Suomalaisilla on huonot sosiaaliset taidot
Kun katsoo esimerkiksi kuvamateriaalia kokouksista maailmalla, niin kaikki toiset juttelevat keskenään soljuvasti ja ovat vuorovaikutuksessa keskenään, mutta yksi se vaan seisoo tapittaa tuppisuuna, se suomalainen nimittäin.
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:01"]
Kun katsoo esimerkiksi kuvamateriaalia kokouksista maailmalla, niin kaikki toiset juttelevat keskenään soljuvasti ja ovat vuorovaikutuksessa keskenään, mutta yksi se vaan seisoo tapittaa tuppisuuna, se suomalainen nimittäin.
[/quote]
No sosiaalisina taitoina pidetään tyhjän päivästä lätisemistä eikä oikeasti olla edes kiinnostuneita mitä keskustelukumppani sanoo, niin ehkä me ollaan lahjattomia. Ja hyvä niin!
Suomalaiset keskittyy asiaan eikä tyhjän puhumiseen
[/quote]Tsiisus!!!
[/quote] Tuolla asenteella ei maailmalla pitkälle pötkitä
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 20:52"]
No lakataan valittamasta ja aletaan opettaa lapsiamme sosiaalisemmiksi ja avoimimmiksi. Ei olisi ollenkaan pöllömpää, että täälläkin jo päiväkodeissa ja kouluissa olisi erilaisia yhteisöllisiä tapahtumia, joihin olisi velvoite osallistua lapsilla ja perheillä, yhdessä tekemiseen.
[/quote]
Kyllä se on vielä tärkeämpää, että odotetaan hyviä käytöstapoja ja opastetaan niin pitkään, että lapset haltsaa homman. Kyllä ne oppivat, nehän ovat lapsia. Aikuisten kanssa on vähän vaikeampaa. Olisi kyllä hyvä jos kaikki suomalaislapset saisivat viettää vaikka Ruotsissa/Englannissa/Saksassa vuoden pari.
[/quote]http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288653087468.html
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 19:57"]
Suomalaiset ovat ankeita, sisäänpäin kääntyneitä jurottajia. Kevyt keskustelu vaatii aivan ylivoimaisia ponnistuksia, siksi kaikki kommunikointi muuttuu väittelyksi ja raskaammanlaatuiseksi pätemiseksi. Kun ei osata, eikä haluta edes oppia. Tylsää.
[/quote]
Olen puoliksi suomalainen ja tämän vuoksi minulla ei ole suomalaisia ystäviä. Kouluaikoina kyllä oli muutamia mutta eivät jääneet elämänvarrelle pidemmäksi aikaa. Tunsin erään naisen noin 15 vuoden ajan, tosin meidän ystävyytemme loppui siihen kun en enää jaksanut kuunnella naisen jatkuvaa toisten ihmisten arvostelua aiheetta. Hänen mielestään minä olin liian sosiaalinen eikä hän vaivautunut aina vastaamaan minulle, itse koin tämän loukkaavaksi vaikka tiedän kyllä etteivät kaikki suomalaiset ole sosiaalisia. En nyt sanoisi että nämä ovat "vain suomalaisia" piirteitä kun muissakin maissa näin käyttäydytään jossain määrin. Hän mm. arvosteli sukulaistaan koska hän oli halunnut lapsia ja mies ei, naisen mielestä sukulaisella ei siis ollut oikeutta lapsia hankkia. Mielestäni asia ei kuulu hänelle tippaakaan, koska kyseessä oli vain sukulainen ja jokainen tekee itse omat elämänpäätökset. Hän arvosteli ihmisiä sen mukaan onko ihmisellä työ vai ei. Hän ei arvioinut ihmisiä sen perusteella että on hyvä jos edes yrittää vaan tietyinlaista mustavalkoisuuta että ihminen on huono jos ei tee juuri niin kuin hän ajattelee. Hän arvosteli ihmisiä varakkuuden ja työn perusteella, jos ihmisellä ei ollut työtä niin ihminen oli hänen mielestään köyhä luuseri jonka pitäisi hankkia oman tasoinen köyhä mies. Hän naureskeli takanapäin kaverinsa väärille miesvalinnoille, tämän sijaan hän olisi voinut edes tukea ystäväänsä ja yrittää yhdessä etsiä sopivampaa kumppania hänelle eikä vain pilkata takanapäin. Hän ajatteli että Suomi on paras maa koko maailmassa, vaikka ei juurikaan matkustellut ja nähnyt muita maita että olisi voinut kunnolla verrata.
[/quote]Mikä sun oksennuksen pointti oli?
Suomi on virallisesti maailman paras maa ja siitä on vähän turha vääntää kun asiantuntijat on sen todennu
[/quote]
Olihan tää huumoria, olihan???
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 20:51"]
Miksi mä en koskaan ole tavannut luontevaa ulkomaalaista. Missä niitä voi tavata
[/quote]
Onko Suomi sulle niin maailman napa, että kaikki mikä ei ole tuttua ja turvallista eli suomalaista = ei ole luontevaa... Pliis, mene luolaasi tai lähde Tallinnaa kauemmas.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:35"]
Noo en sanoisi että huonoja sosiaalisia taitoja,meillä on ne jo luonnosta,mutta olen venäläisenä huomannut ettei niitä täällä vahvistetaan. Lapsia kehotetaan olemaan hilja ja kiltisti vaan,eihan ne silloin kehityy. Jos jo pienilta lapselta vaaditaan olemaan reipas ja reipas;pukeudu jo nopeasti,syö reippasti,älä pillita,no niin äkkiä nyt äidillä ei ole aika,älä kysele liikoja,turpa kiinnii...ja niin edelleen...eihan mitään taitoja edes näkyviin pääse..siitä kasvaa sellainen reipas hissukka,kuten Katainen...Anteeksi! Lastaa pitää kannustaa olla iloinen ja hänelle pitää osoittaa pyytetöntä rakkautta ja välittä aidosti :), ja olen huomannut ETTEI suomalaiset KEHUU lapsia,se on musta kamala,palkitaan hiljaisuudesta..ja musta tuntuu,että vanhemmaat vain haluavat,että lapsi on ikään kun huomamaton,että hänestä on vähemmään vaivaa,ettei vaan sanoisi vastaan mitään. Just sen takia suomalaiset teinit ovat niin kamalia koska silloin vasta ne uskaltaa sanoa VASTAAN. Sitten heitä aletaan vihata,just kun ne tarttes eniten aitoa pyytetöntä rakkautta just vanhemmilta. Sen takia Suomessa nuoret alkavat harrastamaan seksia niin aikaisiin,että saisi edes jostain hyväksyntää,kun kotona heitä vaan moititaan. Murrosikää alkaa jo 3 VUOTIANA,lapsella on jo oma mielipide,hän jo huomaa kaikki ja on asioita josta hän pitää tai ei. Hän voi olla jo pettynyt,voi olla jo vihainen äidille tai muille ihmiseille jos hänet hujataan tai valehdellaan, ja uhmalla hän reagoi kun kokee että hänet laimeenlyödään. Hän on pieni lapsi jolla on jo Suuri Sielu joka halua tulla mahdollisimaan hyvin kohdeltu. Raha,karkkit ja kallit lelut lapsi EI TARVITSEE,samaten teini EI TARVITSEE seksia!!!!!! Tuskin tyttö ilahtuu jos epäonnistumisen ehkäisyn vuoksi hän jouduu aborttia tekemään. Sen sijan lapsi ja nuori tarvitse rakkauttaa,kodin,suht.terveellista ruokaa,ympärille rakastavia ihmisia,ystäviä,lämpimät vaattet ja paaaljon iloa ja ystävällisyyttä.P.S. Neuvostoliitossa just sitä oli,joten en vieläkään pystyy ymmärtää miksi meitä vihattiin. No ei se mitään,kuitenkiin pidän arvojani itselleen ja mun oma lapsi ja suomalainen mies jolla on "puuttellisia sosiaalisia taitoja" ovat tyytyväisiä ja vielä muutama suomalaista ystävä jotka tykkävät musta just NEUKKUNA :)))))))). Nailla mennään :))))).
[/quote]
Myönnän, etten tunne venäläistä kulttuuria muutoin kuin muutaman venäläisen tuttavani kautta. Heidän mukaansa venäläisessä koulussa opettaja on auktoriteetti, eikä opettajalle sanota vastaan. Jostain syystä suomalaisissa kouluissa on kyllä joka luokassa monta vastaansanojaa. Kunpa olisivatkin enemmän hiljaa ja tottelisivat aikuisia.
Taitaa mennä vähän asian viereen, mutta eikös "Neukkulassa" ja nykyisin Venäjällä juuri tehdä niitä abortteja ihan toiseen malliin kuin Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:35"]
Noo en sanoisi että huonoja sosiaalisia taitoja,meillä on ne jo luonnosta,mutta olen venäläisenä huomannut ettei niitä täällä vahvistetaan. Lapsia kehotetaan olemaan hilja ja kiltisti vaan,eihan ne silloin kehityy. Jos jo pienilta lapselta vaaditaan olemaan reipas ja reipas;pukeudu jo nopeasti,syö reippasti,älä pillita,no niin äkkiä nyt äidillä ei ole aika,älä kysele liikoja,turpa kiinnii...ja niin edelleen...eihan mitään taitoja edes näkyviin pääse..siitä kasvaa sellainen reipas hissukka,kuten Katainen...Anteeksi! Lastaa pitää kannustaa olla iloinen ja hänelle pitää osoittaa pyytetöntä rakkautta ja välittä aidosti :), ja olen huomannut ETTEI suomalaiset KEHUU lapsia,se on musta kamala,palkitaan hiljaisuudesta..ja musta tuntuu,että vanhemmaat vain haluavat,että lapsi on ikään kun huomamaton,että hänestä on vähemmään vaivaa,ettei vaan sanoisi vastaan mitään. Just sen takia suomalaiset teinit ovat niin kamalia koska silloin vasta ne uskaltaa sanoa VASTAAN. Sitten heitä aletaan vihata,just kun ne tarttes eniten aitoa pyytetöntä rakkautta just vanhemmilta. Sen takia Suomessa nuoret alkavat harrastamaan seksia niin aikaisiin,että saisi edes jostain hyväksyntää,kun kotona heitä vaan moititaan. Murrosikää alkaa jo 3 VUOTIANA,lapsella on jo oma mielipide,hän jo huomaa kaikki ja on asioita josta hän pitää tai ei. Hän voi olla jo pettynyt,voi olla jo vihainen äidille tai muille ihmiseille jos hänet hujataan tai valehdellaan, ja uhmalla hän reagoi kun kokee että hänet laimeenlyödään. Hän on pieni lapsi jolla on jo Suuri Sielu joka halua tulla mahdollisimaan hyvin kohdeltu. Raha,karkkit ja kallit lelut lapsi EI TARVITSEE,samaten teini EI TARVITSEE seksia!!!!!! Tuskin tyttö ilahtuu jos epäonnistumisen ehkäisyn vuoksi hän jouduu aborttia tekemään. Sen sijan lapsi ja nuori tarvitse rakkauttaa,kodin,suht.terveellista ruokaa,ympärille rakastavia ihmisia,ystäviä,lämpimät vaattet ja paaaljon iloa ja ystävällisyyttä.P.S. Neuvostoliitossa just sitä oli,joten en vieläkään pystyy ymmärtää miksi meitä vihattiin. No ei se mitään,kuitenkiin pidän arvojani itselleen ja mun oma lapsi ja suomalainen mies jolla on "puuttellisia sosiaalisia taitoja" ovat tyytyväisiä ja vielä muutama suomalaista ystävä jotka tykkävät musta just NEUKKUNA :)))))))). Nailla mennään :))))).
[/quote]Joo teillä venäläisillähän on hyvät taidot kuten olemme nyt nähneet. Suomen poliitkot yrittää neuvotella teidän kanssa mutta tulosta ei tule. Kummassakohan päässä se vika on?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:37"]
[/quote] Tuolla asenteella ei maailmalla pitkälle pötkitä
[/quote]Juu ei =D
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 20:51"]
Miksi mä en koskaan ole tavannut luontevaa ulkomaalaista. Missä niitä voi tavata
[/quote]
Onko Suomi sulle niin maailman napa, että kaikki mikä ei ole tuttua ja turvallista eli suomalaista = ei ole luontevaa... Pliis, mene luolaasi tai lähde Tallinnaa kauemmas.
[/quote]Kiitos vaan olen matkaillut
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 20:52"]
No lakataan valittamasta ja aletaan opettaa lapsiamme sosiaalisemmiksi ja avoimimmiksi. Ei olisi ollenkaan pöllömpää, että täälläkin jo päiväkodeissa ja kouluissa olisi erilaisia yhteisöllisiä tapahtumia, joihin olisi velvoite osallistua lapsilla ja perheillä, yhdessä tekemiseen.
[/quote]
Kyllä se on vielä tärkeämpää, että odotetaan hyviä käytöstapoja ja opastetaan niin pitkään, että lapset haltsaa homman. Kyllä ne oppivat, nehän ovat lapsia. Aikuisten kanssa on vähän vaikeampaa. Olisi kyllä hyvä jos kaikki suomalaislapset saisivat viettää vaikka Ruotsissa/Englannissa/Saksassa vuoden pari.
[/quote]
Tämän olikin tarkoitus lisätä aikuisten yhteisöllisyyttä, kun joutuisivat yhtessä suunnittelmaan ja järjestämään ja valmistelemaan tapahtumia. Mistäs ne lapset paremmin oppisivat kuin mallista?
[/quote]
Todella syvältä kaikenlainen pakkoyhteisöllisyys. Nykyajan parasta antia on juuri se että jokainen saa mahdollisimman paljon itse valita kenen kanssa aikansa viettää.
[/quote]Jos sillä on vaan asperger.
Venäläiset lapset ne vasta pikkutyranneja ovat. Siellä hemmotellaan lapset ihan pilalle, eikä moraali ikinä kehity kun lapsia kehutaan ihan syyttä ja virheet painetaan villaisella. Koko maa on yksi varkaitten paratiisi ja huijareitten huvipuisto. Noh, halutessaan venäläiset kyllä osaavat olla lähipiirilleen mukavia ja vieraanvaraisia, mutta eivät toisaalta oikein tajua, että sosiaaliseen vuorovaikutukseen kuuluu koko yhteiskunta, ei vaan se oma lähipiiri. Et voi varastaa tuntemattomalta ja olettaa, ettet sitten itse joudu koskaan uhriksi.
Suomessa ihmiset kuitenkin käyttäytyvät kokonaisuutena hyvin, ja suoriutuvat yhteiskunnan jäseninä paljon paremmin kuin monen 'sosiaalisemman' yhteiskunnan jäsenet. Täällä ehkä ajatellaan, että jos perusasiat on kunnossa, ei tarvitse panostaa sosiaaliseen mielistelyyn ja suhteiden hoitamiseen jokaisen vastaantulijan kanssa, kun tavallaan oma turvaverkko on jo suuremman yhteiskunnan hoidossa.
Mutta maailma muuttuu, ja nuoret ovat sosiaalisempia (toisaalta myös itsekkäämpiä) kuin ennen.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 21:58"]
[/quote]Jos sillä on vaan asperger.
[/quote] Tuokin vaihtoehto on käväissyt mielessä. ;)
Omituista yleistämistä. Tämmöiset "suomalainen ei puhu eikä pussaa"-tyyppiset jonninjoutavat hokemat on iskostettu kaikkien päähän niin, että ei edes ymmärretä, että samanlaisia ihmisiä suomalaiset ovat kuin ihan kaikki muutkin tällä pallolla. Ihan yhtä oikein olisi sanoa, että kaikki ranskalaiset ovat loistavia suutelijoita tai kaikki englantilaiset ovat punatukkaisia tai kaikki amerikkalaiset puhuvat virheetöntä englantia. Ajatteletteko te, että esimerkiksi ujous sisältyy jotenkin vain ja ainoastaan suomalaisten geeneihin?
Minä en ole juurikaan kohdannut huonosti sosiaalisissa tilanteissa toimivia ihmisiä kuin yksittäiskappaleina. He ovat olleet sellaisia "ettekö tiedä, kuka minä olen ja kuinka paksu lompakko minulla on"-ihmisiä taikka sellaisia, joilla on ollut syystä tai toisesta sattumalta huono päivä. Muutoin tapaan päivittäin kaikenikäisiä suomalaisia, jotka hymyilevät ja rupattelevat niitä näitä ja ottavat huomioon muutkin.
Minä en mitenkään häpeä olla suomalainen enkä ole edes huomannut televisiosta, että joku poliitikko olisi aivan erityisen tönkkö niihin muihin verrattuna. Jos jotain pitää hävetä niin sitten Räikköstä.
Miksiköhän suomalaiset aina pitää omia erityispiirteitään huonoina asioina? Minä en ole syntynyt Suomessa, mutta minä niin nautin siitä, että Suomessa pääosin puhutaan vain kun on asiaa, eikä muuten vaan. Tykkään myös siitä, ettei minun tarvitse jutella jokaisen naapurin kanssa vain koska se kuuluu tapoihin, vaan minä saan pitää oman tilani, olla omissa ajatuksissani.
Toki aluksi oli ahdistavaa, kun ei ollut tottunut suomalaisten tapoihin, ja luulin että ihmiset inhoavat minua henkilönä (arvelin että ulkomaalaisuuteni takia) ja siksi esim. naapurit eivät halua puhua minulle mitään. Mutta jossain vaiheessa huomasin että eivät ne hirveästi puhu muillekaan jos ei ole erityistä asiaa, ja aloin olla stressaamatta siitä. Ja nykyisin tosiaan arvostan sitä, että täällä ainakin vanhemmilla ihmisillä puhe on vielä keino jolla välitetään jonkinlaista asiallista informaatiota, eikä sitä käytetä pakonomaisesti luomaan jotain sosiaalista ilmapiriiä tai estämäään vaivautuneisuuden tunnetta hiljaa olemisesta.
Itse asiassa monet suomalaiset ovat todella itseriittoisia. Muita ei haluta ottaa huomioon kun ne omat ajatukset ovat niin fantastisia että jopa tervehtiminenkin olisi pois omissa ajatuksissa olemisesta. Pukeutuakaan ei viitsitä, kun tärkeintä on että minulla on mukava olla ja minä kun en piittaa siitä mitä muut ajattelevat!
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 22:17"]
Itse asiassa monet suomalaiset ovat todella itseriittoisia. Muita ei haluta ottaa huomioon kun ne omat ajatukset ovat niin fantastisia että jopa tervehtiminenkin olisi pois omissa ajatuksissa olemisesta. Pukeutuakaan ei viitsitä, kun tärkeintä on että minulla on mukava olla ja minä kun en piittaa siitä mitä muut ajattelevat!
[/quote]komppi. Aina ollaan kehumassa itseä ja Suomea. Minä, minä, minä. Ja haukutaan toisen kotimaa heti kättelyssä.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 22:24"]
[/quote]komppi. Aina ollaan kehumassa itseä ja Suomea. Minä, minä, minä. Ja haukutaan toisen kotimaa heti kättelyssä.
[/quote]Ja viljelään ihme ennakkoluuloja "totuuksina" tietämättä minkälaista siellä muualla oikeesti on.
[/quote]Mitä sä saat siitä että sua tervehditään? Ja heti perään seuraava vastaantulija tervehtii taas. Koko kotimatka töistä on yhtä tervehtimistä.