Suomalaisilla on huonot sosiaaliset taidot
Kun katsoo esimerkiksi kuvamateriaalia kokouksista maailmalla, niin kaikki toiset juttelevat keskenään soljuvasti ja ovat vuorovaikutuksessa keskenään, mutta yksi se vaan seisoo tapittaa tuppisuuna, se suomalainen nimittäin.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 22:17"]
Itse asiassa monet suomalaiset ovat todella itseriittoisia. Muita ei haluta ottaa huomioon kun ne omat ajatukset ovat niin fantastisia että jopa tervehtiminenkin olisi pois omissa ajatuksissa olemisesta. Pukeutuakaan ei viitsitä, kun tärkeintä on että minulla on mukava olla ja minä kun en piittaa siitä mitä muut ajattelevat!
[/quote]komppi. Aina ollaan kehumassa itseä ja Suomea. Minä, minä, minä. Ja haukutaan toisen kotimaa heti kättelyssä.
[/quote]Ja viljelään ihme ennakkoluuloja "totuuksina" tietämättä minkälaista siellä muualla oikeesti on.
[/quote] Ja jos muunmaalaisella on samanlaisia "totuuksia" Suomesta niin johan jaksetaan ihmetella ja naureskella sen tyhmyytta ja heikkoa maantiedon tuntemusta.
Anteeksi 73 ,ei meidän lapset ovat tyraani he ovat leikkisia ja iloisia ja puheliaita ei se mikään tyraani ole!!!!!! Sorry vaan!!! En mitenkään voi kantaa vastuu politikoiten päätökseistä,olet typerys jos niin ajattelet. Mitä on yhteistä iloisella lapsella ja virheita tekevällä politikolla????? Kuten myös yksittäinen ihminen kovin paljon varsinkiin täältä Suomesta käsiin pystyy lähteä neuvomaan Presidenttin hänen päätökset ja ratkaissut!!!! Sitä paitsi sun aivoja ei ehkä riittaisi edes neuvonantajaksi!!! Kuvittelee jos itse olisin Putinin tilalla niin et sen kummoisempi olisit. Se on tosi iso maa. Paljon on tekimista kuinka kehtaat arvostella kuinka itse toimisit hänen tilalla??? Luuletko että se on helppo??? Hänet kuitenkiin äänestetiin,eikä ne mitään valeäänestys ollut,koska jos olisin Venäjällä niin äänestäisin hänet aivan varmasti,virheitä hän tekee mutta kukapas ei tee. Putin on älykäs ja lahjakas Pressa puhuvatpa kuka mitä tahansa,hän ei ole sekaisin kuten monet väittää vaan selkärankallinen johtaja joka vetää Maanpuolustuslinja -Krim on aina ollut Venäjään kuuluva ja venäläiset ovat äänestäneet eikä vaan venäläiset ja muut jotka asuvat siellä!!!!!!!! Ja mistä sinä oikein tiedät mitä Ukrainassa tapahtui..ootko asunut siellä...käynyt...onko sulla siellä ystävät ..sukulaiset..Niin pää!!!!! Joten lakkaa spekulointia. Jos osaisit kunnolla venäjää niin ehkä silloin olisit tasaarvoinen kiistakumppani!!! Ja kun et osaa niin käyttäisit edes aivoja ja ottaisit rauhallisesti. P.S. Ja vaikka meidän lapsi onkiin iloinen ja lellitty niin Sou what????? Silti hän on kohtelias ja kunnioitta opettajan KYLLÄKIIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ärsyttä sellaista tietämättömyyttä!!!
Kumpi on nolompaa, olla hiljaa vai selittää haparoiden hiljaisella äänellä jotain diibadaabaa, joka vilisee asiavirheitä ja kummallisia sanavalintoja? Yeah, that's me... siksi vaikenen mieluummin kun ei aina aivot synkkaa tuon puheentuottovärkin kanssa.
Minä olen suomalainen ja mulla on huonot sosiaaliset taidot. Jännitän uusille ihmisille puhumista, ja totta puhuen myös kaikille muille... Joudun pakottamaan hymyn, ja se kuuluisa naapurien tervehtiminen on työn ja tuskan (kylmä hien ja sydämentykytyksen) takana.
Luonteessa vai kasvatuksessa vikaa, en tiedä. En ole kuitenkaan paha tai ilkeä. Kai sekin jotain merkkaa?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:23"]
Olen asunut opiskelun vuoksi muutaman vuoden ulkomailla ja pakko myöntää, että kesti vähän aikaa tottua taas ihmisten jäyhyyteen ja kavahtamiseen kun tervehdin heitä mielestäni normaalilla ystävällisellä äänensävyllä. Olen keskikokoinen kiltti nainen.
[/quote]
Jos minua lähestyy ja tervehtii nainen. Ystävällisesti kauniilla äänellä... Olen varma hänen olevan vailla jotakin. Kuten rahaa, siivoamista tai jonkun raskaan esineen kantoa. Siksi en ole ystävällinen vieraille.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2014 klo 00:14"]
Anteeksi 73 ,ei meidän lapset ovat tyraani he ovat leikkisia ja iloisia ja puheliaita ei se mikään tyraani ole!!!!!! Sorry vaan!!! En mitenkään voi kantaa vastuu politikoiten päätökseistä,olet typerys jos niin ajattelet. Mitä on yhteistä iloisella lapsella ja virheita tekevällä politikolla????? Kuten myös yksittäinen ihminen kovin paljon varsinkiin täältä Suomesta käsiin pystyy lähteä neuvomaan Presidenttin hänen päätökset ja ratkaissut!!!! Sitä paitsi sun aivoja ei ehkä riittaisi edes neuvonantajaksi!!! Kuvittelee jos itse olisin Putinin tilalla niin et sen kummoisempi olisit. Se on tosi iso maa. Paljon on tekimista kuinka kehtaat arvostella kuinka itse toimisit hänen tilalla??? Luuletko että se on helppo??? Hänet kuitenkiin äänestetiin,eikä ne mitään valeäänestys ollut,koska jos olisin Venäjällä niin äänestäisin hänet aivan varmasti,virheitä hän tekee mutta kukapas ei tee. Putin on älykäs ja lahjakas Pressa puhuvatpa kuka mitä tahansa,hän ei ole sekaisin kuten monet väittää vaan selkärankallinen johtaja joka vetää Maanpuolustuslinja -Krim on aina ollut Venäjään kuuluva ja venäläiset ovat äänestäneet eikä vaan venäläiset ja muut jotka asuvat siellä!!!!!!!! Ja mistä sinä oikein tiedät mitä Ukrainassa tapahtui..ootko asunut siellä...käynyt...onko sulla siellä ystävät ..sukulaiset..Niin pää!!!!! Joten lakkaa spekulointia. Jos osaisit kunnolla venäjää niin ehkä silloin olisit tasaarvoinen kiistakumppani!!! Ja kun et osaa niin käyttäisit edes aivoja ja ottaisit rauhallisesti. P.S. Ja vaikka meidän lapsi onkiin iloinen ja lellitty niin Sou what????? Silti hän on kohtelias ja kunnioitta opettajan KYLLÄKIIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ärsyttä sellaista tietämättömyyttä!!!
[/quote]
Tässä hyvä esimerkki tyypillisen venäläisen sosiaalisista taidoista. Pää heiluu ja molotus raikaa, mutta minkäänlaista rakentavaa ja asiallista vuorovaikutusta on turha odottaa.
Osalla suomalaisia on todella huonot sosiaaliset taidot. Sen voi todeta joka päivä. Hassuja pieniä epäystävällisyyden tai välinpitämättömyyden tilanteita tulee vastaan jatkuvasti ihan kun tarkkailee tilanteita. Tietysti sitä itsekin syyllistyy huonoon käyttäytymiseen aina silloin tällöin. Esimerkki lähipäiviltä: Kaupassa maistiaistarjoilu. Hiljainen aika kaupassa. Keski-ikäinen nainen tulee, ottaa maistelupikarin, hörppää, paiskaa pikarin roskikseen esittelijän viereen, ei sano sanaakaan. Mutta nyt se hyvä uutinen. En muista lähipäiviltä muita epäkohteliaisuuksia, joten ehkä liioittelin tuossa alussa. Hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:23"]
Olen asunut opiskelun vuoksi muutaman vuoden ulkomailla ja pakko myöntää, että kesti vähän aikaa tottua taas ihmisten jäyhyyteen ja kavahtamiseen kun tervehdin heitä mielestäni normaalilla ystävällisellä äänensävyllä. Olen keskikokoinen kiltti nainen.
Jos minua lähestyy ja tervehtii nainen. Ystävällisesti kauniilla äänellä... Olen varma hänen olevan vailla jotakin. Kuten rahaa, siivoamista tai jonkun raskaan esineen kantoa. Siksi en ole ystävällinen vieraille.
Etkö sitten osaa kieltäytyä, jos sinulta pyydetään jotain? Jokaisen pitäisi osata puolustaa itseään, omaa aikaansa jne. ystävällisesti.
Jos kiinnostaa opetella muuta kuin sitä tuppisuuna seisomista, niin tsekkaa http://jaanmurtajat.blogspot.fi
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 22:13"]
Miksiköhän suomalaiset aina pitää omia erityispiirteitään huonoina asioina? Minä en ole syntynyt Suomessa, mutta minä niin nautin siitä, että Suomessa pääosin puhutaan vain kun on asiaa, eikä muuten vaan. Tykkään myös siitä, ettei minun tarvitse jutella jokaisen naapurin kanssa vain koska se kuuluu tapoihin, vaan minä saan pitää oman tilani, olla omissa ajatuksissani.
Toki aluksi oli ahdistavaa, kun ei ollut tottunut suomalaisten tapoihin, ja luulin että ihmiset inhoavat minua henkilönä (arvelin että ulkomaalaisuuteni takia) ja siksi esim. naapurit eivät halua puhua minulle mitään. Mutta jossain vaiheessa huomasin että eivät ne hirveästi puhu muillekaan jos ei ole erityistä asiaa, ja aloin olla stressaamatta siitä. Ja nykyisin tosiaan arvostan sitä, että täällä ainakin vanhemmilla ihmisillä puhe on vielä keino jolla välitetään jonkinlaista asiallista informaatiota, eikä sitä käytetä pakonomaisesti luomaan jotain sosiaalista ilmapiriiä tai estämäään vaivautuneisuuden tunnetta hiljaa olemisesta.
[/quote]
Nämä ovat hyviä asioita, mutta vain jos ollaan tekemisissä muiden suomalaisten tai suomalaisiin tottuneiden kanssa. Mutta kuvailemasi käytös ei ole hyväksi, jos kaikki osapuolet eivät tunne suomalaista kulttuuria, esim. liike-elämässä tai matkaillessa.