Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei innostu arkea helpottavista ostopalveluista.

Vierailija
21.03.2014 |

Olen ehdottanut mm. siivousavun palkkaamista ja ruokakassipalvelua, mutta miehen mielestä nämä ovat kalliita ja turhia, niitä ei ole kuulemma tarvittu ennenkään niin ei tarvita nytkään.

Mies "luo uraa" ja tekee pitkiä päiviä, ja minä yritän tässä parhaani mukaan yrittää helpottaa arkeamme kun olen palaamassa taas hoitovapailta työelämään. Olen yrittänyt selittää, ettei minulla ole kohta enää aikaa samalla tavalla siivota, käydä kaupassa, tehdä ruokaa, ainakaan katkeroitumatta ja väsähtämättä siinä samalla. Haluaisin meille toimivan arjen, vaativat työt kun molemmilla, mutta mies törmää jokaisen ehdotuksen liian kalliina. Minun mielestäni meillä kyllä olisi tuollaisiin palveluihin varaa, jos samalla arkemme laatu paranisi. Meillä jäisi enemmän aikaa lapsillemme, toisillemme ja omille harrastuksillekin. Vai olettaako mies tosiaan, että minä teen jatkossa kaiken? Olenko minä passannut miehen pilalle kotiäitivuosinani? Toki voisin omilla rahoillani nämä palvelut kustantaa, mutta silloinkin mies pääsisi kuin koira veräjästä.

Ajatuksia?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän arkea on helpottanut au pair. Auttaa PALJON enemmän, että apua on arjessa muutama tunti päivässä, kuin koko päivä joka toinen viikko.

On kiva tulla töistä kotiin kun keittiö on siisti, pesukone ja tiskikone on jo pyörinyt, ja perunat kiehumassa. Ehdin jopa lukea lehden kun au pair riehuu lasten kanssa =)

Vierailija
22/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa siivousapua jos kerran varaa on! Ei siinä mun mielestä mitään ihmeellistä ole! Mies nuriskoon, kai sille nyt on ihan sama kuka sen siivouksen tekee kun kerran itse ei juuri siivoa, saapahan makoilla samalla tavalla niinkuin tähänkin asti.

Se kylläkin ihmetyttää että miksi teillä on erilliset rahat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:18"]

Ei herranjestas, että ostopalveluita ilman ei pärjää? Vaikka on kaikki nykyajan vimpaimet ja vempeleet käytössä? Mites sit ennen pärjättiin, hä?

[/quote]

Ennen pärjättiin siten, että naiset tekivät kahta työtä. Palkkatyötä kodin ulkopuolella ja palkatonta työtä kotona.

Miehet tekivät töitä vain kodin ulkopuolella ja kodissaan elivät täysihoidossa.

Nykyään naiset ovat sen verran itsenäisiä, että eivät suostu semmoiseen. Ainakin toivon että useimmat eivät suostu.

Siitähän tässä nyt on kyse, eikä siitä 'miten ennen pärjättiin'.

Vierailija
24/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 14:15"]

Palkkaa siivousapua jos kerran varaa on! Ei siinä mun mielestä mitään ihmeellistä ole! Mies nuriskoon, kai sille nyt on ihan sama kuka sen siivouksen tekee kun kerran itse ei juuri siivoa, saapahan makoilla samalla tavalla niinkuin tähänkin asti.

[/quote]

Osittain erilliset, osittain yhteiset. Kaikki talousmenot, yhteiset matkat yms. menee yhteiseltä tililtä, mutta isommista menoeristä (kuten säännöllinen siivous) kyllä ihan keskustellaan. Ja tästä onkin kyse, mielestäni siivous menisi yhteisistä rahoista, ei minun "omaan piikkiin" kuin joku tuolla ehdotti. Ap.

Vierailija
25/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:45"]Olen ehdottanut mm. siivousavun palkkaamista ja ruokakassipalvelua, mutta miehen mielestä nämä ovat kalliita ja turhia, niitä ei ole kuulemma tarvittu ennenkään niin ei tarvita nytkään.

Mies "luo uraa" ja tekee pitkiä päiviä, ja minä yritän tässä parhaani mukaan yrittää helpottaa arkeamme kun olen palaamassa taas hoitovapailta työelämään. Olen yrittänyt selittää, ettei minulla ole kohta enää aikaa samalla tavalla siivota, käydä kaupassa, tehdä ruokaa, ainakaan katkeroitumatta ja väsähtämättä siinä samalla. Haluaisin meille toimivan arjen, vaativat työt kun molemmilla, mutta mies törmää jokaisen ehdotuksen liian kalliina. Minun mielestäni meillä kyllä olisi tuollaisiin palveluihin varaa, jos samalla arkemme laatu paranisi. Meillä jäisi enemmän aikaa lapsillemme, toisillemme ja omille harrastuksillekin. Vai olettaako mies tosiaan, että minä teen jatkossa kaiken? Olenko minä passannut miehen pilalle kotiäitivuosinani? Toki voisin omilla rahoillani nämä palvelut kustantaa, mutta silloinkin mies pääsisi kuin koira veräjästä.

Ajatuksia?

[/quote]

Olen mies ja olen samaa mieltä kuin miehesi, eli että nuo palvelut ovat turhuutta, tarpeetonta ja rahanhaaskausta, eikä noita ole ennenkään tarvittu, eikä tarvita nytkään.

Miten ihmeessä teidän vanhempanne, meidän vanhempanne, isovanhempanne jne ovat pärjänneet ilman tuollaisia turhia palveluita? No helposti, kävivät töissä, töiden jälkeen kaupassa, siivoilivat samalla kun hoitivat muksujaan jne. Eli sinulla on jotain ongelmia, jos et pysty hoitamaan päivittäisiä arkiaskareita ilman apua. On se kumma kun me muut pystytään hoitamaan työt, lapset, siivouksen, ruuanlaiton jne ilman apua.

[/quote]

Ennen jokainen, jolla oli varaa palkkasi kotiapulaisen.

Omien vanhempieni pärjäämistä helpotti kovasti se, että lasten perään ei tarvinnut katsoa. Heidät pystyi vaan lähettämään pihalle leikkimään, kyllä he siellä pärjäsivät ja toisistaan huolehtivat. Lapsikuolleisuus oli ihan eri luokkaa kuin tänä päivänä, mutta se kuului siihen aikaan. Koulujen loma-aikoina lapset sitten lähetettiin mummolaan. Sekin helpotti pärjäämistä kummasti.

Vierailija
26/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sovi miehen kanssa siivousvuorot, kumpikin siivoaa vuoroviikoin. Sitten ilmoitat ulkoistavasi omat vuorosi ja maksavasi ne ja kysyt haluaako hän tehdä saman omilleen, kun sama siivooja voisi hoitaa. Jollei, sanot että ok, mutta jos yksikin siivous viivästyy, jää kokonaan tekemättä tai aiheuttaa miehen kiukuttelua sinulle tai lapsille, ne ulkoistetaan ja hän maksaa.

Silloin olet antanut miehellesi tilaisuuden ja helpottanut oma osaasi.

Alapeukuttajat on lassukkajengi, älä niistä välitä.

Vierailija
27/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:18"]

Ei herranjestas, että ostopalveluita ilman ei pärjää? Vaikka on kaikki nykyajan vimpaimet ja vempeleet käytössä? Mites sit ennen pärjättiin, hä?

[/quote]

Toisaalta olen samaa mieltä, mutta ei tämä päivittely voi/saa koskea vain naisen tekemää työtä. Jos puoliso (ap:n tapauksessa mies) ottaa "ei ennenkään näin tehty" -asenteen, niin sanoisin, että ennen Suomessa lähes kaikki olivat maanviljelijöitä. Sopii siis ryhtyä niihin hommiin, eikä "luoda uraa" kodin ulkopuolella.

Vierailija
28/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt jaksanut lukea koko ketjua mutta ensinnäkin lasten päiväkodista haut ja viennit 50-50 periaatteella. Esim toinen vie ja toinen hakee tai sitten vaihtelette. Kauppa-asiat, ruuanlaitto, siivous ym. puoliksi kanssa. Niin se vain on meillä ainakin mies osallistuu näihin nytkin paljon vaikka olen kotona lasten kanssa. Me ei olla kyllä ulkopuolista apua ostettu ja itse olen sitä mieltä että meidän tilanteessa se ei ehkä olisi järkevääkään kun hommia jaetaan paljon ja mielestäni paras ja mukavin konsti eli syödään aika paljon ulkona (sekä perheenä että minä lasten kanssa) on käytössä.

Vierailija
29/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 10:45"]

[/quote]

Olen mies ja olen samaa mieltä kuin miehesi, eli että nuo palvelut ovat turhuutta, tarpeetonta ja rahanhaaskausta, eikä noita ole ennenkään tarvittu, eikä tarvita nytkään.

Miten ihmeessä teidän vanhempanne, meidän vanhempanne, isovanhempanne jne ovat pärjänneet ilman tuollaisia turhia palveluita? No helposti, kävivät töissä, töiden jälkeen kaupassa, siivoilivat samalla kun hoitivat muksujaan jne. Eli sinulla on jotain ongelmia, jos et pysty hoitamaan päivittäisiä arkiaskareita ilman apua. On se kumma kun me muut pystytään hoitamaan työt, lapset, siivouksen, ruuanlaiton jne ilman apua.

[/quote]

Olen ketjun 56 ja luin nyt tätä ketjua vasta enemmän. Tämän sorttisen vastaukset ovat kyllä niin idiootteja. Ajat ovat ihan oikeasti muuttuneet esim. todella monella työ tulee kotiin myös, pitää jatkuvasti kouluttautua ja hakea uutta tietoa jne ja hyvin moni ei ehdi tehdä tätä työajalla.

Meillä tosiaan asiat on aikalailla jaettu ja teimme kummatkin lyhennettyä työviikkoa kun lapsi oli päivävhoidossa vaikka meillä on myös kummallakin työt, joissa pitää antaa 120%.

Meillä päädyttiin siihen, että siivousapu ei meillä ole järkevää, kauppa-apua kenties alamme jossain vaiheessa ainakin epäsäännöllisesti käyttää (olemme myös autottomia). Itse luuulen, että nyt kun lapsia on kaksi en enää aio palata omaan vaativaan työhöni (johonkin työhön kylläkin toki) ja mies on meillä tästä samaa mieltä mutta ei siltikään odota minun siirtyvän joksikin kotitalousautomaatiksi. Ja lasten kanssa leikkii vapaalla olleessan enemmän kuin minä vaikka tekee myös muita kotitöitä. Itse luulen, että miehiä ei saisi koskaan totuttaa siihen, että kotitöitä ei pitäisi tehdä. Onneksi itse olin ekan vauvan kanssa niin väsyksissä että miehelle ei koskaan syntynyt kuvitelmaa, että hoitaisin kaiken yksin. Nyt pystyisinkin mutta miksi tekisin. Tutkimuksetkin sanovat, että miehet, jotka tekevät kotitöitä ovat parisuhteeseensa tyytyväisempiä kun ne jotka eivät tee, tämä toki keskimääräistys mutta tärkeä malli myös lapsille että kumpikin osallistuu.

Ap:n tilanteessa yhteisistä rahoista tosiaan on tuo siivous maksettava tai miehen todella hoidettava iso osuus asioista.

Vierailija
30/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistan bisneksen tässä työsuuntauntuneessa lapsiperhesegmentissä. Muutaman nohevan tyypin yritys, josta voi saman katon alta rasti ruutuun -periaatteella ostaa halutun kodinhoitopalvelupaketin. Siivous, pyykit, kotiruokaa, kaupassakäynti, nurmikot...

Olisikohan kukaan todellisuudessa valmis maksamaan näistä palveluista vai iskeekö porukalla sittenkin nuukuus? Vai onko tällaista bisnestä itse asiassa jo pilvin pimein tarjolla?

Vierailija
31/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 14:15"]

[/quote]

Niin, yksi keino ratkaista tilanne olisi siirtyä yhteisiin rahoihin. Silloin ei olisi väliä sillä kuka siivouspalvelun maksaa, kun se menisi kuitenkin sieltä yhteisistä rahoista.

Jos ette kokonaan yhteisiä rahoja halua, niin perustakaa yhteinen taloustili, mistä näitä perheen yhteisiä asioita maksetaan.

Joku kun tuolla puhui, että mies käy töissä ja tuo teidän perheeseen rahaa ja hyvinvointia, niin eihän se tuo sitä, jos niitä sen ansaitsemia rahoja ei saa käyttää perheen hyvinvointiin. Kuten siivoojan palkkaamiseen (mikä ei todella ole kovin iso raha). Yhteinen taloustili varmistaa, että miehen työssäkäynnilla havittelema hyvinvointi tulee oikeasti perheen hyvinvointiin käytettäväksi.

Eli ala siis vaatimaan jotain muuta kuin siivoojaa. Unohda koko siivoojajuttu ja vaadi yhteisiä rahoja. Neuvottelun jälkeen voit tyytyä yhteiseen taloustiliin, jolloin mies saa torjuntavoiton. Sieltä taloustililtä voit sitten vähin äänin maksaa sen siivoojan.

Vierailija
32/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 14:56"]

Haistan bisneksen tässä työsuuntauntuneessa lapsiperhesegmentissä. Muutaman nohevan tyypin yritys, josta voi saman katon alta rasti ruutuun -periaatteella ostaa halutun kodinhoitopalvelupaketin. Siivous, pyykit, kotiruokaa, kaupassakäynti, nurmikot...

Olisikohan kukaan todellisuudessa valmis maksamaan näistä palveluista vai iskeekö porukalla sittenkin nuukuus? Vai onko tällaista bisnestä itse asiassa jo pilvin pimein tarjolla?

[/quote]

Näitä firmoja on pilvin pimein, mutta kyllä uusiakin yrittäjiä mahtuu mukaan. Töitä näyttää riittävän ainakin niilä firmoilla joihin olen ollut yhteyksissä.

Meillä on ulkoistettu pelkkä siivous, mutta samasta firmasta saisi myös pyykkihuollon, ikkunanpesun, lastenhoidon, ja kotiapua isovanhemmille (esim. kaupassa käymistä ja hoivapalveluita).

Vierailija
33/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

56 ja 57 kiinnostaa tämä ihan niinkuin teoreettisilta kannalta en nimittäin tällaista bisnestä aio itse perustaa. Sanoisin, että meillä ainakin iskisi piheys ja ihan jo se, että kun olen vähän sellainen boheemi tyyppi etten kuitenkaan tykkäisi kun joku tulisi meille minun sotkujani siistimään enkä sitten ehkä löytäisikään tavaroitani. Tuntuisi myös hullulta maksaa ekstraa siitä että siivoja poimii kaikki lelut ja muun tavaran lattialta tai sitten tehdä tämä siivoojalle valmiiksi, jolloin itseasiassa isoin ja aikaavievin osuus on jo tehty. Luulen, että esim. Helsingissä (jossa itse asun) ja Tampereella voisi olla kuitenkin myös käyttäjiä kun tämän saisi markkinoitua oikein. Se kotiruokakaan ei saisi olla mitä vaan. Itse olen miettinyt paljon, että miksi ihmeessä tänne lähiöön saa tilattua vain pitsaa ja falafelia kotiinkuljetuksella. Siitä maksaisin mielelläni kun voisi tilata hyvää kasvis-kalalruokaa.

Vierailija
34/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 15:11"]

[/quote]

Näitä firmoja on pilvin pimein, mutta kyllä uusiakin yrittäjiä mahtuu mukaan. Töitä näyttää riittävän ainakin niilä firmoilla joihin olen ollut yhteyksissä.

Meillä on ulkoistettu pelkkä siivous, mutta samasta firmasta saisi myös pyykkihuollon, ikkunanpesun, lastenhoidon, ja kotiapua isovanhemmille (esim. kaupassa käymistä ja hoivapalveluita).

[/quote]

Onhan niitä aviomiespalveluitakin :)

Ei siis mitään seksipalveluita, vaan pientä nikkarointia ja perinteisiä 'miesten hommia'. Eivät tee mitään semmoista mihin tarvitaan ammattitutkinto (esim. sähkö- tai putkitöitä), vaan ihan tavallisia pikkuremontteja, renkaanvaihtoja, pienimuotoista pyörähuoltoa, nurmikon leikkaamista.

Markkinoivat palvelujaan yksinäisille naisille ja semmoisille miehille ja pariskunnille, jotka eivät ehdi itse ko. hommia tekemään tai eivät osaa.

Vierailija
35/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:13"]

Pitäisikö listata KAIKKI kotityöt paperille jääkaapin oveen ja pistää suoraan 50-50? Konkretisoituisi miehelle niiden määrä ja niihin menevä aika.

Mies on jo nyt ilmoittanut, ettei hän voi koskaan hakea lapsia päiväkodista, kun ei koskaan pääse töistä ennen 17. No nyt olisi päästävä, en ole enää kotona paikkaamassa kaikkia ylitöitä yms.

Mies jotenkin tuntuu olettavan, ettei hänen arkensa miksikään muutu kun minä olen palannut töihin.

En haluaisi asiasta riitaa ja jatkuvaa vastakkainasettelua, sen takia haluaisin ulkoistaa sen minkä helpolla voi. Hänelle siivous on aina ollut sellainen punainen vaate, siivoa kyllä pakon edessä, mutta on huonolla tuulella ja marttyyri siivotessa.

Ap.

[/quote]

Siis mitä hemmettiä? Kai hän siis tarjoutui viemään lapset kuitenkin? Kyllä pitää olla aika lailla pokkaa äidillä tai isällä, jonka mielestä on ihan ok, että toinen hoitaa sekä viennit että haut = lapsille pitkät hoitopäivät, toiselle vanhemmalle jatkuva stressi ehtimisestä. Ärsyttää, että tuollaiset vanhemmuuden vapaamatkustajat saavat lapsia.

Ja komppaan todellakin sitä, että listaat kaikki kotityöt ja näytät miehelle, mitä hänen täytyy tehdä. Jos ei käy niin sitten hän maksaa puolet ostopalveluista, piste. Jos ei suostu niin haluaisin todella kuulla, millä logiikan kukkasilla hän perustelee sen.

Vierailija
36/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 11:01"]

Jos myös mies siivoaa, tekee ruokaa, käy kaupassa, pesee pyykkiä ja hoitaa lapsia illalla ja viikonloppuisin niin ette varmasti tarvitse apua mutta jos joudut nämä kaikki yksin tekemään työn ohella niin älä suostu vaan tilaat kylmän rauhallisesti tarvittavat palvelut ja avut ja maksatte puoliksi.

[/quote]

Itse dumppaisin tollaisen vaimon. Jos ei asioista pysty sopimaan vaan väkisin elää rouviksi miehen rahoilla, on syytä potkasta hyväksikäyttäjä ulos suhteesta.

Vierailija
37/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on teidän perheen siivouspäivä. Jos se on joka perjantai, niin silloin koko perhe on siivoamassa. Merkitset kalenteriin joka perjantaille "siivous". Sitten lyöt kalenterin miehen nenän eteen, että ollos hyvä ja merkitsee siihen ne perjantait loppuvuoden ajalta, jolloin ei pysty osallistumaan, niin silloin tulee siivooja auttamaan.

Just tällaisilla yksinkertaistuksilla miehet tajuaa, että eihän he tosiaan pystykään sitoutumaan säännölliseen siivoamiseen.

Meilläkin oli ensin, että siivotaan sitten aina välillä kun ehditään. Mieheltä ei sitten ikinä löytynyt sitä aikaa, joten siivouspäivä oli enintään parin kuukauden välein. Ja kun itse aina hoin ja korostin, että edellisestä siivouspäivästä on kaksi kuukautta aikaa, että on siitä jo turhan pitkä aika, niin jotenkin sain sille tajuntaan, että kyllä olisi useammin pakko siivota. Ja kai se sitten hiljaa itselleen myönsi, ettei pysty nykyistä enempää irrottamaan aikaa siivoamiselle, joten meille tuli siivooja.

Mutta ei munkaan mies sitä nalkuttamalla oppinut. Jotenkin tosi palikkamallilla se pitää vääntää, konkreettisesti osoittaa ja useita toistoja vaatii. Vituttaahan se, kun aikuista miestä pitää opettaa kuin pikkulasta, eikä se opettaminen oikeastaan edes mitenkään palkitse. Sillä päästään vain sille tasolle, millä normaalin kotikasvatuksen saaneet miehet jo ovat. Anoppi on hoitanut kasvatustyön parissa asiassa hiukan ala-arvoisesti.

Vierailija
38/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttää siltä, että miehesi ei tajua kuinka paljon lapsien ja kodinhoitaminen vaatii. Kuinka paljon mies on lasten kanssa? Puhuitteko näistä asioista olleenkaan ennen lapsia? Jos mies ei muuten tajua niin suosittelen tekemään katoamistempun. Varmaan miehesi on joku viikonloppu kotona. Odota perjantai-iltana kassit valmiina, että miehesi tulee kotiin. Kun hän saapuu kotiin, lähde itse ja sano, että palaat sunnuntai-iltana. Jos miehesi ei tiedä lasten harrastuksista tms. muusta tärkeästä niin tee vaikka lista jääkaapin oveen. Jos viikinloppu on liikaa niin hävy vaikka päiväksi. Kunhan mies joutuu olemaan yksin vastuusta kaikesta edes hetken. 

Vierailija
39/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa, jolle tuli mieleen, että laita lapset tekemään kotitöitä?

Osaa nekin imuroida, laittaa pyykit kuivumaan, pyyhkiä pölyt, jopa laittaa ruokaa.

Kunhan siitä tehään vaan palkitsevaa.

Niin ennenkin tehtiin, lapset olivat osa työvoimaa, tosin paljon enemmän kuin nykyään. Ja heillä on lisäksi energiaa vaikka mihin.

Jos kerran osaavat tietokonetta käyttää ja pleikkaria, niin miten muka astianpesukone tai pyykkikone olis jotenki paljon hankalampia? Kun kerran eka näytetään ja opetetaan. Oppivat huolehtimaan tavaroistaan.

Mies ei toki saa olla vapaamatkustaja, en mä sillä.

Vierailija
40/78 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 16:17"]

Olenko ainoa, jolle tuli mieleen, että laita lapset tekemään kotitöitä?

Osaa nekin imuroida, laittaa pyykit kuivumaan, pyyhkiä pölyt, jopa laittaa ruokaa.

Kunhan siitä tehään vaan palkitsevaa.

Niin ennenkin tehtiin, lapset olivat osa työvoimaa, tosin paljon enemmän kuin nykyään. Ja heillä on lisäksi energiaa vaikka mihin.

Jos kerran osaavat tietokonetta käyttää ja pleikkaria, niin miten muka astianpesukone tai pyykkikone olis jotenki paljon hankalampia? Kun kerran eka näytetään ja opetetaan. Oppivat huolehtimaan tavaroistaan.

Mies ei toki saa olla vapaamatkustaja, en mä sillä.

[/quote]

Lapset ovat alle 5v, joten menee vielä pitkä tovi ennen kuin heistä on mitään konkreettista hyötyä sillä saralla. Varsinkaan minuuttiaikatauluarjessa. Ap.