikoinaan kun otimme koiramme, niin se tuoksui ällöltä. Kenneli oli hometalossa joka oli epäsiisti ja isäntä oli outo röökaava hiippari. Se oli tosi ristiriitainen tunne kun ihana pentu tuoksui ällöltä. Kesti noin kuukauden kun pentuun tarttui meidän perheen ominaistuoksu. Tämä on ainoa asia, joka ristiriidassa tuoksuteoriani kanssa. Tänä päivänä 9v koira haisee meiltä ja se on hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Haju riippuu sitä mikä on elimistön mikrobikuorma. Tuberkuloosi-infektio saa ihmisen haisemaan esim. kaljalta ja muut ympäristömykobakteerit lienee sama asia. 1800-luvulla ihmisillä oli niin korkea mikrobipitoisuus elimistössä että ruumiinlämpökin oli korkeampi kuin nykyään. Elämän pidentäminen riippuu pitkälti siitä miten näitä mikrobeja saa pidettyä kurissa esim. säännöllisillä mikrobilääkekuureilla. Sokeri saa mikrobit lisääntymään nopeammin, siksi sokeri on epäterveellistä, mutta sokeri yhdessä antibioottien kanssa tehostaa antibiootin vaikutusta tutkimusten perusteella. Joten jos syö vaikka sokerikakkua, niin yksi antibioottitabletti aina perään.
Aattelit sitten että se resistenssien bakteerien kasvatus auttaa sun vastustuskykyä?
Kai tiedät että antibiooteille voi herkistyäkin....
Miksi miesten uloste haisee pahemmalle kuin naisten?
Mulle tuli ensimmäisenä mieleen näinkin arkinen juttu kuin vanhan talon tuoksu, joka pinttynyt kiinni vaatteisiin ja hiuksiin esim. Voisko olla näin?
Kerro meille ap sitten jos ikinä ratkaisit tämän!
Harmi jos on muuten kiva mies. Mulla oli aikoinaan tällainen poikaystävä. Se ei tuoksunut huonolle mutta ei tuoksunut "oikealle".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ominaishaju on tärkeä. Se on biologiaa. Hyvältä omaan nenään tuoksuvan kumppanin kanssa saa terveitä lapsia. Mieheni tuoksuu hyvältä, urheillessaankin haju on miellyttävä. Nämä ovat tärkeitä signaaleja. Ällöltä haiseva mies ei ole oikea sinulle. Aikoinaan minua jallitti siisti mies, jonka ominaistuoksu niin ällö, että no go. Inhotti kun hän tuli lähelle. Harmitti.
Lapseni tunnistavat minun tuoksuni ja kuvaavat, että tuoksuu äidiltä. Tai kodeissa on ominaistuoksu. Eteiseen astuessa tuoksu on miellyttävä tai päinvastoin. Eri kansat tuoksuvat erilaiselta. Tai jos menet katsomaan uutta asuntoa ja siellä tuoksuu pahalta.
Aikoinaan kun otimme koiramme, niin se tuoksui ällöltä. Kenneli oli hometalossa joka oli epäsiisti ja isäntä oli outo röökaava hiippari. Se oli tosi ristiriitainen tunne kun ihana pentu tuoksui ällöltä. Kesti noin kuukauden kun pentuun tarttui meidän perheen ominaistuoksu. Tämä on ainoa asia, joka ristiriidassa tuoksuteoriani kanssa. Tänä päivänä 9v koira haisee meiltä ja se on hyvä juttu.
Aiheen ohi vielä että kaikki koirani ovat tuoksuneet ihan erilaiselle! Oikein hyvältä tuoksuvat kyllä, (joku toinen sanoisi varmaan että ovat haisuleita).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu makea tuoksu ihmisessä? Ei paha makea, vaan miellyttävä hunajan tuoksu. Ilmestynyt yhtäkkiä eikä johdu mistään pesuaineesta.
Hiivan ylikasvu elimistössä, candida.
Voi jestas, tuoksuuko sinusta hiiva hyvältä? :D
Pulkkis kirjoitti:
Johtuneeko ruokavaliosta? Olin aikoinani Tukholmassa hienossa hotellissa siivoajana ja tiesin aina oven avattuani tuulahduksesta, että asukas on musta. Kyse ei ole puhtaudesta tai sen puutteesta.
Aasialaiset taas sanovat, että valkoiset haisevat ällöttävälle.
Alkkiksen ihon läpi tulee taas sellainen imelä haju, jota ei voi olla haistamatta esim. kaupan kassajonossa.
Usa:ssa asuessani kuulin että mustien mielestä valkut haisee märältä koiralta kasuessaan. Asialle oli kai tieteellinen selitys joka liittyi hiususlaatuun.
Tästä aiheesta on varmasti jo täällä puhuttu, en jaksanut lukea koko ketjua läpi: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/03/30/e-pillerit-sotkevat-parinvalin…
Uskon parinvalinnassa ominaistuoksun merkitykseen. Kukaan ei rakastu omaan nenään pahanhajuiseen ihmiseen, mutta e-pillerit sotkee naisilla tätä valintaa. Siksi e-pillereitä käyttävä nainen saattaa valita itselleen ihan väärän miehen.
Olen valinnut mieheni aikoinaan ilman ehkäisypillereiden tuomaa harhaa, tosin aloin jossain vaiheessa käyttämään pillereitä. Nyt olen ollut ilman hormoniehkäisyä jo varmaan viitisentoista vuotta, ja saman miehen kanssa edelleen.
Tulehdus kehossa aiheuttaa ominaishajun muuttumista pahaksi. Olen huomannut sen jopa omalla kohdallani. Kun olin kipeä ja ihoni oli tulehtunut, haisin pahalta. Se oli kamalaa. Kun iho parani, ominaistuoksuni muuttui takaisin normaaliksi.
Haistan hyvin helposti ihmisistä myös sen, jos he asuvat hometalossa. Ei kukaan haise normaalisti miltään maakellarilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi epämiellyttävää tuoksua aiheuttava tekijä on myös paha stressi: Stressihormonin vaikutus saa hien joskus erittymään tavallista runsaammin, mutta aiheuttaa varsinkin sen, että hien haju muuttuu ällöttäväksi, pilaantumaan alkaneen banaaniin löyhkää muistuttavaksi.
Tämä.
Omasta miehestäni haistan selvästi työpäivän jälkeen, jos on ollut stressaava päivä. Tosin usein stressaavana päivänä ei ehdi syömään kunnolla ja juo normaalia enemmän kahvia. Osa hajusta voi johtua tuostakin.
Sama. Paitsi että mun mies ei juo kahvia.
Mutta jos sillä on stressiä, tai se joutuu tekemään jotain hommaa, joka ärsyttää ja jossa tulee hiki, sen päällä ollut paita haisee ihan kuvottavalta. Kun taas normaalisti sen paidat haisee häneltä itseltään ja ei ollenkaan pahalta mun nenään.
Mulle hyvin läheinen ihminen teki vuosia sitten eromuuttoa. Se joutui ajamaan pitkiä matkoja ja kuljettamaan tavaraa, ja pyysi sitten lopulta tavarankantoavuksi määränpäässä. Silloin normaalisti tutulta tuoksuva läheinen haisi to-del-la pahalta hieltä - stressihikeähän se!
Vierailija kirjoitti:
Sama. Paitsi että mun mies ei juo kahvia.
Mutta jos sillä on stressiä, tai se joutuu tekemään jotain hommaa, joka ärsyttää ja jossa tulee hiki, sen päällä ollut paita haisee ihan kuvottavalta. Kun taas normaalisti sen paidat haisee häneltä itseltään ja ei ollenkaan pahalta mun nenään.
Mulle hyvin läheinen ihminen teki vuosia sitten eromuuttoa. Se joutui ajamaan pitkiä matkoja ja kuljettamaan tavaraa, ja pyysi sitten lopulta tavarankantoavuksi määränpäässä. Silloin normaalisti tutulta tuoksuva läheinen haisi to-del-la pahalta hieltä - stressihikeähän se!
Tunnistan tämän ilmiön itsessäni.
Tavallisesti ei hikoilun kanssa ole mitään erikoisempia ongelmia, mutta stressaantuneena hiki haisee omaankin nenään pistävän kitkerältä, siis antiperspirantista tai deodorantista huolimatta.
Ei yhtään helpota olotilaa, kun kesken päivän huomaa haisevansa omaankin nenään pistävälle stressihielle.
Toki yritän välttää stressaamista, mutta välillä se ei ole mahdollista,
kun altistuu stressaaville tilanteille, eikä ainakaan vielä ole oppinut olemaan stressaamatta.
Stressihormonit varmaankin puskevat ihon kautta ja muuttavat hikeä.
Vierailija kirjoitti:
Tosi mukava, huumorintajuinen, avulias ja hyvännäköinenkin mutta meidän feromonit ei kyllä kohdannut lainkaan.
Minua häiritsi hänen ominaistuoksunsa niin etten voinut kuvitellakaan mitään seksuaalista hänen kanssaan.
Nämä ominaishajut on otettava tosissaan. Ei ainakaan pidä lisääntyä sellaisen tyypin kanssa. Se on luonnon keino estää ei-sopivien geenien yhdistyminen.
Itseään ei kannata pakottaa "kyllä mä tähän vielä totun" ajatuksilla
E-pillerit sekoittavat naisten hajuaistin. Luulen, että minullekin kävi näin. Yksi mies, josta tuli aviomieheni ja myöhemmin ex, tuoksui alkuaikoina aivan ihanalta, mutta sitten kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn, huomasin, etten ollenkaan pidä miehen ominaistuoksusta. Ennen avioeroa hän haisi nenääni lähinnä kuvottavalta. (Ylemääräisesti leukaan loiskitun partaveden löyhkä yhdistettynä tupakan hajuun ja sekä tuoreen että vanhan vuosikertakonjakin hajuun, pahanhajuisista pieruista puhumattakaan. Lisätään siihen vielä valkosipulin haju, joka tunki ihostakin läpi. Myös hänen hikensä rupesi haisemaan nenääni. Vieläkin puistattaa, kun muistan tämän.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseään ei kannata pakottaa "kyllä mä tähän vielä totun" ajatuksillaMitä sitten tapahtuu jos lisääntyy ei-sopivat geenit omaavan tyypin kanssa? Eikö lisääntyminen onnistu vai onko tuloksena joku kaksipäinen vauva?
Yleensä silloin on lapsettomuus edessä, tai raskaaksi tulemisessa kestää tosi kauan ja keskenmenoja on paljon. Keskenmenoja tulee, kun alkiolla ei ole edellytyksiä elämään.
Kaksipäisiä vauvoja ja muitakaan pahasti epämuodostuneita lapsia ei Suomessa juurikaan synny sikiöseulonnan takia.
No ei se nyt suoraan ihan tuollaista taida kuitenkaan tarkoittaa. Lapsella ei välttämättä ole niin vahva immuniteetti, kuin paremmilla geeniyhdistelmillä voisi olla ja sehän voi sitten vaikuttaa moneenkin asiaan. Toki raskautumisessakin voi olla jotain ongelmia, mutta ei tuo nyt mikään automaatio ole.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä jännä. Mun mies on alkanut haista jotenkin sellaiselta että lähelle tullessa mua alkaa hieman kuvottaa. Ei meillä koskaan mitään intohimoa ole ollut mutta ei mun mielestä ennen pahalta haissut vaan ihan ok:lta. Maistuu myös samalta kun haisee eli jotenkin imelältä. Tulee mieleen lanttulaatikko (inhokkiruokani) ja joku ummehtunut. Vaatteista ei voi johtua eikä pyyhkeestä tms kun itse ne pesen, samoja dödöjä ja pesuaineitakin käyttää. En ymmärrä mistä johtuu mutta ongelmaksi on muodostunut kun suudellessa halut menee täysin.
Minulla oli tämä sama exän kanssa. Ero tuli.
Mutta tuo ominaistuoksu on kyllä oikeasti tosi tärkeä ja mielestäni sitä ei voi oikein sekoittaa hygieniasta johtuvaan. Kokemusta itselläkin semmoisesta, että hyvältä tuoksuva mies tuoksuu hyvältä myös esim hikoillessaan.
Toisen tuoksusta joko pitää tai sitten ei. Välimuotoa ei oo.
Mikä vaiva ja millä se parani?