Työntekijä jäi äitiyslomalle – yrittäjä joutui ottamaan kymppitonnin lainan
Työntekijän äitiysloma panee pienen yrityksen talouden lujille, Orimattilassa kangaskauppaa pitävä Sari Eurén joutui kokemaan. Hän joutui ottamaan 10 000 euroa pankkilainaa pystyäkseen maksamaan työntekijän äitiysloman ja vanhempain vapaan palkan.
Eurén pitää Orimattilassa yhden hengen yritystään. Hän palkkasi itselleen sijaisen, kun jäi äitiyslomalle.
Sitten sijainen ilmoitti, että hän on jäämässä äitiyslomalle.
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288666374013.html
Kommentit (105)
Ei voi laskea sijaisen sijaisen palkkaa kuluihin, sillä työntekijäähän tuo yrittäjä tarvitsee ja palkka sivukuluineen väistämätön seuraus työntekijän tarpeesta. Äitiyslomakuluiksi on Elinkeinoelämän keskusliitto laskenut alle 5000 euroa, jos työntekijän palkka on 3000 euroa. Pienipalkkaisella alalla kulut ovat luonnollisesti pienemmät.
Lisäksi työehtosopimuksissa on yleensä jokin vaatimus, kuinka kauan on oltava töissä jotta saisi äitiysloma-ajan palkan, esimerkiksi yksi vuosi. Jos on raskaana töihin tullessaan, ei yleensä ole oikeutettu äitiysloma-ajan palkkaan.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 19:21"]
Opettajat nyt ovat muutenkin aina sairauslomalla jos eivät muuten lusmua ikuisilla äitiys- sun muilla tukilomilla. Ei ole ihme, että julkinen talous sakkaa kun työmoraalia ei ole ja edut on viritetty äärimmilleen.
[/quote]
Tilastojen mukaan opettajat sairastavat huomattavasti vähemmän kuin valtaosa muista ammattiryhmistä. Opettajat myös tekevät usein töitä sairaana (sijaisen palkkaaminen ja ohjeistaminen on monesti työläämpi juttu kuin, että tekisi itse esim. pienessä kuumeessa)
Miksi se yrittäjä hankki itsensä paksuksi; olisi vaan tehnyt töitä.
Jos ope ei palaa kesällä töihin, ei sijainen saa siltikään palkkaa. Kunta tekee työsopimukset lukuvuoden loppuun, ei kesän yli.
Ei voi pitää paikkaansa! Sain itse ennen äikkäriä palkkaa reilut 3000 Euroa ja pelkästään ekan kolmen kuukauden aikana firma otti musta varmaan sivukuluineen 2000 Euroa/kk takkiin. Eli maksoivat palkat, eläkemaksut ja muut, eikä Kela korvannut siitä kuin osan. Sen lisäksi saikuttelin täydellä palkalla viimeisen kuukauden ennen äitiyslomaa ja siitä kai firma sai taas laskua palkka + sivukulut miinus Kelan korvaus omavastuun jälkeen. Yli 2000 Euroa, kun huomioi firman omavastuun. Sitten palattuani äitiyslomalta olin oikeutettu pitämään kuukauden kesälomaa, josta palkka + lomarahat. Yhteensä mulle bruttona yli 4500, firmalle varmaan kulut sen 6500 ajasta, jolta sain lomaa, mutten tehnyt töitä. Tästähän tulee jo lähemmäs 15 000 Euroa ja ei ole vielä huomioitu edes sitä, että sijaista piti kouluttaa, työteho heikompi jne.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 19:30"]
Ei voi laskea sijaisen sijaisen palkkaa kuluihin, sillä työntekijäähän tuo yrittäjä tarvitsee ja palkka sivukuluineen väistämätön seuraus työntekijän tarpeesta. Äitiyslomakuluiksi on Elinkeinoelämän keskusliitto laskenut alle 5000 euroa, jos työntekijän palkka on 3000 euroa. Pienipalkkaisella alalla kulut ovat luonnollisesti pienemmät.
Lisäksi työehtosopimuksissa on yleensä jokin vaatimus, kuinka kauan on oltava töissä jotta saisi äitiysloma-ajan palkan, esimerkiksi yksi vuosi. Jos on raskaana töihin tullessaan, ei yleensä ole oikeutettu äitiysloma-ajan palkkaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 17:29"]
Vähän ohi aiheen, mutta onko neuvola käynnit työaikaa? Mistähän asian voisi tarkistaa? Nimittäin olen itse tällä viikolla menossa ekalle neuvola käynnille ja omalla ajalla.
[/quote]
Työlainsäädännön mukaan raskauteen liittyvät lääketieteelliset tutkimukset pitää saada hoitaa työajalla. Eli saa käydä.
Vanha tieto. Nykyään sijainen saa palkan, ellei opettaja palaa.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 19:32"]
Jos ope ei palaa kesällä töihin, ei sijainen saa siltikään palkkaa. Kunta tekee työsopimukset lukuvuoden loppuun, ei kesän yli.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 19:32"]
[/quote]
Ei todellakaan mene kaikissa kunnissa näin. Onneksi. Määräaikaisetkin otetaan nykyään kyllä usein ihan elokuun alusta heinäkuun loppuun ja niin otettaisiin usein äitiyslomasijainenkin, jos äitiyslomalainen ei olisi palaamassa töihin kesäksi.
Onhan tuo järjestelmä ihan järjettömän väärin niitä ei-vakituisessa virassa/työsuhteessa olevia opettajia kohtaan. Ihan yhtä kovan jollei jopa kovemman (uuteen kouluun sisään tuleminen tuottaa aina lisätyötä) työn tekevät kuin vakkaritkin vuoden aikana, mutta palkka neljäsosan muita huonompi. Myöskään esim. kokemusta ei kerry kesäkuukausilta.
Kyllä pitää paikkaansa, Elinkeinoelämän keskusliitto on laskenut ja he edustavat sentään työnantajapuolta, joten eivätköhän he tiedä.
Kuten sanottu, suurimman osan noista kuluista työnantaja saa Kelasta takaisin, myös saikuttelun ajalta saadaan sairauspäivärahaa. Kaikki eivät myösään saikuttele. Äitiyspäiväraha taas on 56 ensimmäistä päivää 90 prosenttia palkasta ja sen jälkeen 70 prosenttia. Jäljelle jää tietysti eläke- ja sosiaalimaksut, mutta ne eivät tee 2000 euroa kuussa, kuten kuvittelet, arvoisa numero 61.
kelalta saa sen rahan. ei tarvitse itse maksaa.
Mä en tajua, miksi se yrittäjä ei palkannut sijaista määräajaksi? Ei kai määräaikaisella sopimuksella mitään äitiyslomia saa työnantajan piikkiin?
Opettajallekin kertyy lomaa äitiyslomalla ja kesä on ainoa paikka, jossa sen voi pitää. Tavallisessa työpaikassa sekä äitiyslomalainen että sijainen saavat lomansa. Miksi opettajilla vain toinen saa loman?Se on vääryys, ei se, että opettaja saa lomansa.
Tietysti se on väärin, jos hoitovapaalainen nappaa kesäpalkan, koska heille lomaa ei kerry.
Palkan sivukulut ovat alasta riippuen 50-80 % palkasta. Jos raskaana oleva työntekijä on saikulla, on maksettava hänen sekä hänen sijaisen palkka sivukuluineen. kelasta saa kyllä osan palkasta takaisin mutta sivukuluista ei saa latin latia takaisin. Myös lomapalkoista maksetaan nuo sivukulut.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 19:40"]
kelalta saa sen rahan. ei tarvitse itse maksaa.
[/quote]
Tietenkin saa! Eihän työntekijän tarvitse kertoa olevansa raskaana tullessaan töihin ja määräaikainenkin työntekijä saa palkallisen äitiysloman.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 19:43"]
Opettajallekin kertyy lomaa äitiyslomalla ja kesä on ainoa paikka, jossa sen voi pitää. Tavallisessa työpaikassa sekä äitiyslomalainen että sijainen saavat lomansa. Miksi opettajilla vain toinen saa loman?Se on vääryys, ei se, että opettaja saa lomansa.
Tietysti se on väärin, jos hoitovapaalainen nappaa kesäpalkan, koska heille lomaa ei kerry.
[/quote]
Eipä sitä lomaa kuitenkaan 2,5 kk verran kerry äitiysloma aikana... Lähes jokainen hoitovapaalainenkin palaa vuosi vuoden jälkeen nostamaan ne kesän palkat sijaista riistäen.
Myönnän toki, että ansaitsemansa lomapäivät opettajankin pitäisi pystyä pitämään, mutta ei nykyisellä tavalla. Systeemiä tulisi muuttaa, sillä nyt se pyörii näiden sijaisten suoranaisella hyväksikäytöllä.
Kela ei korvaa pakollisia vakuutuksiakaan - ei eläkevakuutusta eikä muita. Silti äitiyslomalaisesta on ne pakko maksaa.
50-80 prosenttia palkasta koskee työssä olevaa, ei äitiyslomalaista, jonka työtiloista ja muusta työssä välltämöttömistä varusteista ei tarvitse maksaa mitään. Eläke- ja sosiaaliturvamaksut ovat noin 20-25 prosenttia palkasta, ja se on työnantajan maksettava. Muita kuluja sen sijaan ei. Kertyvät lomat taas maksaa lähes pennilleen Kela.
Jokainen voi halutessaan tutustua EK:n laskelmiin, mutta ilmeisesti halua tähän ei ole.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 17:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 16:53"]
Kenen se sitten pitäisi maksaa jos ei yrittäjän itsensä?
Yrittäjä itse vastaa kaikesta liiketoiminnastaan ja saa siitä sen mukaisen korvauksenkin, joten sitten putiikki ja rahahanat kiinni jos ei ole varaa palkata työntekijöitä.
[/quote]
Tuo asenne takaa sen, että ennen pitkää kukaan yrittäjä ei palkkaa ns. lapsentekoiässä olevaa naista. Että kiitos vaan. Terv. nyt ja tulevaisuudessakin lapseton.
[/quote]No eipä sen työntekijänkään kuulu yrittäjän riskiä ottaa, kun ei se siitä minkäänlaista korvaustakaan saa. Ja tämä yrittäjähän oli itsekin raskaana? Yrittäjä saa lisääntyä mutta palkollinen ei?
[/quote]
Ehkä jotain moraalia voi työntekijäkin käyttää siinä, minkälaisia töitä hakee yrittäessään raskautua tai raskauden alkuvaiheessa.
[/quote]Edelleen, työntekijä ei siitä moraalinkäytöstään saa minkäänlaista korvausta. Sinun mielestäsi siis yrittäjä saa raskautua, mutta työntekijä ei?
[/quote]
No ei ihme ettei nuoria naisia uskalleta ottaa töihin, jos yleisesti liikkuu huhua, että meillä on tällainen asenne. "Kyllä minulla on oikeus hankkiutua raskaaksi milloin tahansa ja jättää palkanmaksajani kuseen vaatien tietysti kaikki minulle kuuluvat rahat häneltä. Voin myös hakea töihin tietäen, että kohta jään kuitenkin äitiyslomalle." Jes, kiitti kaikille näin ajatteleville.
Eikö kaikkein järkevintä olisi ottaa (ilmeisesti ruotsissa näin) sellainen käytäntö että kaikki yritykset maksavat tietyn prosentin liikevaihdosta/nettotuloista/mistä tahansa järkevästä yhteiseen kassaan ja siitä kassasta sitten maksettaisiin äitiysloman kustannukset. Näin kustannukset jakautuisivat tasaisesti kaikille aloille ja voitaisiin myös unohtaa älytön pakottaminen että perhe ei voi itse päättää kumpi jää kotiin vaan miehen on pakko ottaa puolet.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 19:19"]
Sosiaaliturvamaksuineenkaan ei tee 10 000 euroa millään. Muut sivukulut taas ovat aika olemattomat, sillä äitiyslomalaisella ei ole työterveyshuoltoa, ei työvälineistä eikä työtiloista aiheutuvia kuluja, jotka lasketaan myös sivukuluiksi.
Se joka valittaa opettajan äitiyslomasta saisi kyllä hävetä. Oma nuppu ei ole maailmannapa, jonka ympärillä maailma pyörii ja ihmiset ajoittavat perheen perustamiset.
[/quote]
Jos siihen on laskettu myös sijaisen äitiyslomasijaisen palkka sivukuluineen?