Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup: Saako puolison puhelinta tonkia ilman lupaa?

Vierailija
19.03.2014 |

Ihan mielenkiinnosta seuraavanlainen gallup. Eli saako mielestäsi puolison puhelinta (puhelutietoja, viestejä) tonkia ilman lupaa? Vastaa saa/ei ja mainitse myös koulutustasosi sekä oletko mies vai nainen.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 14:41"]

Ei saa,

mies KTM

Noille mustis jutuille - varsinkin sähköpostiin ja facebook viesteihin (jotka luettavissa myös puhelimitse) tulee joskus hyvinkin henkilökohtaisia viestejä esim. avioeron kokeneelta veljeltäni. Olisi hänen luottamuksen pettämistä jos vaimoni lukisi ne. Kaverien ja sukulaisten on voitava jakaa myös kipeitä tuntoja ilman pelkoa, että ne lähtee leviämään.

Itse olisin valmiimpi antamaan anteeksi jopa pettämisen kuin sen, että joudun urkinnan kohteeksi.

[/quote]

kyse ei ole mustasukkaisuudesta. Intuitio on "tietämistä". En minäkään mustasukkaisuuttani sitä tehnyt, vaan siksi, että mies kielsi sen, mitä kysyin. 

minäkin olisin valmis antamaan anteeksi pettämisen, mutta en sitä, että minua loukataan valehtelemalla päin naamaa kerta toisensa jälkeen

17

Vierailija
22/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Jokaisella on oikeus yksityisyyteen.

LuK, nainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla gallupeista kyse, kun ei saa niin ei saa.

Vierailija
24/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tietämättömänä: tuleeko lääkäreille, psykologeille, lakimiehille yms. salassapidettävää tietoa puhelimeen? Entä saako myös työpuhelimen tonkia, jos on kaksi luuria?

2

Vierailija
25/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 14:41"]Ei saa,

mies KTM

Noille mustis jutuille - varsinkin sähköpostiin ja facebook viesteihin (jotka luettavissa myös puhelimitse) tulee joskus hyvinkin henkilökohtaisia viestejä esim. avioeron kokeneelta veljeltäni. Olisi hänen luottamuksen pettämistä jos vaimoni lukisi ne. Kaverien ja sukulaisten on voitava jakaa myös kipeitä tuntoja ilman pelkoa, että ne lähtee leviämään.

Itse olisin valmiimpi antamaan anteeksi jopa pettämisen kuin sen, että joudun urkinnan kohteeksi.

[/quote]

Mutta jos on käytännössä varma, että mies pettää, niin silloin haetaan viestiä vieraalta naiselta.

Ei todellakaan lähdetä lukemaan viestiketjua veljeltä tms. siinä toivossa, että sieltä paljastuisi jotain.

Tai näin sanoo mun moraalini.

Se, jonka kaveri tutki miehensä puhelimen

Vierailija
26/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 14:45"]

Ei taida olla gallupeista kyse, kun ei saa niin ei saa.

[/quote]

No juu, laitontahan se on. Tarkennan, että kysymys on moraaliselta kannalta ajateltuna.

- ap

Vierailija
27/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. 

Korkeakoulututkinto, nainen

Tekee vielä mieli kommentoida, että kun täällä usein naiset kertovat tonkineensa puolisoidensa puhelimia, niin usein syntyy vaikutelma, etteivät he sallisi että heidän miehensä tekisi samoin. Outoa moraalia. 

Vierailija
28/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin aina lukossa, työpaikan tietoturvapolitiikan vaatimana ja kukaan ei siis mene sitä tonkimaan.

Vierailija
29/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minun puhelintani saa tonkia. Pitää sanoa miesystävälle, että hänellä on siihen minulta lupa. Jos ei ole salattavaa, ei ole syytä kieltää.

lvrt. Lapsilta olen kieltänyt minun asioideni tutkimisen. Heiltä minulla on salattavaa.

Vierailija
30/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa luvatta tonkia toisen puhelinta.

Viestintäsalaisuuden loukkaus

Joka oikeudettomasti

1) avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin taikka suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä taikka

2) hankkii tiedon televerkossa välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron taikka muun vastaavan televiestin sisällöstä taikka tällaisen viestin lähettämi- sestä tai vastaanottamisesta,

on tuomittava viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

Tämä laki tuli voimaan 1 päivänä lokakuuta 2000.

Vierailija
31/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jaksaa aina naurattaa nää, jotka vetoaa lakiin...

Siis joo joo, laki on laki, mutta OIKEASTIKO te vedätte parisuhteeseen LAIT?!?

Mun mies on muuten joskus käynyt nostamassa mun kortilla rahaa, onpa jopa maksanut sillä. Ja toisinpäin. Kiellettyä tuokin. Ja ihan varmasti ollaan tehty jotain muutakin kiellettyä vaikken juuri nyt muistakaan mitään esimerkkiä.

Laitonta... Anna mun kaikki kestää.

Parisuhde pitäisi perustua, ainakin siis mun mielestä, johonkin ihan muuhun kuin siihen, että pysytäänkö laillisissa tekemisissä vai ei. Jokainen toki tyylillään, itse en tuollaista tajua enkä kestäisi.

Vierailija
32/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 15:04"]

Parisuhde pitäisi perustua, ainakin siis mun mielestä, johonkin ihan muuhun kuin siihen, että pysytäänkö laillisissa tekemisissä vai ei. Jokainen toki tyylillään, itse en tuollaista tajua enkä kestäisi.

[/quote]

Jep. Ihme vinkumista tulee sitten kun lain vastaisesti annan palautteen sille naapurin Joonakselle juttelusta nyrkillä. Ja huudetaan jätä se sikaa ja eroa.

Vierailija
33/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 15:04"]

Mua jaksaa aina naurattaa nää, jotka vetoaa lakiin...

Siis joo joo, laki on laki, mutta OIKEASTIKO te vedätte parisuhteeseen LAIT?!?

Mun mies on muuten joskus käynyt nostamassa mun kortilla rahaa, onpa jopa maksanut sillä. Ja toisinpäin. Kiellettyä tuokin. Ja ihan varmasti ollaan tehty jotain muutakin kiellettyä vaikken juuri nyt muistakaan mitään esimerkkiä.

[/quote]

Ap kysyi saako puolison puhelinta tonkia ilman lupaa, eli salaa. Jos puolisot ovat sopineet, että toisen puhelinta, postia, sähköpostia ymsyms. "saa tonkia", niin kaikki on OK.

Vrt. vaikka parisuhdeväkivalta. Jos on sovittu, että tasapuolisesti kumpikin saa mätkiä toista, ja molemmat myös tekevät niin, siihen ei kenelläkään ole mitään sanomista. Jos ei olla sovittu, rikotaan lakia.   

Vierailija
34/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2014 klo 15:22"]

Vrt. vaikka parisuhdeväkivalta. Jos on sovittu, että tasapuolisesti kumpikin saa mätkiä toista, ja molemmat myös tekevät niin, siihen ei kenelläkään ole mitään sanomista. Jos ei olla sovittu, rikotaan lakia.   

[/quote]

Ei taida enää olla asianomistajarikos.

32

Vierailija
35/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI saa. Ensinnäkin olen sellaisessa roolissa pörssiyrityksessä sisältäen sekä oman yhtiön että asiakkaiden businesstietoja. Lisäksi mulla on oma yksityinen elämäni ja muilla omansa.

Siksi iPhone5s sormenjäljellä on kuin tehty businekseen ja kovaan seuraelämään.

Vierailija
36/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Vaikkei itselläni salattavaa olisikaan, saattaa viesteistä löytyä ystävieni asioita.

restonomi amk

Vierailija
37/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Mutta katsoisin jos lupa annettaisiin :)

nainen, ylioppilas/ammattikoulu

Vierailija
38/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa.

Työtön sossupummi, nainen.

Vierailija
39/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa.

Ammattikoulu, nainen

Vierailija
40/60 |
19.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai sitä ilman lupaa saa tonkia.

Me ollaan reilut 18 vuotta eletty yhteistä perhettä lapsineen ja ihan luvalla molemmat saa käyttää toistensa puhelinta ja vaimo jopa mun sähköpostia, kun ei omaansa salasanaa muista. Ollaan myös käytetty ristiin toistemme pankki/luottokortteja pin-koodilla, jos oma kortti ei ole ollut käsillä kun pitänyt käydä ostoksilla.

Ei ole ollut niin minkäänlaista ongelmaa ko. toimista kun luotamme toisiimme.

Lapset eivät niihin viesteihin pääsääntöisesti pääse käsiksi, mutta esim. koulun wilma-viestit pääsevät katsomaan koneelta.

M41

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä