Sähköpyörä tulee yllättävän kalliiksi pitää.
Vuoden ahkerasta sähköpyöräilystä kertyy rauhallisemmassakin ajossa helposti satojen eurojen ylimääräinen kulu, kirjoittaa Tekniikan Maailma.
Vaikka itse sähköenergia ei sähköpyöräilyssä juuri maksa, kuluttavat väännökkäät sähköpyörät ketjuja ja rattaita sen verran kovaan tahtiin, että esimerkiksi työmatkaa suhaava päivittäispyöräilijä saa olla huolto- ja korjaushommissa TM:n mukaan jopa useita kertoja vuodessa.
– Uudet rattaat eteen, taakse ja takavaihtajaan maksavat toisen satasen ja enemmänkin, TM jatkaa aiheesta ja kertoo pakollisten vuosittaisten varaosakulujen yhteissumman nousevan helposti kolminumeroisiin lukuihin.
Jos huolto- ja korjaustöitä joutuu teettämään lisäksi korjaamolla, kertaantuu summa tästä vielä jopa moninkertaiseksi.
https://www.is.fi/autot/art-2000007621313.html
Ei olekaan sitten halpaa hommaa tuo sähköpyöräily jos sitä rupeaa tosissaan harrastamaan. Itsellä ei ainakaan olisi paikkaa eikä varmaan taitoakaan noita hommia itse tehdä joten korjaamollehan se olisi aina vietävä. Milläs sen sitten viet jos ei autoakaan ole? Taluttamalla? Taksilla? Ei, ei, en osta sähköpyörää.
Kommentit (147)
Ei tavallinenkaan pyörä ole huoltovapaa ja osat maksavat.
Oottakaahan kun valtio alkaa verottaa sitä! :D :D :D
Jopo on paras ja ikävä kyllä varkaidenkin mielestä.
Ennen koronaa poljin tavallisella hybridillä jotain 6000+ km vuodessa ja teiden suolauksen ym. takia huoltoihin meni 2x 300 euroa vuodessa...
Ihapaskaa. Pyöräilypalstoilla yksimielisyys. Tekniikan maailma munaa maineensa valheellisilla klikkiotsikoilla.
Mikä tahansa kulkupeli tarvitee huoltoa jos kuljetaan tuhansia kilometrejä. Vaikka menisi kävellen niin pitäisi ostaa monta kertaa uudet kengät.
Paksua potaskaa, 5 vuoden kokemuksella. Kun ei akkua paahda pilalle kilometrikustannukset ovat samat kuin hikipyörässä. Kilometrejä tosin tulee kymmenkertainen määrä.
Onhan se halpaa silloin, jos sillä korvaa oman auton työmatkoissa.... Samalla tekee ihan hyvää pääkopalle pyöräillä pari kertaa päivässä.
Ei sen kuulu olla halpaa. Sen kuuluu pelastaa ilmasto.
Kyllä ne ketjut ja takarattaat menee vaihtoon m. 1500-1600 km. välillä ja jarrupalat myös.
Huollon hinta osineen liikkeessä n. 250-300 €.
Löpötihöpöti. 5000 ajettu ensihuollon jälkeen eikä sentinkään kustannuksia.
Ketjua olen voidellut ja ilmaa pumpannut. Ihmetyttää TM:ltä. Ainiin, ehkä sähköön muutama euro ;-)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ketjut ja takarattaat menee vaihtoon m. 1500-1600 km. välillä ja jarrupalat myös.
Huollon hinta osineen liikkeessä n. 250-300 €.
Naurettavaa, opettele käytämään niitä vaihteita. 5000 menee heittämällä, ketju maksaa kympin.
Kuule, sinua on rahastettu.
Se on kyllä totta että keskimoottorisella pyörällä kuluu rattaat ja ketjut. Vaikka ovatkin käyttöominaisuuksiltaan parempia muuten. Napamoottorilla vastaavasti ketjut ja rattaat kuluu vähemmän.
Maastoajossa kuluu enemmän kuin tasasella.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä totta että keskimoottorisella pyörällä kuluu rattaat ja ketjut. Vaikka ovatkin käyttöominaisuuksiltaan parempia muuten. Napamoottorilla vastaavasti ketjut ja rattaat kuluu vähemmän.
Ostat varmaa paska-autonkin ettei vaihteisto kulu ;-)
Minulla kuluu vai ketju ja senkin vaihdan tosi harvoin. En ole nähnyt pyörää jossa on ketjut, joku uutuus varmaan?
Vain ketjupolttajan ongelma. Autolehden sotaa autojen puolesta, valehtelemalla vaikka? Ikävää.
Jos halvalla haluaa päästä, hankkii kerran vuodessa fB:n kierrätysryhmästä ilmaisen menopelin josta omistaja on iloinen vain päästessään eroon. Vanhan voi sitten kierrättää vaikka ryhmässä seuraavalle, kun kyllästyy.
Luin jutun kommentteja ja siellä ollaan vahvasti eri mieltä.